تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه زيبا چهره و داراى موقعيتى بزرگ باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802731664




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استفاده معتادان از مواد مخدر صنعتی ناخالص با آگاهی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


اجتماعی > انتظامی و حوادث
استفاده معتادان از مواد مخدر صنعتی ناخالص با آگاهی
یک استاد دانشگاه گفت: برخی معتادان به علت قیمت ارزان با وجود آگاهی از عدم ناخالصی مواد صنعتی بازهم از این مواد استفاده می کنند.



به گزارش خبرگزاری مهر،صلاح الدین قادری اظهار داشت: رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر از راهکارهای مناسبی جهت پیشگیری از اعتیاد و کاهش گرایش به مواد مخدر است ولی باید توجه کرد که نباید نسبت به مصرف مواد مخدر دید آمرانه داشت.

وی با تاکید بر اینکه برای کاهش اعتیاد در جامعه باید تعامل با معتادان را مد نظر قرار داد، گفت: با بهره مندی از فهم رفتار معتادان از طریق تعامل با آنها می توان بر مشکل اعتیاد در جامعه فائق آمد.

این استادیار دانشگاه با بیان اینکه مساله مواد مخدر و اعتیاد یک موضوع اجتماعی است و متغیرهای اجتماعی زیادی همچون سبک زندگی، آداب و رسوم و هنجارهای ناشی از خرده فرهنگ ها و عوامل اجتماعی در آن دخالت دارد، افزود: باید بر مساله شبکه‌های اجتماعی که سبب گرایش و مصرف مواد مخدر می‌شود، تاکید داشت و خرده فرهنگ‌هایی که سبب رواج باور مصرف و گرایش می شود را نیز شناسایی کرد.

قادری ادامه داد: گرایش به مواد مخدر گاهی با انگیزه ذهنی و در اثر برخی عوامل اجتماعی شکل می گیرد؛ لذا برای محقق شدن رویکرد اجتماعی مبارزه با مواد مخدر باید هنجارهای ذهنی و خرده فرهنگ های عمومی و سنتی غلط که سبب گرایش به اعتیاد می شود را نابود ساخت.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه عوارض مصرف مواد مخدر صنعتی بیش از سنتی است، گفت: سبک زندگی امروزی جایگاه مصرف و گرایش به مواد مخدر به ویژه از نوع صنعتی را باز کرده است. نباید نسبت به مصرف مواد مخدر دید آمرانه داشت. جامعه ما امروزه متاسفانه درگیر تابو است و نظام فرهنگ اجتماعی نیز ناخواسته به این تابو ها دامن می‌زند که این عامل گرایش به مصرف مواد مخدر را گسترش می دهد.

وی بیان داشت: یکی از مسائلی که سبب گرایش به مصرف مواد مخدر می شود مسائل جنسی است ولی به دلیل تابو بودن این موضوع آگاهی بخشی در این زمینه بسیار اندک است و مسائل مرتبط با این موضوع نیز در جامعه تشریح نمی‌شود که این عامل سبب گرایش به مواد مخدر و اعتیاد به صورت ناخودآگاه می‌شود.

قادری با تاکید بر اینکه اگر تابوها در جامعه حل نشود، مشکلات و ناهنجاری های اجتماعی به صورت زیر پوستی رشد می‌کند و گرایش به مصرف مواد مخدر را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: باید واقعیت ها را پذیرفت و برای کاهش اعتیاد در جامعه تعامل با معتادان بر قرار کرد و از این طریق بر مشکل اعتیاد در جامعه فائق آئیم. باید توجه کرد که تعامل با معتادان سبب اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر می شود.

این استادیار دانشگاه اظهار کرد: نباید به هیچ عنوان نگاه مجرمانه و حذفی به معتادان داشت. در بسیاری از مواقع مصرف کننده مواد مخدر یک فرد عادی بوده و شرایط اجتماعی سبب بروز اعتیاد در آن شده و متاسفانه این موضوع در سیاست کلان کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

این جامعه شناس با بیان اینکه زمینه های اجتماعی تسهیل کننده گرایش اعتیاد است، گفت: باید این موضوع را مد نظر قرار داد و پس از شناسایی عوامل اجتماعی که سبب گرایش به اعتیاد می شود با معتادان نیز تعامل رفتاری برقرار کرد تا بتوانیم به فهم صحیح و روشنی برای درک مساله اعتیاد دست یابیم.

قادری افزود: در ایران متاسفانه رابطه اخلاقی بین تولید کننده و مصرف کننده وجود ندارد و مشتری محوری برای تولید‌کننده مواد مخدر صنعتی مدنظر نیست و به دلیل سود بالا، مواد مخدر صنعتی را به هر شکل ممکن و با ناخالصی تهیه و در اختیار مصرف کننده قرار می دهند.

وي گفت: ریشه کن کردن مواد مخدر غیرممکن ولی تقلیل مصرف مواد مخدر با رویکرد اجتماعی انجام شدنی است و کاهش روند گسترش گرایش به مواد مخدر را به همراه دارد.

این جامعه شناس آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد را در کشور سوژه محور دانست و افزود: این آموزش‌ها موفقیت آمیز نخواهد بود چرا که یک سوی صحبت کردن و هشدار دادن موثر نخواهد بود. باید با تعامل دوطرفه با معتادان ، پای صحبت با آنان نشست و علت مصرف و گرایش به مواد مخدر را ریشه یابی کرد.این رویکرد که فکر کنیم ما متوجه مساله اعتیاد و عوارض آن هستیم و معتادان درکی نسبت به این مساله ندارند، کاملا غلط است.

این استادیار دانشگاه با اشاره به اینکه با پیشگیری از اعتیاد روند رو به رشد گرایش به مصرف مواد مخدر را کاهش می‌دهیم، گفت: اولویت اصلی ما باید روند تقلیل باشد و هدف ترک غیرتدریجی نیز به هیچ عنوان نتیجه بخش نخواهد بود. وی عنوان داشت: مواد مخدر صنعتی ناخالص ارزانتر از مواد خالص به فروش می رسد که باید بررسی کرد، برداشت و تفکر مصرف مواد مخدر صنعتی چیست؟ چرا برخی با اطلاع از ناخالص بودن باز هم به مصرف این مواد گرایش دارند؟ اکثر افرادی که مواد مخدر صنعتی را مصرف می کنند، لذت در زمان حال مد نظر آنها است در حالی که برای سایرین تفکر به آینده بیشتر مورد توجه است.

دکتر قادری افزود: جهت آگاهی بخشی به این افراد باید با جلب اعتماد آنها همراه شویم و سعی کنیم بر روی برداشت‌های آنها که سبب گرایش به مصرف مواد مخدر می شود تاثیر گذار باشیم.

وی علل مصرف مواد مخدر را به تعداد افرادی که به مواد مخدر گرایش دارند، متنوع دانست و گفت: نمی توان در برابر همه این افراد یکپارچه عمل کرد در حالی که با تعامل با معتادان می توان به شاخص های اصلی گرایش به اعتیاد دست یافت.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: در حال حاضر رویکرد مواجه شدن و مقابله با اعتیاد برای انواع مصرف کننده ها یکسان است در صورتی که باید رویکرد ها متنوع باشد و حتی رده بندی نیز شود تا بتوان به نتایج موثری در امر پیشگیری و کاهش گرایش به اعتیاد دست یافت. آموزش های پیشگیرانه از طریق کتاب، جزوه و جلسه با یک رویکرد، کاهش گرایش به اعتیاد را به همراه نخواهد داشت و در این رابطه باید رویکردها را اجتماعی ولی متنوع اجرایی کرد.


۱۳۹۳/۵/۲۰ - ۱۶:۲۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن