تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خوش‏گمانى، مايه آسايش قلب و سلامت دين است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820088715




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ترکیه در تب و تاب انتخابات ریاست جمهوری


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: ترکیه در تب و تاب انتخابات ریاست جمهوری


اولین انتخابات ریاست جمهوری ترکیه پس از ۸۲ سال در حالی برگزار می شود که پیش از این رؤسای جمهوری ترکیه با رأی مستقیم نمایندگان پارلمان انتخاب می شدند. اولین انتخابات ریاست جمهوری ترکیه پس از 82 سال در حالی برگزار می شود که پیش از این رؤسای جمهوری ترکیه با رأی مستقیم نمایندگان پارلمان انتخاب می شدند. لذا ترکیه در 19 مرداد برای نخستین بار در تاریخ خود شاهد برگزاری انتخابات سراسری ریاست جمهوری و رقابت میان دو نامزد اسلامگرا و یک نامزد کرد خواهد بود. در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه حدود 53 میلیون نفر واجد شرایط هستند تا رأی خود را به صندوق بیاندازند. 2 میلیون و 800 هزار نفر دیگر نیز در خارج از کشور برای این انتخابات ثبت نام کرده اند که روند ردی گیری از آن ها در 31 جولای آغاز شده است.
روند انتخابات
بر اساس قانون اساسی ترکیه، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید در روز برگزاری انتخابات دست کم 40 سال سن داشته باشند، دارای مدرک دانشگاهی بوده و از شرایط لازم برای نامزدی در انتخابات پارلمانی برخوردار باشند، هر چند که عضویت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در پارلمان الزامی نمی باشد، اما برای اعلام نامزدی خود باید امضای دست کم 20 تن از اعضای پارلمان را به دست آورند. همچنین طبق قانون اساسی، رئیس جمهوری ترکیه برای یک دوره 5 ساله برگزیده می شود و نامزد پیروز تنها یکبار دیگر پس از 5 سال، می تواند کاندیدای ریاست جمهوری شود. در صورتی که هیچ یک از نامزدها در دور نخست اکثریت آراء (1+50) را به خود اختصاص ندهد، انتخابات به دور دوم کشیده شده، در نتیجه دو نامزدی که حائز بیشترین آراء در دور نخست شده اند، در دور دوم که 15 روز بعد از انتخابات دور اول برگزار خواهد شد، به رقابت خواهند پرداخت.
اهمیت انتخابات
فرض مسلم این است که انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از ابعاد مختلف داخلی و خارجی حائز اهمیت می باشد:نخست مربوط به تاریخی بودن آن است، به این معنا که  طی این انتخابات بر خلاف رویه پیشین که از زمان تشکیل این کشور در سال 1923 میلادی تاکنون در پیش گرفته شده، رئیس جمهوری جدید ترکیه نه با آرای نمایندگان پارلمان، بلکه از طریق برگزاری انتخابات و با رأی مستقیم مردم انتخاب خواهد شد. در همین حال، طی انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در ترکیه، شهروندان مقیم خارج نیز برای نخستین بار در همان کشورهایی که در آن ها اقامت دارند از حق دمکراتیک خود برای رأی دادن استفاده کرده و از روز پنج شنبه هفته گذشته با حضور در مراکز رأی گیری، آرای خود را در صندوق های اخذ رأی انداخته اند.
دوم ترکیب نامزدهای حاضر در این انتخابات است، به این شرح که برای نخستین بار احزاب مخالف و اپوزیسیون نیز در چارچوب معرفی نامزد موفق به ائتلاف شده و در انتخابات اجازه رقابت با حزب عدالت و توسعه را یافته اند.
سوم آنکه آرای اقلیت های قومی نظیر کردها و اقلیت های دینی و مذهبی نظیر علویان نقش تعیین کننده و سرنوشت سازی در این انتخابات خواهد داشت و در نهایت انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در ترکیه به مثابه یک همه پرسی بر سر گزینه های سیاسی و موضع گیری در مورد تحولات و تغییرات دراماتیک جاری در منطقه خاورمیانه و همچنین موضع ترکیه در قبال این تحولات و تغییرات، چگونگی تعامل با مسائل مطرح شده و سیاست داخلی این کشور به ویژه در رابطه با مسأله کردها به شمار می آید؛ مسأله ای که با انتخابات پیش رو وارد مرحله جدیدی در تاریخ ترکیه و منطقه خواهد شد.
معرفی نامزدهای انتخابات
همانطور که در سطور بالا اشاره شد، در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در ترکیه سه نامزد به رقابت خواهند پرداخت که عبارتند از: 1) رجب طیب اردوغان، نامزد راست گرا و نخست وزیر کنونی این کشور 2) اکمل الدین احسان اوغلو، نامزد میانه رو آکادمیک و دبیرکل پیشین سازمان همکاری اسلامی 3) صلاح الدین دمیرتاش، نامزد چپ گرای گمنام و نماینده پارلمان ترکیه از حزب کردی دموکراتیک خلق ها.
نخست وزیر ترکیه

رجب طیب اردوغان
اردوغان نامی آشنا برای شهروندان ترکیه است. رجب طیب اردوغان، نخست وزیر کنونی و کاندیدای ریاست جمهوری ترکیه در ۲۶ ژانویه سال ۱۹۵۴ در منطقه قاسم پاشای استانبول به دنیا آمد. او در سفر به گرجستان در سال ۲۰۰۴ اعلام کرد که اصالتاً گرجی تبار است و خانواده اش قبل از تولد وی، از شهر گونی سو از توابع ریزه در نزدیکی مرز گرجستان به استانبول کوچ کرده بودند. اردوغان از اعضای مؤسس حزب حاکم عدالت و توسعه بوده و سه دوره نمایندگی مجلس ترکیه، یک دوره ناتمام شهرداری کلان شهر استانبول و سه دوره نخست وزیری ترکیه از سوابق سیاسی این سیاستمدار به نسبت کهنه کار است. وی به گفته خودش در کودکی برای گذران زندگی دست فروشی می کرده و مدتی را نیز در تیم های باشگاهی فوتبال به شکل نیمه حرفه ای بازی کرده است.
اردوغان در مدرسه مذهبی امام خطیب و مدرسه عالی اقتصادی و تجاری آکسارای که بعدها به دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مرمره تغییر نام یافت، تحصیل کرده‌است. وی در همه انتخابات های برگزار شده در سال های اخیر، پیروزی های بزرگی را عاید حزب عدالت و توسعه کرده است. به عنوان نمونه جدید، در انتخابات شهرداری های ترکیه که درماه مارس برگزار شد، نزدیک به 46 درصد از آرای مردم را به دست آورد و حدود 61 درصد از شهرداری های کشور را در اختیار گرفت.
اردوغان در سخنرانی های خود بر وعده ساختن "ترکیه نوین" و قدرتمند و شکوفا در همه ابعاد وجودی و دارای دموکراسی و رفاه بیشتر تمرکز کرده و تأکید می کند که تمامی اختیارات رئیس جمهوری در قانون اساسی را به کار خواهد گرفت، این در حالی است که به باور بسیاری از کارشناسان نخست وزیر کنونی ترکیه در تلاش است تا نظام حاکم در این کشور را از نظام پارلمانی به نظام ریاست جمهوری و یا نیمه ریاست جمهوری تغییر دهد. اما بر اساس داده های موجود اردوغان در انتخابات پیش رو با دو چالش عمده مواجه است: به این شرح که بنا بر قانون اساسی ترکیه، در صورت رسیدن اردوغان به سمت ریاست جمهوری این کشور، او مجبور خواهد بود از حزب عدالت و توسعه استعفا دهد. لذا چگونگی محافظت از این حزب و جلوگیری از تکرار سناریویی که برای سلیمان دمیرل و تورگوت اوزال، رؤسای جمهوری پیشین ترکیه، اتفاق افتاد، یکی از چالش های پیش روی رجب طیب اردوغان است.
چالش بعدی پیش روی نخست وزیر کنونی ترکیه در صورت تصدی سمت ریاست جمهوری این کشور، این است که دست کم احزاب مخالف نگران انتقال به حکومت خودکامه و تک حزبی بوده و این در حالی است که گفته می شود احتمال تکرار سناریوی روسی در ترکیه وجود دارد. به گونه ای که اردوغان و عبدالله گل نیز همانند پوتین و مدودف، اقدام به رد و بدل کردن سمت های ریاست جمهوری و نخست وزیری میان خود کنند.
احسان اغلو

اکمل الدین احسان اوغلو
اکمل الدین احسان اوغلو در سال 1943 در قاهره پایتخت مصر در یک خانواده ترکیه ای به دنیا آمد، در سال 1966 در رشته علوم در دانشگاه "عین شمس" مصر فارغ التحصیل شده و در سال 1974 نیز مدرک دکترای خود را از دانشگاه دولتی شهر آنکارا دریافت کرد. وی که تحصیلات خود را در دانشگاه های عین الشمس، الازهر مصر، آنکارا، اکستر انگلستان و استانبول طی کرده، پرفسور تاریخ علم ترکیه، آکادمیسین، نویسنده و دیپلمات سابق است. وی تا سن ۲۷ سالگی در مصر به سر برده و در سال۱۹۷۰ به ترکیه نقل مکان کرده است و حداقل ۲۲ دانشگاه به وی مدرک دکترا و پروفسوری افتخاری اعطا کرده اند. احسان اوغلو از سال ۲۰۰۴ تا سال ۲۰۱۴ به مدت ۱۰ سال رئیس سازمان همکاری اسلامی بود.
اکمل الدین احسان اوغلو در طول زندگی خود هیچ گونه فعالیت سیاسی حزبی نداشته و در نتیجه پرونده سیاسی اش نمی تواند نقطه قوت مبارزات انتخاباتی وی باشد، بلکه نقطه قوت این شخصیت آکادمیک این است که نامزد دو حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه یعنی حزب چپ گرای "جمهوری خواه خلق" و حزب راست گرای "حرکت ملی" در رویارویی با رجب طیب اردوغان می باشد.
احسان اوغلو در مبارزات انتخاباتی خود به جای برگزاری تجمع های انتخاباتی و سخنرانی در برابر طرفداران، به شرکت در فعالیت ها، کنفرانس ها، بازدیدها و برنامه های تلویزیونی که دو حزب جمهوری خواه خلق و حرکت ملی برای وی ترتیب می دهند، بسنده کرده، در همین حال، در سخنان خود تنها وعده های عمومی نامشخصی داده و از پرداختن به جزئیات خودداری نموده است، چرا که از محال بودن جمع تضادها رنج می برد، به عنوان مثال می گوید از روند صلح با حزب کارگران کردستان (پ پ ک) حمایت می کند اما شرط می گذارد که این کار بدون عجله و با موافقت تمامی طیف های جامعه صورت گیرد. در واقع احسان اوغلو با این سخنان از یک طرف تلاش می کند آرای کردها را به دست آورد و از طرف دیگر نیز نمی خواهد ملی گرایان ترک را از خود خشمگین کند، در نتیجه شرط "موافقت همه" را مطرح می کند که عملاً روند صلح را غیر ممکن می سازد، چرا که ملی گرایان ترک چه از حزب حرکت ملی و چه از حزب حزب همبستگی بزرگ از احسان اوغلو حمایت می کنند به شرط آنکه صلح با حزب کارگران کردستان را نپذیرد.
با این همه پیش بینی می شود احسان اوغلو در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در ترکیه، آرای طرفداران هر دو حزب "جمهوری خواه خلق" و "حرکت ملی" را از آن خود کند و این احتمال نیز وجود دارد که آرای آن دسته از اسلام گرایان را به دست آورد که دیگر رجب طیب اردوغان را شخصیت دلخواه خود نمی دانند، جایی که این توانایی نظری دبیرکل پیشین سازمان همکاری اسلامی در جذب آرای اسلام گرایان بود که باعث شد دو حزب اصلی اپوزیسیون در ترکیه در توافقی بی سابقه تصمیم بگیرند وی را به عنوان نامزد مشترک خود در انتخابات معرفی کنند.
دمیر تاش

صلاح الدین دمیرتاش
صلاح الدین دمیرتاش جوان ترین کاندیدای ریاست جمهوری ترکیه است. وی در ۱۰ آوریل ۱۹۷۳ در شهرستان پالو از توابع استان الازیغ به دنیا آمد. نماینده مردم دیاربکر و رئیس حزب دموکراتیک خلق ها و اصالتاً از تبار "زازا" است. دمیرتاش فارغ التحصیل دانشکده حقوق دانشگاه آنکارا است و مدتی را نیز به وکالت گذرانده است. وی کاندیدای مشترک احزاب دموکراتیک خلق ها، حزب اِمِک (تلاش) و حزب حرکت اِمِکچی است.
دمیرتاش همچنین نامزد اعتراض های "پارک گزی" به شمار می آید، اعتراض هایی که در سال 2013 میلادی در شهر استانبول و در واکنش به تخریب این پارک به راه افتاد و آن چنان گسترش یافت که به شدیدترین اعتراض ها به سیاست های رجب طیب اردوغان و خشن ترین تنش های دوران زمامداری حزب حاکم عدالت و توسعه تبدیل شد. عدم تمایل محافل بزرگ منافع اقتصادی در ترکیه به دمیرتاش و ترجیح دادن اردوغان و احسان اوغلو به وی، نقطه ضعف اصلی مبارزات انتخاباتی این سیاستمدار کرد به شمار می آید، مسأله ای که در کمک های مالی ناچیز به کمپین انتخاباتی اش منعکس شده، جایی که این کمک ها به یک میلیون لیره (468 هزار دلار) نیز نرسید.
پیش بینی نتایج انتخابات
نتایج نظرسنجی های انجام شده نشان می دهند که در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در ترکیه، اردوغان 54 تا 55 درصد آرا را به خود اختصاص خواهد داد، 35 تا 39 درصد آرا از آن احسان اوغلو خواهد بود و شش تا هشت درصد آرا نیز به دمیرتاش خواهد رسید. با این حال، ممکن است این درصدها دقیق و درست نباشند و این امکان نیز وجود دارد که ائتلاف های سیاسی این درصدها را تا حدودی تغییر دهند، بدین معنی که احتمال دارد هیچ یک از نامزدها در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در ترکیه به پیروزی نرسند و در نتیجه راه بر روی هم پیمانی های سیاسی جدید در دور دوم انتخابات باز شود.
جمع بندی
به عنوان جمع بندی باید گفت اگرچه در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو نظرسنجی های انجام شده نشان می دهند که نخست وزیر کنونی یعنی اردوغان با کسب اکثریت آراء راهی کاخ چانکایا خواهد شد ولی نباید فراموش کرد که احسان اوغلو کاندیدای مشترک احزاب سکولار، ملی گرا، دموکرات و حتی تا حدودی اسلام گرا رقیبی مهم برای اردوغان است. چنانکه رأی کردها نیز که در این دوره از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد در سبد دمیرتاش ریخته خواهد شد.  


پنج شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن