واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
چرا حضرت معصومه(س) را «کریمه اهل بیت» مینامند
در ایام محبوس بودن امام کاظم(ع) و در روزگار مسافرت امام رضا(ع)، حضرت فاطمه معصومه در دفاع از حریم ولایت و پاسداری از خط امامت، آنچنان نقش مؤثری ایفا کرد که به «شفیعه روز محشر» و «کریمه اهل بیت پیامبر(ص)» معروف شد.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، حضرت فاطمه معصومه(س) کریمه اهل بیت، دختر امام هفتم حضرت موسی بن جعفر(ع) است، امام موسی بن جعفر(ع) دختران زیادی داشته است. علمای شیعه حضرت معصومه(س) را افضل از سایر دختران آن حضرت میدانند، به عنوان نمونه شیخ عباس قمی در منتهی الآمال مینویسد: «... بر حسب آنچه به ما رسیده افضل آنها(1) سیده جلیله معظّمه فاطمه بنت امام موسی(ع) معروف به حضرت معصومه است».(2) یکی از سؤالاتی که درباره حضرت فاطمه معوصمه(س) مطرح میشود این است که چرا این بانوی بزرگوار را کریمه اهل بیت مینامند، مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم این چنین به این سؤال پاسخ میدهد: حضرت فاطمه دختر امام موسی بن جعفر(ع) دارای القاب زیادی هستند(3)، دو لقب مشهور آن حضرت «معصومه» و «کریمه اهل بیت» است، در رابطه با لقب کریمه اهل بیت در کتاب «در حریم حضرت معصومه(س)» این گونه آمده است که: در ایام محبوس بودن پدر بزرگوارش، حضرت موسی بن جعفر(ع) و در روزگار مسافرت برادرش حضرت رضا(ع) در دفاع از حریم ولایت و پاسداری از خط امامت، آن چنان نقش مؤثری ایفا کرد که به «شفیعه روز محشر» و «کریمه اهل بیت پیامبر» اشتهار یافت(4) و در کتاب «فروغی از کوثر»، ذیل عنوان «کریمه اهل بیت» آمده است که: «اولیاء الهی منشاء کرامات و عنایاتی بودهاند که آثار یک عمر اخلاص و وارستگی آنهاست، از دیر زمان، آستانِ قدس فاطمی منشاء هزاران کرامت و عنایت ربانی بوده است...».(5) اما به نظر میرسد، شهرت این لقب برای حضرت معصومه(س) به واسطه رؤیای صادقهای است که از مرحوم آیتالله سیدمحمود مرعشی نجفی(ره) نقل شده است. داستان به این صورت است که مرحوم سیدمحمود مرعشی نجفی متوفای 1328 هجری قمری بسیار علاقهمند بود که به هر طریقی شده، محل قبر شریف حضرت صدیقه طاهره(س) را به دست آورد، برای این مقصود، ختم مجرّبی انتخاب کرده، چهل شب به آن مداومت کرد تا شاید خداوند به طریقی او را از محل قبر شریف حضرت زهرا(س) آگاه فرماید، شب چهلم بعد از انجام ختم و توسل فراوان استراحت کرده در عالم رؤیا به محضر مقدس حضرت باقر یا حضرت صادق(ع) مشرف شد.(6) امام(ع) به ایشان فرمود: «علیک بکریمة اهل البیت»؛ به دامن کریمه اهل بیت چنگ بزن، ایشان به تصور اینکه منظور امام(ع) از «کریمه اهل بیت» حضرت زهرا(س) است، عرضه داشت: بلی! قربانت گردم من نیز این ختم را برای همین گرفتم که محل قبر شریف آن حضرت را به صورت دقیقتر بدانم و به زیارتش مشرف شوم، امام(ع) فرمودند: «منظور من قبر شریف حضرت معصومه در قم است»، مرحوم آیتالله سیدمحمود مرعشی نجفی هنگامی که از خواب برخاست تصمیم گرفت که رخت سفر ببندد و به قصد زیارت حضرت معصومه(س) رهسپار ایران شود.(7) این جریان در کتاب «کریمه اهل بیت» نقل شده است مؤلف بعد از نقل این جریان در پاورقی کتابش اضافه می کند که: این داستان را مرحوم آیت الله مرعشی(8) چندین بار در ملاقاتهای اینجانب با ایشان از پدر بزرگوارشان نقل کردند و حقیر آن را بدون هیچ گونه تصرفی در اینجا آوردم.(9) این داستان در کتاب «حرم فاطمیون»(10) و همچنین در کتاب «حضرت معصومه، فاطمه دوم»(11) با اقتباس از کتاب «کریمه اهل بیت(س)» هم نقل شده است. آقای محمدی اشتهاردی بعد از نقل این داستان مینویسد: «اقتباس، از کتاب ارزشمند «کریمه اهل بیت(س)» صفحه 43-45، سپس آقای محمدی اشتهاردی ادامه میدهد: ماجرای فوق را مرحوم آیتالله سیدشهابالدین مرعشی به طور مکرر برای افراد مختلف نقل کرده است. یکی از شاگردان آیتالله نجفی میگفت: ایشان در درس خود میفرمود: علت آمدن من به قم، همین مطلب بود»(12) و در مورد رؤیای مذکور ایشان مینویسد: با توجه به اینکه مرجع تقلیدی این رؤیا را از پدر مجتهدش نقل میکند و خواب دیدن امام معصوم(ع)، دلیل بر صدق آن خواب است».(13) در پایان میتوان نتیجه گرفت که شهرت لقب «کریمه اهل بیت» برای حضرت فاطمه(س) بعد از رؤیای صادقهای است که مرحوم آیتالله سیدمحمود مرعشی نجفی آن را نقل کرده است. *پینوشتها: 1. دختران امام موسی بن جعفر(ع). 2. قمی، عباس، منتهی الامال، قم، انتشارات هجرت، چاپ پنجم، 1412 هـ، ج2، ص 430. 3. در کتاب «انوار المشعشعین» به غیر از دو لقب «معصومه» و «کریمه اهل بیت» ده لقب دیگر در زیارتنامهای، برای حضرت معصومه(س) نقل شده است. مراجعه شود به کتاب: مهدیپور، علیاکبر، کریمه اهل بیت، قم، نشر حاذق، چاپ اول، 1374، به نقل از انوار المشعشعین، ج 1، ص 211. 4. مهدیپور، علیاکبر، در حریم حضرت معصومه(س)، انتشارات رسالت، چاپ دوم، 1417 هـ، ص 11. 5. محمدبیگی، الیاس، فروغی از کوثر، قم، انتشارات زائر، چاپ دوم، 1379، ص 43. 6. مؤلف مینویسد: این تردید از مرعشی نجفی است، مراجعه شود به مهدی پور، علیاکبر، کریمه اهل بیت، قم، نشر حاذق، چاپ اول، 1374، ص 43. 7. مهدیپور، علیاکبر، کریمه اهل بیت(س)، قم، نشر حاذق، چاپ 1، 1374، ص43. 8. مرعشی نجفی، سیدشهابالدین که در کتابخانه بینظیرش در قم مدفون است. 9. مهدیپور، علیاکبر، پیشین، ص45. 10. شهاب، محمدعلی و باقری، حسن، حرم فاطمیون، قم، نشر نذیر، چاپ اول، 1381، ص40. 11. محمدی اشتهاردی، محمد، حضرت معصومه فاطمه دوم، قم، انتشارات علاقه، چاپ اول، 1375، ص138. 12. همان، ص140. 13. همان، ص141. انتهای پیام/ک
93/06/06 - 00:19
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]