تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به آنچه می ‏داند عمل كند، خداوند دانش آنچه را كه نمی ‏داند به او ارزانى م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1844763488




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پیمودن مرزها و ذهن‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
خالد حسینی,رمان
خالد حسینی در رمان جدیدش به زمان‌ها و کشورهای مختلفی سفر می‌کند پیمودن مرزها و ذهن‌ها «خب از من می‌خواهید که برایتان قصه بگویم، من هم برایتان تعریف می‌کنم. اما فقط یکی؛ نه بیشتر. ما فردا سفر طولانی در پیش داریم. پری، من و تو. امشب خوب بخوابی، تو هم همین‌طور عبدالله. روزی بود و روزگاری. آن زمان‌ها که دیوها و جن‌ها و غول‌ها برای خودشان در مزارع ول می‌گشتند...»




خالد حسینی، نویسنده مشهور افغان، تازه ترین کتابش را که در ایران ترجمه و منتشر شده است یعنی «و آواها در کوه پیچید» این گونه آغاز می کند. در شروع داستان با نقل یک افسانه توسط شخصیت صبور، پدر عبدالله و پری (دو شخصیت اصلی داستان) مواجهیم که کلید اتفاقات و حوادث داستان از سرنوشت شگفت انگیز این خواهر و برادر رقم می خورد. این که افسانه چیست و توده ها با نقل افسانه ها نسل به نسل در پی بازگویی چه نکاتی هستند، جای بحث بسیار دارد که در حوصله این یادداشت نمی گنجد. تنها می توانم به این سخن جک زایپس اشاره کنم: «افسانه ها به ما فرصت می دهند روایت های خود را درباره حادثه ای مهم بیان کنیم، با دورنماهای آن بازی کنیم، خود و تعابیر خود از واقعیات موجود را توجیه کنیم تا جزئی از تاریخ شویم.» با توجه به چارچوب کلی داستان، حسینی به نیکی با نقل افسانه ای در ابتدای رمانش ذهن مخاطبانش را برای قدم گذاشتن به دنیای شخصیت های متفاوت داستانش آماده می کند. خواننده ابتدا گمان می برد خط و سیر اصلی روایت را یافته، اما زیرکی قلم حسینی در هر پیچ از داستان او را غافلگیر می کند. ما سفرمان را با عبدالله و پری آغاز می کنیم، اما نه فقط در افغانستان 1950، بلکه با افغانستان قبل و بعد از جنگ آشنا می شویم، با نسل های متفاوتش که بعضا درکی از هم ندارند، با روستاییانی که هنوز قهرمان هایشان در افسانه ها به جنگ اهریمن می روند، با مردمانی زنجیر شده به سنت ها که در پی ادوات دنیای مدرن اند. در مسیر کتاب و قصه، مخاطب در زمان های مختلف به کشورهای متعدد سفر می کند، فرهنگ های گوناگون، شیوه های زیستن آدم هایی از جغرافیای متفاوت ولی با دغدغه ها، دل نگرانی ها و مصائبی از یک جنس را می بیند و می خواند. به خاطر می آورم در مقاله ای، جان راد جوی تعریف داستان و ویژگی هایش را این گونه بیان کرده بود: «داستان ها همیشه راهی هستند برای سازمان دادن و معنی بخشیدن به تجربه هایمان. با نقل داستان ها ما تکه هایی از خودمان را به تصویر می کشیم. پیش زمینه هایمان، جایی که رشد کرده ایم، زمانی که آشفته می شویم، این پاسخی به سرزندگی ماست. داستان ها اغلب طرحی از ما هستند.» این داستان نیز چون دیگر داستان های مدرن بر بیگانگی انسان امروز با همنوع هایش و بر فرد گرایی افراطی تاکید می کند که انسان امروز را به زندگی ضداجتماعی سوق می دهد. خالد حسینی مخاطبش را وارد اتاق ذهن راوی های متعدد داستان می کند، افکار و اندیشه های شخصیت ها را به طور ملموس برایشان به تصویر می کشد و به گونه ای قصه را پیش می برد که خواننده کتاب از نزدیک با مشکلات و نحوه برخورد شخصیت ها آشنا می شود و سرانجام او را به کاویدن جهان درون و بیرون داستان دعوت می کند. شاید خواننده در روند داستان زمان را گم کند. این حرکت آونگ وار در رمان مدرن به دلیل ویژگی هایی همچون «سیلان ذهن» و «بازگشت ناگهانی به گذشته» است که این مهم به پویایی اثر و ابعاد آن می افزاید. جسارت حسینی در تغییر فضاها، پیمودن مرزها، بیان جزئی ترین امور روزمره آدم های مختلف از ملیت هایی متفاوت و گذر از دوره های مختلف زمانی به غنای اثر می افزاید و بی شک در قضاوت و ترسیم نگاهی نو در مخاطبان و تزریق این زوایه دید به جامعه حقیقی و درک انسان ها نسبت به شرایط یکدیگر، فارغ از هر گونه مرزی کمک شایانی می کند. نویسنده از سرگذشت هیچ کدام از شخصیت ها بی توجه نگذشته است. به طور مثال، ما در این رمان با زنی پیشرو در افغانستان آن زمان ( 1950) روبه رو می شویم که به خاطر سبک زندگی اش در جامعه اش مورد انتقاد شدید قرار می گیرد و در جایی دیگر زنی عامی و دردمند در روستایی دور افتاده به نام «شاد باغ» زندگی می کند که تمام احساسات زنانه اش را در ذهنش مدفون ساخته است؛ زنی که شاید مخاطب گمان نمی برد احساساتی چنین پاک، زلال و جاری داشته و خاطره دلدادگی اش مسحور کننده باشد؛ مردی که حسرت ها، رویاها، خطاها و حتی توجیهاتش را لابه لای قصه ها و افسانه هایی که به تصویر می کشد، پنهان می کند. پرداخت این جزئیات اهمیت بسیاری دارد، بخصوص برای مخاطبان خارجی خوانندگانی که افغانستان را در رسانه های دنیا مردمانی می بینند که جنگ های بسیار از سر گذرانده و هنوز هم با فقر، تبعیض و هزاران مشکل دیگر دست و پنجه نرم می کنند. بمب ها و انفجارهای هر روزه و دیدن صحنه های دردناک. گمان می بریم که این همه اتفاقاتی است که در این کشور می افتد. من که این سرزمین کهن را نه به تحقیق و سفر و مشاهده، بلکه از زاویه دوربین رسانه ها شناخته ام، با خواندن این کتاب دریافتم هیچ شناختی نسبت به مردمان این کشور ندارم و این امر واقعا غم انگیز و گاه شرم آور (البته برای نگارنده) است. دریچه ای که حسینی می گشاید، سازه های ذهن مخاطبان را بر هم می زند تا روایتی نو را روی پرده ببرد. بدرستی تاریخ گرایان و ماتریالیست های فرهنگی، ادبیات را بخشی از گفتمان و فرهنگ در حیطه زمانی و مکانی خاص دانسته اند و نزد آنها ادبیات ابژه ای تاریخی و ابزاری برای شناسایی بهتر تاریخ است و البته آنچه به عنوان حقیقت می خوانیم. هنر و ادبیات طی ادوار مختلف تاریخی توانسته به هرس کردن کج فهمی ها و پیش داوری ها در اذهان عمومی بپردازد. ادبیات ابزار هویت پرداز است، ادبیات دستاورد تاریخی نیست، بلکه تاریخ ساز است و این همان نکته ای است که خالد حسینی بدرستی درک کرده و در داستان هایش به کار می بندد. در آخر نمی توان به ترجمه خوب و روان زیبا گنجی و پریسا سلیمان زاده اشاره نکرد، چراکه نثر روان آنها باعث می شود مخاطب ارتباط مناسبی با اثر برقرار کند. شهرزاد خادم / جام جم


شنبه 18 مرداد 1393 2:00    بازدید:0





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن