واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: موسیقی بانوان مافیایی شده است
شرایط در عرصه موسیقی بانوان مافیایی شده است و مشکلاتی چون نبود سالنهای مناسب و کمبود حمایتهای لازم و از همه مهمتر،حاکم بودن روابط بر ضوابط، از اصلی ترین مشکلات گروههای موسیقی بانوان است.
ژیوار شیخ الاسلام، سرپرست و خواننده گروه "ژیوار" است. او، در دهه هفتاد گروه «ژیوار» را تأسیس کرد و این گروه تا امروز به برگزاری کنسرتهای متعددی در داخل و خارج از کشور پرداخته است. با او درباره کنسرت پیش رو و همینطور دشواریهایی که گروههای موسیقی بانوان با آن مواجه هستند به گفت وگو نشستهایم.ظاهراً قرار است کنسرت تازهای را به روی صحنه ببرید؟بله، این کنسرت، اواخر مهرماه به خوانندگی من در سقز و دیواندره در استان سنندج اجرا میشود. در این کنسرت از مشارکت اعضای گروه "ژیوار"مانند علی نجف پور (آهنگساز و تنظیم)؛ ساینا زمانیان (نوازنده تار)، شیوا عابدی (نوازنده کمانچه)؛ یاسمین شاهحسینی (نوازنده عود)؛ سوگل خجسته (نوازنده نی)؛ مژگان محمد حسینی (نوازنده تنبک)، زهرا نادری (نوازنده دف و بندیر)، صبا جمالی (نوازنده قانون) و... بهره میگیریم و به اجرای قطعات کردی و فارسی میپردازم. البته، در سال 1382 نیز کنسرتی را در سقز برگزار کردم که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد.فکر میکنید شرایط اجرا برای گروههای موسیقی بانوان در دولت جدید بهتر شده است؟به نظر میرسد شرایط در این زمینه بازهم بهنوعی دارد حالت مافیایی پیدا میکند. بهویژه، این حرکت درباره افراد نوظهور در عرصه موسیقی بانوان در ماههای اخیر بیشتر به چشم میخورد؛ یعنی، گاه دیده میشود که فردی که در این عرصه به آن شکلی که باید زحمت نکشیده است از سوی حامیان مالی مورد پشتیبانی قرار میگیرد و پررنگ میشود و حتی، بهواسطه تبلیغات گستردهای که در برخی محافل برای او صورت میگیرد، میتواند به ابعاد گستردهتری در این حیطه دست یابد و از امکانات موجود نیز بهره بگیرد. از اینها گذشته، کنسرت بانوان همواره در سالهای اخیر به خاطر مرزهای جنسیتی که بین آنها و هنرمندان مرد وجود داشته است دستخوش فراز و نشیبهای زیادی بوده است.میخواهید بگویید هنرمندان زن بهمراتب از دشواریهای بیشتری برای اجرای برنامههای خود برخوردارند ولی کمترین امکانات همیشه به آنها تعلق میگیرد؟دقیقاً همینطوراست. بهویژه، در زمینه اجرای کنسرتها؛ بنابراین، میتوان گفت موسیقی بانوان در دولت جدید، بازهم دستخوش پارهای تبعیضها و اجحافها شده است که طبعاً برای هنرمندانی که سالهاست به شکل جدی در این زمینه کار میکنند آزاردهنده است. درحالیکه، هنرمندانی چون حوروش خلیلی، پری ملکی، فریبا داودی، من و...به دلیل اینکه از حامی مالی به آن شکل برخوردار نبودهایم و در این سالها با وجود هزار و یک مشکل که بر سر راه ما بوده است توانستهایم به مدد جوهره وجودی خود به فعالیت بپردازیم و از حمایتهای کافی بهرهمند نیستیم؛ اما جالب این است که، تمام سختگیریها در عرصه موسیقی بانوان متوجه آن گروه از هنرمندانی است که از پارتی و حمایت مالی بیبهرهاند، ولی افرادی که تازه در این وادی از گرد راه رسیدهاند خیلی راحت و بدون داشتن محدودیت به فعالیت میپردازند و حتی بدون داشتن کوچکترین مشکلی، فرصت و شرایط برگزاری کنسرت برای آنها فراهم میشود.اصلیترین مشکلات در حوزه موسیقی بانوان چیست؟اگر بخواهم بهطور مشخص به مشکلات در پایتخت اشاره کنم باید از نبود سالن کافی برای اجرای کنسرت یاد کنم. بهویژه، من که طی این سالها در این زمینه متحمل سختیهای زیادی شدم. در سالهای گذشته، فرهنگسراها نیز میزبان کنسرتهای موسیقی بودهاند که بهتدریج و هرچه جلوتر آمدیم، تعداد این فرهنگسراها کاهش یافت و در حال حاضر، فرهنگسرای نیاوران یکی از مکانهایی است که پذیرای گروههای موسیقی مختلف است؛ اما اجاره آن حتی برای یک دو شب نیز زیاد است و از توان مالی ما خارج بوده است. از اینها گذشته، سالن فرهنگسرای نیاوران برای اجرای افرادی مثل من کوچک است. درباره تالار وحدت هم باید بگویم بهندرت به ما اجازه برگزاری برنامه داده شده است؛ زیرا، در اغلب مواقع، زمان برپایی کنسرت تا پایان سال پر بوده و اساساً به ما نوبت نمیرسیده است. درباره کنسرتهایی که بهوسیله بانوان هنرمند در شهرستانها صورت میگیرد نیز مشکلات زیادی وجود دارد. نمونهاش، پاره کردن بنر و پوسترهای تبلیغاتی ما در آستانه برگزاری کنسرت در یکی از شهرها بود. از اینها گذشته، کنسرتهایی که بانوان اجرا میکنند همواره با مصائب مالی نیز توأم بوده است. بهعنوانمثال، به خاطر دارم برای برپایی یک کنسرت و به دلیل نبود اسپانسر و حامی مالی به هزار و یک زحمت، مبلغی پول را تهیه کردیم تا به برگزاری کنسرت بپردازیم.فکر میکنم تمام این مشکلات ناشی از این است که حمایتهای لازم از کنسرت گروه موسیقی بانوان نمیشود؟ یا اگر هم بوده به قول شما، محدود به تقسیم امکانات به برخی از هنرمندان این وادی بوده است؟همینطور است. از اینها گذشته، همانطور که اشاره کردم، در این حیطه روابط بر ضوابط غالب شده و در مواقعی، برخی از خوانندگان زن به روی کار آمدهاند که هیچ پشتوانه هنری نداشتهاند و بهصرف برخی روابط فعالیت میکنند. این افراد، اگرچه بهظاهر طوفانی در عرصه هنر به شکل مقطعی به وجود میآورند و با خبرسازی و تبلیغات وسیع که از رهگذر امکانات مالی زیاد در اختیارشان قرار گرفته دور میگیرند، اما واقعیت این است ازآنجاییکه حرفی برای گفتن ندارند، تب آنها خیلی زود فروکش میکند و به فراموشی سپرده میشوند و درنهایت، هنرمندانی در این عرصه باقی میمانند که به معنی واقعی در این وادی زحمت کشیده باشند و با پستیوبلندیهای این هنر مأنوس بودهاند.
تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ www.seemorgh.com/culture
1393/06/14
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]