تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خداوند امیدوار باش، امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرات نبخشد و از خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819125289




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سازمان توسعه تجارت ایران در 10 کشور جهان نمایندگی دایر می کند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سازمان توسعه تجارت ایران در 10 کشور جهان نمایندگی دایر می کند مشهد - ایرنا - مدیرکل دفتر امور نمایندگیهای سازمان توسعه تجارت ایران گفت: تا پایان امسال 10 شعبه نمایندگی این سازمان در کشورهای مختلف جهان راه اندازی می شود.


ˈرضا عباسقلیˈ روز چهارشنبه در جمع رایزنان بازرگانی، صنعتی و معدنی ایران در 22 کشور دنیا و تجار و بازرگانان خراسان رضوی در مشهد افزود: دفاتر نمایندگی سازمان توسعه تجارت ایران تاکنون در 11 کشور فعال شده و بر اساس برنامه ریزی جاری این تعداد به 21 مورد می رسد.
وی گفت: در کنار این دفاتر، حضور رایزنان اقتصادی در سفارتخانه ها از جمله ضرورتهایی است که به جد کار در این زمینه را آغاز کرده ایم.
او افزود: بخش عمده کار این رایزنان فعالیت برای بخش خصوصی است لذا انعکاس مطلوب عملکرد رایزنان هم در حوزه های کاری شان با سنجش میزان رضایت بخش خصوصی قابل ارزیابی می باشد.
وی ادامه داد: اگر این رایزنان ارتباطشان را قبل از اعزام با بخش خصوصی منسجم کرده و در جهت توانمندسازی خود در قالب اشراف به اطلاعات و وضعیت مناطق مختلف کشور، نیازها و ضرورتهای بخش عمل نمایند عملا جایگاه آنان در سفارتخانه ها تقویت می شود.
مدیرکل دفتر امور نمایندگیهای سازمان توسعه تجارت ایران گفت: نشستهایی با فعالان و تشکلهای اقتصادی، صنعتی و معدنی بخش خصوصی هم گامی است در این جهت که تخصصی عمل نماییم.
عباسقلی افزود: در استانهای مختلف به دنبال آن هستیم تا هر استانی که در حوزه صادرات کشور نقش محوری دارد به عنوان استان معین تعیین شده و بدان اولویت دهیم.
وی در مورد خراسان رضوی هم با اشاره به ظرفیتها و توانمندیهای بالای این منطقه در حوزه تجارت و صادرات اظهارداشت: در این منطقه در تلاش هستیم در کشوری چون افغانستان علاوه بر کابل که رایزن اقتصادی داریم در سه شهر دیگر آن کشور هم رایزن داشته باشیم تا زمینه ارتباط بهتر فعالان بخش با آنان فراهم شود.
او تعیین رابطهای مختلف برای برقراری ارتباط بین رایزنان و فعالان اقتصادی را از جمله برنامه های این مجموعه ذکر و بیان کرد: سازمان توسعه تجارت در پی آن است که صادرات بهبود یابد و در این میان رایزن ما در برقراری ارتباط با شرکتهای خصوصی هیچ محدودیتی ندارد.
مدیرکل دفتر امور نمایندگیهای سازمان توسعه تجارت ایران گفت: 20 تا 25 درصد کار یک رایزن اقتصادی، دولتی و 75 درصد آن مربوط و در رابطه با بخش خصوصی است.
عباسقلی افزود: ما دیپلمات به کشورها اعزام نمی کنیم، دیپلماتهایی که محدودیتهای خاصی هم دارند بلکه رایزن اقتصادی می فرستیم و کسی هم نمی تواند بگوید چرا رایزنان با فعالان اقتصادی ارتباط دارند زیرا جزو اصلی کار آنان در بخش خصوصی است.
همچنین در این نشست جمعی از فعالان و مسوولان اقتصادی خراسان رضوی موضوعاتی را پیرامون مسائل و محدودیتهای موجود در استان و تجارت خارجی مطرح کردند.
مدیرکل امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در این خصوص گفت: هر چه حضور رایزنان اقتصادی ما در کشورهای هدف صادراتی بیشتر شود صادرات ارتقا می یابد و اگر این حضور کمرنگ شود صادرات کاهش یافته و در مقابل نقش دلالان افزایش می یابد.
ˈعلی رسولیانˈ با معرفی بخشی از ظرفیتهای استان در بخشهای مختلف افزود: امروز 30 درصد صادرات کشور به افغانستان و 50 درصد صادرات به آسیای میانه مربوط به خراسان رضوی است.
وی ادامه داد: نگاهی به آمار تجار حاضر در این دو منطقه نشان می دهد عمده بازرگانان فعال در این کشورها خراسانی هستند.
او گفت: امروز سهم این استان از ارزش افزوده بدون محاسبه نفت و گاز 6،6 درصد و با محاسبه آن کمتر از 5،5 درصد است.
مدیرکل امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: این استان همچنین می تواند در زمینه سوآپ گندم افغانستان نقش محوری داشته باشد.
وی افزود: هم اینک بخشی از گندم مورد نیاز افغانستان، در ایران تبدیل به آرد و سپس به آن کشور منتقل می شود اما می تواند عمده نیاز افغانستان از قزاقستان به خراسان منتقل و بعد از آرد شدن به آن کشور انتقال یابد.
رسولیان ظرفیت خراسان رضوی در حوزه معدنی را نیز قابل توجه و ارزشمند ذکر و بیان کرد: ذخیره قطعی معدنی این استان 3،5 میلیارد تن است.
وی گفت: هم اینک فقط در بخش فولاد 39 واحد تولید فولاد در خراسان رضوی در حال بهره برداری و یا ساخت است لذا که می توانیم در آینده ای نزدیک به عنوان ˈعسلویه معدنی شرق کشورˈ مطرح شویم.
او رسیدن به تولید 10 میلیون تن فولاد در سال را از جمله اهداف استان عنوان و بیان کرد: با بازاریابیهای مناسب در خارج می توان از فرصتها و ظرفیتهای موجود در این بخش در توسعه خراسان رضوی بهره مطلوب گرفت.
مسوول روابط بین الملل اتاق بازرگانی، صنعت معدن و کشاورزی خراسان رضوی هم با اشاره به اهمیت تجارت خارجی در دنیای امروز گفت: توسعه فناوریهای اطلاعاتی امروز امکان دسترسی فعالان و تجار اقتصادی به بسیاری از اطلاعات تجاری را فراهم کرده اما این امر ناقض نقش محوری واهمیت حضور و فعالیت رایزنان بازرگانی نیست.
ˈمحمد منوچهریˈ افزود: رایزنان بازرگانی در ایجاد ارتباط مستقیم فعالان ایران با فعالان اقتصادی کشورهای هدف نقش تعیین کننده ای دارند.
وی ادامه داد: نقش آنان در معرفی توانمندیهای ایران در زمینه ارائه خدمات فنی و مهندسی که از جمله مباحث مهم اقتصادی است، آگاهی از تحولات و توانمندیهای استانها و ظرفیتهای اقتصاد آنها، شناخت تولید کنندگان مهم و اقلام عمده مصرفی و مورد نیاز در محل فعالیتشان برای ما مهم است.
او گفت: کمترین انتظار از رایزنان، نظارت مستمر بر فعالیت رقبای ما در بازارهای هدف، تهیه گزارش از نحوه عرضه کالا و خدمات و حتی قیمتها در آن کشورها است.
مسوول روابط بین الملل اتاق بازرگانی، صنعت معدن و کشاورزی خراسان رضوی نظرسنجی مصرف کنندگان کالاهای ایرانی و انتقال ضعفها در تولید و حل و فصل دعاوی اقتصادی را از دیگر اولویتهای کاری مورد انتظار از رایزنان اقتصادی جمهوری اسلامی در کشورهای خارجی دانست.
رییس هیات اجرایی اتاق مشترک ایران و افغانستان در خراسان رضوی هم در ادامه این نشست گفت: طی چند سال گذشته در محدوده آسیای میانه و افغانستان گیر کرده ایم.
ˈمحمود سیادتˈ افزود: از این رو با توجه به توانمندی و ظرفیتهای فراوان در خراسان بسیار مهم است که رایزنان برای استان بازارهای جدید در کشورها و مناطق جدید چون بلاروس، اروپا و مانند آن شناسایی و هدفگذاری کنند.
2713/660



22/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن