تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):دانشمندان وارثان پيامبران هستند
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804305740




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سياستگذاران نمي‌خواهند فيلم‌جنگي ساخته شود


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سياستگذاران نمي‌خواهند فيلم‌جنگي ساخته شود
جعفر دهقان بازيگري است كه تقريبا تمام سه دهه اخير در سينما و تلويزيون حضور داشته است


جعفر دهقان بازيگري است كه تقريبا تمام سه دهه اخير در سينما و تلويزيون حضور داشته است. او كه زماني به واسطه ايفاي نقش در آثار جنگي با درونمايه روايت اتفاقات دفاع مقدس نزد مخاطبان عام شهره بود در سال‌هاي اخير كمتر فرصت ايفاي نقش در آثار جنگي را يافته است. دهقان سال قبل اثري تاريخي به نام «روزگاري عشق و خيانت» را در جشنواره داشت كه گويا بناست با تدويني دوباره، پاييز روي پرده برود.

سنگيني كار در «معماي شاه» باعث شد در كار ديگري ايفاي نقش نكنم
دهقان درباره اوضاع و احوال روزهاي اخيرش مي‌گويد:«مدتي است كه درگير بازي در سريال «معماي شاه» هستم. در اين سريال نقش «رضاخان» را بازي كرده‌ام و سنگيني گريم كار و همچنين طراحي لباس آن باعث شد كمتر پيش بيايد همزمان با آن در كاري ديگر ايفاي نقش كنم.» وي درباره درام سينمايي «روزگاري عشق و خيانت» كه آماده اكران دارد هم مي‌گويد:«شخصاً نسخه تدوين شده كار را نديدم اما فكر مي‌كنم با توجه به اينكه كار اول داوود بيدل بود نبايد كار چندان بدي شده باشد. بيدل از آن بچه‌هاي بااخلاقي است كه به تجربه بيشتر در سينما نياز دارد تا آبديده شود.»

در حوزه سينماي دفاع مقدس كار شاقي نكرده‌ايم
جعفر دهقان درباره دوري‌اش از سينماي دفاع مقدس در سال‌هاي اخير مي‌گويد:«وقتي فيلم دفاع مقدسي ساخته نمي‌شود طبيعي است كه من هم نتوانم در اين ژانر كار كنم. از آن طرف در كارهاي معدودي هم كه ساخته مي‌شود بيشتر به سمت جوانان مي‌روند و كمتر كسي است كه سراغ ما بيايد.»
وي با انتقاد از عدم پرداختن به سوژه‌هاي بكري كه درباره جنگ وجود دارد، مي‌افزايد: «مگر مي‌شود از دل هشت سال جنگ نتوان صدها سوژه دراماتيك درآورد. متأسفم كه بگويم در اين دو دهه و نيم كه از جنگ مي‌گذرد كار شاقي در حوزه سينماي جنگ انجام نداديم. در دوران جنگ سينماي ما تا توانست در بعد حماسي آن كار كرد تا مردم تهييج شوند كه به جبهه‌ها بروند و از كشور دفاع كنند اما وقتي جنگ تمام شد نياز داشتيم كه با فراغ بال حرف و حديث‌هاي آن دوران را سينمايي كنيم كه متأسفانه اهمال كرديم.»

آن موقع در خط مقدم فيلمبرداري مي‌كرديم
وي با بيان خاطراتي از دوران دفاع مقدس و فيلمبرداري در نزديكي خط مقدم ادامه مي‌دهد:«آن زمان آنقدر عاشق كارمان بوديم كه در دل جنگ و در منطقه و به فاصله 5 كيلومتري عراقي‌ها فيلمبرداري آثارمان را انجام مي‌داديم آن هم با شرايطي بسيار سخت و به لحاظ امكانات بسيار فقير اما الان كه هم سينمايمان كلي رشد كرده و هم كشور در شرايط آرام قرار دارد چسبيده‌ايم به فيلم‌هاي آپارتماني.»
 
سياستگذاران سينمايي ما نمي‌خواهند فيلم جنگي ساخته شود
بازيگر آثاري نظير «حماسه مجنون»، «عمليات كركوك» و «گلوگاه شيطان» با اشاره به كم كاري سياستگذاران در تشويق فيلمسازان به سمت سينماي جنگ مي‌گويد:«الان وقتش است كه برويم و ببينيم در بستان و سوسنگرد در زمان جنگ چه دلاورمردي‌هايي رخ داد. الان است كه بايد درباره امثال جهان آرا و همت فيلم بسازيم. متاسفم كه بگويم سياستگذاران سينمايي ما نمي‌خواهند فيلم جنگي ساخته شود و علاقه‌اي به اين ژانر ندارند مگر در حد سالي يكي دو عنوان تا به واسطه آن پز مديريت خويش را بدهند.»
وي ادامه مي‌دهد:«كارگردانان هم كه اين عدم حمايت‌ها را مي‌بينند طبيعي است كه سمت سينماي جنگ نمي‌آيند. همين حالا حداقل 10 كارگردان كاربلد را مي‌شناسم كه مي‌خواهند فيلم جنگي بسازند اما حمايتي پشتشان نيست. واقعاً چرا؟»

شب‌هاي عمليات فضايي حاكم بود كه واقعاً ملتهب بود و پر از تعليق سينمايي
جعفر دهقان با اشاره به برخي سوژه‌هاي بكر دفاع مقدس ادامه مي‌دهد:«آنجا جايي بود كه از بچه‌هاي 12 ساله تا پيرمردهاي 80 ساله يكدل و براي يك هدف كنار هم قرار مي‌گرفتند. شب‌هاي عمليات فضايي حاكم بود كه واقعاً ملتهب بود و پر از تعليق سينمايي. بعد از عمليات هم كه از يك طرف شيريني پيروزي بود كه درگيري‌ها را آسان مي‌كرد و از طرف ديگر رساندن خبر شهادت عزيزان به والدين برحجم اضطراب مي‌افزود. چرا اين نمادها درست و حسابي سينمايي نمي‌شوند؟!»
 
يكي از سينمايي‌ترين تصاوير دفاع مقدس
دهقان ادامه مي‌دهد:«يكي از سينمايي‌ترين تصاوير دفاع مقدس جايي بود كه ميان فرماندهان اختلاف نظر به وجود مي‌آمد و هر كدام سعي مي‌كرد با توجيه خود، برنامه پيشنهادي‌اش را صائب بداند. اتفاقا در آن دوران هم بگو و مگو بود اما در نهايت همه چيز با شور و مشورت پيش مي‌رفت. بايد به اين تصاوير زيبا پرداخت.»
اين بازيگر مي‌افزايد: «اگر مي‌خواهيم نسل امروز بداند در دهه 60 چه دلاورمردي‌هايي در جبهه‌ها رخ داد بگذاريد فيلم‌هاي دفاع مقدسي ساخته شود. برويد ببينيد كارگردانان كاربلد اين ژانر چه كساني هستند و به آنها بودجه بدهيد. باور كنيد ضرر نمي‌كنيد.»

هنوز هم بدهكارم به بچه‌هاي جنگ
اين بازيگر در پايان با اظهار اميدواري نسبت به ايجاد رفرمي در سينماي جنگ ايران خاطرنشان مي‌سازد:«من هيچ گاه از سينماي جنگ خداحافظي نكردم و فكر مي‌كنم هنوز هم بدهكارم به بچه‌هاي جنگ.‌اي كاش شرايطي فراهم شود تا باز هم در آثار دفاع مقدسي خوب بازي كنم. كار در آثار دفاع مقدسي كه واقعاً حرفه‌اي صورت مي‌گيرند، به لحاظ روحي به شدت بازيگر را به پالايش مي‌رساند.»



نویسنده : حامد مظفري 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن