تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804503968




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فروش سینمای ایران در پنجمین ماه 93، به آمار کل فروش 92 رسید!


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: فروش سینمای ایران در پنجمین ماه 93، به آمار کل فروش 92 رسید!
اگر سینمای ایران در شش ماه و شانزده روز آینده، حدود 70 درصد فروش نیمه نخست را داشت باشد، عددی در حدود 40 میلیارد تومان به عنوان تخمین فروش نهایی سینما در سال 93 قابل پیش بینی است و در این میان با توجه آغاز اکران برخی فیلم‌های پرفروش در دو هفته اخیر و در صف اکران بودن فیلم‌های پرفروش دیگر که بسیاری‌شان در طول نیمه دوم سال 92 یا نیمه نخست سال 93 تولید شده‌اند و بدون حضور در جشنواره راهی پرده سینماها‌ می‌شوند، چنین فروشی محتمل است.
کد خبر: ۴۲۲۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۳ - 06 August 2014




در حالی که سال 92 سهم فروش سالانه سینما 25 میلیارد تومان بود که با رسیدن به روزهای میانی ماه پنجم سال 93، رقم کلی فروش سینمای ایران به 22 میلیارد تومان رسید و در هفته‌های پیش رو، بلیت فروشی سینمای ایران، به سمت 30 میلیارد تومان حرکت خواهد کرد و با توجه به حجم بالای فیلم‌های دارای ظرفیت فروش در صف اکران برای بیش از شش ماه پیش رو، نمودار رو به پایین اقتاد سینمای ایران برای نخستین بار پس از چندین سال، حرکتی صعودی را تجربه خواهد کرد.

به گزارش «تابناک»، سینمای ایران در یک دهه اخیر تجربه رکودی شگفت انگیز را داشت و این رکود با اعمال برخی سیاست‌های اشتباه در چهار سال اخیر شتاب گرفت و تنها عدد کلی فروش افت چشمگیری نداشت که آن هم به علت افزایش قیمت بلیت سینما بود. در واقع به مرور زمان و به موازات ریزش مخاطب سینما، قیمت بلیت سینما افزایش داده می‌شد و در نهایت این گونه آمار کلی فروش بالا نگه داشته شده بود، حال آنکه هر تحلیل گیری بر این واقعیت اذعان داشت که سینمای ایران روزهای نگران کننده‌ای را تجربه می‌کند.

این نگرانی نیز بی‌مورد نبود، چرا که سینمای فاقد قدرتِ تولید ثروت و متکی به اعتبارات دولتی، قدرت رقابت و اثرگذاری را ندارد و مخاطبی نیز نخواهد داشت، کما اینکه در چند سال اخیر بسیاری از فیلم‌ها با بودجه‌های نفتی ساخته شد و در نهایت با مخاطب حداقلی همراه بود چرا که برای کارگردان، تماشاچی کمترین اهمیتی نداشت و در واقع اثری که خلق کرده بود، فیلمی شخصی بود و جذابیت‌هایی برای ترغیب طیف وسیع تماشاگران به خرید بلیت این فیلم‌ها در نظر گرفته نشده بود.

طبیعتاً فیلم و سینمایی که مخاطب نداشته باشد ولو آنکه حرف حقی را بیان کرده باشد، فیلم و سینمای مرده است و این اتفاقی بود که در سینمای ایران رخ می‌داد و نمودش را در گیشه سینماها شاهد بودیم و در کنار این مرگ تدریجی، برخی مسئولان در عوض تلاش برای تغییر این وضعیت عملاً خود را مشغول چالش با سینماگران یا خانه سینما کردند و گیشه رو به تعطیلی سینماها، آخرین اولویت بود و طبیعتاً مخاطبی که این گونه از سینما دل می‌کند، بازگرداندنش به سینما اتفاق ساده‌ای نیست.

با این حال در حالی حتی «تابناک» نیز سال جاری را برای سینمای ایران، سالی نگران کننده به لحاظ اقتصادی قلمداد کرده بود و فروش 13 میلیاردی سینما در ابتدا سال نیز تضمینی برای ادامه موفقیت ارزیابی نمی‌شد، سینمای ایران در سال 93 با اقبال بالایی مواجه شد تا آنجا که بر اساس اطلاعات دریافتی «تابناک»، تاکنون فروش سینمای ایران از مرز 22 میلیارد تومان عبور کرده و این در حالی است که مطابق با آمار منتشر شده در خبرگزاری‌ها فروش کل سینمای ایران در سال 92، 25 میلیارد تومان بوده است!

اگر سینمای ایران در شش ماه و شانزده روز آینده، حدود 70 درصد فروش نیمه نخست را داشت باشد، عددی در حدود 40 میلیارد تومان به عنوان تخمین فروش نهایی سینما در سال 93 قابل پیش بینی است و در این میان با توجه آغاز اکران برخی فیلم‌های پرفروش در دو هفته اخیر و در صف اکران بودن فیلم‌های پرفروش دیگر که بسیاری‌شان در طول نیمه دوم سال 92 یا نیمه نخست سال 93 تولید شده‌اند و بدون حضور در جشنواره راهی پرده سینماها‌ می‌شوند، چنین فروشی محتمل است.

حال اگر به فیلم‌های روی پرده، برخی فیلم‌های توقیفی که توان جذب مخاطب را دارند افزوده شود، فروش بیش از نیمه نخست سال نیز برای نیمه دوم دور از انتظار نیست. این در حالی است که حتی دستیابی به عدد 40 میلیارد تومان با توجه به فروش 25 میلیاردی سینما در سال 92 و ریزش یک میلیونی مخاطبان سینما در این سال در ادامه کاهش مخاطبان سینما، در خوشبینانه‌ترین تحلیل‌ها نیز پیش بینی نشده بود و ظاهراً اقبال مردم به سینماها در حال افزایش است.

علاوه بر اکران فیلم‌های سینمایی جشنواره فیلم فجر در تمامی سی استان کشور که عملاً بر تب سینما رفتن در شهرستان‌ها افزود، اتفاقاتی چون کاهش بلیت سینما در دو سانس نخست اکران هر روز و مقاومت در برابر افزایش شدید قیمت بلیت سینما و مهم‌تر از همه اینها، افزایش کیفیت سینماها -به خصوص سینماهای شهرستان‌ها- با نصب و راه اندازی سیستم پخش دیجیتال در تمامی سالن‌های فعال سینمای کشور، عملاً انگیزه مردم را برای بازگشت به سینما افزایش داده است.

این امید وجود دارد که آنچه آغاز شد استمرار داشته باشد و سال آینده در چنین ایامی بتوان از ثبت یک رکورد تازه سخن به میان آورد و سینماگرانی که سال‌های دشواری را به لحاظ اقتصادی پشت سر گذاشته‌اند و اکثرشان پشت دوربین هستند و کمتر برای مردم آشنا هستند، بتوانند از این رونق نصیبی ببرند. باید صبر کرد و دید چه سیاست‌های تازه‌ای برای آشتی بیشتر مردم با سالن‌های سینما، به کار بسته خواهد شد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن