واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
رودربایستی علوم اجتماعی با عقلانیت در یک کتاب
کتاب «علوم اجتماعی و رودربایستی با عقلانیت» نوشته حسن رحیمپور ازغدی، نظریهپرداز و متفکر انقلاب اسلامی از سوی دفتر نشر معارف و نشر طرح فردا برای نخستین بار منتشر شد.
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس، مبحث اصلی کتاب «علوم اجتماعی و رودربایستی با عقلانیت» بررسی و تحلیل مفاهیمی بنیادین چون حق، منفعت، حقوق بشر، آزادی، مشروعیت، نظام مطلوب، انسان مطلوب و... در نظام معرفتی متفکران غربی و علوم انسانی بر آمده از آن است که سعی کرده است با نگاهی پرسش گرانه و انتقادی، تأملاتی بنیادین در این باره داشته باشد و آنها را به چالش بکشاند و مخاطبان به ویژه اساتید و دانشجویان را به تفکر در این خصوص دعوت کند. تعریف «قدرت و مشروعیت»، مسبوق به تعریف «حقّ»، تبیین «حقوق»، بدون تبیین «آدم و عالَم»، محال است، تفکیک «باید» از «هست»، قطع ریشه «حقوق بشر»، تزلزل بنیادهای علوم انسانی، پس از «هیوم» و «کانت»، دموکراسی چرتکهای؛ «منافع» به جای «برهان»، تعلیق «حکمت نظری»، منشاء تخریب «حکمت عملی»، ربط غایی «انسان و خدا»، تنها توجیه «حقوق فطری بشر»، حقِّ «قدرت» یا قدرتِ «حقّ»؟ مسئله اینست، «حقوق بشر»، اختراع بشر نیست، «سکولاریزم»؛ جعل اضطراریِ «حدود و حقوق»!، قرارداد انسانی یا پروتکل غریزی!؟، محل نزاع: «تدوین مفهومی و حُکمی» حقوق یا «تقسیم موضوعی»!؟، مادران تئوریک «مشروطیت و جمهوریت غربی»؛ خود، «سلطنتی» ند، دمکراسی با رأیهای «مدیریت شده»، پروتکلهای لائیک و اختیارات دیکتاتورمآب، بنبست در «داوری»، «حقوق ذاتی بشر» نه قابل اعطا است نه قابل سلب. حقّ ذاتی، قابل واگذاری نیست، فلسفه مادّی، نامادریِ حقوق بشر، تأثیر ابنسینا و غزالی بر عقلگرایی و رمانتیسیزم اروپا ، سَبک مدیریت، عملزدگی و ارزشهای فروپاشیده، علوم انسانی غرب و پیشفرضهای سکولار و ایدئولوژیک آن، آزادی صوری مردم، آزادی واقعی سرمایهدار، انقلابهای قلّابی و جنگ قدرت مُدرن، مدرنیته و نوسازی نظام بردگی، مسیحیت، حلقه انتقال از حقوق اسلامی به حقوق سکولار، بنیادگرا باشیم و از بنیادها بپرسیم، از آزادی تا هرج و مرج ارزشی، گدایان بدون ژاندارم، آزادی محض، همان نابرابری است، رقابت غیر متعهد یا آزادی انحصار؟!، سرمایه: سازماندهی رسانه، حزب و پارلمان، نه قانون، نه اکثریت؛ این است لیبرال دموکراسی، انسانِ اومانیستها؛ مردِ سفیدِ سرمایهدارِ اروپایی، ثروت بیشتر، قدرت متراکمتر، عدالت کمتر، اخلاق رقیقتر، انسانشناسی واقعبینانه، نه خوشبینانه و نه بدبینانه، نسبت اومانیزم و حقوق فطری با نژادپرستی و غارت جهان، تفکیک باید از هست؛ زوال ارزشها ، ضرورت عِلّی، چَسبِ باید و هست، توصیف صُغروی و توصیه کبروی، الزامآوری باید و نباید از کجاست؟، حقوقِ بادآورده را به باد میبَرَد، پراگماتیزم حقوقی و اخلاقی از سر بیچارگی تئوریک، حق حیات هم دلیل میطلبد، پیشفرضهای اثبات نشده: گفتند و رفتند، تفکیک مشروعیت سیاسی از مشروعیت دینی؟، قطع رابطه حقّ و تکلیف و نفی غایت و حکمت، بشر، مستقل از حقّ خدا، حقّی ندارد و... از جمله مباحثی هستند که در این کتاب تحلیلی انتقادی بیان میشوند. رحیم پور در بخشی از این کتاب مینویسند: «چرا از بنیادهای فلسفی علوم اجتماعی غرب، نمیپرسیم؟ چرا نمیپرسیم که با چه استدلالی از حقوق بشر میگویند؟ با کدام استدلال فلسفی، کدام اپیستمولوژی و کدام انسانشناسی؟ با کدام حقّ منطقی؟ و کدام حقّ اخلاقی!؟ هر که در علوم سیاسی، تئوری میدهد، یا مکتبی در جامعهشناسی، روانشناسی، اقتصاد، حقوق بشر، خانواده و تعلیم و تربیت و... ارائه میدهد، ابتداء این پرسش، پاسخ دهد که انسان چه حقوقی دارد؟ و به چه دلیل؟ حتی برای حقّ حیات نیز توضیح میطلبیم که چرا حقّ حیات؟» وی می افزاید: «نمیتوان تاریخ علوم سیاسی و فلسفه سیاست بلکه کل علوم انسانی در غرب را بدون ارتباط آن با ایدئولوژیهای سکولار که در قرن 19 با شعار آزادی، برابری و پیشرفت بر سر کار آمدهاند، بررسی کرد. سراسرِ قرن 20 میلادی محصول جنگ قدرت میان این ایدئولوژیها بوده است.» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخشی دیگر بیان میکند: «برای توجیه استثمار و نژادپرستی، جامعهشناسی نوشتند. در حوزه علوم اجتماعی، دستِکم سه جریان نژادپرستانه، به طرزی علنی و وقیح تئوریپردازیشدند تا با استدلالهای شبه علمی اثبات کنند که نژادپرستی و استثمار جهان به دست اروپا، توجیه علمی دارد و واقعاً نژادهای انسانی برابر نیستند.» رحیم پور در این کتاب معتقد است: «جز با ربط دادن «حقوق بشر» به «حقالله» نمیتوان حقوق بشر را تئوریزه کرد. سنگبنای کج در علوم انسانی غرب یا غربزده، تعریف سکولار از انسان و جهان و رویکرد صرفاً مادّی به معرفت (تجربه و علم و فلسفه)، قداستزدایی و سکولاریزه کردن حقوق و اخلاق و فرد و جامعه و حقّ تکلیف و حتی معنویت است.» چاپ اول کتاب «علوم اجتماعی و رودربایستی با عقلانیت» در 72 صفحه رقعی، تیراژ 2000 نسخه و قیمت 2500 تومان از سوی دفتر نشر معارف و نشر طرح فردا به جامعه علمی و فرهنگی کشور عرضه شده است. پیش از این، دفتر نشر معارف با همکاری نشر طرح فردا، از این نویسنده و نظریه پرداز دو کتاب «عقلانیت: بحثی در مبانی جامعه شناسی توسعه» و «گفتوگوی انتقادی در علوم اجتماعی» را منتشر کرده است. برای تهیه کتابهای این نویسنده میتوان از طریق سایت پاتوق کتاب: ketabroom.ir یا طریق فروشگاههای پاتوق کتاب تهران (تلفن 88911212)، دفتر مرکزی نشر معارف قم (02537740004) پاتوق کتاب قم (تلفن 37735451)، پاتوق کتاب شیراز (تلفن 07112344615)، پاتوق کتاب مشهد (تلفن 05112220119)، پاتوق کتاب کرمانشاه (تلفن 08317238411)، پاتوق کتاب ساری (0113253020)، پاتوق کتاب کرمان (تلفن 03412231466)، پاتوق کتاب تبریز (تلفن 04115576000)، پاتوق کتاب قزوین (02833362806)، پاتوق کتاب ارومیه (04432354522)، پاتوق کتاب کرج (02634435290)، پاتوق کتاب اراک (08633675592)، پاتوق کتاب شهرکرد (03812243222) و پاتوق کتاب رشت (تلفن 01313220697) و دیگر مراکز توزیع محصولات فرهنگی اقدام کرد. انتهای پیام/و
93/05/29 - 10:22
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]