تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تا مى‏توانى بكوش كه صبح و شب در قلبت (حتّى) قصد فريب و نيرنگ كسى نباشد؛ چرا كه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804770017




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دانش تدوین اصطلاح نامه تنها در اختیار حوزه علمیه قم است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: دانش تدوین اصطلاح نامه تنها در اختیار حوزه علمیه قم است مشهد - ایرنا - رییس شورای پژوهشی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: دانش تدوین اصطلاح نامه در حوزه کشورهای اسلامی تنها در اختیار حوزه علمیه قم است.


ˈمحمدهادی یعقوب نژادˈ روز سه شنبه در نشست آشنایی با ˈاصطلاح نامه علوم اسلامیˈ در محل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در مشهد افزود: توانسته ایم گامهایی تاثیرگذار در این زمینه برداریم اما نباید به این حد اکتفا شود و همه مراکز اسلامی باید در این امر یاریگر ما باشند.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه مفاهیم علوم اسلامی در سراسر جهان بطور کامل شناخته نشده است تدوین اصطلاح نامه در این زمینه می تواند به احیاء این علوم در کشورهای اسلامی کمک کند.
رییس شورای پژوهشی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: ˈاصطلاح‏ نامه جامع علوم اسلامیˈ مجموعه‏ ای مشتمل بر اصطلاحات، واژه‏ ها و عناوین درباره حوزه های مختلف علوم اسلامی و حوزه های وابسته است.
وی بیان کرد: اصطلاح نامه ها بگونه‏ ای سازمان یافته، روابط پیشین میان مفاهیم (اعم و اخص و ...) را روشن می‏ کند و در واقع مجموعه اصطلاحات گزیده شده و نظام یافته ای است که بین آنها روابط معنایی و رده ‏ای یا سلسله مراتبی برقرار است.
وی افزود: این اصطلاحات توانایی آن را دارد که موضوع آن رشته را با تمام جنبه‏ های اصلی، فرعی و وابسته به شکلی نظام یافته بیان کند.
یعقوب نژاد گفت: تحقق اصطلاح نامه جامع علوم اسلامی منوط به تدوین اصطلاح نامه های خاص در حوزه های مختلف علوم اسلامی است.
وی ادامه داد: خوشبختانه بستر تدوین اصطلاح نامه در مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی فراهم شده و تاکنون کار تدوین آن در حوزه های علوم قرآن، فلسفه، فقه، منطق، کلام اسلامی، اخلاق اسلامی و علوم حدیث به پایان رسیده است.
عضو هیات علمی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی حوزه علمیه قم گفت: علاوه بر این موارد، اصطلاح نامه های حقوق و کلام جدید نیز در حال تدوین است و به زودی اصطلاح نامه عرفان و حوزه های وابسته به علوم اسلامی نظیر تاریخ، ادبیات عرب و فلسفه های مضاف علوم اسلامی در دستور کار قرار می گیرد.
یعقوب نژاد با اشاره به ویژگیهای اصطلاح‏ نامه جامع علوم اسلامی افزود: در اصطلاح نامه، اطلاعات در قالبی نظام‏ مند طبقه‏ بندی می‏ شوند به صورتی که از حاکم به تابع، از عام به خاص و از بالاترین رده به پایین‏ ترین رده مجموعه اصطلاحات یک علم را در یک کلاف سلسله ‏ای تنظیم کرده و نمایش می ‏دهد که این از مهمترین ویژگیهای این اصطلاح نامه است.
وی با بیان اینکه در اصطلاح نامه روابطی که بین اصطلاحات وجود دارد مشخص می ‏شود گفت: هیچ اصطلاحی در اصطلاح‏ نامه ظاهر نمی ‏شود مگر اینکه رابطه معنایی آن با سایر اصطلاحات در حوزه خاص اصطلاح نامه مشخص شده باشد.
رییس شورای پژوهشی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی گفت: یکی از فوائد تنظیم اصطلاح نامه این است که محققان، نمایه‏ سازان و استفاده کنندگان را جهت انتخاب اصطلاح صحیح و مناسب برای موضوع مورد جستجو راهنمایی می ‏کند.
وی افزود: تنظیم اصطلاح نامه فهرست منظمی از واژه‏های یک موضوع را برای انتخاب آسان، صحیح و هماهنگ نمایه ‏ها، نظارت مستمر بر واژگان نمایه ‏سازی، اطمینان بخشیدن به نمایه ‏ساز در استفاده مناسب از اصطلاحات و حد و مرز دادن به جایگاه کاربردی آنها بدست می ‏دهد.
یعقوب نژاد با اشاره به نقش اصطلاح ‏نامه علوم اسلامی در طبقه بندی موضوعات تصریح کرد: اگر نمایه‏ سازی با استفاده از ساختار اصطلاح ‏نامه باشد به راحتی می‏توان اطلاعات نمایه شده را طبقه‏ بندی کرد و فقط موارد مورد نیاز را با اندکی جستجو یافت.
وی با اشاره به نقش اصطلاح‏ نامه علوم اسلامی در ارجاع دقیق مترادفها گفت: یکی دیگر از فواید اصطلاح‏ نامه در نمایه‏ سازی ارجاع دقیق مترادفات است، چه بسیار اتفاق می‏افتد که نمایه ‏ساز به رغم تخصص و هوش بالا به دلیل گستردگی اصطلاحات، به وجود ترادف بین آنها وقوف پیدا نمی ‏کند.
عضو هیات علمی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی با بیان اینکه در کشورهای اسلامی باید در زمینه اصطلاح نامه کارهایی بیشتری انجام گیرد افزود: نهادهای علمی و پژوهشی همچون بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی باید در این زمینه پیشگام باشند.
7489/660



14/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن