تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798447131




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مجید معارف در گفت‌وگو با فارس: آثار هدایت باقرالعلوم(ع) در زمان امام صادق(ع) به بار نشست


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مجید معارف در گفت‌وگو با فارس:
آثار هدایت باقرالعلوم(ع) در زمان امام صادق(ع) به بار نشست
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: حرکتی که امام باقر(ع) پی‌ریزی کرد امام صادق(ع) این حرکت و این بنا را به عرش رساند و در واقع، نهال‌های کاشته شده زمان باقرالعلوم(ع) در زمان پیشوای مذهب جعفری به درخت‌هایی عظیم و مستحکم تبدیل شد.

خبرگزاری فارس: آثار هدایت باقرالعلوم(ع) در زمان امام صادق(ع) به بار نشست



مجید معارف استاد علوم و معارف اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آئین و اندیشه خبرگزاری فارس، با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در پاسخ به این سؤال که چرا به مذهب شیعه، مذهب جعفری می‌گویند و آیا امامان قبل آنچنان که باید شیعه را معرفی نکرده‌اند یا احیانا تعالیم‌شان، تعالیم کارسازی نبوده که این مسئله تا زمان امام جعفر صادق(ع) باقی مانده است، گفت:‌ امام صادق(ع) ششمین امام ما شیعیان است و قبل از امام صادق(ع) پنج امام دیگر در شرایط گوناگون به ایفای وظیفه و مسئولیت پرداختند. وی اظهار داشت: اگر نگاه کوتاهی به زندگی امامان گذشته داشته باشیم می‌بینیم از امام علی(ع) گرفته تا امام باقر(ع) هر کدام به گونه‌ای از محدودیت‌هایی برخوردار بودند؛ به عنوان مثال امیرالمؤمنین(ع) سی سال بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) زندگی کرد که 25 سال آن مصادف بود با خلافت خلفای سه‌گانه و در این مدت سکوتی را اختیار کرده بودند و آن پنج سالی که ایشان به خلافت رسیدند این امام همام را درگیر جنگ‌هایی مانند از جمله جنگ با مارقین، قاسطین و ناکثین که همین جنگ‌ها فرصت پرداختن به مسائل فرهنگی را از علی(ع)‌ گرفت. عضو هیأت علمی دانشگاه تهران یادآور شد: وقتی به دوران زندگانی امام حسن مجتبی(ع)‌ می‌رسیم می‌بینیم ایشان بعد از یک چند ماه خلافت کوتاه مدت،‌ مجبور به صلح با معاویه می‌شوند و سپس یک زندگانی سکوت‌آمیز را به خاطر خفقان موجودی که اعمال شد در پیش گرفتند و نتوانستند اصول اصیل اسلامی و تشیع را ترویج کنند. وی ادامه داد: زمانی که به زندگی امام حسین(ع)‌که می‌رسیم، می‌بینیم سیاست امام حسین(ع) ادامه سیاست امام حسن مجتبی(ع)‌است جز اینکه در زمان یزید به دلیل اینکه نمی‌خواهند زیر بار بیعت بروند، برخوردی پیش می‌آید که به شهادت ایشان و یاران با وفای ایشان منجر می‌شود. این استاد دانشگاه عنوان کرد: اگرچه دوران امامت امام چهارم(ع)‌ یک دوران طولانی است اما در این دوران از خفقان‌آمیزترین دورانی است که بر شیعه در دوران بنی امیه گذشته، به طوری که از شیعیان جز به تعداد انگشتان دست، واقعا کسی دور و بر امام چهارم جرأت رفت و آمد را نداشت لذا ایشان از یک قالب و الگویی به نام دعا استفاده می‌کنند و بسیاری از تعالیم خویش را در قالب دعاهای صحیفه سجادیه به جامعه القا می‌کنند. وی گفت: بعد از شهادت امام زین‌العابدین(ع) در سال 94 هجری، امام محمدباقر(ع) امامت می‌رسد و از اواسط امامت ایشان که ما وارد قرن دوم می‌شویم یک نسیم‌هایی از آزادی در جامعه اسلامی به نفع شیعه وزیدن می‌گیرد و با وزیدن این نسیم‌ها امام باقر(ع) تعدادی از شاگردان مخصوص خویش را بر سمت خودشان جذب کردند؛ افرادی مانند زراره، محمد بن مسلم، ابوبصیر، فضیل‌بن سیار و ... اینها شاگردان امام باقرند بنابراین این امام همام کاری از صفر شروع کردند. معارف یادآور شد: اینکه بنده می‌گویم امام باقر(ع) کاری را از صفر شروع کردند تعبیر امام صادق(ع) است که می‌فرمایند:‌ قبل از پدرم ابوجعفر باقر(ع) شیعیان از بسیاری مسائل حلال و حرام اطلاعی نداشتند مناسک حج را هم نمی‌دانستند اما وقتی پدرم آمد شیعیان را با اصول حلال و حرام، معرفت و خداشناسی و مناسک حج به طور بنیادین آشنا کرد و در حقیقت آنها را در مقابل فقه اهل سنت مجهز کرد. بنابراین این یک حرکت فرهنگی جدیدی است که به وسیله امام باقر(ع) شروع شد و این نکته مهمی است. عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ابراز داشت: همچنین امام صادق(ع) می‌فرمایند: زمانی که پدرم داشت از دنیا می‌رفت مرا صدا زد و فرمود: ای جعفر! من سفارش شاگردانم را به تو می‌کنم با آنها خوش‌رفتار باش و آنها را زیر بال پرورش خودت قرار ده. امام صادق(ع) می‌فرماید: من همان جا به پدرم قول دادم چنان در تربیت آنها بکوشم که اگر هر کدام را در یک شهری بیاندازند آنها به علم و دانش آن شهر و مردمان آن شهر نیازی پیدا نکنند بلکه برعکس اهالی آن شهر به علم و دانش این شاگردان نیاز پیدا کنند و همین امر نیز اتفاق افتاد. وی خاطرنشان کرد: در واقع، می‌توان گفت حرکتی که امام باقر(ع) پی‌ریزی کرد و سنگ بنای آن را نهاد امام صادق(ع) این حرکت و این بنا را به عرش رساند این بنا را مرتفع کرد چرا که دوران امامت امام باقر(ع) در مقایسه با امام صادق(ع) کوتاه بود. امام باقر(ع) 20 سال امامت کرد و توانستند یک حرکتی را پایه‌گذاری کنند. در حقیقت این حرکت در زمان امام صادق(ع) به ثمر نشست و نهال‌های کاشته شده زمان امام باقر(ع) در زمان امام صادق(ع) به سروهای عظیم و مستحکم تبدیل شد و مردم شاهد آثار و ثمراتی هستند که اکنون به بار نشسته است و به همین دلیل مذهب را به نام مذهب جعفری می‌شناسند چون ثمرات و آثار در زمان امام صادق(ع) به بار نشسته است. این استاد دانشگاه اظهار داشت: دوران امامت امام صادق(ع) 35 سال بود با توجه به جنگ‌های بنی امیه و بنی عباس، امام صادق(ع) به دور از غوغای سیاست، عده‌ای زیادی را تربیت و پرورش دادند و آن آثار امامت و هدایت باقری در زمان امامت امام صادق(ع) خودش را نشان داد. وی به روایتی از دوران امامت امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: روزی یکی از اصحاب امام صادق(ع) به نام ابوبصیر، سوالی از امام(ع) پرسید و گفت:‌ من گاهی روایتی از پدرتان شنیده‌ام که در مقام نقل به شما نسبت می‌دهم گاهی یک روایاتی را از شما شنیده‌ام اما در مقام نقل از قول پدرتان نقل می‌کنم آیا اشکالی متوجه من نیست؟ امام صادق(ع) می‌فرمایند: نه اشکالی ندارد اما من به تو اجازه می‌دهم هرچه را که حتی از من شنیدی به پدرم نسبت دهی و همه را از قول پدرم نقل کنی، چون ایشان بنیان‌گذار و پایه‌گذار است و این راه را آغاز کرده است. مقصود بنده این است که بین خود امامان که رقابت و چشم و همچشمی نیست و مذهب شیعه جعفری منافاتی با مذهب شیعه باقری یا مذهب شیعه حسینی ندارد شیعه از جهت قیام امام حسین(ع) حسینی است از نظر قیام امام علی (ع) علوی است، از نظر صلاح و اصلاح نهایی جهان مهدوی است لذا اینها نام‌گذاری‌هایی است که ما انجام می‌دهیم. انتهای پیام/ک

93/05/31 - 10:13





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن