تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):هر كس در مسجد سهله دو ركعت نماز بخواند، خداوند، دو سال بر عمر او مى‏افزايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819437560




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دلایل پنهان مصرف روانگردان ها، مواد مخدر و محرک ها


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: دلایل پنهان مصرف روانگردان ها، مواد مخدر و محرک ها تهران - ایرنا - مسوولان نظام سلامت، درباره افزایش مصرف مواد مخدر، محرک و روانگردان ها بین جوانان بارها هشدار داده اند که عوارض مخربی روی سلامت آنها برجا می گذارد.


مصرف روانگردان ها بطور جدی سلامت جوانان را در معرض تهدید قرار داده، بطوریکه مصرف بسیاری از روانگردان ها حتی در نوبت اول مصرف می توانند اثرات مخربی روی مغز داشته باشد.
«علی اکبر سیاری» معاون بهداشت وزیر بهداشت از مکان های توزیع این روانگردان ها به عنوان «مثلث مرگ» یاد کرده و می گوید: ماهواره، آرایشگاه های زنانه و باشگاه های بدنسازی به مثابه «مثلث مرگی» هستند که موادمخدر صنعتی را به جوانان عرضه و جوانان نیز به دلیل افزایش انرژی این مواد را مصرف می کنند.
به تازگی نیز مرکز ملی مطالعات اعتیاد نسبت به افزایش چشمگیر بویژه ترامادول بین جوانان هشدار داده است.

** دلایل پشت پرده مصرف روانگردان ها
یک مقام مسوول در مرکز ملی مطالعات اعتیاد با هشدار نسبت به افزایش چشمگیر قرص های ترامادول در جامعه می گوید: بسیاری از افرادی که درگیر روانگردان ها و مواد مخدر بویژه قرص های ترامادول بوده، افرادی هستند که در روابط جنسی خود مشکل دارند.
دکتر «محمدرضا سرگلزایی» در گفت وگو با خبرنگار سلامت ایرنا می افزاید: جوانان و نوجوانان هیچ آموزشی درباره مسایل جنسی در دبیرستان و دانشگاه فرانمی گیرند و برای درمان اختلالات جنسی به توصیه دیگران از مواد مخدر و ترامادول استفاده می کنند.
وی تصریح می کند: جالب است زمانیکه هیات علمی دانشگاه بودیم، روسای مربوطه، آموزش مسایل اختلالات جنسی را به دانشجویان پزشکی ممنوع کرده بودند و این دانشجویان وقتی پزشک می شدند نیز نمی توانستند برای اختلالات جنسی، نسخه ای تجویز کنند و این فاجعه است.
این مقام مسوول در مرکز ملی مطالعات اعتیاد می گوید: مصرف ترامادول در حالی بین جوانان افزایش یافته که این داروی مخدر به شدت ایجاد وابستگی و اختلالات خلقی و تشنج می کند اما جوانان از عوارض آن خبر نداشته و آن را مصرف می کنند.

** نداشتن تفکر نقادانه، علت دیگر رو آوردن به اعتیاد
سرگلزایی با اشاره به درمان سخت اعتیاد می افزاید: پیشگیری در اعتیاد مهمتر و راحت تر از درمان است و وقتی فردی درگیر اعتیاد شد، درمان آن خیلی سخت است، بنابراین باید به اولین مصرف، «نه» گفت.
وی ادامه می دهد: وقتی راجع به پیشگیری صحبت می کنیم یعنی باید سرخط مسایل و تفکر نقادانه را از کودکستان به افراد یاد دهیم که هر چیزی به آنها گفته می شود را باور نکنند.
سرگلزایی اضافه می کند: بطور مثال وقتی آمفتامین(شیشه یا آیس) وارد بازار شد، همه معتادان می گفتند ماده ای آمده که وابستگی و خماری ندارد و در آزمایش ها نیز اعتیاد به آن مشخص نمی شود.
وی یادآور می شود: سیستم توزیع کننده با تبلیغات دروغین، شیشه را از مالزی، ژاپن و تایلند وارد کشور می کرد اما حالا خودمان صادرکننده شده ایم و مسافران ما را در تایلند و مالزی به جرم حمل شیشه دستگیر می کنند.
سرگلزایی می گوید: ماده جدید ترامادول نیز که وارد بازار شد، می گفتند نشئگی دارد و خماری ندارد چون افراد تفکر نقاد ندارند و نمی توانیم به آنها دستور بدهیم که تفکر نقاد داشته باشند.
این مقام مسوول در مرکز ملی مطالعات اعتیاد می افزاید: افراد هرچه را درباره مواد مخدر و محرک تبلیغ می شود، باور می کنند و هر چه می گفتیم که ترامادول و شیشه وابستگی می دهد و اعتیادآور است، باور نمی کردند.
سرگلزایی خاطرنشان می کند: تفکر نقاد از کودکی آموزش داده نمی شود و جوانان هرچه را که در ماهواره و اینترنت و تلویزیون می بینند باور می کنند، درحالیکه 90 درصد تبلیغات درباره اینگونه مواد دروغ است اما سوءاستفاده کنندگان به خاطر فروش تجاری یک کالا یا بازاریابی اجتماعی، تبلیغات دروغ ارائه می کنند و سبک زندگی متفاوتی به مردم ارائه می دهند.
وی تاکید می کند: پیشگیری از اعتیاد باید از کودکستان و خانواده و رسانه ها شروع شود و این نیست که به مردم بگوییم اراده داشته باش و معتاد نشو؛ آموختن های مهارت های زندگی در این زمینه شرط است و «داشتن اراده» برای معتاد نشدن یک شعار تبلیغاتی است.
این مقام مسوول در مرکز ملی مطالعات اعتیاد ادامه می دهد: آموختن مهارت های زندگی به آن معناست که اگر یک دانشجو در خوابگاه با همکلاسی و دوستانی مواجه شد که بساط تریاک یا الکل را می آورند و او را به خاطر مصرف نکردن این مواد با القابی مانند «پاستوریزه» مسخره کنند، بداند که چطور فشار گروه همسالان را تحمل کرده و به آنان «نه» بگوید.
سرگلزایی تاکید می کند: برای «نه» گفتن در چنین شرایطی، فرد باید از مهد کودک تمرین کرده و مهارت ها را آموخته باشد، در غیر اینصورت هیچ راهی برای او باقی نمی ماند.

** هشدار عمومی برای ترویج یک فرهنگ غلط
فلوشیپ اعتیاد و رفتارهای پرخطر مرکز ملی مطالعات اعتیاد نیز به خبرنگار سلامت ایرنا می گوید: به جرات می توان گفت که رفتارهای جنسی و اعتیاد به شدت به هم نزدیک هستند و مشکلات جنسی می تواند فردی را به اعتیاد و برعکس آن «سوء مصرف مواد» و بیماری ها و دیگر مشکلات جنسی مبتلا سازد.
دکتر «عفت السادات مرقاتی خویی» تصریح می کند: متاسفانه اکنون در جامعه ایران با مشکلی بویژه در نسل سوم و گروه نوجوانان و جوانان درگیر هستیم که تعداد زیادی از آنان به علت رفتارهای جنسی، مواد محرک مصرف می کنند.
وی می گوید: هنوز آمار خیلی خاصی در دسترس نداریم که ببینیم کدام علت، و کدام معلول است، اما آنچه که از مطالعات برمی آید این است که هشدار عمومی وجود دارد که افراد به خاطر مسایل جنسی مواد مصرف می کنند.
مرقاتی خویی می افزاید: اگر به فرهنگ قدیم بازگردیم متوجه می شویم که مردم به غلط فکر می کنند که بطور مثال اگر تریاک مصرف کنند مشکلات جنسی آنان بهبود خواهد یافت و آنان به لحاظ این فرهنگ قدیمی تریاک مصرف می کنند و مبتلا به اعتیاد می شوند و اکنون نیز این بلا توسط محرک بر سر نسل سوم می آید.
وی اضافه می کند: آمفتامین(شیشه) و مواد محرک از هر نوع، به این دلیل در پارتی ها و جمع های گروهی جوانان و نوجوانان پخش می شود تا جوانان به سوی مسایل جنسی سوق داده شوند و این مساله به شدت زنگ خطری برای جوانان و خانواده ها است.

** دسترسی به فضاهای مجازی و خرده فرهنگ های جنسی
فلوشیپ اعتیاد و رفتارهای پرخطر مرکز ملی مطالعات اعتیاد می گوید: دسترسی جوانان به فضاهای مجازی و ارتباطات جهانی، مسایل جنسی آنها را تغییر داده و متاسفانه خرده فرهنگ های جنسی ایجاد شده که نه مسوولان خبر زیادی از آن دارند و نه حتی خانواده ها، توانمندی کافی برای آگاهی از این خرده فرهنگ ها دارند.
مرقاتی خویی می افزاید: والدین تا آن اندازه که نگران سیگار کشیدن و استفاده از مواد مخدر فرزندان خود هستند، نگران مسایل جنسی آنان نبوده و البته نمی دانند که باید نگران این مساله باشند که بچه های آنان می توانند در معرض وسایل، ابزار و مواد محرک جنسی قرار بگیرند و در نتیجه فعالیت جنسی خود را خیلی از زودتر موقعی که سیاست ها، ارزش ها و هنجارهای جامعه تعیین می کند، شروع می کنند.
وی تصریح می کند: این عملکرد خانواده ها در برابر مسایل جنسی فرزندان، سر در لاک بردن است؛ این تصور که بچه های ما به سمت مسایل جنسی نخواهند رفت دقیقا مانند این است که همه ما سر خود را زیر لاک برده باشیم.

** چت های اینترنتی و مشکلات جنسی
فلوشیپ اعتیاد و رفتارهای پرخطر مرکز ملی مطالعات اعتیاد تصریح کرد: ماهواره، فیلم های پورنو(مستهجن) در اینترنت، چت های اینترنتی و وبلاگ های غیرمعتبر می توانند به عنوان محرک جنسی عمل کنند و نمی توانیم تصور کنیم که کودکان ما موجودات جنسی متفاوت تر از دیگر نوجوانان کره زمین هستند و اینها را در دسترس دارند، اما فعالیت جنسی را شروع نمی کنند.
مرقاتی خویی تاکید می کند: نباید سر را در لاک فرو برد و لازم است اقدامات جدی تری در مقابل اینگونه هشدارها انجام داد.
وی می افزاید: تنها راهی که به عنوان فعال این حوزه به نظرم می رسد این است که در قدم اول به خانواده ها نزدیک شویم، سعی کنیم فاصله نسلی را با توانمند کردن خانواده ها کمتر کنیم و توانمند کردن خانواده ها هیچ راهی ندارد جز آنکه به خود والدین آموزش مسایل جنسی ارائه شود.
فلوشیپ اعتیاد و رفتارهای پرخطر مرکز ملی مطالعات اعتیاد می گوید: والدین اولین کانال و مسیر آموزش جنسی کودکان و نوجوانان هستند، بنابراین باید والدین را به اندازه ای که بتوانیم امنیت اجتماعی و جنسی کودکان را تامین کنیم، توانمند سازیم.
مرقاتی خویی می افزاید: فکر می کنم با توجه به چهارچوب ارزشی جامعه و سیاست های حاکم، شاید این بهترین و موثرترین گام باشد و قبل از اینکه آموزش جنسی را وارد مدارس کودکان کنیم، خانواده ها در این زمینه توانمند شوند.
وی ادامه می دهد: البته تمام تلاش ما این است که حتی در مدارس نیز این آموزش ها ارائه شود، اما بر این باوریم که این حرکت آموزشی در صورت آماده نکردن خانواده ها، حرکت خامی خواهد بود.
اجتمام(5) ** 9185 ** 1071



25/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن