واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹
سیدمهدی شجاعی درباره اینکه فضای مجازی و بهخصوص شبکههای اجتماعی جای کتابخوانی را بگیرند هشدار داد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یکشنبه، دوم شهریور، دومین شب از چهارمین دوره شبهای داستان برج میلاد با حضور منیژه آرمین، سیدمهدی شجاعی و جواد عاطفه برگزار شد. منیژه آرمین، نویسنده و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم، در این برنامه گفت: داستان یعنی انسان و انسان هم ابعاد مختلفی دارد که یکی از این ابعاد، تاریخ است. او اضافه کرد: من همیشه به دنبال قطعات گمشدهای بودهام که همیشه در انسان وجود داشته است و ممکن است انسانها حس کنند آن را فراموش کردهاند ولی همیشه به دنبال آن میگردند. بر همین اساس هم فکر میکنم تاریخ نه به معنای کتابی بلکه به شکل فردی، اجتماعی و سیاسی در انسان وجود دارد و کاری که نویسنده میکند، این است که پرده را کنار میزند و لایههای درونی انسانها را نشان میدهد. آرمین همچنین گفت: چیزهای زیادی است که هنوز درباره آنها ننوشتهام بهخصوص که عمر انسان کوتاه است و محدود بنابراین بلندپروازانه است که بگویم درباره همهچیز نوشتهام چون باید دید که آیا عمر اجازه میدهد بیش از این بنویسم یا نه. او همچنین درباره تمایلش به نوشتن درباره تاریخ گفت: دوست دارم کل انسان را بنویسم و نه فقط تاریخ، چون جنبههای انسان و انسانیت، بسیار گسترده و عمیق است. آرمین در پایان سخنانش بخشی از رمانهای «شب و قلندر» و «16 سال» را برای حاضران خواند و درباره این کتابها گفت: کتاب «16 سال» شکل پازل دارد و ممکن است بخشهایی از آن به یکدیگر ارتباطی نداشته باشد ولی همه داستان کتاب در 16 سالی رخ میدهد که رضاشاه بر ایران حکومت میکرد. سیدمهدی شجاعی، دیگر میهمان دومین شب از شبهای داستان برج میلاد، پیش از داستانخوانی به وضعیت مخاطبان داستان در ایران اشاره کرد و گفت: سطح مطالعه کشورمان هیچوقت امیدوارکننده نبوده است و چون اخیراً درگیر فضای مجازی و بهخصوص شبکههای اجتماعی هستم، معتقدم بخشی از وقت کتابخوانان به گذراندن زمان در این شبکهها اختصاص پیدا میکند؛ فرضا کسانی که پیش از این دو کتاب در هفته میخواندند، وقتی برای کتاب خواندن ندارند. او افزود: البته امتیازها و محاسن فضای مجازی را نباید از یاد برد ولی در عین حال اهالی فرهنگ و هنر باید تامل بیشتری در مواجهه با فضای مجازی داشته باشند و باید به نوعی آن را مدیریت کنند تا این فضاها جای کتاب و مطالعه را نگیرد. نویسنده «کشتی پهلوگرفته» درباره طیف مخاطبانی که برای آنها مینویسد نیز گفت: همانطور که نوشتن فیلمنامه و نمایشنامه و داستان، شیوه و سبک متفاوتی را طلب میکند، نوشتن برای نوجوانان یا بزرگسالان هم سخت و دشوار میشود و به تعمق و تفکر نیاز دارد. شجاعی سپس داستان «آگهی فروش خودرو» را برای مخاطبان خواند. جواد عاطفه، داستاننویس و مترجم، آخرین میهمان برنامه شبهای داستان برج میلاد بود که داستانش را با عنوان «آن مرد در باران آمد» برای حاضران خواند. او درباره اینکه چرا از آگوست استریندبرگ بیش از دیگر نویسندهها ترجمه میکند، گفت: آگوست استریندبرگ پدربزرگ من است و پنج سال گذشته را با او و آثارش گذراندهام. او یکی از موثرترین هنرمندان و نویسندگان سوئدی است که چنان هنرمندانه و خلاقانه مینویسد که سه مکتب ادبی یا از او متاثر شدهاند یا با او آغاز شدهاند و یا اینکه او بوده که باعث بالیده شدن آن مکتب شده است. نویسنده «تا مقصد میخوابم بیدارش نکن» در پایان گفت: تمام شخصیت استریندبرگ در آثار و داستانهایش منعکس شده است و شمای کلی زندگیاش را باید از میان نوشتههایش یافت. سوم شهریور در سومین شب از شبهای داستان برج میلاد، میترا داور، محمد صالحعلا، مریم طاهریمجد و رضا فکری از ساعت 18 داستانخوانی خواهند داشت. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]