تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 16 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):گناهانى كه باعث نزول عذاب مى‏شوند، عبارت‏اند از: ستم كردن شخص از روى آگاهى، تجاوز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799652588




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرماندار شهر قدس: دولت برای ارتقا بهره وری مصرف آب به کشاورزان کمک بلاعوض می کند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: فرماندار شهر قدس: دولت برای ارتقا بهره وری مصرف آب به کشاورزان کمک بلاعوض می کند شهرقدس - ایرنا - فرماندار شهرستان قدس گفت: در حال حاضر دولت برای اجرای طرح های نوین آبیاری برای هر هکتار در حدود 6 میلیون تومان کمک بلاعوض در اختیار کشاورزان و باغداران قرار می دهد.


به گزارش خبرنگار ایرنا «نورمحمد فردی» روز چهارشنبه در نشست ارتقای بهره وری مصرف آب، هدف از کمک دولت را ایجاد انگیزه برای تولید کنندگان محصولات باغی و زراعی بیان کرد و گفت: با استفاده از این شیوه از حداقل آب حداکثر استفاده شده و بخش کشاورزی تقویت می شود.
وی با تقدیر از این اقدام دولت و اعطای کمک به بخش کشاورزی، گفت: برای ایجاد انگیزه تولید باید تسهیلاتی که به این بخش تعلق می گیرد با بهره حداقل باشد تا انگیزه تولید در افراد به وجود بیاید.
فردی با اعلام تشکیل ستاد ارتقای بهره وری مصرف آب به ریاست فرماندار و دبیری مدیر جهاد کشاورزی، افزود: از اهداف تشکیل ستاد می توان به رشد تصاعدی جمعیت، احداث سدهای متعدد، کاهش شدید حق آبه، کاهش نزولات جوی و افت زیاد آبهای زیرزمینی اشاره کرد.
وی از کشاورزی به عنوان یکی از محورهای توسعه نام برد و گفت: در کشور امکانات مورد نیاز برای کشاورزی از جمله، خاک مناسب، نیروی کار و آب و هوای مطلوب وجود دارد، بنابراین باید با برنامه ریزی درست از آبهای موجود برای بالا بردن ظرفیت کشاورزی بهترین استفاده را ببریم.
فرماندار قدس با اعلام 120میلیون متر مکعب آب موجود در کشور، اضافه کرد: از این میزان 40 درصد استفاده شده و بقیه در سطح جاری و از طریق دریا در جنوب کشور به آبهای آزاد راه پیدا می کند که باید برای استفاده بهینه از آن از روشهای نوین آبیاری استفاده شود.
وی با اشاره به برداشت محصول در واحد سطح آبی به ازای 10 تا 12 تن در هر هکتار گفت: این میزان برای کشت دیم یک تا دو هکتار است که اگر این اراضی از شیوه آبیاری سنتی به نوین تغییر پیدا کنند بازدهی سطح زیر کشت اراضی بسیار بالا می رود.
فردی با اشاره به هزینه های بالای اجرای آبیاری نوین گفت: در شیوه آبیاری قطره ای باغات برای اراضی کشاورزی مطلوب است ولی به دلیل هزینه بر بودن به خصوص در ابتدای کار برای کشاورزان، مقرون به صرفه نیست.
وی تصریح کرد: با توجه به این امر تشکیل جلساتی در این رابطه و اطلاع رسانی به کشاورزان برای آگاه کردن آنها از تسهیلات در نظر گرفته شده توسط دولت، آنها نیز رغبت بیشتری به استفاده از این روشها نشان می دهند، به همین منظور مقرر شد جلسه ای با حضور کشاورزان و مسوولان ادارات ذیربط در محل فرمانداری تشکیل شود.
فرماندار شهر قدس از وجود 260 کشاورز و یک درصد شاغل در این بخش در شهرستان قدس خبر داد و گفت: یکی از مشکلات کشاورزی در قدس، وجود قطعات کوچک و مشکل در یکپارچه سازی اراضی است، برای یکپارچه سازی نیز قانونی نداریم و به صورت کاملا اختیاری انجام می شود، وجود قطعات کوچک هزینه به کار گیری آبیاری نوین را برای کشاورزان و باغداران منطقه بالا می برد.
فردی با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به بخش کشاورزی به منظور کسب و حفظ استقلال سیاسی و اقتصادی کشور، گفت: علاوه بر این، برای ایجاد اشتغال نیز با کمترین هزینه در این بخش می توان شغل ایجاد کرد، در صورتی که در بخش صنعت این کار با صرف هزینه ها و امکانات بالا میسر می شود.
وی افزود: اداره جهاد کشاورزی علاوه بر حفظ و ترویج استفاده بهینه از آب، باید بر تغییر کاربری های اراضی کشاورزی نظارت کافی و جدی داشته باشد و از هر گونه عمل غیر قانونی جلوگیری به عمل بیاورد.
فردی با اشاره به ساخت تصفیه خانه پساب شهری در شهر قدس گفت: یکی از راههای ارتقای مصرف بهینه آب استفاده از این تصفیه خانه است که بخشی از این آب صرف آبیاری مزارع و باغات شده و بخش دیگر در فضای سبز شهری مورد استفاده قرار می گیرد.
مدیر جهاد کشاورزی نیز در این جلسه گفت: اولویت اداره جهاد کشاورزی قدس برای اجرای طرح های آبیاری قطره ای و بارانی یکپارچگی اراضی و داشتن امکانات برق مورد نیاز طرح در محل است.
«مهدی صالحی» افزود: برای استفاده از آب تصفیه خانه در بخش کشاورزی نیاز به اخذ مجوز از امور آب منطقه ای داریم که این امر با حمایت شخص فرماندار و برگزاری جلسه با امور آب استان تهران امکان پذیر می شود.
صالحی با اعلام مصرف 93 درصد از آب توسط بخش کشاورزی در کشور، افزود: این مقدار در استان تهران 69 درصد است که امسال با توجه به کاهش بارشهای فصلی این سهم به 43 درصد تنزل پیدا کرد.
وی با اشاره به وجود یک هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی در شهرستان قدس، گفت: 60 درصد آبیاری این اراضی متکی به آب سد کرج و آبهای سطحی است که در صورت خشکسالی دچار کم آبی می شوند.
وی تصریح کرد: با کم آبی در تابستان سال جاری امسال 320 هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت دوم یعنی ذرت نرفته و در سال جاری بیست و چهار هزار تن ذرت کمتر از سال قبل تولید شد.
وی از عزم ملی دولت برای تغییر آبیاری از شیوه سنتی به نوین و تحت فشار خبر داد و گفت: مقرر شده در سال جاری 10 هزار هکتار از اراضی استان تهران با استفاده از اعتبارات ملی و استانی به این روش مجهز شوند که سهم شهرستان 60 هکتار است.
مدیر جهاد کشاورزی قدس با اعلام اجرایی شدن این طرح در 330 هکتار از اراضی شهرستان، اضافه کرد: 450 هکتار دیگر نیز باقی مانده که این طرح در آن قابل اجرا است.
وی علاوه بر کوچک بودن قطعات به عنوان یکی از موانع اجرای این طرح در شهرستان، به عدم وجود خطوط برق در مناطق مورد نظر اشاره کرد و افزود: وجود املاک موقوفه و نداشتن سند ملکی همچنین عدم وجود استخر در مزارع نیز از دیگر موانع است که کشاورزان باید قبل از اجرای طرح آبیاری نوین خودشان آنرا احداث کنند.
صالحی با بیان اعطای کمک های بلاعوض دولتی، گفت: صندوق حمایت از کشاورزان نیز با ارائه تسهیلات و وامهای کم بهره به کمک کشاورزان و باغداران مایل به اجرای طرح است.
وی با اشاره به تاکید استاندار برای اجرای این طرح به منظور افزایش امنیت غذایی کشور گفت: از همه مسوولان درخواست می کنم با همدلی و همکاری در اجرای هر چه بهتر این طرح ملی ما را یاری کنند.
تهرام/5570//1348



15/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن