تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):يا على دانشمند سه نشانه دارد: راستگويى، حرام‏گريزى و فروتنى در برابر همه مردم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805298144




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صفرهاي ريال در بازار غيب شدند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: صفرهاي ريال در بازار غيب شدند
رئيس‌كل بانك مركزي چند روز پيش از حذف سه تا چهار صفر از پول ملي پس از يك رقمي شدن تورم خبر داده است
نویسنده : علي طالب‌زاده 


رئيس‌كل بانك مركزي چند روز پيش از حذف سه تا چهار صفر از پول ملي پس از يك رقمي شدن تورم خبر داده است. طرح حذف صفر‌ها از ريال از دولت قبل مطرح شد و اين دولت نيز مي‌خواهد اين طرح را اجرايي كند. با اين كار قدرت خريد تا حدودي تقويت شده و ارزش پول ملي در دستان مردم بالاتر مي‌رود. اما قبل از اينكه اين طرح را دولت اجرا كند، بازاري‌ها پيشدستي كرده‌اند و چندين صفر ناقابل را از جلوي ريال حذف و عملاً نرخ‌ها را تبديل به تومان كرده‌اند.
زمان دولت دهم، محمود بهمني رئيس كل بانك مركزي به دليل بروز نوسانات ارزي، تحريم و صعود ناگهاني تورم در جامعه نتوانست صفرهاي پول ملي را كم كند. اما سيف به عنوان رئيس كل جديد در دولت يازدهم مي‌خواهد كار نيمه‌تمام بهمني را كامل كند.
اما اكنون در بازار و به‌ويژه در بخش‌هايي كه ارقام بالايي جابه‌جا مي‌شوند، صاحبان كالا چندين صفر را كم و ارقام را گرد و كوچك كرده‌اند. به عنوان مثال قيمت يك خودروي پورشه كه يك ميليارد تومان است، به‌صورت گرد‌شده، يك تومان بيان مي‌شود! منظور فروشنده نيز از يك تومان يعني يك ميليارد است.
يا نرخ آپارتماني در منطقه فرمانيه 12 ميليارد تومان است، از سوي فروشنده 12 تومان عنوان مي‌شود. قيمت خودروي مازراتي كه يك ميليارد و 400 ميليون تومان در بازار است، از سوي نمايشگاهداران 14 تومان عنوان مي‌شود.
البته بازاري‌ها طولاني شدن صفرهاي مقابل كالا‌ها را دليل گرد كردن و حذف صفر‌ها عنوان مي‌كنند و مي‌گويند با اين كار هم راحت‌تر نرخ بيان مي‌شود و هم راحت‌تر نوشته مي‌شود!

  حذف صفر چه فايده‌اي دارد؟
كوچك شدن واحد پولي از طريق حذف صفر معمولا به بالاتر رفتن كارايي و تسهيل معاملات تجاري كمك مي‌كند و حسابداري چه در سطح ملي و چه در سطح بنگاه‌ها را آسان‌تر خواهد كرد.
از سال ۱۹۶۰ تاكنون اقتصادهاي در حال توسعه بيش از هفتاد بار اقدام به تغيير واحد پولي خود كرده‌اند. چنين اقدامي معمولا شامل حذف يك يا چندين صفر از پول ملي مي‌شود. اگرچه حذف صفر بيشتر اقدامي تكنيكي و اقتصادي به نظر مي‌آيد اما گاهي هم انگيزه‌هاي سياسي باعث تن دادن دولت‌ها به تغيير واحد پول مي‌شود. البته بايد توجه كرد كه تغيير واحد پول به معني تغيير در ارزش پول ملي يا تغيير در قدرت خريد مردم نخواهد بود.
به نظر مي‌رسد اقتصاد ايران در آينده‌اي نه چندان دور شاهد حذف چندين صفر از پول ملي باشد. اين طرح هم مانند هر طرح اقتصادي ديگر موافقان و مخالفان خود را دارد و البته در ميان افراد جامعه هم سؤالاتي را برانگيخته است. اولين نگراني اين است كه آيا چنين طرحي در زمان مناسب انجام خواهد شد و آيا اصلا اجراي آن ضرورتي دارد؟ با نگاهي به تجربه ديگر كشورها مي‌توان فهميد كه الگوي مشخصي براي زمان صحيح حذف صفر وجود ندارد. برخي كشورها به محض حل معضل تورم سرسام‌آور يا حتي هنگام مبارزه با تورم اقدام به حذف صفر كرده‌اند و برخي ديگر با تأخير زياد و حتي چند سال بعد از به ثبات رسيدن اقتصاد خود دست به تغيير واحد پولي زده‌اند.
دومين نگراني مربوط مي‌شود به كارايي حذف صفر و توانايي آن براي برطرف كردن نابساماني‌هاي اقتصادي. در اين مورد به نظر نمي‌رسد كار چنداني از واحد پولي جديد براي حل معضلات بربيايد. تجربه آرژانتين و برزيل نشان داد كه بحران اقتصادي مي‌تواند بعد از حذف صفر هم به اقتصاد بازگردد.

  چرا با پول‌ها چنين مي‌كنند؟
خبرآنلاين نيز در گزارشي آورده است؛ معمولاً كشورها بعد از تجربه تورم سرسام‌آور و هنگامي كه سياست‌هاي پولي و مالي براي بخشيدن ثبات به اقتصاد را به كار بردند اقدام به اصلاح واحد پولي مي‌كنند. چنين اقدامي اين پيام را براي سرمايه‌گذاران خارجي به همراه خواهد داشت كه فضاي اقتصاد كشور به ثبات رسيده است. همچنين با كاهش ارزش پول بعد از يك دوره تورم، افراد جامعه در معاملات روزانه خود همواره به ياد مي‌آورند كه پول كشورشان چگونه ارزش خود را از دست داد، همين مسئله باعث مي‌شود كه همچنان انتظار دوره‌اي ديگر از تورم را داشته باشند، چنين طرز تفكري در فعاليت‌هاي اقتصادي آنها تأثيرگذار خواهد بود و به فشار تورمي خواهد انجاميد. به همين خاطر تغيير واحد پول مي‌تواند انتظار تورمي را تغيير دهد. البته بايد توجه كرد كه تأثيرگذاري بر انتظار تورمي افراد از طريق مجموعه‌اي از سياست‌هاي پولي و مالي امكانپذير است كه حذف صفر تنها بخشي از آنها به حساب مي‌آيد.
يكي ديگر از انگيزه‌هاي دولت‌ها براي حذف صفر، بازيابي هويت ملي است. شكي نيست كه داشتن واحد پولي كم ارزش بر نگرش افراد تأثير مي‌گذارد و چه بسا باعث خود‌كم‌بيني شود. جدا از اينكه حذف صفر از لحاظ اقتصادي به ارزش پول نمي‌افزايد اما همين كه هر واحد پولي كشور در مقابل ارزهاي خارجي از قدرت بيشتري برخوردار باشد باعث خوشايندي افراد و كسب اعتماد به نفس خواهد شد. اگر دولتي بازيابي هويت ملي را در برنامه‌هاي خود داشته باشد، حذف صفر و ايجاد واحد پولي كه با ارزهاي مهم جهان برابري كند مي‌تواند يكي از اقدامات محتمل باشد.
انگيزه مهم ديگري كه باعث مي‌شود دولت‌ها واحد پولي خود را تغيير دهند، بي‌اعتمادي مردم كشور به پول ملي و استفاده آنها از ارزهاي خارجي و به‌خصوص دلار امريكا در معاملات روزمره است. در چنين شرايطي است كه دولت كنترلي بر عرضه پول ندارد و اقتصاد آن تابعي از اقدامات بانك‌هاي مركزي ديگر كشورها خواهد شد. به همين خاطر دولت‌ها با تغيير واحد پولي و تلاش براي كسب اعتبار مجدد تلاش مي‌كنند تا از ميزان استفاده از ارزهاي خارجي در اقتصاد كشور بكاهند.
از دلايل ذكر شده مي‌توان پي‌برد كه تصميم براي حذف صفر از پول كشور مي‌تواند تحت تأثير عوامل اقتصادي و سياسي باشد. اما مزايا و معايب چنين اقدامي چيست؟

  مزايا و معايب
تغيير واحد پولي از طريق حذف صفر معمولا به بالاتر رفتن كارايي و تسهيل معاملات تجاري كمك مي‌كند و حسابداري چه در سطح ملي و چه در سطح بنگاه‌ها را آسان‌تر خواهد كرد. به علاوه استفاده از واحدهاي كوچك‌تر پول، حمل و نقل آن را آسان‌تر كرده و همچنين زمان مورد نياز و خطرات آن مانند سرقت را كاهش مي‌دهد. همانطور كه گفته شد حذف صفر از انتظارات تورمي در ميان افراد جامعه مي‌كاهد و به اطمينان نسبت به پول ملي مي‌افزايد.
خطرات و ايرادات حذف صفر را مي‌توان به پنج گروه عمده تقسيم كرد. اولين ايراد تأثير تورمي ناشي از گرد شدن قيمت‌ها رو به بالاست. با حذف صفر، قيمت بسياري از كالاها براي رند شدن افزايش پيدا مي‌كند. براي مثال اگر كالايي اكنون ۱۵۵۰۰ ريال باشد، اگر سه صفر از پول ملي كاسته شود تبديل به 5/15 واحد مي‌شود كه ممكن است براي راحتي به ۱۶ تومان تبديل شود. ايراد دوم هزينه فهرست بها (menu cost) است. هزينه فهرست بها به هزينه‌هاي ناشي از تغيير قيمت‌ها براي بنگاه‌هاي اقتصادي اشاره دارد كه مثال بارز آن الزام رستوران‌ها به تغيير فهرست غذاها و بهاي آنها و چاپ فهرست بهاي جديد است. همچنين دولت‌ها بايد جهت چاپ اسكناس و ضرب سكه‌هاي جديد و نيز جمع‌آوري و امحاي اسكناس و مسكوك از دور خارج شده هزينه زيادي را متحمل شود. سومين ايراد تاثيرات رواني ناشي از كاهش دستمزدهاست. چنين اثري كه ناشي از كاهش ناگهاني دستمزد اسمي است به‌خصوص بر اقشار كم درآمد محسوس‌تر خواهد بود. به علاوه تغييرات اساسي مانند حذف صفر در اقتصادهاي در حال توسعه ممكن است باعث بي‌اطميناني به شرايط اقتصادي شود، در اين شرايط خطر خروج سرمايه‌ها از كشور و همچنين دست روي دست گذاشتن سرمايه‌گذاران براي مشخص شدن عاقبت طرح وجود دارد. آخرين خطر در مورد حذف صفر كه مهم‌ترين آنها هم به محسوب مي‌شود اين است كه صفرهاي حذف شده بعد از مدتي دوباره بازگردند. اگر چنين اتفاقي رخ دهد نه تنها تمام زحمات و هزينه‌هاي انجام شده بي‌حاصل خواهد بود بلكه باعث بي‌اعتباري زيادي در سطح بين‌المللي و داخلي خواهد شد.
مرور مطالعات انجام شده توسط صندوق بين‌المللي پول و برخي اقتصاددانان در زمينه نتايج تغيير واحد پولي نشان مي‌دهد كه اگر حذف صفر در شرايطي انجام شود كه اصلاحات اقتصادي نامؤثر بوده يا سياست‌هاي ثبات اقتصادي در ميانه راه قرار دارند، آنگاه نتايج مطلوبي از تغيير واحد پولي به دست نخواهد آمد. به همين خاطر است كه توصيه مي‌شود كه اگر حذف صفر بعد از به سرانجام رسيدن برنامه ثبات اقتصادي انجام نمي‌شود حداقل به عنوان آخرين مرحله از آن به كار گرفته شود.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن