محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843802036
وقتی مردم را از ادبیات میترسانند!
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۶
فتحالله بینیاز محدودیتهای پرشمار از جمله بایکوت خبری جایزههای ادبی از سوی رسانههایی مثل رادیو و تلویزیون و مورد حمله قرار گرفتن این جایزهها از تریبونهای مختلف را از دلایل تعطیلی آنها برشمرد. این نویسنده و منتقد ادبی در گفتوگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به این پرسش که با توجه به تعطیلی تعدادی از جایزههای ادبی خصوصی در ایران که آخرین آنها جایزه گلشیری بود، چرا عمر جایزههای ادبی در کشور ما کوتاه است، گفت: به این دلیل که نه تنها نهادها و مؤسسات حکومتی کمکی به این جوایز نمیکنند - هر چند این جوایز هم تمایلی به دریافت این کمکها ندارند – بلکه مانع و رادع فعالیت آنها هستند. هیچگاه هیچ خبری درباره جوایز خصوصی ادبی در رسانههای رادیو – تلویزیون پخش نشد. حتی به عمد این جوایز را نادیده گرفتند. در جاهایی هم در حد تریبونی که به فرد داده بودند، مثلا فلان معاونت یا مدیرکل، در مصاحبه با روزنامهها یا رسانههای فضای مجازی که در هر حال خواننده و ببینندهشان چیزی حدود 20 هزار نفر بوده، جوایز ادبی را مورد حمله قرار دادند و آنها را متهم کردند که از کشورهای دیگر پول گرفتهاند. او افزود: از دیگر سو، برای برگزاری مراسم اهدای جوایز ادبی خصوصی، درِ تمام فرهنگسراها، خانه و کانونهای ادبی و هنری را بستند، حتی به سالنهای غذاخوری و تالارها اطلاعیه دادند که نباید به جوایز ادبی، حتی برای یک ساعت اجاره داده شوند. به روزنامهها هم اخطار داده شد که خبر مربوط به این جوایز را پخش نکنند. حالا شما توقع دارید جوایز ادبی عمر طولانی داشته باشند؟ مگر نشریات ادبی عمر طولانی داشتند که جوایز ادبی داشته باشند؟ مگر محافل نقد – مثلا خانه کتاب یا سرای اهل قلم یا شهر کتاب – عمر طولانی داشتند که جوایز ادبی داشته باشند؟ بینیاز در پاسخ به این سؤال که آیا جایزههای ادبی خصوصی در ایران بر ادبیات ما تأثیرگذار بودهاند یا خیر اظهار کرد: تا شما تأثیر را چه تعریف کنید. جوایز ادبی ایران در حد توانی که داشتند - یعنی جامعه اجازه داده بود - تاثیر خود را داشتند. جوایزی مانند گنکور، فمینا، مدیسی، رنودو، فناک و دسامبر در فرانسه، کاستا و اورنج در انگستان، پرنس آستوریاس، سروانتس و پلانتا در اسپانیا، جرج بوخنر در آلمان، پولیتزر و پن فاکنر در آمریکا و گیلر در کانادا در حد و اندازههای امکانات مدنی آن کشورها تاثیر داشتهاند. کسی توقع ندارد جایزههای جهانی بوکر یا ایمپک دابلین یا نوبل، ادبیات جهان را زیر و رو کنند، آنها طبق بضاعت علمی و ارزیابی داوران خود پیشنهادی به مردم میدهند. یا این پیشنهاد مانند آثار فاکنر، پاسترناک، ساراماگو، یوسا و مارکز با اقبال عمومی مواجه میشود یا نمیشود. در محدوده کوچکتری مثلا برندگان پولیتز در آمریکا، برای نمونه رابرت پن وارن (همه مردان شاه)، هارپر لی (کشتن مرغ مقلد) و جومپا لاهیری (مترجم دردها) هم مقبول میافتند یا نمیافتند. گاهی هم شماری از شاعران و نویسندگان برنده این یا آن جایزه ملی و جهانی در جذب مخاطب موفق نمیشوند. او ادامه داد: عده قابل ملاحظهای از دوستداران ادبیات داستانی در جهان حتی نام شمار کثیری از برندگان نوبل را نشیندهاند، برای نمونه نام کسانی چون یوهان ینسن، ایوان بونین، اریک کارلفلت، زیگرید اوندست، ولادیسلاو ریمونت و چندین و چند نوبلیست دیگر. حال آن که نویسندگانی هم هستند که نوبل نبردند، اما عده زیادی از داستانخوانها آنها را میشناسند؛ مانند بورخس، ناباکف، کافکا، کنراد، ناتالیا گینزبورگ و خوان رولفو. او همچنین اظهار کرد: در ایران هم شماری از برندگان جوایز ادبی از نظر جذب مخاطب موفق بودهاند. دلایل زیادی هست که چرا بعضی از آنها موفق نبودهاند، اما بیشک یکی از آنها این بود که جایی و فضایی وجود نداشت که منتقدین آنطور که دوست دارند نظرگاه خود را بنویسند. در اروپا و آمریکا منتقدین نقش مهمی در اعتلای جوایز ادبی دارند، اما اینجا محدویتهای پرشمار این نقش را از آنها گرفته است. این نویسنده در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند ساختار جایزههای ادبی خصوصی در ایران به خاطر متکی بودن به فرد و یا چند نفر غلط است و نظر شما در اینباره چیست گفت: بیشتر نهادهای فرهنگی، اجتماعی، علمی، اقتصادی در قرن بیستم و قبل از آن در آغاز فردی بودند، از کارهای پزشکان، ریاضیدانها و فیزیکدانها و مهندسهایی چون پاستور، ماکسول، گوس، هایزنبرگ تا ارنست زیمنس، رودُلف دیزل، کارل بنز و بیل گیتس. اما چون تعالی همهجانبه جامعه با منویات و خواستههای این افراد همسو بود، دیری نپایید که شخص حقیقی به صورت شخصیت حقوقی و نهادی غیرفردی درآمد. پس مهم این است که آحاد جامعه متقاعد شوند که جوایز ادبی در راستای ارتقای سطح کیفی فرهنگ آنهاست. در ایران مردم را با ادبیات داستانی بیگانه کردهاند و حتی از آن ترساندهاند. نیکوکار مدرسهساز و بیمارستانساز وحشت میکند که یک پای حمایت مالی یا اداره یک جایزه ادبی شود. در ضمن بر خلاف تصور القاشده، جوایز ادبی خصوصی ایران در مجموع و برآیند نهایی ساختار فردی ندارند. او در پاسخ به این سؤال که در ایجاد وضعیت موجود فضای ادبیات ایران و همچنین تعطیلی جایزههای ادبی و بنیادها نقش خود اهالی ادبیات چقدر است و چه میزان به تاثیر یا فشار نهادهای مختلف دولتی و شبه دولتی بر آنها بر میگردد نیز گفت: بیاییم مثالی بزنیم: فرض کنید مسابقات فوتبال لیگ سراسری تمام کشورها و مسابقات قارهای و جهانی در هیچ یک از شبکههای تلویزیونی و رادیویی ماهوارهای و معمولی، در هیچ روزنامه و مجلهای، در هیچ یک از رسانهها و فضاهای مجازی بازتاب نداشته باشند و احدی خارج از همان بازیگران و افراد وابستهها به تیمها از این بازیها مطلع نشوند، و هیچ خبری، تکرار میکنم هیچ خبری درباره فوتبال پخش نشود. فکر میکنید چه اتفاقی برای فوتبال پیش میآید؟ فکر میکنید پدیده فوتبال چند سال دوام میآورد؟ در حال حاضر ادبیات داستانی ایران، جوایز ادبی ایران، نشریات ادبی ایران و نقد ادبی ایران چنین وضعیتی دارد: مهجور، تکافتاده و انکارشده. شما در سال چند برنامه رادیویی و تلویزیونی میشنوید و میبینید که با ریشه و بنیان ادبیات داستانی سر و کار داشته باشد؟ چند مقاله و نقد سه چهارهزار کلمهای در عرصه ادبیات در روزنامهها و مجللات میبینید؟ تا به حال میان مسابقات پُربیننده ورزشی دیدهاید که مجریهای تلویزیونی بیایند و چند رمان و مجموعه داستان معرفی کنند؟ او درباره اینکه یک جایز ادبی تاثیرگذار که دولت کمترین تاثیر را در آن داشته باشد باید دارای چه شرایطی باشد؟ نیز اظهار کرد: شمار کثیری از جوایز معتبر ادبی در جهان از سوی دولتها حمایت میشوند. اما دولتها هیچ نقشی در «تعیین معیارهای انتخاب آثار» نمیدهند. شما را ارجاع میدهم به جوایز ادبی که در همین مصاحبه به آنها اشاره کردم؛ مثلا جایزه سروانتس در اسپانیا، جایزه کافکا (در چک )، گاورنر جنرال در کانادا، فرهنگستان در فرانسه و جایزه ملی کتاب در آمریکا. اما در ایران اگر از موارد بسیار استثنایی بگذریم، متولیان جوایز دولتی داورهاییها را منصوب میکنند که همچون مقامهای کشوری و لشکری مملکت فکر کنند. آنها هم کتابهایی را گزینش میکنند که نه تنها با منویات مسؤولان همسو باشد، بلکه خود نویسنده هم مانند داورها و مقامات کشوری و لشکری فکر کند. بینیاز گفت: این نوع جوایز، «جایزه خودی و گزینشی» است و معمولا هم با اقبال منتقدین و مردم کتابخوان مواجه نمیشود. این کتابها هیچ تاثیری در جامعه ندارند و اگر به چاپ صدم هم برسند، خریدارانانش مردم عادی نیستند، بلکه مجامع فرهنگی و اداری و وزارتخانههای دولتیاند. هیچ اشکالی ندارد و حتی نوعی نوآوری است که داستان جنگی خوب نوشته شود، یا درباره صدر اسلام و شخصیتهای مهم صد سال اول استقرار اسلام، داستان نوشته شود، اما متن باید خصلت داستانی پیدا کند؛ حتی بدون پلات و خارج از دایره همه ژانرها، نه این که تکرار تاریخ باشد یا روایتی که چندصدبار درباره جنگ یا شخصیتهای مذهبی گفته شده است. داوران این یا آن جایزه دولتی میتوانند جایزه خود را به این نوع متنها بدهند، اما نباید توقع داشته باشند که نویسندههای سالهای بعد در همین زمینه خلاقیت نشان دهند و چیزی بگویند که برای خواننده تازگی داشته باشد. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]
صفحات پیشنهادی
وقتی مردم، تب مالت را به تب پالم ترجیح می دهند!
وقتی مردم تب مالت را به تب پالم ترجیح می دهند تب پالمی یکهفته گذشته در بازار شیر آنقدر بالا بود که مصرفکنندگان تب مالت را بر آن ترجیح دادند در روزهای گذشته دیگر شیرهای پاستوریزه طرفدار چندانی ندارد و اگر خریداری پیدا شود بهدنبال شیرهای کمچرب میگردد فارغ از آنکه در این موقتی حقه بازی و شارلاتانیسم در اعلام کوتاه مدت زلزله بعدی وسیله نگرانی مردم می شود.
وقتی حقه بازی و شارلاتانیسم در اعلام کوتاه مدت زلزله بعدی وسیله نگرانی مردم می شود وبلاگ > زارع مهدی - در روزهای اخیر به ویژه امشب تلفن های متعددی دریافت کردم که سایتی به نام world-earthquake com برای 48 ساعت آینده برای ایران احتمال زیادی برای زلزله پیش بینی کردهوقتی فرهنگ سیاسی ادبیات نخبگان را تحت تاثیر قرار میدهد
وقتی فرهنگ سیاسی ادبیات نخبگان را تحت تاثیر قرار میدهد در مباحث مربوط به فلسفه زبان Philosophy of language گفته میشود زبان نه تنها خود ریشه در فرهنگ جوامع دارد که شکلدهنده این فرهنگ نیز هست و به این ترتیب اثرگذاری دوگانهای داشته و هم از آبشخور فرهنگ تغذیه میکند و هم خودفارس گزارش میدهد ارزیابی مردم از قیمت میوه/ وقتی دلالها میوه را از سبد خانوار حذف میکنند+جدول قیمت
فارس گزارش میدهدارزیابی مردم از قیمت میوه وقتی دلالها میوه را از سبد خانوار حذف میکنند جدول قیمتمیوه محصولی است که از تولید تا مصرف چندین بار معامله میشود بنابراین کشاورز همواره کمترین سود عایدش میشود و با چند برابر قیمت به مصرفکننده عرضه میشود و به همین دلیل برخی از مرتصويب رشته زبان و ادبيات كردي در وزارت علوم/بازديد مردمي از دانشگاه كردستان
استانها غرب کردستان صادقی اعلام کرد تصويب رشته زبان و ادبيات كردي در وزارت علوم بازديد مردمي از دانشگاه كردستان سنندج – خبرگزاري مهر معاون آموزشي دانشگاه كردستان از تصويب نهايي رشته زبان و ادبيات كردي در وزارت علوم خبر داد و گفت در صورت درخواست هر كدام از دانشگاه هاي كشوروقتی پای آلودگی بر سر سفره مردم باز می شود
وقتی پای آلودگی بر سر سفره مردم باز می شود وزارت بهداشت اعلام کرد که برنج هایی تحت عناوین تجاری پاپانور زیتون ستایش صدری هاشمی آستانه اشرفیه طارم محلی معطر فریدون کنار آویلا و سیاه دم هاشمی دودی در فاکتورهایی چون میزان سرب کادمیوم آرسنیک وآفلاتوکسین مجاز در این محصولات بامردم آنقدر که این فیلم نشان می دهد عصبانی نیستند انتقاد بهروز افخمی از فیلم حاشیه دار «عصبانی نیستم»
مردم آنقدر که این فیلم نشان می دهد عصبانی نیستندانتقاد بهروز افخمی از فیلم حاشیه دار عصبانی نیستمکارگردان فیلم آذر شهدخت پرویز و دیگران با انتقاد از فیلم عصبانی نیستم گفت این فیلم اگر دریک شرایط معمولی اکران میشد فروش معمولی خواهد داشت چون مردم آنقدر عصبانی نیستند به گزارش خبرگزچرا بین مردم و موزهها فاصله است؟
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵ ۴۸ همیشه صدایی از پشت دیوار میگوید باید میان موزه و مردم فاصله وجود داشته باشد اما دلیل فاصلهی موجود بین مردم و موزهها چیست اینها موضوعاتی است که مدیران روابط عمومی موزها در نشستی به طرح و تحلیل آن پرداختند و راهکارهای ظریفی را به زعم خود ابرنامه ایران برای حضور در نمایشگاه کتاب پکن اعلام شد معرفی ادبیات معاصر ایران، نمایش محصولات کمک آ
برنامه ایران برای حضور در نمایشگاه کتاب پکن اعلام شدمعرفی ادبیات معاصر ایران نمایش محصولات کمک آموزشی و ارائه آثار جامعة المصطفیموسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران به نمایندگی از نشر جمهوری اسلامی ایران در بیست و یکمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب پکن حضور پیدا میکند به گزارش خبرفیلمهای ویدئویی بیشترین تاثیر را روی مردم دارند
خسرو سینایی فیلمهای ویدئویی بیشترین تاثیر را روی مردم دارند خبرگزاری پانا خسرو سینایی گفت فیلم های ویدئویی هزینه ساختشان کمتر از فیلم های سینمایی است اما باید بدانیم این به معنی فیلم بد بودن نیست این فیلمها بیشترین تاثیر را روی مردم دارند ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۰ مرداد ساعت 15 37 بهجشنواره فیلم «مردم فلسطین» در تاریخ جهان ثبت میشود
فرهنگ و هنر سینمای ایران عضو کمیسیون فرهنگی مجلس جشنواره فیلم مردم فلسطین در تاریخ جهان ثبت میشود نصراله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره تأثیرگذاری جشنواره فیلم و کنفرانس بینالمللی مردم فلسطین تصریح کرد روز قدس را مردم ایران در تاریخ جهان ثبت کردند وروز بزرگداشت علامه مجلسی ماجرای نگارش بحارالانوار/ وقتی علامه مجلسی کفن خود را تقاضا کرد
روز بزرگداشت علامه مجلسیماجرای نگارش بحارالانوار وقتی علامه مجلسی کفن خود را تقاضا کردمدام داشتههای علمیاش را مرور میکرد و پیش خود میگفت آیا تاکنون هیچ حکمتی بدون اهل بیت ع وجود داشته و خودش پاسخ میداد خیر دست به قلم برد و با استناد به قرآن کریم شروع به نگارش بحارالانوارنصیریان: پایین آمدن ذوق مردم نسبت به طنز اتفاق مطلوبی نیست/ طنز کاری صرفا برای خنداندن نیست
نصیریان پایین آمدن ذوق مردم نسبت به طنز اتفاق مطلوبی نیست طنز کاری صرفا برای خنداندن نیست فرهنگ > تئاتر - فارس نوشت بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت پایین آمدن ذوق مردم نسبت به طنز اتفاق مطلوبی نیست اگر اثر درست و خوبی وجود نداشته باشد مردم جذب آثاری میاستاندار همدان: خبرنگاران امانتداران مردم و مسوولان هستند
استاندار همدان خبرنگاران امانتداران مردم و مسوولان هستند همدان- ایرنا- استاندار همدان گفت خبرنگاران امانتدار مردم و مسوولان هستند و اگر رسانه نباشد تلاش مسوولان اطلاع رسانی نمی شود و مردم از دستاوردهای دولت اطلاعی نخواهند یافت محمد ناصر نیکبخت روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاص«بشنو ای اسرائیل» پیام گرافیکی مردم ایران به صهیونیستها+تصویر
بشنو ای اسرائیل پیام گرافیکی مردم ایران به صهیونیستها تصویربشنو ای اسرائیل عنوان پوستری است بههمت نهضت مردمی پوستر انقلاب تولید و رونمایی خواهد شد به گزارش خبرگزاری فارس بشنو ای اسرائیل عنوان پوستری است بههمت نهضت مردمی پوستر انقلاب تولید و رونمایی خواهد شد تولید نهایی ایبنیاد شعر و ادبیات داستانی درگذشت سیمین بهبهانی را تسلیت گفت
فرهنگ و ادب ادیبات ایران بنیاد شعر و ادبیات داستانی درگذشت سیمین بهبهانی را تسلیت گفت بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایران درگذشت سیمین بهبهانی شاعر را تسلیت گفت به گزارش خبرگزاری مهر در این پیام تسلیت آمده است «بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایران درگذشت سیمین خلیلی بهبهانیدرددل فیس بوکی مهناز افشار با مردم
درددل فیس بوکی مهناز افشار با مردم مهناز افشار در صفحه شخصی اش در فیس بوک یادداشتی کوتاه منتشر کرد که به نظر می رسد مخاطب او بیشتر مردم و طرفدارانش باشند در این یادداشت آمده خیلی با ذره بین بدبینی و قضاوت به کارها اهداف اتفاقات و اعتقادات عرب فارس مسیحی یهودی و بودن-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها