تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816823856




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سخت و زیان آور بودن شغل خبرنگاری و سیاست یک بام و دو هوا - مریم انجیدنی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سخت و زیان آور بودن شغل خبرنگاری و سیاست یک بام و دو هوا - مریم انجیدنی مشهد - ایرنا - ˈنوشته هایت بیان دردهای کسانی است که نمی توانند بگویند و فریادشان بی صداستˈ ...


این پیامکی است که در چند روز اخیر و بویژه در روز خبرنگار که از آن به عنوان روز حق گویی و روز حق جویی یاد می شود تلفن شاغلان در این حرفه را به صدا در آورد.
متن پیام ارسالی تداعی کننده این سووال بود که فریادهای بی صدای خبرنگاران را چه کسی پاسخگو است و شروعی برای نوشتن شد.
جایگاه روزنامه نگاری و خبرنگاری همواره در دنیا از اهمیت بسزایی برخوردار است و گروهی که در این حرفه فعالیت می کنند، علاوه بر نقش مهمی که در اهرم های نظارتی و رویدادهای مختلف جوامع دارند، به لحاظ صنفی و رفاهی از مزایای بسیاری نظیر توجه ویژه به سختی کارشان در پرداخت حقوق و بازنشستگی برخوردارند.
چالش های متعدد حوزه خبر و خبررسانی در کشورمان اکنون بر کسی پوشیده نیست، اما در این میان یکی از مشکلات صنفی که گلایه های خبرنگاران را بدنبال داشته، نقایص اجرای قانون صاحبان مشاغل سخت و زیان آور و تبعیض در بازنشستگی دست اندرکاران عرصه خبر بویژه عدم اجرای این قانون در بین خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی است.
آئین نامه اجرایی قانون بازنشستگی پیش از موعد صاحبان مشاغل سخت و زیان آور توسط هیات وزیران در سال 1380 تصویب شد.
حرفه خبرنگاری نه به دلیل خطرات جسمی بلکه به خاطر شرایط روحی و استرس های فراوان این شغل، یکی از مشاغلی است که مشمول بازنشستگی آئین نامه مشاغل سخت و زیان آور قرار گرفت.
بر اساس این آئین نامه افرادی که دارای شغل سخت هستند، بعد از 20 سال متوالی و یا 25 سال متناوب کار، بدون شرط سنی بازنشسته می شوند.
از زمان تصویب این قانون تاکنون خبرنگاران رسانه های جمعی با مشکلات مختلفی برای بازنشستگی خود رو به رو بوده اند.
اعتراض آنان این است که چرا قانون مشاغل سخت و زیان آور به دبیران، سردبیران و مدیران خبر که با استرس و مسوولیت بیشتری در این عرصه رو به رو هستند، تعلق نمی گیرد.
از سوی دیگر گلایه زیادی که خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی از این بابت دارند این است که قانون مشاغل سخت و زیان آور، مشمول آنها نمی شود.
به طوریکه بازنشستگی تمامی خبرنگاران رسانه های جمعی نظیر روزنامه ها، خبرگزاری ها و صدا و سیما به غیر از مجموعه ایرنا اکنون تابع این قانون است.
توجیه آنان این است که خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا ) کارمند دولت محسوب می شوند و بنابراین مشمول مشاغل سخت و زیان آور نیستند.
مدیر کل بیمه تامین اجتماعی خراسان رضوی در این باره معتقد است: مراکز دولتی به دلیل اینکه تابع قانون خاص نظام جامع خدمات کشوری و ضوابط حاکم بر آن هستند، مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور نیستند اما سایر خبرنگاران شاغل در روزنامه ها و خبرگزاری ها می توانند با 20 سال سابقه کار بازنشسته شوند.
به گفته وی، موضوع سخت و زیان آور بودن کارکنان دولتی و خبرنگاران خبرگزاری ایرنا باید از طریق دفتر جبران خدمت نهاد ریاست جمهوری مورد رسیدگی قرار گیرد و خود خبرنگاران باید برای حل این مشکل تلاش کنند.
این در حالی است که همگان می دانند که رسالت خبرنگاری در خبرگزاری ها بویژه خبرگزاری جمهوری اسلامی به لحاظ سرعت و دقت از ظرافت ها و ویژگیهای خاصی برخوردار است و خبرنگاران این حوزه برای انعکاس اخبار و انتشار رویدادها با استرس های فراوانی روبرو هستند.
از سوی دیگر خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی به لحاظ زمان و سرعت اطلاع رسانی و همچنین دقت در نحوه انتشار اخبار همواره با محدودیت های خاصی مواجه هستند.
خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی همزمان با گرامی داشت روز خبرنگار، منتظر شنیدن پاسخ مسوولان به این سووال هستند که چرا باید بین فعالیت آنان با تمام سختی هایش با سایر رسانه ها در خصوص اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور تا این حد تبعیض وجود داشته باشد.7487



20/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن