تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): آيا به شما بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، كمك مالى به برادر (دينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819804713




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جنایات رژیم صهیونیستی عقده گشایی در برابر انزوای بین المللی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: استاد دانشگاه تهران: جنایات رژیم صهیونیستی عقده گشایی در برابر انزوای بین المللی است تهران- ایرنا- مدیر بخش سیاست خارجی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان این که رژیم صهیونیستی با فشارها و شکاف های اجتماعی روز افزونی مواجه است، گفت: جنایات اخیر رژیم صهیونیستی عقده گشایی در برابر انزوای بین المللی است.


مهدی آهویی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: در مورد جنگ غزه صرفنظر از فاجعه انسانی بزرگی که علیه مردم مظلوم غزه در حال رخ دادن است لازم است اهداف رژیم صهیونیستی از این عملیات جنایتکارانه مورد بررسی قرار گیرد.
وی ادامه داد: به طور سنتی این رژیم بدون وجود یک دشمن بیرونی قادر به حفظ وحدت داخلی و نیز جذب کمک های وسیع یهودیان سراسر جهان بویژه یهودیان ثروتمند مقیم آمریکا نمی باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان این که اساساً اسرائیل نمی تواند دنبال صلح واقعی باشد و هرگونه وجهه صلح طلبانه این رژیم عوام فریبی است، اضافه کرد: ماهیت وجودی اسرائیل به مظلوم نمایی دائمی آن گره خورده است و برای این مظلوم نمایی دروغین همواره به وجود یک تهدید امنیتی بیرونی نیاز مبرم دارد.
دکتر آهویی اظهار داشت: مهمترین استدلالی که صهیونیست ها در طول سالیان متمادی برای تحمیق افکار عمومی غرب به کار می برند و نیز مهمترین دلیلی که بدان وسیله مقامات غربی حمایت بی چون و چرای خود از اسرائیل را توجیه می کنند مسأله تأمین امنیت شهروندان اسرائیلی و حق طبیعی همه ملت ها برای دفاع از خود در برابر تهدیدات بیرونی است. وی با تاکید بر این که بدون وجود چنین استدلالی، هم رهبران اسرائیل و هم رهبران دولت های غربی در برابر افکار عمومی غرب کاملاً خلع سلاح خواهند شد ،افزود: در طول سال های گذشته صهیونیست ها توانسته بودند با استفاده از حربه ایران هراسی و خطرناک جلوه دادن ایران برای امنیت منطقه و جهان نیاز خود به دشمن بیرونی را برطرف کرده و تا حدود زیادی حمایت افکار عمومی غرب را به خود جلب نمایند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در پی مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران با قدرت های جهانی و به ویژه پس از حصول توافق ژنو، اسرائیل خود را به شدت منزوی و تنها احساس کرد و حربه ایران هراسی و تهدید جلوه دادن ایران برای خود و جهان نیز رنگ باخت و این رژیم را از منظر شکاف ها و فشارهای درونی در موقعیت آسیب پذیری قرار داد.
آهویی با اشاره به تهدیدات مکرر مقامات رژیم صهیونیستی اضافه کرد: تهدیدات این رژیم مبنی بر حمله نظامی پیش دستانه به تأسیسات هسته ای جهموری اسلامی ایران در سایه توافقات هسته ای دولت یازدهم کاملاً بی اثر شد و مشخص شد که در صورت چنین اقدام جنون آمیزی، اسرائیل در برابر پاسخ احتمالی ایران کاملاً تنها بوده و حتی از سوی متحدان غربی خود و آمریکا هم حمایت نخواهد شد.
وی تصریح کرد: نتانیاهو و پشتیبانان او که عمدتاً متکی به رأی شهرک نشینان و صهیونیست های مذهبی و افراطی هستند برای تأمین مشروعیت داخلی خود و همچنین برای فرونشاندن عطش ارتش آن رژیم به انجام عملیات برون مرزی، نیاز به اقدامی به شدت خشن و وحشیانه داشتند و متأسفانه مردم غزه به عنوان هدف این واکنش جنون آمیز انتخاب شدند.
مدیر بخش سیاست خارجی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری ادامه داد: حمله اسرائیل به غزه صرفنظر از موج نفرت و برائتی که در سطح افکار عمومی منطقه ایجاد کرده و اثرات آن در حال سرایت به افکار عمومی غرب هم هست، از منظر داخلی پایگاه قدرت نتانیاهو را قوی تر کرده و موقتاً اتحاد و انسجام داخلی را به جامعه به شدت متفرق و شکننده اسرائیل بازگردانده است.
آهویی با یادآوری این که حمله رژیم صهیونیستی به غزه با توجیه دفاع از خود در برابر تهدیدات حماس صرفاً بهانه جویی است، اظهار داشت: اتفاق خاصی در غزه رخ نداده بود که نیاز به چنین سطحی از واکنش داشته باشد. تونل های حماس و مسأله ساخت تسلیحات و موشک های کوتاه برد در غزه هم موضوع جدیدی نبوده که اسرائیل از ان بی خبر باشد.
وی افزود: در سطح عملیاتی هم حماس در تدارک حمله خاص و یا تحرک نظامی جدیدی نبود که اقدام نظامی پیش دستانه از زمین، هوا و دریا را مطالبه کند.
عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران تاکید کرد: حمله نظامی همه جانبه اسرائیل به مردم بی دفاع غزه و قتل عام زنان و کودکان بیش از آنکه از منظر استراتژی های نظامی قابل توجیه باشد صرفاً نوعی عقده گشایی است که ناشی از شکست و انزوای اسرائیل در عرصه بی المللی و نیز فشارها و مطالبات شدید صهیونیست های افراطی و شهرک نشینان از سمت داخلی است.
دکتر آهویی با بیان این که از منظر حقوقی هم بهانه دفاع از خود برای توجیه عملیات گسترده علیه مردم مظلوم غزه پاسخ دارد، گفت: طبق عرف و قانون، مجازات همیشه باید «متناسب» با جرم باشد و به فرض آنکه حتی شخصی از میان ملتی یا گروهی، شخصی از ملت رقیب یا دشمن را به قتل رسانده باشد دلیلی نمی شود که برای گرفتن انتقام ،کل آن جمعیت و ملت را از عرصه هستی محو کرد.
وی افزود: این کار مترادف با نسل کشی است و شیوه ای است که قبایل بدوی در دوران پیش از مدرن به کار می بردند. توجیه جنایات کنونی اسرائیل در غزه با استناد به حق دفاع از خود بیش از آنکه اقناع کننده وجدان های انسانی باشد، مضحک و نفرت انگیز است. از نظر اسرائیل خون یک شهروند یا سرباز اسرائیلی برابر با جان صدها نفر از فلسطینیان است و این عین نژادپرستی است.
این استاد دانشگاه تهران هدف دیگر حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به باریکه غزه را این گونه توصیف کرد که نکته دیگری که نتانیاهو و همدستانش بی میل نیستند تا به هر وسیله ممکن پوست خربزه ای زیر پای اوباما بیندازند و او را در پایان دوران ریاست جمهوری اش به چهره ای کاملاً شکست خورده و منفعل در عرصه سیاست خارجی تبدیل کنند. آهویی تصریح کرد: واقعیت این است که اوباما در عرصه سیاست خارجی هیچ دستاورد چشمگیری نداشته و هیچ میراث قابل توجهی از خود به جا نگذاشته است. از یک منظر، موفقیت مذاکرات هسته ای با ایران می تواند به عنوان تنها نقطه درخشان در کارنامه باراک اوباما در عرصه روابط بین الملل محسوب شود.
وی با بیان این که این مسأله به هیچ وجه به مذاق صهیونیست ها خوش نمی آید، اضافه کرد: نکته دیگر اینکه اوباما و کری در طول تاریخ معاصر آمریکا شاید کمترین همراهی و سمپاتی با رژیم صهیونیستی را از خود نشان داده اند و این هم مزید بر علت شده است تا سران اسرائیل مایل به نوعی انتقام گیری از آنها باشند.
عضو هیات علمی مرکز مطالعات جهان دانشگاه تهران افزود: اظهارات چندی پیش جان کری در «آپارتاید» خواندن رژیم صهیونیستی هرچند که با عذرخواهی بعدی همراه شد اما نفس بکار بردن این عبارت از سوی وزیر امور خارجه بزرگترین متحد اسرائیل بی سابقه و به نوعی بازتاب دهنده احساس درونی اوباما و کری نسبت به آن رژیم بود.
دکتر آهویی توضیح داد: بی آبرو کردن اوباما و کری چه به ناکامی حزب دموکرات در انتخابات آتی کنگره و ریاست جمهوری آمریکا منجر شود و چه باعث روی کار آمدن چهره های مدافع اسرائیل از حزب دموکرات (همچون هیلاری کلینتون) شود برای اسرائیل برد محسوب خواهد شد.
وی تصریح کرد: حمله همه جانبه به غزه و بی اعتنایی کردن نسبت به همه طرح های میانجی گرانه از سوی آمریکا و ناکام گذاشتن کری در تلاش های دیپلماتیک خود برای خاتمه دادن به درگیری ها به نوعی انتقام گیری نتانیاهو از اوباما است و در صورت ادامه این روند سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه را با چالش جدی روبرو خواهد کرد.
مدیر بخش سیاست خارجی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری اظهارداشت: در چنین شرایطی به نظر می رسد مردم غزه وجه المصالحه و قربانی بی دفاع معادلات کلان تر در عرصه روابط بین الملل شده اند. حال که آنان درگیر چنین تجاوز وحشیانه ای شده اند راهی جز مقاومت پیش رو ندارند.
آهویی افزود: مردم غزه سال هاست که در باریکه ای از حیث موقعیت جغرافیایی بسیار محدود و بسته گرفتار شده و زیر فشار تحریم ها و حصر دائمی روزگار می گذرانند.مردم غزه چیز بیشتری برای از دست دادن ندارند و بنابراین ترسی از مقاومت هم ندارند.
وی با بیان این که رژیم صهیونیستی در مرحله کنونی قادر به اشغال مجدد غزه و نابودی حماس نیست و باید سرانجام در نقطه ای آتش بس را بپذیرد، اضافه کرد: در واقع جنگ فقط با یک نیت در غزه ادامه دارد و آن اینکه اسرائیل می خواهد این عملیات را با کسب حداکثر امتیازات ممکن و وارد کردن بیشترین خسارت به زیرساخت های حماس به پایان ببرد.
استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: در طرف مقابل حماس هم متقابلاً باید در جهت مخالف خواست اسرائیل حرکت کند یعنی با مقاومت بیشتر و احیاناً وارد کردن تلفات بیشتر به نیروهای نظامی اسرائیل در روحیه و غرور دشمن خلل ایجاد کند وسپس در شرایط نسبتاً متعادلی آتش بس را بپذیرد.
آهویی با بیان این که بسیار بعید است که اسرائیل بتواند کل شبکه تونل های حماس را کشف و تخریب کند، ادامه داد: بر خلاف دوره قبلی درگیری ها، این بار تعداد کمتری از رهبران اصلی سیاسی یا نظامی حماس کشته شده اند.
وی دلیل واضح ناکامی نتانیاهو را تاکید بر ادامه عملیات در غزه توصیف کرد و گفت: در عین حال تجربه نشان داده است که ارتش اسرائیل در نبردهای طولانی و فرسایشی دچار ضعف و اضمحلال می شود و نمی تواند برای بیش از مدت زمان محدود به عملیات خود ادامه دهد.
مدیر بخش سیاست خارجی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: مقاومت حماس و مردم غزه تا چند روز دیگر همزمان با افزایش واکنش منفی افکار عمومی در سراسر جهان نسبت به جنایات اسرائیل می تواند روحیه ارتش آن رژیم را به شدت تضعیف کرده و مقامات تل آویو را در موضع انفعال قرار دهد.
سیام(5)1429 ** 1418



13/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن