تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):درباره ما غلو نکنید، ما را بندگان پرورش یافته (حق تعالی) بدانید آنگاه در فضلیت ما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804283038




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نهضت مشروطه مقدمه پیروزی انقلاب اسلامی بود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



دبیر شورای سیاستگذاری همایش مشروطیت:
نهضت مشروطه مقدمه پیروزی انقلاب اسلامی بود خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای سیاستگذاری همایش مشروطیت، گفت: نهضت مشروطیت توانست بذر آگاهی و حق طلبی را در دل مردم ایران بکارد.



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام احمد حمیدی، دبیر شورای سیاستگذاری همایش بین المللی مشروطیت در تالار وحدت دانشگاه تبریز اظهار داشت: آگاهی، شرط اساسی حیات یک جامعه است. بدون دانایی و آگاهی، هیچ ملتی نمی تواند پله های پیشرفت و کمال را طی کند. از این روست که صاحبان قدرت نامشروع و آنانی که اقتدارشان را در جهل مردم می دانند، از رشد و توسعه آگاهی های مردم، همواره در هراس بوده اند.  
وی خاطرنشان کرد: اگر حاکمی بر اساس حق، بر مردم حکم براند و حاکمیت خود را بر اساس ظلم و خفقان بنا ننهاده باشد، از آگاهی و دانایی مردم هراسان نمی شود. مانند حضرت رسول(ص) که نه تنها از آگاهی مردم بیم نداشت، بلکه بیشترین توصیه و تکریم را از علم ابراز می فرمودند تا جایی که اگر اسیری به یک نفر از مسلمانان سواد خواندن و نوشتن می آموخت، آزاد می شد. 
حجت الاسلام حمیدی ادامه داد: این استقبال از علم و آگاهی مبین حقانیت یک نوع اندیشه است، زیرا ریشه های استواری خود را در جهل مردم نمی بیند. نهضت مشروطیت در حقیقت، آماده سازی عمومی مردم ایران در برابر نظام آگاهی ستیز قاجار بود. نظامی که نه تنها دین را لباسی برای پوشاندن فساد درونی خویش کرده بود، بلکه خود را توانا بر تغییر صورت دین می دید و تأویل و تفسیر قوانین دین را جزء اختیارات خود می دانست. 
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر چه جریان مشروطیت نتوانست خود را کاملا از حب و بغض های شخصی رها کند و در برخی مواقع به بیراهه رفت، اما نفس عمل، یعنی خروش و عصیان در برابر ظلم و جهل، پدیده مبارکی بود که سرانجام به انقلاب اسلامی ایران منتهی شد. در حقیقت از انقلاب مشروطیت تا انقلاب اسلامی سال57، تمامی ضعف ها و نقصان های مشروطیت که طعم تلخ حکومت رضاخان و زهر کودتای 28مرداد تجلی آن ضعف ها بود، کم کم از سوی بزرگان دینی و اجتماعی کشور رفع شد و توانست به پیروزی آگاهی بر جهل منتهی شود.  
معاون فرهنگی اجتماعی شهردار تبریز گفت: نهضت مشروطیت با تمام حرف و حدیث ها و مسائلی همچون اعدام شهید شیخ فضل الله نوری که به پاشنه آشیل این انقلاب بدل و در نهایت به شکست آن منتهی شد، اما توانست بذر آگاهی و حق طلبی را در دل مردم ایران بکارد. 
حجت الاسلام حمیدی با تأکید بر این‌که تجربه های تلخ تاریخی، نیاز توجه و آسیب شناسی انقلاب اسلامی را دو چندان کرده است، ادامه داد: این انقلاب نه دستاورد مبارزه از سال 42 تا 57، بلکه ثمره خیزش بزرگان اندیشه و مردم از صدر مشروطیت، اقدامات آیت الله بروجردی در مقابل رضاخان، مجاهدت های آیت الله کاشانی، فعالیت های شهید نواب صفوی، خون افشانی‌های شهدای ائتلاف اسلامی و بسیاری اتفاقات دیگر است. 
وی تصریح کرد: همه این اتفاقات و درصدر آن ها، نهضت مشروطیت باید مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد تا نقاط ضعف و قوت آن شناسایی شده و در ادامه راه انقلاب شکوهمند اسلامی ایران مورد استفاده قرار گیرد. تاریخ آیینه عبرت آمیز زندگی است و شناخت جریان مشروطیت باعث خواهد شد از وقوع بسیاری از اشتباهات جلوگیری شده و بر نقاط قوت این نهضت، توجه بیشتری شود. 
همچنین اسماعیل جبارزاده، استاندار آذربایجان شرقی در سخنانی انقلاب اسلامی را نمونه تکامل یافته و آسیب زدایی شده نهضت مشروطه دانست و اظهار داشت: نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی دو حماسه عظیم در تاریخ معاصر است که به گونه ناگسستنی در هم تنیده شده اند. 
وی خاطرنشان کرد: نهضت مشروطه در آذربایجان، نه از محافل دین گریز و دین ستیز بلکه از آزادی خواهی مردم شکل گرفت، آزادی خواهانی که بیرق آنها ثقه الاسلام بود که هیچ گاه زیر بار ظلم نرفت. مشروطه در غربت تجددخواهی فرنگ معابانه، زخمی تیرهای خیانت شد و ستارخان را قربانی داد، اما خون سرخ غیرت دینی اش هرگز رنگ نباخت و در 29 بهمن 56 دوباره خروشید و بنیان استبداد شاهنشاهی را فرو ریخت./935/پ203/ب4



۱۳۹۳/۵/۱۴






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن