تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير مى اندازد و مى گويد: «صداي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805433149




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاملی در گفت و گوهای راهبردی هند و امریکا


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سفر جان کری به دهلی نو تاملی در گفت و گوهای راهبردی هند و امریکا تهران- ایرنا- پنجمین دور گفت و گوهای راهبردی هند و امریکا در شرایطی برگزار شد که با توجه به تشکیل دولت تازه در هند، 2 طرف دیدگاهها و رویکردهای متفاوتی نسبت به این دور از گفت و گوها داشتند.


ˈجان کریˈ وزیر امور خارجه آمریکا، هشتم مرداد 1393 (30 جولای) به منظور انجام پنجمین دور گفت وگوهای راهبردی با هند وارد دهلی نو شد. معمولا این مذاکرات در آمریکا برگزار می شد ولی به منظور ادای احترام به دولت تازه هند به رهبری ˈناریندرا مودیˈ، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و ˈپینی پیریتزکرˈ وزیر بازرگانی این کشور، این دور از گفت وگوها را در دهلی نو با حضور ˈسووشما سووراجˈ وزیر خارجه هند، به مدت سه روز برگزار کردند.
در این پیوند، مودی هفتم مرداد با همه وزیران خود که قرار بود در نشست راهبردی با آمریکایی ها شرکت داشته باشند نشستی تشکیل داد تا بتوانند موضع مشترکی بگیرند. این گفت وگوها نخستین تماس بلندپایه دولت اوباما با دولت مودی است. وی در روزهای پایانی ماه سپتامبر آتی به آمریکا سفر خواهد کرد، از اینرو، این گفت وگو می تواند برای این سفر زمینه سازی کند. افزون بر آن، گفت وگوی دفاعی بین هند و آمریکا شانزدهم مرداد برگزار خواهد شد و برای این منظور ˈچاک هیگلˈ وزیر دفاع آمریکا، به دهلی نو سفر خواهد کرد.
در این دور از گفت وگوها 2 بحث کاملا متفاوت با برچسب ˈموضوعˈ و ˈمسئلهˈ برای طرف های هندی و امریکایی از یکدیگر قابل تفکیک است. موضوع گفت وگوهای راهبردی هند و امریکا -که جنبه عینی و عملیاتی دارد و بیشتر حول موضوعات اقتصادی دور می زند- شامل موارد پایین است:
- موضع سرسختانه هند در سازمان جهانی تجارت از موضوع های مطرح در این دور از مذاکرات بود. پینی پیریتزکر وزیر بازرگانی آمریکا که وزیر امور خارجه آمریکا را در این سفر همراهی می کند و در گفت وگوهای راهبردی نیز حضور داشت قبل از این نشست گفت: ˈبسیار ناامید شده است که هند از تعهدهای خود به سازمان جهانی تجارت عقب نشینی کرده است.ˈ تعیین آخرین مهلت برای هند به منظور امضای مذاکرات تجاری دور دوحه به طور جدی از سوی امریکا مطرح است. پیریتزکر در گفت و گو با خبرگزاری پی.تی.آیی. در مومبایی اعلام کرد: ˈمن خوش بین هستم و امیدوارم که ظرف چند روز آینده احتمال حل و فصل این مسئله وجود داشته باشدˈ.
- آمریکا با در نظر گرفتن اولویت های دولت تازه هند تصمیم گرفته است که سه حوزه در این کشور را مورد توجه قرار دهد. این سه حوزه شامل بخش زیربنایی، بخش تولید و سایر بخش های مربوط به سرمایه گذاری های جهانی است. دولت تازه هند متعهد به دستورکار تسریع رشد، جلب سرمایه گذاری، تولید شغل با حقوق بالا و آغاز یک عصر تازه همکاری جهانی و فعالیت اقتصادی است. آمریکا نیز منافع خود را در توفیق هند در حوزه های اقتصادی می بیند. با توجه به اینکه هند در نظر دارد تا سال 2020 برای توسعه تشکیلات زیربنایی کشور حدود یک تریلیون و هفتصد میلیون دلار هزینه کند، آمریکا فرصت بزرگی برای مشارکت با هند خواهد داشت.
آنطور که وزیر بازرگانی آمریکا اعلام کرده است، واشنگتن می خواهد در هند محیط تجاری به وجود بیاورد که برای جلب سرمایه جهانی بیشتر مساعد باشد.
لازم به ذکر است که میزان تجارت دوجانبه هند و آمریکا حدود 96 میلیارد دلار است.
مسائل گفت و گوهای راهبردی هند و امریکا –که در درجه نخست جنبه گفتمانی، ذهنی و مشورتی و در درجه دوم جنبه هماهنگی مواضع و اقدام دارد- حوزه گسترده ای است که برخی از آنها به شرح پایین است:
- بحث افغانستان و آینده آن برای هند و امریکا بسیار اهمیت دارد. دغدغه هند نسبت به افغانستان تاکنون به طور علنی آشکار نشده است ولی مهمترین نشانه نگرانی هند از افغانستان را می توان در پیش دستی برای همکاری با این کشور از راه دعوت حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان، به دهلی نو در جریان مراسم تحلیف نخست وزیر تازه این کشور دید. سفر های سر زده و پی در پی مقام های امریکایی نیز نشانه ای است که هر چند در گذشته وجود داشت اما به تازگی در روابط افغانستان و امریکا برجسته تر شده است. این موارد ابعاد مشورتی همکاری هند و امریکا در افغانستان را نشان می دهد.
- بحث عراق و آینده آن نیز برای هند و امریکا قابل توجه است. عراق تا جایی برای امریکایی ها مهم بود که حضور دوباره نظامی ایالات متحده در عراق مطرح و اجرایی شد. گروه بعثی -تروریستی داعش به عنوان دست پرورده امریکا، با مهاجرت از سوریه به عراق دامن گیر دولت نوپای این کشور در عراق شدند. مسئله عراق با گروگان گرفته شدن 40 پرستار هند و 39 کارگر این کشور برای دهلی نو به عنوان مسئله تازه ای در سیاست خارجی این کشور مطرح شد. هر چند پرستاران هندی توسط داعش آزاد شدند اما کارگران هندی همچنان در بند نیروهای تکفیری به سر برده و دستگاه سیاست خارجی هند برای آزادی آنان در تلاش است. همچنین حضور 10 هزار - و بر اساس برخی آمارها 18 هزار-شهروند هندی در عراق، دهلی نو را نسبت به آینده شهروندان این کشور در عراق نگران کرده است. همچنین تحولات عراق و ارتباط آن با افزایش قیمت نفت می تواند هندی ها را بیش از گذشته نگران کند.
- سوشما سوواراج وزیر خارجه هند، جاسوسی سازمان ملی امنیت آمریکا را در مورد نهادهای هندی غیرقابل قبول توصیف کرده و گفت که وی این موضوع را با وزیر خارجه آمریکا در طول گفت و گوهای راهبردی میان دو کشور مطرح نمود. این شدیدترین واکنش هند نسبت به موضوع جاسوسی سازمان ملی امنیت آمریکا در مورد نهادهای هندی است. سوواراج، طی سخنانی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ˈبه کری گفتم که مردم در هند خشمگین هستند، انجام چنین کاری قابل قبول نیست.ˈ همچنین وزیر خارجه هند و همتای آمریکایی وی، ضمن اعلام تشدید بیش از پیش فعالیت های ضدتروریستی خود، از پاکستان خواستند که در جهت مجازات مسببان حملات 26 نوامبر سال 2008 در بمبئی اقدام نماید. هند به تازگی به خاطر تاخیر در محاکمه مسببان این حملات در پاکستان، به این کشور اعتراض کرده بود. هند و آمریکا در طول پنجمین دور گفت وگوهای راهبردی خود در دهلی نو در مورد تعهد خود نسبت به محو پناهگاهها و پایگاههای تروریستها و ایجاد اختلال در شبکه های تروریستی از قبیل القاعده و لشکر طیبه گفت وگو کردند.
- مسئله دیگری که در دستور کار این دور از گفت وگو های راهبردی 2 کشور قرار دارد چین است. آنچه به عنوان تهدید چین در نتیجه افزایش قدرت پکن در دوره های مختلف مطرح بوده است برای هند و امریکا، بیش از دیگر کشورها مطرح شده است. این امر همچنان برای امریکایی ها جای نگرانی و مطرح شدن دارد ولی برای هندی ها تا اندازه ای مفهوم تهدید چین متفاوت با گذشته است؛ زیرا در این دوره، دولت تازه هند نگاه همکاری محور نسبت به پکن داشته و تلاش آن بر حل اختلاف های دوجانبه – که بیشتر ماهیت مرزی داشته- و زمینه چینی برای افزایش همکاری های اقتصادی است.
این دور از گفت وگوهای راهبردی هند و ایالات متحده امریکا دارای ماهیتی متفاوت با دوره های گذشته است. در چهار دور گذشته، علاقه ای دوطرفه میان دهلی نو و واشنگتن برای همکاری و برگزاری گفت وگوهای راهبردی وجود داشت اما در این دور، علاقه های 2 طرف برای نشستن بر سر میز مذاکرات راهبردی متفاوت است. شاید علاقه امریکایی ها به برگزاری به موقع و حتی زود هنگام این دوره از گفت وگوها بیش از هندی ها باشد؛ زیرا امریکا می تواند با برگزاری مذاکرات، زیربنای تازه ای را برای روابط دو کشور با توجه به روی کار آمدن دولت تازه تعریف کند. از آنجایی که دولت تازه هند نخست رویکرد راهبردی خود را در قبال بسیاری از کشورها به خصوص امریکا روشن نکرده بود و با توجه به این که امریکا از اعطای روادید به نخست وزیر تازه هند خودداری کرده بود، از اینرو امریکایی ها با اضطراب محسوسی در شرایط تصمیم گیری در خصوص دولت تازه هند قرار داشتند. در این شرایط واشنگتن اقدام های گسترده ای را به عنوان نشانه های حسن نیت نسبت به این دولت نشان داد تا جایی که سیاست امریکا نتیجه داد و نخست وزیر تازه هند اعلام کرد که دولت امریکا را به دلیل ندادن روادید می بخشد. جان کری هم در سفر به هند اعلام کرد که ندادن روادید از سوی دولت جورج بوش صورت گرفته و به عبارتی از دولت اوباما رفع اتهام کرد.
علاقه هند برای برگزاری این دور از گفت و گوها متفاوت با امریکا است. از آنجایی که در هند یک دولت اقتصادی و عملگرا روی کار آمده است به طوری که به دنبال افزایش سطح زندگی مردم هند، کاهش تورم و از بین بردن فساد است، از اینرو همکاری با برخی از قدرت ها در دنیایی که وابستگی برابر اقتصادی بخش مهم آن را تشکیل می دهد، بسیار اهمیت دارد. برخورد هند با امریکا در شرایطی که امریکایی ها در اضطراب همکاری هند با این کشور به سر می بردند بسیار قابل توجه بود؛ به این معنا که هندی ها به طور کامل با شرایط عادی برخورد کرده و در عین حال از کنار موضوع همکاری با امریکا با بی اعتنایی گذشتند. همین برخورد امریکا را نگران و در عین حال به تسریع در برگزاری گفت وگوهای راهبردی مشتاق کرد. پیش از آن که گفت وگوهای راهبردی برگزار شود، امریکایی ها به دنبال ساخت و چینش محتوایی مذاکرات بوده و نمایندگان مختلفی را در سطوح عالی به دهلی نو فرستادند که یکی از آنها ˈجان مک کینˈ سناتور جمهوری خواه امریکا است. نماینده ویژه امریکا در امور آسیای جنوبی نیز از دیگر افرادی بود که برای تهیه دستورکار این دور از مذاکرات به دهلی نو رفت.
آنچه امریکایی ها از محتوای واقعی این دور از مذاکرات به دست خواهند آورد، نوع نگاه و واقعیت نگاه دولت تازه هند به آینده روابط با واشنگتن است. این موضوع مهمترین دستاوردی خواهد بود که جان کری با خود به کاخ سفید می برد. همین برداشت می تواند در وزارت امور خارجه امریکا مبنای روابط 2 کشور و ترسیم آینده روابط با دهلی نو بر پایه برداشت کنونی باشد.
پژوهشم**م.پ**1358



12/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن