تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820698929




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ˈ خودامدادی ˈ ضرورت مقابله با حوادث غیرمترقبه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به بهانه دومین سالروز زلزله ارسباران؛ ˈ خودامدادی ˈ ضرورت مقابله با حوادث غیرمترقبه تبریز - ایرنا - 21 مرداد 1391 یادآور دو زلزله مهیب و ویرانگر با شدت شش و 6.2 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) است که مناطق وسیعی از شمال آذربایجان شرقی شامل شهرستان های اهر، ورزقان، هریس و بخش هایی از تبریز را لرزاند که بازخوانی این حوادث ضرورت خودامدادی را برای مقابله با حوادث طبیعی گوشزد می کند.


به گزارش ایرنا، این زمین لرزه ها علاوه بر خسارات بسیار وسیع مالی و خرابی های گسترده موجب کشته شدن 280 نفر و مصدومیت بالغ بر چهار هزار نفر از هموطنان آذربایجانی شد که شاید هنوز آثار منفی روحی و روانی این زلزله های مهیب بر منطقه ارسباران باقی مانده است.
هرچند این زلزله ها خسارات سنگین مالی و جانی به کشور تحمیل کرد اما درس های آموزنده و بسیار مهمی برای مسئولان و مردم ایران به ویژه مناطق زلزله خیز همچون آذربایجان داشت که مهمترین آن به موضوع پیشگیری از خسارات احتمالی ناشی از چنین حوادث طبیعی است.
ˈ خود امدادیˈ یکی از مهمترین پیام های این زلزله مهیب در آذربایجان بود ، چه بسا اگر مردم آسیب دیده در اثر این زمین لرزه ها به توصیه های ایمن سازی اماکن مسکونی و دامی خود توجه بیشتری می کردند، شاهد صدمات جانی و مالی ناشی از این حادثه به مردم و البته اقتصاد کشور نمی بودیم.
بدون تردید اهالی شهر ها و روستاهای آسیب دیده از زلزله مرداد 91 در منطقه ارسباران اگر نسبت به مقاوم سازی واحدهای مسکونی و ساخت و سازهای اصولی توجه عمیق تری می کردند شاهد آسیب بالغ بر 18 هزار واحد مسکونی و تخریب کامل پنج هزار واحد از آنها نبوده و به تناسب شمار جان باختگان و مصدومان این زمین لرزه نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافته و شاید تلفات جانی بر اثر این حادثه وجود نداشت.
تخریب 410 روستا بر اثر این زلزله که از این تعداد 65 روستا به طور کامل تخریب شد که هر یک از این روستاها بین 600 تا یکهزار نفر جمعیت داشت، نشان می دهد که توجه جدی به بحث خود امدادی که در قالب اجرای طرح هایی همچون مقاوم سازی خلاصه می شود، نشده است.
قطع سیستم های مخابراتی، برق، گاز و متلاشی شدن سیستم های آبرسانی از دیگر صدمات زلزله ارسباران بود که در این زمینه اتخاذ تدابیر شایسته از سوی دستگاه های دولتی برای جلوگیری از چنین آسیب هایی بسیار جدی و اجتناب ناپذیر است.
خسارت 120 میلیارد ریالی به شبکه برق اهر، یکی از شهرستان های زلزله زده نشان دهنده عمق فاجعه و به تبع آن بی توجهی به مقاوم سازی از سوی دستگاه های مربوطه می باشد.
بر اساس اعلام مسئولان آذربایجان شرقی کل خسارت وارده در زلزله ارسباران بالغ بر یازده هزار میلیارد ریال بوده است که بخش اعظم این خسارات ، آسیب های مربوط به اماکن مسکونی را شامل می شود که مقاوم نبودن آنها دلیل اصلی خسارات هنگفت و نیز کشته و مجروح شدن اهالی روستاهای زلزله زده، است.
به گزارش ایرنا، جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی با صدور بیانیه ای به مناسبت دومین سالروز زلزله ارسباران، بر لزوم ترویج فرهنگ ˈخود امدادیˈ در میان مردم تاکید کرده و تحقق آن را منوط به تلاش های مستمر و شبانه روزی رسانه ها دانسته است.
در این پیام آمده است: در زلزله مخرب ارسباران نخستین چیزی که اذهان را به خود جلب می کرد اهمیت امر مقاوم سازی بود به گونه ای که ساختمان هایی که از سازه مناسب و مقاوم برخوردار بودند در این حادثه آسیب چندانی ندیدند اما اماکن کهنه و کاهگلی فرو ریخته و تلفات جانی و مالی ببار آوردند.
هلال احمر آذربایجان شرقی، لزوم فراگیری نحوه صحیح امدادرسانی در زمان طلایی و لحظات اولیه وقوع حادثه و ترویج فرهنگ خود امدادی را مورد تاکید قرار داده و یادآور شده است: در زلزله ارسباران به لحاظ گستردگی جغرافیایی دامنه امواج زلزله امکان حضور همزمان و به موقع نیروهای امدادی امکان پذیر نبود که به همین دلیل ترویج فرهنگ خود امدادی در میان اقشار و طبقات مختلف مردم می تواند تلفات حوادث این چنینی را به حداقل برساند.
باید پذیرفت که زلزله پدیده ای طبیعی و غیر قابل پیش بینی است که هر آن احتمال وقوع آن وجود دارد، اما آنچه در این میان و برای مقابله و کاهش تلفات ناشی از این بلای طبیعی مهم و تاثیرگذار است، میزان آمادگی افراد و نهادهای مسئول است تا با حداکثر امکانات و آمادگی قبلی به مقابله با زمین لزره ها رفت.
گزارش از: سیدیحیی مرتضائی
7236/245



21/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن