تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 25 آبان 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829660081




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زنده‌باد زیبایی


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: زنده‌باد زیبایی

زنده‌باد زیبایی

مجموعه‌ای از شعرهای روانشاد غلامرضا بروسان بتازگی منتشر شده است.

گل اگر درست و به موقع / در شعر بنشیند / کلمه را خوشبو می‌کندشعر چه نسبتی با تجربه های انسانی دارد؟ چگونه مفهوم سازی شعری در پیوند با واقعیت ها، انتقال پیدا می کند؟ چگونه شعر می تواند بیانگر منش زبان آوری شاعر باشد؟ پاسخ این پرسش ها، شعرهایی است که در مجموعه شعر «یک بسته سیگار در تبعید» گردآوری شده است. آنچه پیش از هر چیز در شعر مرحوم غلامرضا بروسان به چشم می خورد، نشانه های زبانی اوست. واژه ها، ترکیب های وضعی و اضافی و تصاویر شاعرانه ای که در پیوند با گزاره های گوناگون، بدرستی توانسته اند تجربه های انسانی شاعر را ساده، روان و رسا بیان کنند و زندگی باطنی او را به زیبایی ظاهر سازند:حرف که می زنی انگارسوسنی در صدایت راه می رودحرف بزنمی خواهم صدایت را بشنومتو باغبان صدایت بودیو خنده اتدسته کبوتران سپیدیکه به یکباره پرواز می کنندتو را دوست دارمچون صدای اذان در سپیده دمهنگامی یک شعر، نتیجه یک شهود کاشفانه است که بی پیرایه و آشکارا، دگرگونی های درونی شاعر را با استدلالی طبیعی و اخلاقی بی اجبار، رک و راست، در همنشینی واژه ها ترسیم کند و در نوعی خردمندی و هوشیاری ممتد در لایه های شعر گسترده شود و به هستی شناسی فیلسوفانه ای بینجامد. بروسان توانسته است کارایی خود را در بیان این گونه اجراها نشان دهد:به تو فکر می کنمدر چشم های بسته، آفتاب بیشتری هستما چون بارانی هستیمکه همدیگر را خیس می کنیم.یا در شعری دیگر که گفته است:گاهی دلم گلی می شودکه زنبوری در آن مرده استاین گونه نگاه کردن، این گونه تامل و درنگ ورزیدن، به آفرینش مختصه ای می انجامد که ما به آن «زیبایی» می گوییم؛ آن زیبایی خاصی که چشم اندازی نو و متفاوت را در برابر ما می گشاید و ادراک ناب عاشقانه ای را در اندیشه و احساس ما می آفریند:دستت را که می گیرمانگار دستم را در چشمه ای فرو می برمما چون سیب سرخی به هم رسیدیم...عزیزممرا چون شاخه گندمی زیبا کنزیبایی، والایی و آرامش شعری بروسان در این مجموعه، از همین ادراک هستی شناسانه، سرچشمه گرفته است. بروسان در شعرهای خود، واقعیتی را بازگو کرده است که در زایشی مدام و دم به دم به حقیقت پیوسته است؛ لحظه هایی پر از آشتی و مهربانی؛ لحظه هایی که در پیکر واژه ها و تصویرهای واقعی، صدای چشمه انسانیت است:مهربانی ات را با گل ها در میان بگذاربا سنگ هابا رودی که می رودبا خنده کودکان عراقیمهربانی ات را با جنگ در میان بگذارصدای تو چشمه ای خواهد شدو انسان را با انسانآشتی خواهد دادمی بینیم که کار بروسان در اینجا، تنها مفهوم سازی نبوده است، تنها منش زبانی در اینجا، به نمایش درنیامده است. آنچه اینجا رخ نموده، واقعیت است، معناست و تلاشی زیبایی آفرین که «حقیقت» را برای ما به ارمغان آورده است. آنچه این مجموعه شعر را از دیگر مجموعه ها ممیز داشته، اندک پر شعرها و گزیده و کوتاه گویی شاعر است.شعرها، مخاطب و خواننده را در خود می نشاند و در اندیشه فرو می برد و هراس جهان نو را به یاد او می آورد و نمی گذارد هستی ژرف انسان معاصر در بازی های زندگانی در پرده ابهام و اوهام، پنهان بماند.هوشیاری شاعر در انتقال این ارج نهادن به هستی و آفرینش و آدمی است:نمی خواهم چون سنگ در سایه ام بیارامممی خواهم چون آبدر پرتو نامم حرکت کنمدر آب دنیایی نهفته است... آبصلح استگاهی این هوشیاری را در الگوی ذهنی خاصی و پرسشی می بینیم که کارکرد تفکری انسان را در برابر گیاهان در چرخه حیات طبیعی نشان داده است:چرا درختانمیوه هاشان را به یکدیگر قرض نمی دهند؟از خواندن غمنامه غلامرضا بروسان سیر نمی شویم و غمگین می شویم که چرا به جای بندهای کوتاه مستقل پایانی کتاب (یک تا ده) شعرهای دیگری یا پیوستگی معنایی بیشتر در مجموعه نمی بینیم.شعرهای ترجمه شده به دو زبان انگلیسی و آلمانی، بسیار خوب برگزیده و ترجمه شده اند. فقط در بخش ترجمه به زبان آلمانی در بندهایی (صص: 40 و 46) به نظر می رسد نشانه تعجب «!» به اشتباه، چاپ شده است. ای کاش زندگی و سرنوشت، این فرصت را به او و به ما می داد تا در انتظار شعرهای دیگرش و فهم همه حرف های او بمانیم.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن