محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831154264
آسمانش را گرفته تنگ در آغوش
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
آسمانش را گرفته تنگ در آغوش
"اخوان ثالث شاعر"،ادیب، منتقد و محقق بزرگی بود که لااقل یک ردیف از دیوار ادبیات معاصر ما را بالا رفته بود.
به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران، مهدی اخوان ثالث فرزند مردی است که همراه دو برادر دیگرش روزگاری از سرزمین روسیه به ایران مهاجرت کردند و پس از تشرف به دین مبین اسلام، در شهر مشهد ساکن شدند، اما شاید هیچکس فکر نمیکرد که فرزند یکی از این سه برادر تازه ایرانی شده ( که نام خانوادگی خود را اخوان ثالث گذشته بودند) روزی تا این حد به ادبیات سرزمین جدیدش خدمت کند.
اخوان ثالث شاعر، ادیب، منتقد و محقق بزرگی بود که لااقل یک ردیف از دیوار ادبیات معاصر ما را بالا رفته بود.
مقام معظم رهبری هم که به شعر سنتی علاقه وافری دارند، جزو دوستداران آثار اخوان محسوب میشوند.
اخوان یک شاعر نوگراست که به بسیاری از قواعد سنتی وفادار بوده و همین قضیه او را به حد واسطی بین ادبیات نو و کهن این سرزمین تبدیل کرده، در دفتر خاطرات مقام معظم رهبری چند یادداشت از اخوان ثالث وجود دارد که به عنوان یادگاری ثبت شده بودند و تاریخ آنها به دههی 40 شمسی برمیگردد.
* اخوان ثالث، لولای اتصال شعر نیما و شعر سنتی است
حمیدرضا شکار سری شاعر در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران افزود: انقلاب نیما در فضای متکی بر یک سنت فوق العاده قوی و قدرتمند به وجود آمد و با وجود اینکه در نفس آوانگاردیسم نفی کامل سنت وجود دارد، عمل ایجاد انقلابش در شعر را با بصیرتی انجام میدهد که از تندرویهای رایج آوانگارد در زمان خود دور میماند.
شکارسری ادامه داد: اخوان ثالث کسی است که با پیروی از نیما گامی عقب تر از وی برداشته، به این معنا که شعر او با وجود آنکه پس از دورهی شکوفایی نیما و با تبعیت از او سروده شده، کلاسیک تر از اشعار یوشیج است.
این شاعر با تاکید بر اینکه اخوان ثالث لولای اتصال شعر نیما و شعر سنتی است،اظهار داشت: شاعر "زمستان" پذیرش شعر نیما را برای جامعهی سنتی شعر فارسی راحت میکند، اگر نیما صاحب زبانی غریب است در عوض زبان اخوان ثالث غنی، سنتی و محکم است.
شکارسری تصریح کرد: بدون اخوان ثالث پذیرش شعر نوی نیمایی مخصوصا برای جامعهی دانشگاهی که تا چند سال قبل پایبند قالبهای سنتی در شعر بودند، مشکل تر میشد.
* اخوان ثالث؛ واژه چین افکار مردم
تقی محدی فکور زاده، شاعر در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه اخوان ثالث یک شخصیت سیاسی و ادبی بوده افزود: اخوان بهترین شعرهایش را در زندان سرود.
وی در ادامهی سخنانش، استفاده از زبان فارسی دری خراسانی را ویژگی منحصر به فرد خالق "ارغنون" در وادی ادبیات دانست و گفت: اخوان ثالث پیش از گرایش به نیما و شعر نیمایی هم اشعار مستحکم و محکمی چون "زمستان" و "چاوشی" و همینطور غزلهای بسیار خوبی داشته است.
این شاعر اظهار داشت: در شعر اخوان هرگز دیده نشده که کلمات بدون هیچ قانونی کنار هم بنشینند، در این اشعار معمولا چینش واژهها رعایت شده و تمامی کلمات با سنجش در مکان مناسب خود قرار گرفتهاند.
فکور زاده ادامه داد: میزان چینش واژهها در شعر اخوان ثالث چیزی در حد روش حافظ است و در اصل شاعر "زمستان" معتقد به حافظ بوده و شعرهایش شعر درد است، به آن معنا که این گونه نبوده که دنیا را آب و شاعر را خواب ببرد.
وی خاطرنشان کرد: شاید حافظ نیز در زمان خود از درد مردم گفته باشد، اما تفاوت میان حافظ و اخوان ثالث در این بوده که حافظ حامی داشته و اخوان از داشتن حامی محروم بوده است.
متن دستنوشته مرحوم اخوان که در سال ۱۳۴۱ در دفتر یادداشت آیتالله خامنهای نوشته شده ، به شرح زیر است:
صبوحی
در این شبگیر
کدامین جام و پیغام صبوحی مستتان کردهست ای مرغان،
که چونین بر برهنه شاخههای این درختِ برده خوابش دور،
غریب افتاده از اقرانِ بستانش درین بیغوله مهجور،
قرار از دست داده، شاد میشنگید و میخوانید؟
خوشا، دیگر خوشا حال شما، امّا
سپهر پیر بد عهد است و بیمهر است، میدانید؟
«کدامین جام و پیغام؟ اوه
بهار؛ آنجا نگه کن، با همین آفاق تنگ خانه تو باز هم آن کوهها پیداست.
شنل بر فینهشان دستارِ گردن گشته، جنبد جنبشِ بدرود.
زمستان گو بپوشد شهر را در سایههای تیره و سردش،
بهار آنجاست، ها آنک طلایهی روشنش، چون شعلهای در دود.
بهار اینجاست، در دلهای ما، آوازهایِ ما
و پرواز پرستوها در آن دامانِ ابر آلود
هزاران کاروان از خوبتر پیغام و شیرینتر خبر پویان و گوش آشنا جویان،
تو چشنفتی بجز بانگ خروس و خر
در این دهکور دور افتاده از معبر؟»
«چنین غمگین و هایاهای
کدامین سوک میگریاندت ای ابر شبگیران اسفندی؟
اگر دوریم اگر نزدیک
بیا با هم بگرییم، ای چو من تاریک.»
سروده شده در اسفند ماه ۱۳۳۹ در تهران
قطعه «صبوحی» به اسلوب جدید نیمائی سروده شده است و در قالب آزاد عروضی که مقید به قید «تساوی طولی مصرعها» نیست. هر مصرعی مستقل از دیگری، چندتائی از افاعیل و ارکان بحر اصلی شعر (هزج سالم) را شامل شده. مطابق این اسلوب نیمائی در هر بحر از بحور متداول عروض که شعر سروده شود، مصرعها بنا بخواست و بنا به حاجت سراینده شعر کوتاه و بلند اختیار شود، یعنی قبلاً قالبی معین و مشخص وجود ندارد که شاعر در آن قالب کلمه بریزد بلکه اختیار قوالب در هر قسمت بمیل و بنا باقتضای طبع و سیاق جملهبندی شاعر است. فیالمثل مصرعی شامل پنج رکن است و مصرعی دیگر شامل یک یا دو رکن یا مزاحف یک رکن، و کمتر و بیشتر، و قس علیهذا و هلمّ جرّاً. اما در عین حال که شاعر در کار خواتیم و اختیار مقدار ارکان هر مصرع آزاد است، مقید باین هست که وزن و بحر را رعایت کند و شروع مصرعها خارج آهنگ و اشتباهاً به بحر ناهماهنگ دیگری نرود و در همان بحر اصلی مختار باشد و در خواتیم مصرعها با استفاده از قافیه و نیز زحاف اشباعی استقلال هر مصرع حفظ شود که شعر بشکل بحر طویل در نیاید. فیالمثل در این قطعه «صبوحی» که در بحر هزج سالم نیمائی است وزن بند آخر شعر بر اینگونه است.
مفاعیلن مفاعیلات
مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلن
مفاعیلن مفاعیلات
مفاعیلن مفاعیلن مفاعیلات
و هکذا باقی مصراعها که همه در بحر هزج سالم آزاد نیمائی است با «مفاعیلن» شروع میشود و به «مفاعیلات» (زحاف اشباعی) یا «مفاعیلان» یا «مفاعیلن» خاتمه میکند و حتیالمقدور خواتیم مصرعها زحاف اشباعی دارد یا لااقل در هرچند مصرعی یک خاتمه اشباعی دارد که شعر از حالت بحر طویلی خارج گردد. استقلال مصرعها در عین حال بوسیله قوافی شعر نیز ضمانت میگردد (مطابق اسلوب قدیم). توضیح آنکه در این شیوه قوافی غالبا برای پایانبندی مصرعها و نیز برای زینت شعر و تداعی و یادآوری بکار میآید و بیشتر در مختتم جملات شعری است فیالمثل در بند اول «دور» و «مهجور» و نیز «میخوانید» و «میدانید» قافیه دارند و در بند دوم «بدرود» و «دود» و «ابرآلود» (در پویان و جویان هم سجعی است) و «خر» و «معبر» و در بند سوم «نزدیک» و «تاریک» قافیه دارند. در سِفینهها و دفترهائی ازین قبیل که دوستان و آشنایان یا دوستداران شعر منجمله نزد منهم میفرستند تا یادگاری در آنها بنگارم، غالبا اگر اهل شعر نو و اسالیب جدید باشند، غزل و رباعی مینویسم و ازین قبیل، اما اگر اهل شعر کهن باشند ازینگونه شعرهای جدید مینویسم، تا تنوعی بدفتر داده شده باشد. در دفتر شما حبیب شفیق آقای خامنئی که همین تازگی بافتخار آشنائی با آن عزیز نائل آمدهام از هر دو نوع نگاشتم و مختصر شرحی نیز در خصوص قالب این قطعه صبوحی برافزودم تا یادگار کاملتر باشد و بعضی ناآشنایان این شیوه که احیاناً این دفتر بدستشان میافتد به توضیحی نیاز نداشته باشند و دانسته باشند که شعر نو هم پر بیقاعده نیست و دشنام لایق بعضی «آثار خزعبل موسوم به نو» را بر آشنایان اهل نثار نکنند! این مختصر اشاره راجع قالب و شکل ظاهری شعر بوده، در تعریف شعر حکما و ادبای قدیم گفتهاند: «کلامی است مخیل و موزون و مقفی و متساوی» و وزن را «کیفیت ایجاد فقرات و نظمی در زمان و تقسیم زمان به فقراتی منظم» تعریف کردهاند و قافیه را «تشابه اواخر ادوار» گفتهاند یا: «تکرار جزئی از قسمت اخیر مصرعها بشرط اینکه بعین تکرار نشود که اگر بعینِ تکرار شد، آن ردیف است و قافیه پیش از آن است» در این اسلوب جدید نیمائی چون قید «تساوی» مصرعها زده شده است بنابراین «دور» هم از آن شکل قدیم بیرون آمده است و بآن شیوه قدیم «تشابه اواخر ادوار» وجود ندارد و ازینرو قافیه هم شکل و شمایل تازهای مییابد و بیشتر برای زینت کلام و تداعی جملات پیش و استقلال خواتیم مصرعها میباشد، چنانکه گذشت و اما از لحاظ معنی و محتوی این قطعه عبارت است از گفتگوئی خیالی بین سراینده آن با مرغانی که بامداد پگاه، شبگیر، بر درخت گرم و شاد و شیرین آواز خوانی میکنند که: کدام جام صبوحی مستتان کرده است در بند دوم مرغان جواب میدهند که ما را آمدن بهار مست کرده، افق خانه تو محدود است که هیچ جا را نمیبینی و هیچ خبری را نمیشنوی، بهار آنجاست و اینجا در دلهای ما و در بند سوم خطاب سراینده به ابر است که غمگین و سوگوار میگرید و میبارد و سراینده که از قیاس شادی مرغان با غمهای دائمی و بسیار خود دل شکسته مانده است، باو میگوید که بیا با هم گریه کنیم.
و اینک یک رباعی:
گر زرّی و گر سیم زرانددودی، باش
گر بحری و گر نهری و گر رودی، باش
در این قفس شوم چه طاووس چه بوم
چون ره ابدی است، هر کجا بودی، باش
بیادگار آشنائی در دفتر آقای خامنهای
نوشته آمد در اسفند ماه ۱۳۴۱
در تهران مهدی اخوان ثالث
م. امید خراسانی
در ادامه چند شعر نیمایی از مرحوم اخوان ثالث را در ذیل بخوانید؛
زمستان
سلامت را نمی خواهند پاسخ گفت ،
سرها در گریبان است .
کسی سر بر نیارد کرد
پاسخ گفتن و دیدار یاران را .
نگه جز پیش پا را دید ، نتواند ،
که ره تاریک و لغزان است .
وگر دست ِ محبت سوی کس یاری ،
به اکراه آورد دست از بغل بیرون ؛
که سرما سخت سوزان است .
نفس ، کز گرمگاه سینه می آید برون ،
ابری شود تاریک
چو دیوار ایستد در پیش چشمانت .
نفس کاین است ، پس دیگر چه داری چشم
ز چشم دوستان دور یا نزدیک ؟
مسیحای جوانمردم !
ای ترسای پیر ِ پیرهن چرکین !
هوا بس ناجوانمردانه سرد است ... آی...
دمت گرم و سرت خوش باد !
سلامم را تو پاسخ گوی ، در بگشای!
منم من ،
میهمان هر شبت ، لولی وَش مغموم .
منم من ،
سنگ تیپاخورده ی رنجور .
منم ،
دشنام پست آفرینش ، نغمه ی ناجور .
نه از رومم ،
نه از زنگم ،
همان بیرنگ بیرنگم .
بیا بگشای در ، بگشای ، دلتنگم .
حریفا !
میزبانا !
میهمان سال و ماهت پشت در چون موج می لرزد .
تگرگی نیست ، مرگی نیست .
صدایی گر شنیدی ،
صحبت سرما و دندان است .
من امشب آمدستم وام بگزارم.
حسابت را کنار جام بگذارم .
چه می گویی که بیگه شد ،
سحر شد ،
بامداد آمد ؟
فریبت می دهد ،
بر آسمان این سرخی ِ بعد از سحرگه نیست .
حریفا !
گوش سرما برده است این ،
یادگار سیلی ِ سرد ِ زمستان است .
و قندیل سپهر تنگ میدان ،
مرده یا زنده .
به تابوت ستبر ظلمت نه توی ِ مرگ اندود ، پنهان است .
حریفا !
رو چراغ باده را بفروز ، شب با روز یکسان است .
سلامت را نمی خواهند پاسخ گفت .
هوا دلگیر ،
درها بسته ،
سرها در گریبان ،
دستها پنهان ،
نفسها ابر ،
دلها خسته و غمگین ،
درختان اسکلتهای بلور آجین .
زمین دلمرده ،
سقفِ آسمان کوتاه ،
غبار آلوده مهر و ماه ،
زمستان است .
سبز
با تو دیشب تا کجا رفتم
تا خدا وانسوی صحرای خدا رفتم
من نمی گویم ملایک بال در بالم شنا کردند
من نمی گویم که باران طلا آمد
لیک ای عطر سبز سایه پرورده
ای پری که باد می بردت
از چمنزار حریر پر گل پرده
تا حریم سایه های سبز
تا بهار سبزه های عطر
تا دیاری که غریبیهایش می آمد به چشم آشنا ، رفتم
پا به پای تو که می بردی مرا با خویش
همچنان کز خویش و بی خویشی
در رکاب تو که می رفتی
هم عنان با نور
در مجلل هودج سر و سرود و هوش و حیرانی
سوی اقصامرزهای دور
تو قصیل اسب بی آرام من ، تو چتر طاووس نر مستم
تو گرامیتر تعلق ، زمردین زنجیر زهر مهربان من
پا به پای تو
تا تجرد تا رها رفتم
غرفه های خاطرم پر چشمک نور و نوازشها
موجساران زیر پایم رامتر پل بود
شکرها بود و شکایتها
رازها بود و تأمل بود
با همه سنگینی بودن
و سبکبالی بخشودن
تا ترازویی که یک سال بود در آفاق عدل او
عزت و عزل و عزا رفتم
چند و چونها در دلم مردند
که به سوی بی چرا رفتم
شکر پر اشکم نثارت باد
خانه ات آباد ای ویرانی سبز عزیز من
ای زبرجد گون نگین ، خاتمت بازیچه ی هر باد
تا کجا بردی مرا دیشب
با تو دیشب تا کجا رفتم !؟
باغ بی برگی که می گوید که زیبا نیست؟
آسمانش را گرفته تنگ در آغوش
ابر، با آن پوستين سرد نمناكش
باغ بي برگي
روز و شب تنهاست
با سكوت پاك غمناكش
ساز او باران، سرودش باد
جامه اش شولاي عريانی ست
ور جز اينش جامه ای بايد
بافته بس شعله ي زر تا پودش باد
گو برويد، يا نرويد، هر چه در هر كجا كه خواهد
يا نمیخواهد
باغبان و رهگذاری نيست
باغ نوميدان
چشم در راه بهاری نيست
گر ز چشمش پرتو گرمی نمي تابد
ور به رويش برگ لبخندی نمی رويد
باغ بی برگی كه می گويد كه زيبا نيست؟
داستان از ميوه های سر به گردونسای اينك خفته در تابوت پست خاك می گويد
باغ بیبرگی
خنده اش خوني ست اشك آميز
جاودان بر اسب يال افشان زردش می چمد در آن
پادشاه فصلها، پاييز
انتهای پیام/
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]
صفحات پیشنهادی
در جشن خانه موسیقی به تنگناها اشاره میکنیم
یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵ ۳۶ مدیرعامل خانه موسیقی ایران از راه اندازی یک کمپین برای حمایت از موسیقی در راستای جشن امسال این خانه خبر داد به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حمیدرضا نوربخش توضیح داد برنامه امسال جشن خانه موسیقی ایران با فستیوالی همراه شسیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت تبریزی:تنگناهای سینمای دفاع مقدس ناامیدم کرد/ تمایل جدی برای ساخت فیلم
سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومتتبریزی تنگناهای سینمای دفاع مقدس ناامیدم کرد تمایل جدی برای ساخت فیلم شهید باقری نیستکارگردان لیلی با من است گفت عملا تنگناها و دشواری های ساخت این گونه سینمایی به حدی است که کارگردان و سازنده را به تدریج ناامید و سرانجام از کرده خویش پشیماخاطرات «دلیران تنگستان» زنده میشود
فرهنگ و هنر رادیو و تلویزیون خاطرات دلیران تنگستان زنده میشود سریال دلیران تنگستان به کارگردانی همایون شهنواز از امروز از شبکه شما روی آنتن میرود به گزارش خبرنگار مهر سریال «دلیران تنگستان» در 14 قسمت و به مدت دو سال از 1350 تا 1352 به کارگردانی «همامدیرعامل روزنامه رسالت در گفتوگو با فارس: مصوبه دولت درباره وام مسکن خبرنگاران در تنگناهای اداری گیر کرده است
مدیرعامل روزنامه رسالت در گفتوگو با فارس مصوبه دولت درباره وام مسکن خبرنگاران در تنگناهای اداری گیر کرده استمدیرعامل روزنامه رسالت با بیان اینکه باید با صبوری درصدد رفع معضلات خبرنگاران از جمله وام مسکن باشیم گفت باید دید که مصوبه دولت درباره وام مسکن خبرنگاران در کدام یک ازتنگناهای سینمای دفاع مقدس ناامیدم کرد
کمال تبریزی تنگناهای سینمای دفاع مقدس ناامیدم کرد خبرگزاری پانا کارگردان لیلی با من است گفت عملا تنگناها و دشواری های ساخت این گونه سینمایی به حدی است که کارگردان و سازنده را به تدریج ناامید و سرانجام از کرده خویش پشیمان می کنند ۱۳۹۳ شنبه ۱ شهريور ساعت 14 02 به گزارش سرویس فتنگناهای موسیقی را در بیانیه جشن بیان می کنیم / خانه موسیقی متعلق به تمام گونه های موسیقی است
گزارش پانا از نشست خبری جشن موسیقی تنگناهای موسیقی را در بیانیه جشن بیان می کنیم خانه موسیقی متعلق به تمام گونه های موسیقی است خبرگزاری پانا پانزدهمین جشن خانه موسیقی در حالی 12 تا 18 شهریور در عمارت مسعودیه تدارک دیده شده که مدیرعامل خانه موسیقی از بیان تنگناهای موسیقی کشوردلتنگی عمو پورنگ برای پدرش + عکس
دلتنگی عمو پورنگ برای پدرش عکس داریوش فرضیایی در اینستاگرامش نوشت عصر های پنجشنبه و جمعه خیلی دلم هوای بابام رو میکنه هنوزم دلتنگ روزهای کودکی ام با تو هستم که چطور دست کوچکم را در دست پر مهرت گره میزدی و مرا در آغوش میگرفتی پنج شنبه 06 شهریور 1393 ساعت 23 14اردبیل چهار شهید گمنام را در آغوش می گیرد
اردبیل چهار شهید گمنام را در آغوش می گیرد اردبیل - ایرنا - نماینده کمیته مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در استان اردبیل گفت در آخرین روز مرداد ماه جاری آغوش این دیار پیکر مطهر چهار شهید گمنام دوران دفاع مقدس را در بر می گیرد ذکی الله خوشبخت روز شنبه در جلسه ترویج فرهنگ ایثار و شهفردا به همت بسیج جامعه پزشکی صورت میگیرد اعزام تیمهای بهداشتی و درمانی به مناطق روستایی و عشایری تنگتامرادی
فردا به همت بسیج جامعه پزشکی صورت میگیرداعزام تیمهای بهداشتی و درمانی به مناطق روستایی و عشایری تنگتامرادیرئیس بسیج جامعه پزشکی سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد گفت فردا تیمهای بهداشتی و درمانی بسیج جامعه پزشکی سپاه فتح به مناطق محروم تنگتامرادی اعزام میشوند به گزارش خبرگزاریگزارش پنتاگون به کنگره: ایران بدون هیاهو در حال تقویت خود در تنگه هرمز است /استراتژی تهران دفاعی است
گزارش پنتاگون به کنگره ایران بدون هیاهو در حال تقویت خود در تنگه هرمز است استراتژی تهران دفاعی است چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا در یادداشتی در ضمیمه گزارش طبقهبندی شده پنتاگون که در برگیرنده تحلیلی از توان تسلیحاتی متعارف غیرمتعارف و هستهای ایران است نوشت هنوز اطلاعات کافی دمناشقات داخلی سم مهلکی برای انقلاب است/ با تنگ نظری نمیتوان کشور را اداره کرد
آیت الله نمازی مناشقات داخلی سم مهلکی برای انقلاب است با تنگ نظری نمیتوان کشور را اداره کرد خبرگزاری رسا ـ امام جمعه کاشان درگیری ها و مناقشات سیاسی را سمٌ مهلکی برای اقتدار ملی برشمرد و گفت برای ثبات در اقتدار ملی و میهنی رعایت مبانی اخلاقی در رفتار و حرکات به ویژه تحمل و ددلفارد بهشت گم شده در اعماق کویر کرمان/ سرزمین آبشارها به روی گردشگران آغوش گشود
استانها شرق کرمان گزارش تصویری - تشریحی دلفارد بهشت گم شده در اعماق کویر کرمان سرزمین آبشارها به روی گردشگران آغوش گشود کرمان – خبرگزاری مهر دره مدیترانهای دلفارد با دهها آبشار منحصر به فرد و جنگلهای متراکم انار شیطان و تلاقی فصلها یکی از روستاهای هدف گردشگری استان کفرماندار تنگستان: پروژههای تنگستان با حضور استاندار بوشهر افتتاح میشود
فرماندار تنگستان پروژههای تنگستان با حضور استاندار بوشهر افتتاح میشودفرماندار تنگستان گفت در نخستین روز از هفته دولت با حضور استاندار بوشهر مجتمع آبرسانی کوثر و چمن مصنوعی روستای باغکشمالی افتتاح و همچنین عملیات توسعه و تعریض محور اهرم – فراشبند در تنگستان آغاز خواهدشد بهدلتنگی سرباز فوتبال ایران /عکس
دلتنگی سرباز فوتبال ایران عکس بختیار رحمانی که با تازگی زیر تیغ جراحی رفته به تازگی این عکس را روی اینستاگرامش قرار داده و مدعی شده دلش برای فوتبال بازی کردن تنگ شده است 1393 6 2با حضور استاندار بوشهر بزرگترین مجتمع آبرسانی استان بوشهر در تنگستان افتتاح شد
با حضور استاندار بوشهربزرگترین مجتمع آبرسانی استان بوشهر در تنگستان افتتاح شدبزرگترین مجتمع آبرسانی استان بوشهر با اعتباری بالغ بر 315 میلیارد ریال که قادر به تامین آب برای 52 روستا و 14 هزار نفر است در روستای میراحمد شهرستان تنگستان افتتاح شد به گزارش خبرگزاری فارس از تنگستانحلقه تحریمِ دانشگاههای رژیمصهیونیستی تنگتر شد
دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸ ۲۵ هر روز بر تعداد جوامع علمی و دانشگاهی که به تحریم دانشگاههای رژیم صهیونیستی میپردازند و عرصه را برای دانشگاههای این رژیم غاصب تنگتر میکنند افزوده میشود به گزارش سرویس دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا استادان دانشگاه لئون در اسپانفرماندار تنگستان: تعریض محور کوهستانی اهرم – فراشبند آغاز شد
فرماندار تنگستان تعریض محور کوهستانی اهرم – فراشبند آغاز شدفرماندار تنگستان گفت توسعه و تعریض قطعه نخست محور کوهستانی و پرخطر اهرم - فراشبند با اعتبار اولیه 21 میلیارد ریال با حضور استاندار محترم بوشهر آغاز شد غلامرضا ترکزاده صبح امروز در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در تن-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها