واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
دفتر سیزدهم از مجموعه گفتار طرحی برای فردا؛
علوم اجتماعی و رودربایستی با عقلانیت روانه بازار نشر شد خبرگزاری رسا ـ دفتر سیزدهم از مجموعه گفتار طرحی برای فردا با عنوان «علوم اجتماعی و رودربایستی با عقلانیت» نوشته حسن رحیم پور ازغدی، از سوی دفتر نشر معارف و نشر طرح فردا برای نخستین بار منتشر شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب علوم اجتماعی و رودربایستی با عقلانیت از مباحث: «تعریف قدرت و مشروعیت؛ مسبوق به تعریف حقّ»، «تبیین حقوق؛ بدون تبیین آدم و عالَم؛ محال است»، «تفکیک باید از هست؛ قطع ریشه حقوق بشر»، «تزلزل بنیادهای علوم انسانی؛ پس از هیوم و کانت»، «دموکراسی چرتکهای؛ منافع به جای برهان»، «تعلیق حکمت نظری؛ منشأ تخریب حکمت عملی»، «ربط غایی انسان و خدا تنها توجیه حقوق فطری بشر»، «حقِّ قدرت یا قدرتِ حقّ؟ مسئله اینست»، «حقوق بشر؛ اختراع بشر نیست»، «سکولاریزم؛ جعل اضطراریِ حدود و حقوق!»، «قرارداد انسانی یا پروتکل غریزی»، «محل نزاع: تدوین مفهومی و حُکمی حقوق یا تقسیم موضوعی» و «پدران تئوریک مشروطیت و جمهوریت غربی؛ خود سلطنتیاند» گردآوری شده است. در بخش «تبیین حقوق؛ بدون تبیین آدم و عالَم؛ محال است »، آمده است: «در متون کلاسیک به همه بنیادهای نظری و پشت صحنه و به پیش فرضها، تصریح نمیشود و یکی از مشکلات آموزشی در علوم اجتماعی و به ویژه علوم سیاسی و حقوق در دانشگاهها همین است که بدون بررسی ریشهها، ناگهان به شاخهها پرداخته و میوهها را با یکدیگر مقایسه میکنند و این اشتباه بزرگی است». عناوین «دمکراسی با رأیهای مدیریت شده!»، «پروتکلهای لائیک و اختیارات دیکتاتورمآب»، «بنبست در داوری!»، «حقوق ذاتی بشر، نه قابل جعل است نه قابل سلب»، «حقّ ذاتی قابل واگذاری نیست»، «فلسفه مادّی نامادریِ حقوق بشر»، «تأثیر ابنسینا و غزالی بر عقلگرایی و رمانتیسیزم اروپا»، «سَبک مدیریت عملزدگی و ارزشهای فروپاشیده»، «علوم انسانی غرب و پیشفرضهای سکولار و ایدئولوژیک آن»، «آزادی صوری مردم آزادی واقعی سرمایهدار»، «انقلابهای قلّابی و جنگ قدرت مُدرن»، «مدرنیته و نوسازی نظام بردگی»، «مسیحیت حلقه انتقال از حقوق اسلامی به حقوق سکولار» و «بنیادگرا باشیم و از بنیادها بپرسیم» از دیگر مباحث این کتاب است. در رابطه با حقوق ذاتی بشر در این کتاب میخوانیم: «حقوق ذاتی بشر، حقوقی است که هیچکس برای شما قرار نداده و هیچ کس نمیتواند از شما بگیرد. هیچ کس آن حق را به شما نداده تا بخواهد از شما پس بگیرد و این تنها مبنای قابل توجیه فلسفی برای حقوق ذاتی بشر است. مفاهیمی چون حقوق ذاتی بشر یا حقوق مقدس، تعریفشدنی و قابل تئوریزهشدن نیستند مگر پس از پذیرش غایت برای عالم و آدم». در بخش دیگری از این کتاب به موضوعات «از آزادی تا هرج و مرج ارزشی»، «گدایان بدون ژاندارم»، «آزادی محض همان نابرابری است»، «رقابت غیر متعهد یا آزادی انحصار»، «سرمایه: سازماندهی رسانه، حزب و پارلمان»، «نه قانون، نه اکثریت؛ این است لیبرال دموکراسی»، «انسانِ اومانیستها؛ مردِ سفیدِ سرمایهدارِ اروپایی»، «ثروت بیشتر، قدرت متراکمتر، عدالت کمتر، اخلاق رقیقتر»، «انسانشناسی واقعبینانه، نه خوشبینانه و نه بدبینانه»، «نسبت اومانیزم و حقوق فطری با نژادپرستی و غارت جهان» و «تفکیک باید از هست؛ زوال ارزشها» پرداخته شده است. موارد «ضرورت عِلّی، چَسبِ باید و هست»، «توصیف صُغروی و توصیه کبروی»، «الزامآوری باید و نباید از کجاست؟»، «حقوقِ بادآورده را به باد میبَرَد»، «و ما چه میگوییم»، «پراگماتیزم حقوقی و اخلاقی از سر بیچارگی تئوریک»، «تعریف نظام مطلوب تابع تعریف انسان مطلوب»، «تعریف توحیدی از سعات بشر حقوق بشر را مستدل میکند»، «حق حیات هم دلیل میطلبد»، «پیشفرضهای اثبات نشده: گفتند و رفتند»، «تفکیک مشروعیت سیاسی از مشروعیت دینی؟»، «قطع رابطه حقّ و تکلیف و نفی غایت و حکمت»، «بشر، مستقل از حقّ خدا، حقّی ندارد» از جمله مباحثی است که در این کتاب مورد تحلیل قرار گرفته است. شایان ذکر است، کتاب «علوم اجتماعی و رودربایستی با عقلانیت» در 72 صفحه رقعی، تیراژ 2000 نسخه و قیمت 2500 تومان از سوی دفتر نشر معارف و نشر طرح فردا به جامعه علمی و فرهنگی کشور عرضه شده است./992/پ202/ق
۱۳۹۳/۶/۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]