تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):رستگـار نمی شوند مـردمـى که خشنـودى مخلـوق را در مقـابل غضب ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804103664




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شعر پریسکه شعر امروز است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
شعر پریسکه شعر امروز است
شعر پریسکه شعر امروز درحال حاضر 10 انجمن فعال در سراسر کشور دارد.


علیرضا بهرهی بنیان گذار شعر پریسکه در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران ضمن اشاره به چگونگی شکل گیری شعر پریسکه عنوان کرد: این شعر برگرفته از فرهنگ ایرانی اسلامی وبا استناد به سابقه‌ی شعر کوتاه درقبل ازاسلام  و پس از چند سال تحقیق در زمینه‌ی شعر کوتاه مناطق مختلف ایران ازجمله شعرلیکو درسیستان وبلوچستان وجنوب کرمان شعرچل سرو درلرستان شعرسیاچمانه درکردستان و... ایجادگردیده است.


وی ادامه داد: با توجه به شعر معاصر ایران که  به شکلی تحت تأثیر ادبیات جهانی هرچند به صورت لایه‌هایی کم رنگ قرار گرفته شعرپریسکه نیزظرفیت زبانی و مفهومی ادبیات معاصر را دارا است.


بهرهی تصریح کرد: شعر پریسکه واژه ای ایرانی اززبان فارسی میانه(پهلوی) به معنای جرقه‌ای کوچک آتش بوده و به چند دلیل مختلف از جمله به دلیل آنکه در سالهای اخیر نوعی نابسامانی در شعر کوتاه وجود داشت و هر کس با ذوق و علاقه‌ی خود نامهای مختلفی برای  شعر کوتاه به کار می بردکه هیچ کدام تمام کننده وکامل نبودند. 


وی افزود: دومین دلیل که باعث شد ما شعر پریسکه را معرفی کنیم ورود شعری وارداتی ونامانوس به نام هایکو بود که بر گرفته از تفکرات وفصل واژه‌های ژاپنی است که هیچ گونه همخوانی با زبان فارسی نداشته و به صورت پنهان تفکرات بودیسم وعرفانهای شرقی راگسترش می داد.


بهرهی با اشاره به سومین دلیل به وجود آمدن شعر پریسکه گفت: ذات واژه‌ی هایکو  خارجی و غیر فارسی بوده و ما شاهد ورود واژهای نامانوس دیگری ازطریق هایکوبه زبان وادبیات فارسی بودیم. لذا با پیگیری مستمروهمکاری مسولان فرهنگی در8/8/91 این شعرتوسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت رسمی به ثبت رسیده است. 


وی گفت: این شعر توسط بنده پایه گذاری شد و بسیاری از شعرا و اساتید ادبی کشورازجمله استاد احمد فولادی طرقی و سیروس ذکایی و...مرا درگسترش آن یاری داده وانجمن پریسکه سرایان ایران با حضور بیش از چندهزار نفر شاعر پریسکه سرا در داخل و خارج بزرگترین انجمن ادبی کشورمحسوب می شود.


بهرهی بیان کرد: شعرپریسکه حداقل 10 انجمن فعال  در شهرهای مختلف کشور و چندانجمن درکشورهای فارسی زبان وغیرفارسی زبان دارد که  این شعر به زبانهای غیر فارسی هم از جمله ترکی، ارمنی ،عربی ،کردی وانگلیسی  بر اساس قوانین پریسکه درحال سرایش است.


وی خاطر نشان کرد: شعر پریسکه شعر امروز است و نقد پریسکه باید توسط شعرا و منتقدانی  صورت بگیرد که با ادبیات روز جلو رفته و پس از اشراف کامل بر شعر گذشته و معاصر به نقد این گونه‌ای جدید شعر فارسی بپردازد. 


گفتنی است 9 کتاب شعرپریسکه دراین مدت چاپ رسیده است که ازجمله آن می توان به "سپیداری که به باران می پیچد"چاپ دوم علی رضابهرهی، "پریسکه های آذر و در شعرهایم جامانده ام"_اذرعاصمی، "سفری به دوراتاق"_افسانه راز و "کوتاه چون نفس"_حسین سعیدی اشاره کرد.








انتهای پیام/






تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن