تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 19 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ دعايى زودتر از دعايى كه انسان در غياب كسى مى كند، مستجاب نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805798517




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مدیریت مصرف؛ راهبرد مقابله با کم آبی در کرمان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مدیریت مصرف؛ راهبرد مقابله با کم آبی در کرمان کرمان - ایرنا - استان کرمان به گفته مسوولان و کارشناسان از نظر افت منابع آبی در وضعیت بحرانی به سر می برد و راهبرد مقابله موثر با آن مدیریت مصرف منابع موجود در کنار طرح هایی مانند انتقال آب است.


به گزارش ایرنا، بر این اساس تدوین طرح همیاران آب یا همان پلیس آب در ماههای اخیر در دستور کار مدیریت استان قرار گرفته و در شورای آب استان دنبال شده است.
این طرح در راستای مقابله با اسراف و برداشت بی رویه از منابع آبی و آموزش استفاده بهینه از این منابع ارایه شده و رویکردی جدید در زمینه مدیریت مصرف آب در بخش های مختلف بویژه کشاورزی می باشد که با عزم جدی مسوولان استان همراه شده است.
خشکسالی های چند سال گذشته و برداشت بی رویه و غیر هدفمند از سفره های آب زیر زمینی، استان کویری کرمان را دچار مشکلاتی در زمینه تامین آب در بخش های مختلف کرده است.
آبیاری باغ ها و مزارع وسیع و پراکنده در استان به شیوه سنتی و غرق آبی از زمان های بسیار دور مشکلات را مضاعف کرده است.
پایین بودن متوسط میزان بارندگی استان کرمان نسبت به متوسط کشوری و تجربه خشکسالی های 17 سال همراه با برداشت بی رویه آب از سفره های ذخیره زیر زمینی امروز این استان را دچار معضلی کرده که اگر مدیریت نشود پیامدهای ناگواری برای آیندگان به همراه خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان با ارایه آمارهایی، گفت: استان کرمان سالانه حدود هفت میلیارد مترمکعب برداشت از منابع سطحی و زیرزمینی آب دارد و 6.6 میلیارد مترمکعب یعنی معادل 95 درصد از این آب در بخش کشاورزی استان مصرف می شود.
"محمدرضا بختیاری" افزود: مصرف آب در بخش کشاورزی استان کرمان 6.2 میلیارد مترمکعب می باشد که معادل کل مصرف آب شرب کشور است.
وی گفت: سالانه حدود یک میلیارد مترمکعب بیلان منفی برداشت آب در استان است و کرمان یک پنجم بیلان منفی کل کشور را دارد و هر سال یک میلیون مترمکعب به این حجم اضافه می شود.
بختیاری بیان کرد: وضعیت تمام دشت های استان کرمان بحرانی و بخش بسیار کمی آزاد است که این مناطق نیز پتانسیل آبخوان ضعیفی دارند.
وی با اشاره به وجود حدود 11 هزار حلقه چاه آب غیرمجاز در استان کرمان گفت: حدود 220 هزار لیتر بر ثانیه برداشت آب از این چاه ها در استان صورت می گیرد که معادل سه رودخانه بزرگ ایران است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان ادامه داد: در شمال استان در دراز مدت راهی غیر از انتقال آب از حوزه های مجاور نداریم که هزینه آن 9 هزار میلیارد تومان است.
استاندار کرمان 18 تیر سال جاری در نشست شورای آب استان کرمان با هشدار نسبت به جدی بودن کمبود آب در کرمان بر لزوم راه اندازی پلیس و ناظر آب در این استان تاکید کرد.
"علیرضا رزم حسینی" گفت: کمبود آب در کرمان جدی است و تا زمان انتقال آب آشامیدنی به این استان که البته زمان بر است باید در مصرف آب دقت کرد.
وی به هدر رفت زیاد و مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی با توجه به شیوه های سنتی آبیاری اشاره کرد و افزود: حفاظت از منابع آبی موجود در استان باید در اولویت قرار گیرد.
رزم حسینی بیان کرد: 95 درصد آب استحصالی استان کرمان در بخش کشاورزی مورد بهره برداری قرار می گیرد که البته با توجه به شیوه های آبیاری سنتی مقدار زیادی از این آب هدر می رود.
وی با مقایسه قیمت تمام شده آب و محصولات کشاورزی، بهره وری از آب را در این بخش حدود صفر دانست.
استاندار کرمان با اشاره به خاموش کردن موتور پمپ های کشاورزی با نظارت سازمان جهاد کشاورزی در برخی فصل های سال، افزود: این اقدام تا حدی می تواند آب مصرفی بخش کشاورزی را مدیریت کند.
وی به طرح انتقال آب از خلیج فارس به کرمان برای مصارف صنعتی اشاره و اظهار کرد: این طرح نیز به پنج سال زمان نیاز دارد.
رزم حسینی گفت: صرفه جویی و مدیریت صحیح منابع آبی موجود در استان کرمان نیازمند همت همگانی است و برای اجرای این مهم باید فراخوان داده شود.
وی در نشست شورای آب شانزدهم شهریور جاری نیز از اعزام سفیران آب به شهرستان های استان خبر داد و گفت: سفیران آب با هدف توجیه کشاورزان برای مصرف بهینه آب به مناطق و شهرستان های استان اعزام می شوند.
رزم حسینی، افزود: زلزله کم آبی در کرمان رخ داده است اما متوجه این موضوع نیستیم.
وی اظهار کرد: طی دو ماه آینده معاون عمرانی استاندار به همراه تیم کارشناسی به مناطق و شهرستان های استان کرمان به منظور توجیه کشاورزان در زمینه مصرف بهینه آب سفر می کنند.
وی اضافه کرد: طرح همیاران آب استان کرمان را نیز می توان به صورت رفراندوم آب اجرا کرد تا مردم بین چگونگی مصرف آب که همان زندگی و نابودی آینده است خود انتخاب کنند.
استاندار کرمان ادامه داد: اجرای طرح همیاران آب موجب می شود کشاورزان تا دو هزار سال آینده حق آبه داشته باشند و سند جامعی در این زمینه نیز تدوین خواهد شد.
وی بهره مندی از ظرفیت ائمه جمعه را به منظور اجرای طرح همیاران آب در استان کرمان بسیار مفید دانست و گفت: این طرح با همکاری آحاد مختلف جامعه بخوبی در استان کرمان اجرا می شود.
استاندار کرمان به اجرای طرح کنترل کنتورهای آب در مبدا اشاره و تصریح کرد: این طرح با همکاری و همکاهنگی کشاورزان در بخش ها و مناطق مختلف استان کرمان به ترتیب اولویت اجرا می شود.
وی گفت: کنتورهای هوشمند بزودی در موتور پمپ های کشاورزی نصب خواهد شد.
وی با اشاره به پرداخت تسهیلات به کشاورزان طی سال های گذشته به منظور اجرای طرح های آبیاری نوین، تصریح کرد: با وجود ارایه تسهیلات دولتی این طرح بدرستی اجرا نشده است.
رزم حسینی ادامه داد: در بخش بحران کم آبی نیز اگر به مردم گفته شود چه بحرانی در استان کرمان به وجود آمده است همه برای رفع این مشکل کمک می کنند.
استاندار کرمان با تاکید بر اینکه در بخش انتقال آب از استان های دیگر به کرمان فقط آب آشامیدنی استان تامین می شود، گفت: این آب در بخش کشاورزی هزینه نمی شود.
استاندار کرمان همچنین در همایش هم اندیشی بهره برداران و صاحبنظران بخش کشاورزی استان کرمان در شانزدهم شهریور گفت: زنگ خطر بحران آب در کرمان به صدا درآمده و در این راستا برخی از روستاها در حال خالی شدن از جمعیت است.
رزم حسینی افزود: آب که باید برای آبادانی استان استفاده شود امروز به علت برداشت بی رویه شور شده یا کاهش چشمگیر یافته است.
وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم بر این بحران غلبه کنیم هر کسی باید به وظیفه خود عمل کند که در این بین کشاورزان نقش مهمی در کاهش مصرف آب دارند.
وی گفت: کشاورزان آب را برداشت می کنند اما تاکنون به قیمت تمام شده محصول توجه نداشته اند.
استاندار کرمان بر اصلاح الگوی کشت تاکید کرد و گفت: باید محصولاتی که نیاز کمتری به آب دارند کشت شود.
رزم حسینی ادامه داد: اکنون حدود 11 هزار حلقه چاه آب غیر مجاز در استان وجود دارد که این نتیجه بی قانونی در گذشته است.
وی بیان کرد: 15 هزار میلیارد تومان برای انتقال 550 میلیون متر مکعب آب به استان لازم است.
وی افزود: اکنون شش میلیارد متر مکعب آب در استان کرمان مصرف می شود که اگر 20 درصد آن صرفه جویی شود بسیاری از مشکلات آبی برطرف خواهد شد.
این در حالی است که استاندار کرمان 30 تیر امسال در نشست مشترک شورای اداری و قضایی استان گفت: طرح انتقال آب خارج از حوزه به استان کرمان مورد تصویب شورای عالی آب کشور قرار گرفته و ابلاغ شده است.
وی حجم انتقال آب را 180 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: با اجرای این طرح بخشی از مشکلات حوزه آب شمال استان کرمان مرتفع می شود.
رزم حسینی اضافه کرد: اگرچه طرح های مختلفی برای رفع مشکل کمبود آب در استان در دست اقدام است اما طرح انتقال آب خارج از حوزه مورد توافق استان های آبخیز و مناطقی که آب نیاز دارند، قرار گرفته است.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی هم در نشست شورای آب استان در شانزدهم شهریور سال جاری گفت: سالانه شش میلیارد متر مکعب آب در استان کرمان برداشت و پنج میلیارد متر مکعب به سفره های آب زیرزمینی وارد می شود یعنی هر سال یک میلیارد متر مکعب بیلان منفی داریم.
محمدرضا پور ابراهیمی بیان کرد: از شش میلیارد متر مکعب آب استحصالی 95 درصد به بخش کشاورزی، سه درصد آشامیدنی و یک درصد هم به صنعت اختصاص داده می شود که باید مدیریت آب در دستور کار قرار گیرد.
وی گفت: به منظور جلوگیری از هدر رفت آب در بخش کشاورزی دولت تسهیلات آبیاری نوین را به صورت صد درصد رایگان در اختیار کشاورزان قرار دهد زیرا حجم خسارت ها بیشتر از این است که تسهیلات را به صورت بلاعوض در اختیار کشاورزان قرار دهیم.
پور ابراهیمی افزود: با این کار می توان صرفه جویی در منابع آب داشت و کاری راحت تر و کم هزینه تر از انتقال آب حوزه به حوزه است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت آب باید طرح ملی شدن منابع آب همانند طرح ملی شدن نفت اجرا شود تا همگان به اهمیت این منابع خدادادی آگاه شوند.
وی افزود: استان کرمان را به عنوان پایلوت آبیاری نوین اعلام کنیم و پس از یک بازه زمانی موارد تخلف آبیاری غرقابی اعلام شود.
نماینده کرمان و راور اظهار کرد: برای رفع مشکل کم آبی در استان کرمان باید از الزامات قانونی استفاده کنیم.
وی تاکید کرد: در مجموع سه درصد از سیستم های آبیاری استان کرمان در سال های گذشته نوین و به روز رسانی شده است.
معاون عمرانی استاندار کرمان، نیز اعلام کرد: 20 شهر و 514 روستا در این استان در بحران کم آبی قرار دارند.
محمدجواد کامیاب که در نشست شورای آب استان کرمان سخن می گفت، افزود: 17 راهکار و طرح صرفه جویی مصرف آب در شورای آب استان مورد تصویب قرار گرفته است.
وی از طرح آموزش بهره برداران و انتقال دانش نوین آبیاری به کشاورزان به عنوان نخستین طرح و راهکار در زمینه صرفه جویی مصرف آب کشاورزی نام برد و افزود: در این طرح ها دستگاه متولی، دستگاه همکار، وضعیت موجود، اعتبار مورد نیاز و سایر موارد پیش بینی شده است.
وی از همسو کردن نهادهای اجرایی با یکدیگر، تشکیل شورای حفاظت منابع آب شهرستان ها و ارایه گزارش ماهیانه به شورای آب، استفاده از سیستم نوین آبیاری در مزارع و باغات با حفظ سطح زیر کشت موجود، لوله گذاری در سطح مزارع و باغات و اجرای خطوط انتقال آب به عنوان طرح های بعدی جلوگیری از مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی نام برد.
معاون استاندار کرمان، حذف کشت های با مصرف بالای آب و راندمان پایین، اصلاح و بهبود روش های آبیاری، تجهیز، نوسازی و یکپارچه سازی اراضی، استفاده از روش های به زراعی در زمینه کاهش تبخیر و تعرق و ترویج آن، خاموشی و عدم بهره برداری از موتورپمپ ها در فصل هایی که نیازی به آبیاری نیست با مدیریت جهاد کشاورزی، بررسی کاهش سطح زیر کشت متناسب با آب ورودی دشت ها را از دیگر مصوبات نشست شورای آب عنوان کرد.
وی گفت: برقی کردن 10 هزار حلقه چاه کشاورزی در پنج سال آینده، نصب کنتورهای هوشمند آب و برق بر روی چاه ها و تحویل حجمی آب و تعیین تکلیف چاه های کشاورزی غیر مجاز نیز از جمله مصوبات شورای آب است.
وی ادامه داد: با اجرای طرح های آبیاری نوین در مدت پنج سال به صرفه جویی هزار و 300 میلیون متر مکعب خواهیم رسید و به دو هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
کامیاب تاکید کرد: با اجرای این طرح ها در مدت زمان پنج سال مقدار مصرف آب در استان کرمان از پنج هزار و 910 میلیون متر مکعب به سه هزار و 370 میلیون متر مکعب می رسد.
وی با بیان اینکه 100 هزار هکتار از اراضی استان کرمان به سامانه آبیاری تحت فشار مجهز هستند، تصریح کرد: توسعه این طرح در مدت زمان پنج سال 300 هزار هکتار هدف گذاری شده که برای اجرای آن دو هزار و 700 میلیارد تومان نیاز است.
وی ادامه داد: 13 هزار و 500 کیلومتر خطوط انتقال آب در مدت زمان تعیین شده بطور جداگانه در شمال و جنوب استان کرمان باید اجرا شود.
معاون استاندار کرمان اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت موجود خطوط انتقال آب در استان کرمان 23 هزار و 500 کیلومتر است که 10 هزار کیلومتر در جنوب و مابقی در شمال است.
وی بیان کرد: نصب کنتورهای هوشمند آب و برق بر روی تمامی چاه های آب و تحویل حجمی آب از دیگر راهکارهای صرفه جویی در مصرف آب است.
کامیاب گفت: حذف کشت های با مصرف آب زیاد در استان کرمان با جدیت پیگیری خواهد شد و شورای آب کرمان متناسب با نیاز این استان و با هدف حفاظت از منابع آب تشکیل شده است.
وی متوسط بارندگی دنیا را 780 میلیمتر، در ایران 250 میلیمتر و در کرمان 129 میلیمتر عنوان کرد و گفت: کرمان بیش از 17 سال با مشکل خشکسالی دست و پنجه نرم می کند.
معاون استاندار کرمان از تخریب سفره های آب زیرزمینی، نشست زمین، خشک شدن باغات و کاهش کیفیت آب به عنوان اثرات نامطلوب برداشت بی رویه آب نام برد.
وی گفت: کم آبی در استان کرمان تبعات اجتماعی و سیاسی مانند حاشیه نشینی را به همراه داشته است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، نیز گفت: کشت محصولاتی که برای رشد به آب کمتری نیاز دارند به جای محصولات پر مصرف در آب، رویکرد مهم و اولویت دار این سازمان است.
عباس سعیدی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به معضل کم آبی در استان کرمان، افزود: در مناطق کوهپایه ای این استان جایگزین کردن محصولات کم مصرف در آب مانند زرشک، عناب، گل محمدی و زعفران به عنوان کشت های جایگزین محصولات پر مصرف در آب پیشنهاد شده است.
وی با بیان اینکه به جای محصول پسته کشت جایگزینی نمی توان معرفی کرد، ادامه داد: وجود شوری آب و نمک زار بودن زمین در این مناطق مانع رشد سایر محصولات است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، گفت: کرمان یکی از وسیع ترین استان های کشور است و مشکل اساسی این استان در حال حاضر کمبود منابع آبی است.
وی سطح زیر کشت پسته را در شمال استان کرمان 290 هزار هکتار عنوان و اظهار کرد: شهرستان های سیرجان، زرند، کرمان، شهربابک، انار و راور بیشترین سطح زیر کشت پسته را دارند.
وی تصریح کرد: استفاده از منابع آبی و تجهیز مزارع و باغات به سامانه های آبیاری نوین از جمله اهداف و برنامه های پیش روی این سازمان است.
سعیدی گفت: افزایش عملکرد در تولید محصولات کشاورزی نیز رویکرد دیگر سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان است.
نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز چهارم شهریور در نشست مدیران و فعالان صنایع استان کرمان با معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: تجدید نظر جدی در قانون مالکیت و قانون جامع آب از نیازهای اصلی کشور به شمار می رود.
محسن جلال پور افزود: اگر واگذاری مالکیت آب به قانون اصلی و شرایطی که قبل از این در کشور بوده برگردد و مردم صاحب آن شوند و هم اکنون این موضوع در شورای ملی آب نیز مطرح است، شرایط کنونی بهتر می شود.
وی اظهار کرد: یکی از پایه های اصلی اقتصاد مقاومتی و حفظ همه ظرفیت ها و آرمان های کشور، موضوع آب است.
وی گفت: کرمان مانند برخی استان ها مشکل ریزگردها و مشکلات زیست محیطی کمتری دارد و اصلی ترین دغدغه ما در استان و نظام در حال حاضر موضوع آب است و استان کرمان در این رابطه در بحران قرار دارد.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان تاکید کرد: اگر مالکیت آب توسط مردم انجام شود مراقبت از آن را در دست می گیرند.
جلال پور گفت: آبی که امروز در جنوب استان استفاده می شود می تواند ارزش بیشتری داشته باشد و بهره وری بیشتری از آن انجام شود.
این حساسیت و اراده جدی ارکان مختلف نظام و مسوولان و در راس آنان استاندار برای مدیریت مصرف آب فرصت مغتنمی است که با انجام کارشناسی لازم و هماهنگی بین بخش های مختلف و همچنین همراهی مردم می توان بهره لازم را از آن گرفت.
گزارش از نجمه حسنی
591/7433/8154


17/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن