تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هركس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد سخن خير بگويد يا سكوت نمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819471464




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضعف مدیریت منابع انسانی در رسانه ها مشکل عمده جامعه خبری کشور


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: ضعف مدیریت منابع انسانی در رسانه ها مشکل عمده جامعه خبری کشور تبریز - ایرنا - منابع و سرمایه نیروی انسانی در تمام بخش ها از مهمترین ارکان پیشرفت، توسعه، انگیزش، بهره وری،برنامه ریزی ،امنیت روانی و امنیت شغلی است و رسانه های کشور نیز از این امر مستثنی نیست و در این راستا کارشناسان ضعف جامعه رسانه ای کشور را ضعف مدیریت منابع انسانی ارزیابی می کنند.


به گزارش ایرنا ، متخصصان ، استادان دانشگاه و دست اندرکاران رسانه های کشور معتقدند، با وجود دانشکده های خبر و ارتباطات در دانشگاه های سراسری ،آزاد ،صدا و سیما و خبرگزاری جمهوری اسلامی نباید مشکل نیروی انسانی کیفی وجود داشته باشد.
از طرفی حفظ نیروهای کیفی ، علاقمند و مستعد نیز موضوع جداگانه ای است که مورد توجه کافی مدیران رسانه و مسوولان قرار نگرفته و با کم لطفی در حمایت از آنها با بلاتکلیف گذاشتن خبرنگاران ، تبدیل به صادر کننده نیروهای خبری به روابط عمومی ها و دستگاه های مختلف شده اند ، بدون اینکه در نظر بگیرند که چقدر زمان ، سرمایه مادی و معنوی برای تربیت این نیروها هزینه شده و چقدر خود این نیروها عمر گذاشته اند.
استاد دانشگاه های تهران در رشته مدیریت رسانه و ارتباطات در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با وجود فزونی منابع انسانی ،این منابع به خوبی مدیریت نمی شود، در واقع برخی فعالان رسانه ای با رشته های غیرمرتبط و بدون کسب تجربه خبری ،مشغول امور رسانه ای هستند از طرفی فارغ التحصیلان مستعد و با استعداد رشته های مرتبط خبری از جامعه خبری و رسانه ای دور افتاده اند.
ˈعلی اکبر فرهنگیˈ اظهار کرد: البته روی سخن ما فارغ التحصیلانی است که استعداد ذاتی و علاقمندی نیز در کنار رشته تحصیلی مرتبط دارند.
وی خاطر نشان کرد: مدیریت رسانه از ظرافت و پیچیدگی خاص و بالایی برخوردار است و تعداد عوامل اثرگذار در کار رسانه بسیار است که هوشمندی بالایی از جمله مهمترین آنهاست.
فرهنگی همچنین بی پولی و فضای مبهم در فعالیت های رسانه ای را از دیگر مشکلات خبری ذکر کرد و افزود: این مشکلات اجازه برنامه ریزی درستی را به مدیران رسانه نمی دهد و آنان را در تصمیم گیری دچار مشکل و کاستی می کند ، بر این اساس باید شفاف سازی مناسب در فضای رسانه ای ،بکارگیری نیروی انسانی و قوانین و مقررات ایجاد شود.
استاد روزنامه نگاری و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تهران نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مشکلات جامعه رسانه ای کشور متعدد است که نبود استقلال حرفه ای ،پایین بودن ثبات شغلی خبرنگاران از جمله مهمترین آنهاست.
ˈمحمد مهدی فرقانیˈ اظهار کرد: رفع مشکلات خبری کشور در گرو تدوین و تصویب نظام جامع رسانه ای است، نظامی که هم حقوق روزنامه نگاران احصاء شود و هم امنیت شغلی آنان تامین و مسوولیت آنان در قبال جامعه به درستی مشخص شود.
وی خاطر نشان کرد: در این نظام نامه همچنین شیوه و حق جستجو و کسب آزاد اطلاعات و حقایق برای خبرنگاران تدوین و همچنین پاسخگویی و مسوولیت خبرنگاران نیز در قبال عملکردشان مشخص باشد.
فرقانی گفت: در نبود نظام حرفه ای رسانه ای روزنامه نگاران و خبرنگاران جایگاه حرفه ای خود را نخواهند داشت و امید به آینده آنان پایین بوده و از طرفی تکلیف متقابل روزنامه نگاران نسبت به دولت و دولت نسبت به روزنامه نگاران نیز به صورت مناسب مشخص نیست.
وی افزود: همه اجزای این نظام نامه باید پیس بینی شود و در آن به آموزش های تخصصی،تشکل های صنفی و حرفه ای و نظام نامه اخلاق حرفه ای به عنوان ارکان نظام نامه توجه ،تدوین و به اجرا گذاشته شود.
فرقانی نبود امنیت شغلی، پایین بودن حقوق و دستمزد، بیمه خبرنگاران و ابهام در بازنشستگی آنان را از دیگر مشکلات خبرنگاران عنوان کرد و گفت: علت خانه به دوشی برخی خبرنگاران همین عوامل هستند که از رسانه ای به رسانه دیگر مهاجرت می کنند و پایبندی آنان را نسبت به سازمان های رسانه ای کاهش می دهد.
استاد جامعه شناسی و ارتباطات دانشگاه تهران نیز گفت: یکی از شاخص های توسعه درجوامع صنعتی، نیمه صنعتی و پیشرفته استفاده درست از رسانه هاست در واقع اگر بتوانیم از تخصص خبر و اطلاع رسانی به شیوه ای درست برای توسعه جامه بهره ببریم، جامعه پیشرفت خواهد کرد.
ˈمحمد باقر ساروخانیˈ اظهار کرد : این زمانی ممکن خواهد شد که از افراد آگاه به این حوزه و کسانی که تجربه کاری موفق در این حرفه داشته اند، در کارهای رسانه ای کلان استفاده کنیم.
مدرس روزنامه نگاری دانشگاه های تبریز و فعال رسانه ای استان هم گفت: با توجه به اینکه شرط اول کار خبرنگاری، رعایت اخلاق خبرنگاری است، خبرنگار خوب باید نخست متعهد به اخلاق خبرنگاری باشد و فارغ از هر نوع جبهه گیری، برداشت های منفی، قضاوت، پیش بینی ،علاقه شخصی و با توجه به وجدان کاری و حرفه ای، مصلحت نظام، کشور و مصلحت مردم و منافع ملی به کار خبر بپردازد که در واقع در تدریس دانشگاهی این مطالب ذکر می شود اما در واقعیت چیز دیگری از آب در می آید که در واقع از مشکلات رسانه ای می باشد.
ˈپیمان پاکزادˈ اظهار کرد: خبرنگاران مهاجر بزرگترین آسیب امروز عرصه روزنامه نگاری هستند، چرا که به علت موقت و مهاجر بودن ،تسلطی به موضوع های خبری و فضای رسانه ای ندارند و به جای پرداختن به عمق موضوع، تولید اخبار اختصاصی و بیان مشکلات جامعه و مردم به دنبال پوشش خبر و از طرفی رفع مشکلات مالی و شخصی خود هستند که خود این مسأله ناشی از عدم تأمین مالی خبرنگاران است.
خبرنگار ایرنا افزود: باید توجه داشت که خود خبرنگاران مهاجر نیز از این وضع راضی نیستند اما صاحبان برخی از رسانه ها به خاطر منفعت طلبی شخصی خود، از این طیف خبرنگاران به صورت موقت استفاده می کنند،حق الزحمه ای بودن و حق التحریری نوشتن با گذشت زمان باعث فرسایش توان حرفه ای و روحی خبرنگاران می شود.
پاکزاد خاطر نشان کرد: به عبارتی سال ها وقت، انرژی و هزینه صرف تربیت نیروی انسانی خبری ماهر می کنیم اما بعد از مدتی بهره برداری خبری،این نیروها را دو دستی تقدیم سایر سازمان ها و ادارات به خصوص روابط عمومی ها می کنیم.
این مدرس دانشگاه همچنین گفت: رسانه رهبری افکار عمومی را انجام می دهد و از طرفی پیش قراول فرهنگ و هنر در کشور است بنابر این باید بتوان در فعالیت خبری به صورت فراغ برای آن ها زمینه مناسب مهیا کنیم تا اصحاب رسانه با استفاده از تعهد و تخصص ،کار خود را خودشان بدون مداخله های غیرتخصصی انجام دهند و حمایت از رسانه در اصل حمایت از توسعه کشوراست و منافع مشترک برای مردم،مسوولان و اصحاب رسانه را به دنبال دارد.
قایم مقام امور استان های باشگاه خبرنگاران کشور و مجری گفتگوی ویژه خبری شبکه دو صدا و سیما نیز به خبرنگار ایرنا گفت: خبرنگاران به رغم اینکه مشاغل سخت و دشواری دارند اما از پایگاه مناسب حمایتی برخوردار نیستند.
ˈوحید مدرس زادهˈ اظهار کرد: خبرنگاران در مواقع بحران و مصائب مختلف طبیعی و غیر طبیعی مثل سیل،زلزله و جنگ پیش قراولان اطلاع رسانی و مدیریت بحران هستند اما از اهمیت و جایگاه حمایتی برخوردار نبوده و به لحاظ شغلی و حقوق امنیت و ثبات ندارند.
وی افزود: بیشتر خبرنگاران با تجربه به لحاظ فنی بسیار توانمند هستند اما به حمایت بیشتر نیاز دارند.
مدرس زاده همچنین خاطر نشان کرد: از خبرنگار باید همچون یک قاضی خوب حمایت شود تا بتواند کارش را انجام داده و حق و باطل و درست را از نادرست به خوبی تشخیص دهد با قلم خود تفاوت ها را نشان دهد تا به عنوان رهبر افکار عمومی درست عمل کند.
خبرنگار واحد مرکزی خبر مرکز آذربایجان شرقی هم به ایرنا گفت: آشنا نبودن مسوولان با رسالت اطلاع رسانی و خبر،نبود امنیت کاری،نبود آزادی های کافی و لازم برای فعالیت های رسانه ای از مشکلات اصلی رسانه هاست.
ˈیوسف علیمیˈ اظهار کرد: البته در بخشی هم خبرنگاران رسانه ها توانایی لازم را ندارند و با وجود متخصصان توانمند کارآزموده شرایط برای فعالیت دیگران مهیا شده است.
این پیشکسوت رسانه همچنین با بیان اینکه مسوولان حمایت خود را از رسانه و خبرنگاران دریغ نکنند، افزود: مسوولان مربوطه باید فضای رسانه ای، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را برای فعالیت خبرنگاران باز کنند و نسبت به نقد سازنده رسانه ها هم عکس العمل نشان ندهند.
علیمی خاطر نشان کرد: از طرفی رسانه ها هم مقداری از فضای نقد دور شده اند که به نفع جامعه نیست.
وی همچنین با بیان اینکه سووال کردن حق همگانی است ،تاکید کرد: جامعه هم باید نسبت به پاسخگو بودن و پاسخگویی عادت کند و نهادینه شدن این فرهنگ برای توسعه و پیشرفت در زمینه های مختلف بسیار موثر است.
رییس اداره مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در خصوص مشکلات نشریات منطقه ای و محلی نیز گفت: متاسفانه تعداد قابل توجه نشریات محلی به صورت اجاره ای اداره می شوند و مدیران مسوول اشراف درستی به نشریات خود ندارند.
ˈمحمد حسین حسینیˈ اظهار کرد: اداره کل ارشاد با رویکرد اینکه نشریات تقویت شوند اقدام به تلفیق آگهی نامه ها با روزنامه ها کرد که نتیجه زیاد مطلوبی حاصل نشده و اشرافیت مسوولان نشریه بر مطالب و کیفیت مطالب کاهش یافته است.
وی افزود: به روز نبودن خبرها ،تولیدی و بومی نبودن محتوای نشریات و برداشتن مطالب از خبرگزاری ها و سایت ها توسط نشریات محلی از دیگر مشکلات مطبوعات است بر این اساس نباید به دنبال علت پایین بودن فروش نشریات باشیم چون همانطور که گفته شد دلیل اصلی آن مشخص است.
حسینی گفت: نداشتن توان مالی مناسب رسانه ها دیگر مشکل نشریات است که معاون مطبوعاتی ارشاد امسال با رتبه بندی مطبوعات اقدامات مناسبی در این خصوص انجام داده است.
وی خاطر نشان کرد: نشریات بر اساس تعداد صفحات منتشره، کیفیت محتوایی، رنگی بودن نشریه، شمارگان ، توزیع مناسب نشریه درجه بندی می شود و تا کنون تنها یک روزنامه در استان حایز درجه روزنامه سراسری می باشد.
رییس انجمن روزنامه نگاران آذربایجان شرقی نیز گفت: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید ، امید در جامعه رسانه ای دمیده شد.
ˈوحید زینالیˈ اظهار کرد: با این حال ادارات و نهادهای دولتی استان شفاف سازی نمی کنند و نسبت به رسانه های مکتوب و مجازی کارد می گیرند و دردهای کهنه ثبات شغلی خبرنگاران و وضع معیشتی آنان سرجای خود است.
سرپرست خبرگزاری فارس در آذربایجان شرقی گفت: رتبه بندی خبرنگاران نیز به درستی ساماندهی نشده و جایگاه رسانه ها مشخص نیست که این موضوع را در نشست های مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی می توان به وضوح مشاهده کرد.
زینالی افزود: وجود سایت ˈسمانˈ ارشاد نیز این مشکل را دامن زده و خبرنگارانی را که معلوم نیست به کار خبرنگاری می پردازند بیمه شده اند و در حال حاضر خبرنگارانی که در این حوزه فعال هستند دیگر امکان بیمه شدن ندارند.
ˈعارف گوزلیˈ مدیر خانه مطبوعات آذربایجان شرقی نیز گفت: باید نظامی را طراحی کرد که به شغل خبرنگاری در استان ها به عنوان شغل دوم یا شغل جنبی نگریسته نشود و خبرنگار به صورت تخصصی و با تمرکز لازم به فعالیت های رسانه ای بپردازد و دغدغه مالی نداشته باشد.
اما در آخر آنچه بیان شد نیست این نکته است که روز خبرنگار نیز مانند سایر مناسبت های فرهنگی مختص 17 مرداد سالروز شهادت شهید صارمی ،شهید در راه قلم و از شهدای خبرگزاری جمهوری اسلامی ،نیست بلکه طول سال باید به خبرنگاران و روزنامه نگاران رسانه های مکتوب،مجازی،خبرگزاری ها و رسانه های دیداری و شنیداری باید اهمیت داد.
7223/245



16/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن