تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را با غیر زبانتان بخوانید تا از شما پارسایی و کوشش و نماز و خوبی را ببینند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804072714




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یکپارچه سازی زمین های کشاورزی ضرورتی برای توسعه بهره وری


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: یکپارچه سازی زمین های کشاورزی ضرورتی برای توسعه بهره وری یاسوج- ایرنا- یکپارچه سازی زمین های کشاورزی در استان کهگیلویه و بویر احمد ضرورتی است که در صورت اجرا باعث افزایش راندمان خاک، تولید محصول با کیفیت و گامی مهم برای توسعه پایدار و بهره وری در کشاورزی این استان می شود.


تبدیل زمین های کشاورزی به قطعه های کوچک در نظام ارباب رعیتی عملا کارکشاورزی کشور را از توسعه ی پایدار دور کرد زیرا پراکندگی قطعات خرد زمین های کشاورزی باعث شد که میزان بهره وری محصولات کشاورزی در واحد سطح در بعضی مواقع حتی پاسخگوی نیاز های خود کشاورزان هم نباشد.
براساس سرشماری های صورت گرفته در کهگیلویه و بویراحمد 75 درصد سرانه زمین بهره برداران کشاورزی زیر پنج هکتار و 85 درصد زیر 10 هکتار است و این در حالی که این سطح نیز در چند قطعه پراکنده است.
خرد کردن قطعات زمینهای کشاورزی مانع بهره مندی کشاورزان از دستاوردهای علمی ، فنی، فناوری و استفاده بهینه از ماشین آلات کشاورزی و کشت مکانیزه است.
استان کهگیلویه و بویراحمد که جزو استان های نیمه کوهستانی و شغل بیش از 70 درصد مردم آن کشاورزی و دامداری است بعد از گذشت سال ها هنوز 60 درصد از زمین های کشاورزی آن به شیوه سنتی در قالب قطعه های کوچک کشت می شود.
از مهمترین دلایل گسترش این شیوه سنتی در کهگیلویه و بویراحمد سکونت بیش از نیمی از جمعیت 760 هزار نفری این استان در یکهزارو 700 روستای بزرگ و کوچک است که کشاورزان در این روستاها علاو ه بر برخورداری از قطعات کم زمین زراعی،اطلاعات کافی در زمینه محاسن شیوه های نوین کشاورزی ندارند.
این استان با دارا بودن بیش از 16هزار و 264 کیلومتر مربع وسعت و داشتن 10 درصد از روان آب های کشور از استان های دارای ظرفیت های بالقوه فراوان برای توسعه کشاورزی است.
کهگیلویه و بویراحمد را می توان به دو بخش کوهستانی و غیر کوهستانی تقسیم کرد که در مناطق کوهستانی سردسیر یعنی شهرستان های بویراحمد و دنا محصولات باغی و در مناطق گرمسیری یعنی شهرستان های گچساران در کهگیلویه،باشت،بهمئی، چرام و لنده غلات و مرکبات کشت می شود.
برخورداری از نزولات آسمانی، آب و هوای مطلوب و مختلف گرم و سرد، زمین های حاصلخیز، رود ها و سد های پرآب می تواند این استان را به یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی تبدیل کند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: کشت یکپارچه یکی از ضرورت های توسعه کشاورزی نوین است که نقش مهمی در افزایش راندمان زمین و محصولات کشاورزی دارد.
ˈجعفر گوهرگانیˈ افزود: بیش از150 هزار هکتار از زمین های کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت محصولات کشاورزی است که از این مقدار 20 هزار هکتار از آبیاری تحت فشار و قطره ای بهره مند هستند.
وی یکی از دلایل بهره وری پایین زمین های کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد را کوچک کردن زمین های زراعی عنوان کرد و گفت: در صورتی که این قطعه های کوچک به زمین های یکپارچه تبدیل شوند میزان تولید در هر هکتار تا پنج برابر افزایش پیدا می کند.
کارشناس ارشد کشاورزی نیز در این زمینه گفت: ابعاد فنی و شرایط بهره برداری از زمین در فرایند تولید نقش و جایگاه ویژه ای دارد که این مهم در زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از شاخص مطلوبی برخوردار نیست.
ˈمسعود شیرزادی ˈ افزایش عملکرد در واحد سطح،کاهش هزینه های تولید،افزایش سرمایه گذاری برای انجام امور زیر بنایی،جلوگیری از فرسایش خاک ،کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها،مکانیزه شدن کشاورزی،استفاده از دستاوردهای و تجهیزات علمی و فنی پیشرفته و صرفه جویی در مصرف آب را از جمله مزایای یکپارچه سازی زمین های کشاورزی دانست.
مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: مساله قطعه کردن زمین های کشاورزی در ابعاد کوچک و پراکنده بودن قطعات زمین در دشت های این استان تاثیر سویی در سطح مکانیزاسیون، الگوی کشت و بهره وری داشته است.
ˈعلی لطفی ˈ افزود: استفاده از فناوری های روز شبکه های جدید آبیاری مدرن در مرحله طراحی و اجرا به دلیل خرد کردن زمین های کشاورزی عملاً در بسیاری از مناطق با مشکل روبرو است و یا امکانپذیر نیست.
ˈعلی داوودی ˈ معاون فنی طرح توسعه امور آب استان نیز گفت: بالارفتن ضرورت استفاده از نیروی کار، جذب نشدن سرمایه گذار، هزینه بر بودن از جمله مشکلات قطعات کوچک اراضی است.
وی به اجرای برخی طرح های بزرگ تامین آب نظیر طرح تامین آب دشت غربی دهدشت، دشت لیشتر و دیگر سدهای در حال ساخت استان اشاره کرد و گفت: برای بهره وری مطلوب از منابع آب و خاک و اقتصادی ترشدن فعالیت های کشاورزان باید طرح یکپارچه سازی اراضی همگام با طراحی و اجرای طرح های تامین آب برای بهره وری به موقع اجرا شود.
هرچند برای جلوگیری از معضل خردکردن زمین های کشاورزی تاکنون قوانین زیادی تنظیم و تصویب شده ولی تاکنون به نتیجه مطلوب نرسیده است.
538/7529/671



13/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن