تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه هر كس نداشته باشد نه از من است و نه از خداى عزّوجلّ. عرض شد: اى ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818973902




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بهشت ایرانی بر نقش فرش نشست/ برپایی نمایشگاه آیات قرآنی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


فرهنگ و هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی چند خبر از هنرهای تجسمی
بهشت ایرانی بر نقش فرش نشست/ برپایی نمایشگاه آیات قرآنی
افتتاح نمایشگاه «بهشت ایرانی بر صحنه تار و پود» در خانه هنرمندان و برپایی نمایشگاهی از آثار نقش برجسته جلال حبیبی با عنوان «از خاک تا افلاک» در گالری شکوه عناوین دو خبر هنرهای تجسمی امروز سه شنبه 4 شهریورماه است.



به گزارش خبرگزاری مهر، نمایشگاه «بهشت ایرانی بر صحنه تار و پود» با موضوع فرش ایرانی  و در قالب نمایشگاه نقاشی، عکس و فیلم در خانه هنرمندان آغاز به کار کرد. سفیر ژاپن میهمان ویژه مراسم افتتاحیه نمایشگاه «بهشت ایرانی بر صحنه تار و پود» بود که عصر روز دوشنبه 3 شهریور ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. رضی میری مدیر این نمایشگاه ها با بیان اینکه برگزاری چنین نمایشگاهی با این وسعت در ایران قبلا سابقه نداشته است افزود: سال گذشته خانه هنرمندان از من درخواست کرد آثار خود را در یک سالن نمایش دهم و این اتفاق افتاد. امسال هم دوباره از من خواستند چنین کاری انجام دهم، چون قصد داشتند برای فرش ایرانی که از افتخارات کشور ماست کاری انجام دهند. به همین دلیل تصمیم گرفته شد برنامه گسترده‌تری برای فرش ایرانی انجام شود و همه گالری‌های خانه هنرمندان به این کار اختصاص یابد.

او ادامه داد: در این نمایشگاه علاوه بر کارهای من یک بخش به فرش‌های قدیمی اختصاص داده شده است. همچنین در یک گالری آثار نقاشی نمایش داده شده که نقاش از دید خودش، زنان بافنده را تصویر کرده است. در بخش دیگر عکس‌هایی نمایش داده می‌شود که من و برادرانم در طول سالها از موضوعاتی مانند زندگی، فرش و مردم عکاسی کردیم.

در ادامه مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با تشکر از رضی میری ابراز امیدواری کرد با ادامه داشتن چنین برنامه‌هایی در سالهای آینده شاهد شکوفایی این هنر و آشنایی نسل جوان با ارزشها و زیبایی‌های آن باشیم. سرسنگی با قرائت متنی درباره معضلات موجود در زمینه فرش گفت: با وجود سابقه طولانی فرش در ایران، به وجود آمدن سازمان‌های متعدد با فعالیت‌های موازی باعث شده است این هنر به جای پیشرفت و رشد‌، در محاق کم توجهی گرفتار شود. اگر صنعت فرش امروزه با مشکل مواجه است بخشی از آن به دلیل وجود سازمان‌هایی است که خود را متولی آن می‌دادند، در حالی که هنر هیچ‌گاه به متولی نیاز ندارد و مسئولان فقط می‌توانند از آن حمایت کنند تا خلاقیت هنرمند بروز یابد.

او با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر فرش ایران بازار جهانی خود را از دست داده است در مورد تدریس رشته فرش در دانشگاه‌ها گفت: در همه جای دنیا وقتی کشوری یک مزیت نسبی داشته باشد نسبت به آن توجه نشان می‌دهد و رشته‌های دانشگاهی مرتبط با آن را به وجود می‌آورد. در ایران هم از سال 74 دوره‌های دانشگاهی فرش شروع شده اما در حال حاضر فقط 17 دانشگاه این رشته را دارند که برای کشوری که ادعا می‌کند قصد دارد هنر و صنعت فرش را عالم‌گیر کند تاسف‌آور است.

پس از آن میری به معرفی پتر رنس همکار آلمانی خود پرداخت و گفت: او حدود 40 سال است که با ما همکاری می‌کند و در مورد فرش ایرانی کوشش‌های گسترده داشته و نمایشگاه‌های متعددی در آلمان برگزار کرده است. او تا به حال فرش غیر ایرانی نفروخته و این برای ما بسیار ارزشمند است که کسی این‌قدر با فرش ایرانی الفت داشته باشد.

پتر رنس نیز در سخنانی به بیان ویژگی‌های فرش ایرانی پرداخت و گفت: در سالهای اخیر به دلیل توجه به تولید بالا فرشباف‌ها نمی‌خواستند سنت‌های قدیمی را رعایت کنند بلکه محصولات سریع و ارزان تولید می‌کردند. به همین دلیل رضی میری با توجه به اطلاعاتی که در مورد فرش اصیل ایرانی داشت تصمیم گرفت رنسانسی در فرش ایران به وجود آورد. علایق او به خانواده و همکارانش گسترش یافت و من هم تحت تاثیر این علاقه قرار گرفتم و از ابتدا همراه آن بودم.

او ادامه داد: از نظر ایرانی‌ها فرش یک موجود زنده است که تصویرهای آن از روح خلاق هنرمند به وجود آمده و با هماهنگی گره‌های بی‌نهایت شکل می‌گیرد. اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که قدرت بیان به خاطر تولید انبوه و موفقیت کوتاه مدت از دست می‌رود و این یک فاجعه است که به خاطر هنر تجاری اصالت هنر فرش از بین می‌رود. در تولید انبوه به خاطر تولید سریع و هزینه کمتر از نقش‌های ریز و جزئیات دوری شده و خلاقیت فدای سرعت می‌شود.

پتر رنس در خاتمه این مراسم با بیان اینکه سال 1989 را می‌توان به عنوان تولد دوباره فرش ایران در نظر گرفت افزود: در این سال خانواده میری شروع به تولید فرش کردند و با تحقیقات اساسی همیشه به دنبال طرح‌ها و رنگ‌هایی هستند که به فراموشی سپرده شده است. آنها برای جلوگیری از نابودی فرش ایران و برای ایجاد کیفیتی بالاتر تلاش می‌کنند و این فرش‌ها توسط کارشناسان و کلکسیونرها تحسین می‌شود.

در روزهای برگزاری نمایشگاه از 4 تا 8 شهریور، برنامه‌های کنفرانس و نمایش فیلم مستند با موضوع فرش برگزار می‌شود. برپایی نمایشگاه «از خاک تا افلاک» در گالری شکوه نمایشگاه نقش برجسته های جلال حبیبی با عنوان «از خاک تا افلاک» عصر جمعه هفتم شهریور ماه 93 در گالری شکوه گشایش می یابد. جلال حبیبی در این نمایشگاه 17 اثر نقش برجسته ارائه داده است، این آثار دربرگیرنده خوشنویسی های بزرگان از آیات قرآنی است که با خط نستعلیق، ثلث، نسخ و کوفی بر روی گچ، خاک و چوب تراشیده شده است. «از خاک تا افلاک» اولین نمایشگاه انفرادی حبیبی است، او در این نمایشگاه خشت های گچی خودساخته اش را با مهارت تراش داده است. در این نمایشگاه دو اثر با عنوان «آفرینش» و «خاطره» بر روی چوب  به نمایش گذاشته می شود که روایت ها، داستان ها و مفاهیم قرآنی را با نمایی از خطوط در هم تنیده شده انعکاس می دهد. جلال حبیبی متولد 1357 است. او مدرک کارشناسی نقاشی از دانشگاه آزاد اسلامی دارد و حدود 20 سال است که در زمینه های مختلف هنری از جمله عکاسی، نقاشی، طراحی و حجم فعالیت دارد. وی تاکنون در نمایشگاه های متعدد گروهی شرکت داشته و نمایشگاه نقش برجسته های «از خاک تا افلاک» اولین نمایشگاه انفرادی او محسوب می شود. حبیبی در یک دوره هنرهای اسلامی مقام اول را کسب کرده و برنده سیمرغ بلورین از اولین دوره جشنواره دانشجویی تهران شرق شده است. نمایشگاه آثار جلال حبیبی تا چهارشنبه دوازدهم شهریورماه 93 در گالری شکوه دایر خواهد بود و علاقه مندان می توانند همه روزه از ساعت 17 تا 21 از این آثار در گالری شکوه واقع در سه راه فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان شهید سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، شماره 19 بازدید کنند.



 
 


۱۳۹۳/۶/۴ - ۱۵:۱۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن