تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ ات گفته شود، درباره ديگران مگوى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820059625




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انبار های شالیکوبی های مازندران مملو از برنج سفید شد/خریدو فروش راکد است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: رییس اتحادیه شالیکوبی داران انبار های شالیکوبی های مازندران مملو از برنج سفید شد/خریدو فروش راکد است ساری - ایرنا - رییس اتحادیه شالیکوبی داران مازندران با بیان اینکه واحد های شالیکوبی استان مملو از برنج سفید شده است، گفت: به دلیل واردات بی رویه و توزیع برنج خارجی ، خرید و فروش برنج نو راکد است.


ˈسید تقی جعفریان امیری ˈ عصر شنبه به مناسبت روز خبرنگار در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز ساری ، وضعیت بازار برنج در شالیکوبی ها را نگران کننده دانست و افزود: محصول دسترنج شالیکاران خریدار ندارد و اگر این روند ادامه بیابد دلالان و واسطه ها این محصول را با قیمت مفت از چنگ کشاورزان خارج خواهند کرد.
وی با بیان اینکه تا دو برابر آمار واردات برنج از گمرگات کشور ،برنج به صورت قاچاق وارد کشور می شود، ادامه داد: امروز علاوه بر اینکه برنج مازندران را به دلیل وجود برنج های خارجی خریداری نمی کنند ،بلکه برچسب آلودگی را نیز به آن اضافه کردند.
جعفریان که مشاور استاندار مازندران در حوزه کشاورزی برنج نیز است، تصریح کرد: امروز کشاورزان تاوان حرف ها و عملکرد نادرستی را پس می دهند که برنج را بدون حساب و کتاب و قاچاق وارد کردند.
وی با اشاره به اینکه دلالان و واسطه ها از این فرصت بیشترین سود را می برند، هشدار داد: امروز برنج طارم محلی با قیمت پارسال نیز خریدار ندارد.
وی با بیان اینکه بیش از چهار هزار واحد شالیکوبی در استان های شمالی وجود دارد، گفت: بیشتر این واحد قدمت 80 ساله دارند که کارایی خود را از دست دادند.
جعفریان با بیان اینکه برنج محصول استراتژیک است و توجیه اقتصادی دارد، گفت: اینکه بازار نابسامان است و تنظیم بازار به درستی صورت نمی گیرد را بهانه نکنیم تا اراضی شالیزاری تغییر کاربری غیر کشاورزی شود.
رییس اتحادیه شالیکوبی داران مازندران با مطرح کردن اینکه ˈ دیگران کاشتن و ما خوردیم و ما بکاریم و آیندگان بخورندˈ ،گفت: اگر دولت در تنظیم بارار برنج دخالت کند ، کشاورز می تواند محصول خود را با قیمت با صرفه بفروشد.
برنج از محدود محصولات کشاورزی است که هر سه مرحله کاشت ، داشت و برداشت آن با مشقت فراوانی همراه است و کشاورزان برنج کار از مرحله خزانه گیری در اسفند تا برداشت در اواخر ماه تیر باید شبانه روزی تلاش و مراقبت کنند تا بتوانند محصول قابل قبولی برداشت نمایند.
مشقت و حساسیت کشت برنج سبب می شود تا هرگونه سیاستگذاری غیرکارشناسی تاثیرات مخرب بر آن بگذارد و در صورت بی توجهی به تعطیلی کشت این محصول بیانجامد.
سیاستگذاری غیرکارشناسی مهم ترین دلیل کاهش کشت برنج پرمحصول در مازندران در کمتر از یک دهه گذشته بوده است به گونه ای که بر اساس بازدیدهای میدانی خبرنگاران ایرنا و همچنین اعلام مسوولان در برخی از شهرستان های استان مانند نور امسال هیچ کشاورزی برنج پرمحصول کشت نکرده است.
گسترش کشت برنج طارم محلی که در سال های اخیر جایگزین برنج پرمحصول در شالیزارهای مازندران شده است ، سبب می شود به خاطر عملکرد بسیار پایین جایگاه این استان در تامین برنج کشور تنزل و وابستگی به برنج وارداتی افزایش یابد.
نخستین برداشت مکانیزه برنج زودرس ˈطارم محلیˈ مازندران نوزدهم تیرماه با حضور استاندار و جمعی از مسوولان در شهرستان فریدونکنار آغاز شد.
مازندران سالانه با تولید بیش از 900 هزار تن برنج سفید، 42 درصد برنج کشور را تامین می کند.ک/3
2585/608



18/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن