تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز دژ محكم خداوند رحمان و وسيله راندن شيطان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814593980




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رعایت حقوق شهروندی جامعه ای با نشاط را ایجاد می کند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه: رعایت حقوق شهروندی جامعه ای با نشاط را ایجاد می کند کرمانشاه - ایرنا - یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه، با اشاره به اهمیت حقوق شهروندی، گفت: رعایت این حقوق، جامعه ای با نشاط و عاری از بداخلاقی های مرسوم را ایجاد می کند.


دکتر "سهراب دل انگیزان" روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: حقوق شهروندی در واقع مجموعه حقوقی است که افراد به اعتبار موقعیت شهروندی خود دارا می شوند، به عبارت دیگر، حقوق شهروندی به مجموعه امتیازات مربوط به شهروندان گفته می شود که افراد جامعه به دنبال آن هستند.
وی ادامه داد: زمانی که در هر جامعه حقوق شهروندی رعایت شود افراد حاضر در آن کمتر دچار مشکل می شوند چرا که اکثر آن ها به حقوق خود آگاهی داشته و در عین حال سعی می کنند تا حقوق دیگران را نیز رعایت کنند.
دل انگیزان با بیان اینکه بسیاری از مردم به حقوق خود آگاهی دارند و آن را مطالبه می کنند، خاطرنشان کرد: آن ها چون باور ندارند که می توانند حقوق خود را به درستی مطالبه کرده و به آن برسند در یک گام جلوتر حقوق خود را از شهروند دیگری طلب کرده و ناخودآگاه حقوق آن فرد را سلب می کنند.
وی با بیان اینکه افراد جامعه دارای حقوق مدنی هستند، یادآور شد: حقوق مدنی به عنوان حقوق عمومی نیز کاربرد دارد که مشمول مصونیت افراد، حقوق مربوط به آزادی و مساوات آنها می گردد.
این استاد دانشگاه، با بیان اینکه حقوق اجتماعی نوعی دیگر از حقوق شهروندی است، خاطرنشان ساخت: این نوع حقوق عمدتاً حقوق رفاهی را در بر می گیرد که شامل حمایت های مادی و درآمدی نظیر تأمین مسکن، تأمین شغل، پرداخت و مزایای کافی و بر خورداری از حداقل دستمزد و برخورداری از آموزش و پرورش رایگان می شود.
دل انگیزان، برخورداری از بهداشت و درمان، برخورداری از خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت های پزشکی و برخور داری از بیمه های درمانی را نیز از دیگر حقوقی عنوان کرد که افراد باید در حقوق اجتماعی خود آن ها را مطالبه کنند.
وی در پایان آگاه سازی شهروندان از حقوق خود در جامعه را وظیفه دستگاه حکومتی شامل قوای مقننه، مجریه و قضاییه دانست و گفت: هر کدام از آن ها باید آگاهی های لازم در خصوص حقوق شهروندی و در حوزه کاری خود را به افراد بدهند.
7458/567


17/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن