محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832796177
آسیبهای آموزش موسيقي در غياب نظارت |اخبار ایران و جهان
واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: آسیبهای آموزش موسيقي در غياب نظارت
صد سال از اين اتفاق ميمون و مهم ميگذرد اما هنوز صداي آن به گوش خيليها نرسيده است. کساني که به شکل سنتي آموزش ديده اند و حوصله يادگيري نت را ندارند، براي توجيه ضعفشان استدلال ميکنند که موسيقي ايراني از ابتدا نت نداشته است و نياز به نت ندارد.
کد خبر: ۴۳۰۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۸ - 01 September 2014
ابتکار در گزارشی نوشت:
اوقات فراغت مختص زندگي شهري در دوران مدرن است. هر چه زندگي پرمشغله تر باشد، اوقات فراغت بيشتر به چشم ميآيد و بايد به گونه اي آن را پر کرد. برنامه ريزي براي اوقات فراغت دغدغه بسياري از خانوادهها براي تابستان فرزندانشان است. يکي از مهمترين گزينهها کلاس موسيقي است. مراجعه به آموزشگاه موسيقي فقط مختص به کودکان نيست. بسياري از افراد، با وجود بالارفتن سن همچنان وسوس يادگيري موسيقي در سر دارند. بخصوص اگر توان تحمل خشونت و فشارهاي زندگي برايشان سخت باشد. اين اشخاص با به دست آوردن اندکي روحيه و وقت خالي درصدد تحقق بخشيدن به رويايشان بر ميآيند.
آموزشگاههاي موسيقي تهران چه تعداد است؟ آمار دقيقي به دست نيامد. سايت خانه موسيقي فقط نام سيزده آموزشگاه مجاز را ذکر کرده است اما تعداد تقريبي آموزشگاهها کمتر از سي برابر اين تعداد نيست. اسامي متفاوتند اما از آهنگ نام همه شان آوايي شاعرانه و عارفانه به گوش ميرسد. يکي از ويژگيهايي که آموزشگاهها براي تبليغات از آن بهره ميبرند تاريخچه و هويت آموزشگاه است.
بر همين اساس آموزشگاههاي جديد هميشه مورد تخريب قرار ميگيرند زيرا«تازه کار»ند و «بي تجربه». اين اتهام بي مورد است زيرا اساتيد بسياري از آموزشگاهها مشترک است. بعضي آموزشگاهها متعلق به نوازنده اي معروف است اما گاه اتفاق ميافتد که صاحب چنين آموزشگاهي در ازاي مبلغي بيشتر از عرف در همان آموزشگاه بي تجربه تدريس ميکند. پس تقريبا سطح همه شان يکي است و تنها اسمها متفاوتند. اين ادعا در سطح مبتدي بسيار موجه است و تنها در سطوح بالاتر و تخصصي تر است که صحتش را از دست ميدهد.
براي گرفتن مجوز آموزشگاه بايد امتحان داد. اين امتحان از سوي خانه موسيقي برگزار ميشود. شرط قبولي در آن تسلط بر سلفژ و تئوري موسيقي و تسلط بر سازي تخصصي است. ممتحنان چند نفرند و همچون هر آزمون شفاهي، سليقه در آن نقش پر رنگي بازي ميکند؛ اگر اختلافات اساتيد را بخشي از سليقه به حساب بياوريم، قضيه بدين شکل ميشود که مثلا فلان استاد چون استاد ديگر را قبول ندارد، شما اگر خودتان هم استاد باشيد چون قبلا شاگرد استاد مذکور بوده ايد، ممکن است در آزمون رد شويد. پس لزوما صاحبان آموزشگاه شايسته ترين افراد زمينه موسيقي نيستند.
بسياري اساتيد اصولا سرمايه اي براي راه اندازي مرکز آموزش موسيقي ندارند. آنها ناچارند با آموزشگاههاي موجود همکاري کنند. قبلا شيوه تقسيم پول بين آموزشگاه و مدرس چهل به شصت بود. در سالهاي اخير و با مهم تر شدن سرمايه، صاحبان آموزشگاه موفق شده اند با اين استدلال که «پولمان خوابيده»، درصد تقسيم پول را به پنجاه پنجاه تغيير دهند. اما هميشه اين گونه نيست. گاهي مدرس با آموزشگاه توافق ميکند که براي برگزاري کلاس فلان مقدار پول ميگيرد و کاري به تعداد شاگرد ندارد. مواقعي که شاگرد کم است اين معامله به سود صاحب آموزشگاه نيست؛ پس او خودش آستين بالا زده و وظيفه خطير تدريس چندين ساز را بر عهده ميگيرد! اين اتفاق بيشتر در مورد سازهايي ميافتد که متقاضي کمتري دارند، مثلا شاگردان کلاسهاي گيتار به نسبت عود معمولا چندين برابرند. اين اتفاق در فصل تابستان مشهود تر از هميشه است. در اين فصل گرم کلاسهاي گيتار غلغله است و جاي سوزن انداختن نيست.
با اين تفاصيل پيداست که در اين آموزشگاه ها، موسيقي به نسبت پول، ارزش چنداني ندارد؛ در واقع هيچ ارزشي ندارد. مهم پول است. حتي در برخي از آنان به نام «تمرين» از شاگردان مبلغي گرفته ميشود. در تمرين چيزي به شاگرد آموزش داده نميشود. قضيه به معناي واقعي کلمه فقط تمرين است اما چون مدرس روي برگزاري جمعي آن تاکيد دارد. شاگرد تازه کار نيز با تصور همکاري در کاري گروهي با علاقه در آن شرکت ميکند و براي تمرين پول ميدهد. تمريني که گاه خود مدرس هم در آن حضور ندارد و يکي از شاگردان قديمي تر را براي نظارت بر آنان به جاي خود ميفرستد. علاوه بر اين در آموزشگاهها دلالي ساز در انجام است و از اين طريق نيز پول جابجا ميشود.
در تبليغات و آگهيهايي که آموزشگاهها در مطبوعات به چاپ ميرسانند، معمولاً عناويني چون «برگزاري کلاسهاي بداهه»، «فضاهاي آموزشي مدرن»، «انتشار سي ديهاي آموزشي»، «جزوههاي فهم موسيقي» و «کتب چگونه نوازنده شويم؟» به چشم ميخورد. جالب اين که برخي از امتيازات تبليغ شده، خود شرط گرفتن مجوز تاسيس آموزشگاه هنري از وزارت ارشاد است. بگذريم از اين که بسياري از اين امکانات بديهي در عمل وجود ندارند. جز اين، بعضي شان بي معني هستند. مثلا آموزش بداهه نوازي يعني چه؟ چگونه ميتوان بداهه نواز تربيت کرد؟ مگر نه اين که ملودي اي که در لحظه شکل ميگيرد، ماحصل تمريني در گذشته و شناخت بالايي از موسيقي است؟ همين لغت”بداهه” موجب بدفهميهايي اساسي شده که شايد مهمترين اش تمرين نکردن است. در عوض همه اميد و انرژي فرد براي نوازنده شدن سرازير ميشود به سمت گرفتن عکسهاي تبليغي و چاپ کارت ويزيت.
موسيقي ايراني
موارد ذکر شده در بالا بيشتر در مورد موسيقي ايراني مصداق دارد زيرا موسيقي ايراني را هاله اي از رمز و راز در بر گرفته است. براي قرنها موسيقي ايراني سينه به سينه منتقل ميشد. براي مثال دستگاهي مثل شور يا سه گاه که داراي ربع پردههاي زيادي هستند، نواخته ميشدند بي آن که فواصل آن شناخته شده باشد. تقريبا صد سال پيش علي نقي وزيري موسيقي ايراني را تئوريزه کرد. وزيري براي اولين بار ربع پردهها را نام گذاري کرد و تلاش زيادي در جهت چندصدايي کردن موسيقي ايراني انجام داد. مهمترين نتيجه اقدامات او مکتوب شدن رديف بود. بعد از کارهاي وزيري ديگر لزوما نيازي به انتقال سينه به سينه نبود هر چند همچنان به دليل ويژگي خاص موسيقي ايراني امکان اجراي کامل رديف تنها به کمک نت نيست. صد سال از اين اتفاق ميمون و مهم ميگذرد اما هنوز صداي آن به گوش خيليها نرسيده است. کساني که به شکل سنتي آموزش ديده اند و حوصله يادگيري نت را ندارند، براي توجيه ضعفشان استدلال ميکنند که موسيقي ايراني از ابتدا نت نداشته است و نياز به نت ندارد.
از سوي ديگر بعضي سازها نزد تعدادي از فرقهها از حرمت خاصي برخوردارند و نوازندگان آن و به سادگي با تغيير رويه آباء و اجدادي کنار نميآيند. نتيجه اين که شاگرد بيشتر به مدرس وابسته ميشود و اين يعني امکان براي سوءاستفاده فراخ تر است. از زحمات وزيري و خالقي و صبا در آموزش موسيقي و ساخت آثار ارزشمند که بگذريم و جلوتر بياييم، با تأسيس مرکز حفظ و اشاعه موسيقي در اواخر دهه چهل، به قول حسين عليزاده شاهد”رنسانسي در موسيقي” هستيم. ميتوان ريشه اين حرکت را روايت نورعلي خان برومند و داريوش صفوت از رديف ميرزاعبدالله دانست. اين موج در ادامه با تشکيل گروه شيدا و ضبط مجموعه چاوشها و آثار پرشور و اجتماعي به روند خود ادامه داد. بعد از انقلاب به دلايل مختلف چنين تمرکز و نظارتي بر موسيقي انجام نشده است. با وجود افزايش جمعيت تهران و نيز ازدياد علاقمندان به موسيقي در شهرستانها انتظار نظارت و سازماندهي مثل گذشته توقعي تقريبا بي جاست اما اوضاع کنوني نيز خوشايند نيست. بيشتر از اين که پولهاي به هدر رفته و سوءاستفادههاي انجام شده تأسف برانگيز باشد، به هرز رفتن انرژيها و استعدادها غم انگيز است. علاقه منداني که به دليل عدم سازماندهي مراکز آموزشي عايدي جز سردرگمي نصيب شان نميشود. سازماندهي مورد بحث از عهده وزارت ارشاد به تنهايي خارج است. شايد حتي نيازي به حضور ارشاد هم نباشد. اين کار نياز به همکاري دسته جمعي اهالي موسيقي دارد. تنها آنها هستند که ميتوانند وضع کنوني را تغيير دهند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]
صفحات پیشنهادی
قفل موسیقی فرهنگسراها گشوده می شود؟ |اخبار ایران و جهان
قفل موسیقی فرهنگسراها گشوده می شود این کشمکش ها در حالی ادامه دارد که چندی پیش دستاندرکاران خانه موسیقی از نشستی مشترک با امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و عقد تفاهمنامهای با این سازمان خبر داده بودند و مدعی شده بودند که بعد از ایام ماه مبارک رمضآموزش رقص در مهد کودک ها، فاجعه است |اخبار ایران و جهان
آموزش رقص در مهد کودک ها فاجعه است مدیر حوزههای علمیه با ابراز تاسف از این که امروز در برخی مهدکودک ها به جای انتقال فرهنگ اهل بیت ع با رقص و موسیقی کودکان را تغذیه می کنند گفت این مسئله فاجعه است کد خبر ۴۲۹۷۰۰ تاریخ انتشار ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵ ۱۲ - 27 August 2014 مدیر حوزمعاون ارشاد: عده ای از نام موسیقی می ترسند |اخبار ایران و جهان
معاون ارشاد عده ای از نام موسیقی می ترسند معاون پارلمانی و امور حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت عده ای از نام موسیقی می ترسند در حالی که اگر موسیقی براساس فطرت شکل گرفته باشد سبب تقویت باورها می شود کد خبر ۴۲۹۶۱۸ تاریخ انتشار ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲ ۳۴ - 27 August 2014 معاوسیمین بهبهانی با شعر و موسیقی بدرقه شد |اخبار ایران و جهان
سیمین بهبهانی با شعر و موسیقی بدرقه شد کد خبر ۴۲۷۹۹۴ تاریخ انتشار ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۳ - 22 August 2014 پیکر سیمین بهبهانی با شعر و موسیقی و حضور دوستدارانش از تالار وحدت به سمت آرامگاه خانوادگی این شاعر غزلسرا در بهشت زهرا س تشییع شد به گزارش ایسنا مراسم تشییع پیکر سیمینضرغامی: مرزبندی موسیقی حلالوحرام با آیه قرآن |اخبار ایران و جهان
ضرغامی مرزبندی موسیقی حلالوحرام با آیه قرآن رئیس سازمان صدا و سیما با اشاره به مرزبندی رهبر حکیم انقلاب درباره موسیقی حلال و حرام با استفاده از آیه ۶ سوره لقمان گفت در موسیقی حلال ظرفیت عظیمی وجود دارد که باید با برنامهریزی درست در جهت هدایت آن استفاده کرد کد خبر ۴۳۰۰۲۶پشت پرده بازگشت خواننده قدیمی به ایران |اخبار ایران و جهان
پشت پرده بازگشت خواننده قدیمی به ایران کد خبر ۴۲۹۴۱۷ تاریخ انتشار ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷ ۰۲ - 26 August 2014 هفته نامه تماشاگران امروز در گزارشی از منزل حبیب محبیان در رامسر نوشته است اینجا شهرک چهارصد دستگاه است شهرکی کوچک در رامسر جایی در مرکز شهر خیابان کاخ را که به سمت دریاانتقاد آیتالله سبحانی از سیاسیکاری برخی طلاب |اخبار ایران و جهان
انتقاد آیتالله سبحانی از سیاسیکاری برخی طلاب آیتالله سبحانی با انتقاد از سیاسیکاری طلاب گفت متاسفانه برخی از طلاب مدرسه را محل بازیهای سیاسی خود قرار دادهاند در حالی که حوزه محل تحصیل و تهذیب است و آگاهی اجمالی به مسایل سیاسی و کشور کافی است کد خبر ۴۲۹۳۵۹ تاریخ انتشتوصیه نماینده ولی فقیه به حجاج ایرانی |اخبار ایران و جهان
توصیه نماینده ولی فقیه به حجاج ایرانی نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت به حجاج ایرانی توصیه کرد از انجام هرگونه رفتار تفرقه آمیز که دامنه اختلاف بین امت اسلامی را گسترش دهد خودداری کنند کد خبر ۴۳۰۱۹۶ تاریخ انتشار ۰۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶ ۲۷ - 29 August 2014 نماینده ولی فقیه دبرگزاری کارگاه «خانواده نو پا» در فرهنگسرای اندیشه |اخبار ایران و جهان
برگزاری کارگاه خانواده نو پا در فرهنگسرای اندیشه کارگاه خانواده نوپا ی حجتالاسلام شهاب مرادی این هفته با حضور زوجهای میهمان در فرهنگسرای اندیشه برگزار میشود کد خبر ۴۲۸۹۰۴ تاریخ انتشار ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۸ - 25 August 2014 کارگاه خانواده نوپا ی حجتالاسلام شهاب مرادی احسین علیزاده:مسئولان همدل نیستند |اخبار ایران و جهان
حسین علیزاده مسئولان همدل نیستند حسین علیزاده با بیان اینکه بنده مسئولان کشور را نه تنها در حل مشکلات موسیقی بلکه در حل موضوعات دیگر هنرمندان یکدست و همدل نمیبینم خاطر نشان کرد اکنون شاهد هستیم که دوستداران و دلسوزان عرصه هنر که برای پیشرفت آن تلاش میکنند در یک جبهه و مخالفاکارگاه فیلمسازی ضدایرانی به کارخانه تبدیل نشود |اخبار ایران و جهان
کارگاه فیلمسازی ضدایرانی به کارخانه تبدیل نشود در واقع عملاً یک مجموعه غیرمتمرکز فیلمسازی از فیلمسازان با هویتی ایرانی شکل گرفته که در خارج از وطن هرآنچه دوست دارند نثار وطن میکنند تا همچنان برای اروپاییها و آمریکاییهایی جذاب باشند که به اشتباه تصور میکنند تصویر واقعی ایران«سیمین» به روایت «سیمین» |اخبار ایران و جهان
سیمین به روایت سیمین آن وقتها دخترها توی خانه بودند و جایی نمیرفتند مادر من خوب تحصیلکرده بود خانوادهاش مکتب داشتند و کسانی را که اهل علوم اسلامی بودند دعوت میکردند تا به فرزندانشان درس بدهند کد خبر ۴۲۸۸۵۱ تاریخ انتشار ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸ ۰۹ - 25 August 2014 مهدی مظفرهشدار سیدمهدی شجاعی به اهل فرهنگ |اخبار ایران و جهان
هشدار سیدمهدی شجاعی به اهل فرهنگ دوستانی را از نزدیک میدیدم که اهل مطالعه بودند و به طور متوسط هفتهای چندین کتاب میخواندند و اکنون فضای مجازی به راحتی جایگزین این ماجرا شده است کد خبر ۴۲۸۸۵۶ تاریخ انتشار ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹ ۰۲ - 25 August 2014 سیدمهدی شجاعی گفت دوستانی رافرهادی رئیس هیئت داروان جشنواره بوسان شد |اخبار ایران و جهان
فرهادی رئیس هیئت داروان جشنواره بوسان شد کد خبر ۴۲۸۰۰۱ تاریخ انتشار ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۰ - 22 August 2014 اصغر فرهادی به عنوان رئیس هیئت داوران نوزدهمین جشواره فیلم بوسان انتخاب شد به گزارش ایسنا مسئولان برگزاری نوزدهمین دوره از جشنواره بینالمللی فیلم بوسان امروز اعلاسنگ اندازی برای شهر موشها به ضرر کل سینما تمام میشود |اخبار ایران و جهان
سنگ اندازی برای شهر موشها به ضرر کل سینما تمام میشود در مجموع کف فروش برای بازگشت سرمایه گذاری هفت میلیاردی شهر موشها 2 15 میلیارد تومان است که چنین رقمی طبیعتاً بسیار بالا و در تاریخ سینمای ایران بیسابقه است و در صورت وقوع رکوردی بینظیر برای مرضیه برومند کارگردان این ابنیاعتماد خواستار لغو تحریمها شد |اخبار ایران و جهان
بنیاعتماد خواستار لغو تحریمها شد رخشان بنیاعتماد پس از نمایش فیلم قصهها در بخش رقابتی جشنواره ونیز خواستار لغو تحریمها علیه ایران شد کد خبر ۴۳۰۱۹۸ تاریخ انتشار ۰۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶ ۴۱ - 29 August 2014 رخشان بنیاعتماد پس از نمایش فیلم قصهها در بخش رقابتی جشنواره وحکم 75 ضربه شلاق زیر دست معاون سلطانیفر |اخبار ایران و جهان
حکم 75 ضربه شلاق زیر دست معاون سلطانیفر رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گفت که موضوع شکایت مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین از دو عکاس و محکوم شدن آنها به تحمل 75 ضربه شلاق در حال بررسی است کد خبر ۴۳۰۴۶۲ تاریخ انتشار ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳ ۴۵ - 30 August 2014 ریی-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها