تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيرت از ايمان است و بى بند و بارى از نفاق.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1844078747




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انسانی که می‌خواهد رشد کند نباید از نقد دوری کند


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳



نشست نقد و بررسی دو مجموعه شعر "کوچه چهرزاد" و "عشق همان اویم است" اثر علیرضا پنجه‌ای نهم شهریور در عمارت خانه فرهنگ گیلان برگزار شد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر اساس گزارش رسیده، عباس گلستانی که اجرای نشست را بر عهده داشت، دو شعر از دو مجموعه یادشده و نیز بیوگرافی شاعر را برای حاضران خواند. ** در ادامه علیرضا پنجه‌ای پس از خواندن چند شعر گفت: انسانی که می خواهد رشد کند نباید از نقد دوری کند، من از مرگ نمی ترسم و همه مهمان هم هستیم. همه باید دوست داشتن را ترویج دهیم. امیدوارم کتاب "دونده از خود" هم به زودی توسط نشر نصیرا منتشر شود. ** سپس گلستانی یادداشت علی باباچاهی را خواند که در بخشی از آن آمده بود: علیرضا پنجه ای را از سال های دور می شناسم و تا آنجا که یادم می آید همیشه احساس خوبی میان ما دو نفر برقرار بود. پنجه‌ای با شور و شوق و تحرک خاص خود، همیشه در صحنه شعر امروز ایران حضور داشته بی آن که ادعایی نابجا و زیاد داشته باشد، به نظر من تجلی حضور او همیشه محسوس بوده است.آنچه برای من در این میان اهمیت دارد رفتار حرفه ای یک شاعر است و خاصه پیگیر بودن او که می توان این دو خصیصه را به علیرضا پنجه ای نیز نسبت داد. من همیشه چهره متبسم و روی خوش او را در ذهنم دارم و نسبت به رفتارهای شعری اش احساس خوب و خوشی داشته ام.» ** در ادامه علیرضا نیکویی استادیار دانشگاه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان درباره این دو مجموعه گفت:من سه دهه است که با آقای پنجه ای آشنا هستم، شعر و نقد شعر را پیش ایشان آموختم و این مقام انس با ایشان موجب می شود که کار نقادی را سخت کند. پنجه ای پهلوان عرصه شعر است. شاعرانه زیستن و شعرشناس بودن ایشان از نکات ممیزه این شاعر است. پنجه ای در عرصه روزنامه نگاری نیز بسیار پوینده و فعال است. او در ادامه افزود: ناقدان بسیاری به تعریف فرم اقدام کرده اند. من در اینجا می خواهم شعرهای پنجه ای را از دریچه عباس عارف ببینم. ایشان فرم را طرز حضور می داند و معتقد است هر شاعری بر حسب طرز حضور است که فرم شعر را می سازد.هر شاعر بر اساس هر موقعیتی که قرار می گیرد به حضورش فرم می دهد. در فرم تعبیر افقی و عمودی داریم. در محور افقی وقتی فرمی ایجاد کردم نمی تواند بدون عقبه باشد. فرم به صورت عمودی در واقع محصول ابداع و خلاقیت شاعر است. در واقع در مفهوم فرم تعیین و حضور مهم است. دکتر نیکویی ادامه داد: در شعر چه چیزی به من تحمیل می شود. فرم ارتباط و الگوسازی است. الگوساز بودن را یکی از منتقدان شعر نفی عناصر حاشیه ای می داند. وقتی ما در فرم از الگومندی پیروی کنیم در واقع به نفی تصادفی بودن روی می آوریم. دریدا می گوید قاب یک اثر حتی می تواند در خود اثر تاثیر گذار باشد. مثل شعرهایی که آقای پنجه ای از مجموعه شعر "عشق همان اویم است" خواند و عنوان کرد. توجه به اسم شعر و تاریخ شعر به دریافت مخاطب کمک می کند چرا که حلقه های متصل هستند. این استادیار دانشگاه زبان و ادبیات فارسی عنوان کرد:در باب زبان، نظریه های متفاوتی وجود دارد. بعضی از شعرهای این مجموعه بر کلیت شعر حکومت می کنند،یعنی جایی که گفتیم باید تمام اجزای شعر بالانس باشند و یکی بر دیگری سیطره نداشته باشد،می بینیم که در مجموعه شعر های آقای پنجه ای این قاعده بعضا نقض شده است و گاه فرم و گاه زبان در شعر حکومت دارند.به گونه ای که این رفتار گاه حتی اندیشه شاعر را نیز تحت شعاع قرار می دهد.حال سوالی که می توان مطرح کرد این است چه چیزی شعر است و چه چیزی ناشعر؟ آیا جملات پرویز شاپور را باید شعر بدانیم؟آیا آن را شعر می گویند؟آیا هرچه که از عالم عظیم معنا متبادر می شود،شعر است؟من اعتقادی به چنین چیزی ندارم. به نظرم در کتاب "عشق همان اویم است" اگر چه کارهای زیبایی در آن حضور دارد اما آیا برخی از این شعرها را باید کاریکلماتور دانست؟ نیکویی گفت:مثلا به صحرا شدم عشق باریده بود یک جمله قصار ادبی است و شعر نیست. حال سوال این است اگر نمی توانیم بگوییم شعر چیست آیا می توانیم بگوییم ناشعر چیست؟من معتقدم در "عشق همان اویم است" اگر چه شعرهای بسیار خوبی حضور دارد اما بعضی از آن ها وجوه شاعرانه را ندارد. به نظر برخی از شعرها صرفا عکس های لحظه ای است،حالا با این ها چگونه باید برخورد کرد؟این که من بیایم بگویم آتشفشان سرداری است که سرش بریده،حد یقین این شعر چیست؟من برای آتشفشان صدها تصویر می توانم بسازم.کجای این شعر فرم دارد.چطور می توانیم این حد را مشخص کنیم که صرف وجود یک لحظه بتواند شعر شود.مثلا شعر سرطان منی!به نظر من فرم و زبان در این شعر شکل نمی گیرد،بلکه فقط شاهد بیان یک لحظه و تصویر هستیم.این حد از ایجاز در شعر با یک لحظه ساخته می شود.سوال این است کجا می توانیم یک تصویر لحظه ای را شعر تلقی کنیم به اعتبار چه چیزی فرم یا زبان؟از نظر من تصویر خالی نمی تواند شعر باشد. او سپس در باره شیفتگی زبان در مجموعه شعر "کوچه چهرزاد" به ذکر مثال هایی پرداخت و گفت:بعضی اوقات اقای پنجه ای به خاطر ایجاد لذت های زبانی دچار لزوم مالا یلزم می شود خاصه در شعر صفحه 109 که در بخش اول شعر و بخش پایانی با کلمه "گور" بازی شده است. آن ایجازی که در شعر باید باشد در اینجا اتفاق نمی افتد.هر چند که این شعر، شعر خوبی است اما می توانست موجزتر نیز بیان شود.من معتقدم زیبایی مولفه اصلی شعر نیست بلکه می تواند جزو پیامد شعر باشد. آقای پنجه ای در مجموعه شعر "کوچه چهرزاد" قطعاتی دارند که خود می تواند به تنهایی شعر باشد. نیکویی در پایان شعر "نام، نام تو" را از این مجموعه جزو اشعار درخشان شعر معاصر دانست. ** سپس مجری برنامه یادداشت کوتاه سیدعلی صالحی را خواند که در آن نوشته بود: علیرضا از جمله جان هایی است که واژه هایش برای من خرسندی بسیار به بار می آورد. چندین دهه است که میان شاعران اهل گیلان تعدادی را دوست می داشتم و دوست دارم که پنجه ای نیز یکی از آن هاست.این سعادت را داشته ام که طی زندگی خود، با شاعران خوب شهرستانی ملاقات هایی را داشته باشم.آن چه از علیرضا پنجه ای در ذهن من باقی مانده چهره یک شاعر بسیار جدی است و من همچنان امیدوارم که چنین شاعرانی در سراسر کشور با امید و تکاپو ادامه دهند.برای علیرضای عزیزم سلامتی و آفرینش مداوم را آرزومندم. به آن امید که در آینده ای نزدیک باز هم دیدار میسر شود. ** در ادامه منتقد دوم این نشست سینا جهاندیده، شاعر، منتقد و مدرس دانشگاه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان، گفت: من معتقدم شاعری که 9 مجموعه شعر دارد اصلاح کردنش مقدور نیست.من می خواهم بخش ابتدایی صحبت هایم را با این پرسش آغاز کنم؛ چرا زبان شعرهای پنجه ای چندوجهی است و بعد می خواهم در پاسخش بگویم اگر به شعرهای پنجه ای دقت کنید درگیر زبان عاشقانه است. زبانش نوستالژیک و تاریخ مند است. این موضوع برمی گردد به یک اشتباه که در مجموعه "کوچه چهرزاد" اتفاق افتاده و آن تغزلی از شعر شاملو است که با ویرایش جدید آقای پنجه ای به اشتباه به عنوان شعر ایشان در مجموعه آمده است. آیا این اشتباه است؟آیا این استعاره است؟چرا این اتفاق افتاده است؟این اشتباه نیست چون ویرایش شده است؟ آیا سرقت ادبی صورت گرفته است؟سرقت از شعر شاملو به مانند سرقت ماشین پلیس است. من می خواهم بگویم چرا پنجه ای این گونه فکر می کند،آیا او به زبان عاشقانه فکر می کند؟او سال های ابتدایی شعر درگیر زبان شاملو بوده است . او وابسته به سنت و مدرنیته است. ایشان شاعری مدرن است.آیا وسوسه های پست مدرن در ایشان نیست؟یک نفر دارد به چند زبان فکر می کند.چند گفتمان در موازات هم هستند.این استعاره می تواند یک گفتمان شاعرانه باشد. می تواند به سبب تاثیر شاملو باشد.در این مجموعه شعر "کوچه چهرزاد" زبان شدیدا موسیقایی است. اما وسوسه جدا شدن زبان شعرش را دووجهی می کند.چیزهایی در این زبان است که زبان برایش جذاب است. وقتی آقای پنجه ای شعرهای بلندش را می خواند چشم هایش مدام تکان می خورد چون به زبان این شعرها فکر کرده است. برای همین می خواهم در جواب دکتر نیکویی بگویم مجموعه شعر "عشق همان اویم است" می تواند یک وجه سرگرمی برای شاعر داشته باشد همان گونه که ایشان نیز گفتند این شعرهای کوتاه قابلیت پیامک زدن نیز دارند .به نظر من پنجه ای توانسته در "کوچه چهرزاد" وسوسه گفتن حماسه در شعر عاشقانه را از این نوع شعر حذف کند. دکتر جهاندیده افزود: در نوستالژی شعر پنجه ای سیاست خاصی نهفته است. پنجه ای تلاش می کند آن ایدئولوژی را که در شعر شاملو بوده در شعرش نداشته باشد.به نظر من این ها وسوسه ی پنجه ای هستند.من می خواهم بگویم پنجه ای در مجموعه های دیگرش نیز همین تکنیک ها را ادامه خواهد داد. گفتمان مدرن را ادامه خواهد داد. وسوسه هایی اتوماتیک وار هستند که شعر او را شکل می دهند. مثلا "شعر کیو کیوی عطر دهان تو" یکی از این وسوسه هاست.موسیقی شعر مختل شده است.پیدا کردن زبان تازه از مجموعه "عشق اول" تا دو مجموعه مذکور، موضوعی است که پنجه ای را درگیر کرده است. او به شکل واژه هم حتی فکر می کند.مثل واژه هایی چون گذشتاگذشت،هنوزاهنوز که بسامد بالایی در شعر او دارند.او به کلمه فکر می کند، با کلمه زندگی می کند و بعد آن را بازی می کند.اگر می بینید در شعر مثلا صفحه 16 نمی تواند از شعر مدرن فاصله بگیرد صرفا به خاطر زبانیت زبان است. این منتقد سپس به طرح پرسشی از حاضران در نشست پرداخت و گفت: به نظر شما چرا باید شعر عاشقانه در ایران تا این حد زیاد باشد؟ ما در دهه 70 از عشق بسیار گفتیم. شعر عاشقانه یک گفتمان تکراری ندارد.در شعر شمس و صالحی این شکل گفتمان هر کدام به نحوی است در شعر پنجه ای و باباچاهی نیز شکل دیگری دارد.پنجه ای به شعر موضوع گرای عاشقانه توجه دارد، شمس به شعر مضمون گرای عاشقانه.اما پنجه ای دچار نوعی سانسور می شود ولی مثلا شاعری چون علی عبدالرضایی شعر عاشقانه را به حد شعر پورنو می رساند،خاصه در کتاب "عاشق ماشق" که من مانده ام چگونه مجوز گرفته است؟! جهاندیده در ادامه به شعرهای عاشقانه اما سیاسی شاملو اشاره کرد و افزود:چرا شاعری چون شاملو به عشق پناه می برد،شاملو اگر به عشق پناه می برد بی دلیل نیست چون عاشقانه های او وجهی سیاسی دارند.اما جالب است در شعر پنجه ای عاشقانه ها با رویکردی اجتماعی پیوند خورده اند و با نوستالژی بیان می شوند.شعر پنجه ای همیشه طعمی رمانتیک دارد.پنجه ای شاعری صریح الهجه است.کمتر شاعری است که درباره ی رشت تا به این حد شعر گفته باشد. شعر پنجه ای تودرتوی زمان سروده می شود. ** همچنین هادی میرزانژاد به عنوان ناشر مجموعه شعر "عشق اول" علیرضا پنجه ای درباره شعرهای این شاعر گفت: ای کاش دو مجموعه شعر با هم نقد نمی شد چون به نظر در این نشست به مجموعه شعر "کوچه چهرزاد" به خوبی پرداخته نشد.من فکر می کنم علیرضا پنجه ای هرجا که در صدد بیان معناهای حقیقی در شعرش است موفق تر عمل می کند تا آن جا ها که قرار است معانی تازه ای بیافریند.من فکر می کنم هر کجا خواسته متفاوت عمل کند لذت کمتری را نصیب مخاطب کرده است. من به شخصه از شعرهای "کوچه چهرزاد" بسیار لذت بردم. ** کوروش جوانروح، شاعر، نیز در باره شعرهای پنجه ای نقد مکتوب خود را خواند و در بخشی از صحبت های خود عنوان کرد: سال هاست پنجه ای با این زبان صحبت می کند.ما شاهد چند پنجه ای با چند تفکر هستیم. او هنوز دوست دارد در شعر بازیگوشی کند.زبان شعری پنجه ای زبانی است که به بلوغ رسیده اما فخیم است. از شعور و شاعرانگی او نمی توان گذشت.جهان شاعر قابل لمس است. صداقت او در شعر مشهود است بدون هیچ گونه ادایی شعر می گوید.آرمان پنجه ای به دور از هر گونه هرزه بازی های زبانی است. او طبعی حقیقت خواه در شعر دارد. نگاه عارفانه ای را در شعرش می توان دید. دغدغه های او بومی محلی است اما نگاهی جهان شمول دارد. انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن