تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است, و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است و به فـرزنـد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813233445




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شادی نیاز رنگ باخته زندگی امروزی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: شادی نیاز رنگ باخته زندگی امروزی زنجان - ایرنا - شادی، شور و نشاط نیاز رنگ باخته دنیای مدرن کنونی است که کمتر در زندگی امروزی افراد جامعه مشاهده می شود.


به گزارش ایرنا، سالها قبل وقتی از رشد و گسترش شهرنشینی چندان خبری نبود، ارتباطات و تعاملات و کسب روزی بدون دغدغه مایه انبساط آرامش و درنتیجه ظهور و بروز شادی و نشاط بود، اما حرکت شتابان زندگی سنتی به مدرنیته و وجود مشکلات متعدد ناشی از آن موجب فاصله گرفتن هر چه بیشتر مردم و به تبع آن دویدن های بیشتر برای ثروت اندوزی، مشغله های فراوان و درنتیجه کمرنگ شدن شادی و نشاط در جامعه تبدیل شد.
یک عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، به ویژگیهای جوامع شاد اشاره می کند و می گوید: جامعه ای که مردم آن احساس آرامش بیشتری دارند و فاقد استرس و اضطراب باشد شاد است.
مهدی قدیمی می افزاید: شادی واقعی زمانی شکل می گیرد که اکثریت افراد جامعه مشکلات کمتری داشته باشند و در واقع به دلیل مشکلات گوناگون تحت فشار و استرس قرار نگیرند.
وی ادامه می دهد: افرادی که از آزادی های بیشتری برخوردارند و تحت فشار قرار نمی گیرند از شادی بیشتری نیز بهره مند هستند.
این جامعه شناس با اشاره به اینکه نبود فاکتورهای متعددی موجب شده ایران در زمره کشورهای بسیار غمگین قرار گیرد، ابراز می کند: وجود استرس و اضطراب فراوان، نوسانات شدید اقتصادی در سالهای اخیر و فاصله طبقاتی، نبود درآمد کافی برای ارضا نیازهای ضروری زندگی، به غمگین بودن جامعه منجر شده است.
قدیمی با تاکید بر اینکه نوعی بیماری اپیدمی و فراگیر در ایران با عنوان ˈمسابقه جمع آوری ثروت ˈ رخ داده که شادی رااز افراد سلب کرده است، ادامه می دهد: این مسابقه انگار تمامی ندارد و افراد در یک رقابت سخت، نفس گیر، طاقت فرسا و تلاش شبانه روزی بی وقفه درصدد مال اندوزی فراوان با هدف ایجاد آسایش و رفاه خاطر هستند.
وی بیان می کند: تداوم بیماری اجتماعی ثروت اندوزی مشکلات متعدد روحی و روانی را برای افراد به دنبال دارد که باید به این موضوع مهم توجه شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان یادآوری می کند: شادی یک امر تجربی و اکتسابی است و امر ذاتی محسوب نمی شود.
وی همچنین شادی اقشار مختلف مردم به ویژه قشر جوان درپی کسب پیروزی های متعدد ورزشی را امری موقت قلمداد می کند و می گوید: مشکلات اقتصادی در ایران استرس و اضطراب را موجب شده و پیروزی های ورزشی نوعی مسکن برای رهایی از این معضلات بوده است.
قدیمی تصریح می کند: کشورهای شاد به دلیل نزدیک بودن درآمدهای افراد آن و نبود فاصله طبقاتی زیاد، تعادل و ثبات اقتصادی لازم و ملموس نبودن میزان بیکاری و تورم به مراتب مردم با نشاط تری دارند.
این جامعه شناس به شادی زنان و مردان در جامعه ایران نیز اشاره و اضافه می کند: زنان ایرانی در مقایسه با مردان در انجام رقابت های مختلف ورزشی، گذران اوقات فراغت و تشکیل گروههای خاص دوره ای محدویت بیشتری دارند و این موضوع خود عاملی مهم در بروز غمگین بودن این قشر مهم جامعه است.
این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، ثبات و تعادل اقتصادی، کاهش نرخ تورم و نوسانات شدید اقتصادی رااز عوامل مهمی ذکر کرد که می تواند به کاهش فاصله طبقاتی، استرس و اضطراب مردم، برقراری آرامش و از همه مهمتر شادی واقعی منتج شود.
وی خاطرنشان می کند: دولت تدبیر و امید توانسته است با اقدامات لازم و در مدت زمان کوتاه به کنترل تورم اقدام کند که ثبات اقتصادی و رفع مشکلات ناشی از آن می تواند چشم انداز بهتری را ترسیم کرده و در نتیجه به شادی پایدار مردم منجر شود.
یک روانشناس نیز با اشاره به اینکه احساس رضایتمندی و خوشایند فرد از زندگی، شادی را به دنبال دارد، می افزاید: هر چه نگرش فرد نسبت به زندگی مثبت باشد، در نتیجه از شادی بیشتری نیز برخودار است و متاسفانه این نگرش در ایران بیشتر منفی است.
احسان فکور، ادامه می دهد: زندگی هدفمند، نبود استرس و اضطراب و اعتماد به نفس کافی از نشانه های مهم بروز شادی در افراد است.
وی، ابراز می کند: لازمه شاد بودن ایجاد تعادل در زندگی است و کسی که زندگی متعادل تری به لحاظ مالی و روانی دارد، در نهایت می تواند فرد شادتری نیز باشد.
مسوول مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی زنجان، تاکید می کند: شادی و نشاط زندگی را دلپذیرتر می کند و اشتیاق بیشتری را برای انجام فعالیت های اجتماعی فراهم می کند که این مهم در ایران بسیار کمرنگ است.
وی، با اشاره به اینکه نشاط عامل تقویت انسان است که به پشتوانه آن استعدادها و توانمندیهای انسان رشد کرده و شکوفا می شود، خاطرنشان می کند: تحقق این مهم راه را برای تحقق برنامه ها و اهداف از پیش تعیین شده در زندگی هموارتر می کند.
فکور با تاکید بر اینکه تصورات نامعقول و مخرب از جمله موانع اصلی برای زندگی پرنشاط و آرام به شمار می رود، اضافه می کند: باورهای منفی موجود در ایران، بروز احساسات و هیجانات منفی، ناشکیبایی در برابر مشکلات، احساسات ناکارآمدی، انتظارات و توقعات بیجا و کمال گرایی افراطی، غمگینی افراد را رقم زده است.
این روانشناس، ابراز می کند: داشتن یک زندگی شاد نیازمند کنترل و تغییر هیجانات منفی به مثبت اندیشی است.
وی یادآوری می کند: محققان معتقدند ویژگیهای عاطفی، روانی و شخصیتی افراد و نوع تربیت و فضایی که در آن پرورش یافته است، نقش مهم و اساسی دربروز و ظهور شادی و یا غمگینی آنها دارد.
فکور، ورزش، مثبت اندیشی، اعتدال در زندگی، خلاقیت و کسب مهارتهای اجتماعی را در پایداری شادی افراد بسیار تاثیرگذار می داند و بیان می کند: این ویژگی ها در ایران رنگ باخته است.
وی می گوید: ایران اسلامی از ظرفیت های بی بدیلی در حوزه های مختلف به ویژه فرهنگی برخوردار است و بهره برداری صحیح از آن می تواند درشادی و نشاط مردم بیش از گذشته موثر واقع شود.
یک کارشناس مذهبی نیز با بیان اینکه دین اسلام طرفدار شادی است، تصریح می کند: شادی رسیدن به یک رضایت قلبی، نشاط و انبساط روحی است.
حجت الاسلام علی محمدی می افزاید: دین اسلام شادی را نه تنها ناپسند نشمرده، بلکه شادی های معقول و پسندیده ای را نیز به مردم معرفی کرده است.
وی ابراز می کند: شادی و نشاط از دیدگاه اسلام دارای حد و مرزی است و محتوا و قالب شادی نباید با روح توحیدی و انسانی اسلام در تضاد باشد، زیرا هر پدیده ای که انسان را از آرمانها و غایت اصلی خویش دور سازد به هیچ وجه مورد قبول انسان نیست.
این کارشناس مذهبی یادآور می شود: شادی یک نیاز اساسی و ضروری و تا حدی روا و مجاز تلقی شده است که مانع نیل انسان به هدف نهایی نشود.
وی، ادامه می دهد: اگر شادی در راستای انگیزه و هدف اصلی زندگی انسان ها باشد بسیار مفید و سودمند است و غیر آن مضر خواهد بود.
حجت الاسلام محمدی، به برگزاری مراسم های شادی، عزاداری، اعیاد و مناسبت های مختلف در جامعه اشاره کرده و یادآوری می کند: متاسفانه افراط و تفریط هایی در برگزاری آیین های گوناگون موجب شده آثار واقعی این امر در جامعه به خوبی مشاهده نشود.
وی ادامه می دهد: متاسفانه در ایام مختص سوگواری نیز از چندین روز قبل آیین هایی در مناطق مختلف کشور به مدت طولانی برگزار می شود که این موضوع به نوبه خود مشکل ساز شده است.
این استاد دانشگاه زنجان می گوید: دین مبین اسلام به تمامی ابعاد زندگی فردی نیز توجه ویژه ای دارد تا جایی که در 30 روایت نسبت به استفاده از لباس های شاد توصیه کرده است.
وی خاطرنشان می کند: ایجاد تعادل بین شادی، سرور و عزاداری و دوری کردن از زیاده روی در آنها می تواند نتیجه مفید و مثبتی را برای جامعه رقم بزند.
596/7320



14/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن