تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820264296




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دارندگان مدارک مياني دامپزشکي منعي براي کار در حوزه ندارند اما...!


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۰ شهريور ۱۳۹۳ (۱۴:۸ب.ظ)
هدف از جذب کاردان دامپزشکي چيست؟ دارندگان مدارک مياني دامپزشکي منعي براي کار در حوزه ندارند اما...! گروه اجتماعي؛
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، يکي از مقاطع تحصيلي که بخش بسيار زيادي از فارغ التحصيلان جوان اما بي کار را به خود اختصاص داده است، مقطع کارداني است.
وضعيت اين مقطع تحصيلي در برخي رشته هاي فني و پزشکي به قدري خراب است که اساسا در هيچ آماري محاسبه نشده و کسي نمي داند چند کاردان يا همان تکنسين در کشور وجود دارد.
البته به تازگي ورود به اين مقطع تحصيلي بدون کنکور صورت گرفته و اين يعني اضافه شدن خيل عظيمي کاردان بي کار در 1 تا 2 سال آينده به جمعيت کشور.
با برداشته شدن کنکور مقطع کارشناسي در برخي از کد رشته ها اين اميد واري در دل کاردان ها به وجود آمد که شايد با گرفتن مدرک ليسانس مشکل کمي حل شود.
البته در برخي از رشته ها اين اتفاق خواهد افتاد اما در برخي رشته هاي کاربردي مانند دامپزشکي تفاوت ميان کارداني تا دکتراي دامپزشکي حتي با فوق ليسانس نيز مرتفع نمي گردد.
در کشور ما تنها کسي که داراي مدرک دکتراي دامپزشکي باشد حق دارد و بس!
تاسيس داروخانه، حضور در بيمارستان هاي دامپزشکي، حضور در کشتارگاه ها، تاسيس مطب و انتخاب به عنوان بازرس غذايي تنها با مدرک دکترا قابل دستيابي است.
اين بدان معني است که درس خواندن در مقطع کارداني، ليسانس و ارشد رشته هاي وابسته به دامپزشکي مانند علوم آزمايشگاهي، ويروس شناسي، انگل شناسي و ده ها رشته ديگر تنها به دليل اضافه شدن لفظ دامي، کاري بيهوده است زيرا هيچ مجوزي براي اين مدارک داده نخواهد شد.
دکتر محمد رضا صفري در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري موج ضمن تاييد وجود برخي نارسايي ها در جذب مدارک مياني مرتبز با رشته دامپزشکي، گفت: شخصا بسيار متاسغ هستم براي اينکه در شرايط فعلي براي ساير مدارک دامپزشکي همچون کارداني و ليسانس و حتي فوق ليسانس فعاليت ويژه و نظام مندي در بخش دامپزشکي تعريف نشده است.
وي ادامه داد: از بيش از 31 هزار عضو فعلي نظام دامپزشکي کشور 13500 نفر داراي مدرک دکترا، و چيزي در حدود 14 هزار نفر داراي مدرک کارداني، تکنسيني و کمک تکنسيني هستند.
رييس نظام دامپزشکي کشور تاکيد کرد: بخش اعظمي از زحمات حوزه دامپزشکي بر دوش رده هاي غير از دکترا است اما متاسفانه توجه به اين رده ها کم است.
وي با اشاره به اينکه در قانون هيچ منعي براي حضور ساير رده هاي تحصيلي در فعاليت هاي دامپزشکي وجود ندارد گفت: البته در همين قانون هم يک تبصره وجود دارد و آن شرط مديريت آن مجموعه توسط يک دکتر دامپزشک است که بايد در دوره جديد نظام دامپزشکي براي اين موارد تعريف جديد صورت پذيرد.
صفري با اشاره به آغاز روند تغيير ساختار نظام دامپزشکي کشور تصريح کرد: اين کار را در استان ها آغاز خواهيم کرد و در تشکيلات جديد سعي خواهد شد تا از رده هاي ديگر نيز بهره لازم گرفته شود.
وي با اشاره به اينکه نظام دامپزشکي را يک NGO مي داند گفت: اساسا در يک NGOبايد از تمام فعالان با هر رده مدرکي استفاده کرد و اين مهم در اساسنامه نظام دامپزشکي نيز آمده است.
رييس نظام دامپزشکي کشور، تشکيل شرکت هاي خدمات دامپزشکي را براي به کار گيري رده هاي مختلف علمي در حوزه دامپزشکي موثر مي داند.
متاسفانه در کشور به دليل غلبه مدرک گرايي به جاي تخصص گرايي، تنها وارد شدن به دانشگاه و گرفتن مدرک مهم شده است و اينکه شما علمي را ياد بگيريد که بتوانيد در حوزه عملياتي نيز از آن بهره ببريد، ديگر چندان مهم نيست.
برنامه ريزي و سياست گذاري دولتي ها نيز تاثير بسيار زيادي در وقوع اين روند دارد زيرا در يک زمان آنقدر ورد به دانشگاه را سخت مي کنند که افسردگي و سرخوردگي از قبول نشدن پيامد آن مي شود و در مقطعي آنقدر ورود را آسان مي گيرند که گويي يادشان رفته رقم بي کاري کشور ميليوني است.
سوالي که پيش مي آيد اينکه: وقتي دولت و سيستم بازار هيچ برنامه مشخصي براي استفاده از ظرفيت فارغ التحصيلان غير از دکترا در يک رشته خاص را ندارد، به چه دليل در تمام دانشگاه هاي کشور اين رشته ها در مقاطع غير از دکترا جذب مي شوند؟













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن