تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804328793




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کودکان کار، استعدادهایی که شکوفا نمی شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کودکان کار، استعدادهایی که شکوفا نمی شود یاسوج- ایرنا - خوابیدن در آغوش گرم خانواده و بازی و سرگرمی با بچه های هم سن و سال در کوچه ها از مهمترین ویژگی دوران کودکی است،اما این ویژگی و شرایط برای کودکان کار به رویایی می ماند.


به گزارش خبرنگار ایرنا،کودکان کار اگر به عنوان یک حرفه آسیب زا و منع شده تلقی می شود، اما با رشد جمعیت و گسترش شهرنشینی تعداد کودکان کار در جامعه و در برخی شهرها از جمله یاسوج رو به افزایش است.
در حالی که کیفی از ابزار واکس در دست دارد، وارد هر اداره ای می شود و از هر کارمندی تقاضای واکس زدن کفشهایش را دارد به هیچ ملاحظه ای از بهداشت محیط کار و ارباب رجوع .
علی نام دارد از روستاهای دور دست کهگیلویه به یاسوج آمده تا نزد خانه یکی از اقوام خود سرگرم کار شود و برای خانواده اش کسب درآمدی کند در حالی که از کارکردن راضی نیست .
می گوید: پدرم به دلیل کمر درد قادر به کار سنگین نیست و برای امرار معاش زندگی دچار مشکل هستیم.
این دانش آموز مقطع راهنمایی اظهار کرد: دوری از خانواده برایم قابل تحمل است،ولی تلنگر برخی نوجوانان از حرفه ای که انتخاب کرده ام، آزاردهنده است.
اگر چه عواملی نظیر فقر،عدم توزیع عادلانه ثروت، بیکاری والدین، فاصله طبقاتی،ازدیاد جمعیت خانواده، مهاجرت ، اعتیاد و سایر موارد علت کار کودکان است،اما برخی از خانواده ها بر این باورند که فرزندان باید در شرایط کم سن و سالی با فرهنگ کار اخت پیدا کنند و درآمدی کسب کند تا در آینده تنبل و سربار خانواده نباشند.
این درحالی است که به عقیده برخی کارشناسان کارکردن انگیزه کودکان کار را برای داشتن هدف بزرگتر و احیانا ادامه تحصیل سلب می کند و استعداد کودکان کار دیگر شکوفا نخواهد شد.
سلیمان پسربچه 8 ساله ای که در خیابان اصلی شهر یاسوج به واکس زنی مشغول است، می گوید: شغل پدرش کارگری است و پنج برادر و خواهر او نیز همگی برای کمک به خانواده و تهیه لباس و مخارج مدرسه خود به کار مشغول هستند.
این نوجوان که خانواده او ساکن شهر مادوان واقع در پنج کیلومتری یاسوج است ،درآمد روزانه خود را 100هزار ریال اعلام کرد.
محمد ایمانی دیگر کودک کار که باخرید یک دستگاه ترازوی کوچک برای وزن عابران و کسب درآمد در حوالی میدان هفت تیر یاسوج سعدمعبر کرده است نیز می گوید: دارای پدری پیر و از کارافتاد است و تامین مخارج خانواده برای او سخت است.
محمد که کلاس پنجم را با موفقیت گذرانده و معصومیت در چهره اش موج می زند، آرزو دارد وضع مالی او دیگر کودکان کار خوب شود تا به جای کارکردن در خیابان ها خود را برای سال تحصیلی جدید آماده کنند.
دیگر برادران کم سنو سال محمد در اصفهان به کار مشغول هستند.
یاسر پیرو دیگر کودک کار که در نزدیکی فلکه ساعت شهر یاسوج با فروش باتری قلمی و چسب زخم کسب در آمد می کند، می گوید: پدرش دستفروش است و نمی تواند مخارج خانواده را تامین کند.
علیرضا دیگر کودک کاری است که تا کلاس سوم راهنمایی درس خوانده اما بخاطر مشکلات مالی خانواده مجبور به کار کردن است.
حسین دیگر کودک کار خیابانی که با لباس های کهنه، کفشهای پاره و نگاه مهربانش دنیایی حرف دارد نیزمی گوید: تا دیر وقت در خیابانهای شهر کنترل تلویزیون می فروشد و در حاشیه یاسوج زندگی می کنند.
او از دوران کودکی خود خاطرات بدی دارد و دوست دارد زندگی کند حتی به قیمت لذت نبردن و سرگرم شدن به کارهایی که برای او خیلی زود است.
جانشین مرکز اوژانس اجتماعی شهرستان بویراحمد در این باره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: 80 کودک کار در یاسوج امسال شناسایی شده و هر روز بر تعداد آنها افزوده می شود.
فرزانه حیدر پور افزود: کودکان کار به افراد زیر 18 سال گفته می شوند .
وی تصریح کرد: در این مرکز برنامه های فرهنگی، آموزشی، مددکاری و بهداشتی برای کودکان کار و خانواده ها در نظر گرفته شده است.
حیدر پور با بیان اینکه کودکان کار تشنه محبت هستند افزود: حمایت های عاطفی و روانی از آنها به منظور ارتباط صحیح با جامعه و کسب شرایط مناسب تر برای زندگی ضروری است.
وی ابراز داشت: به علت طلاق، بی سرپرستی و بد سرپرستی کودکان از خانه های خود فرار کرده و به کارهایی چون دستفروشی روی می آورند.
حیدر پور افزود: برگزاری کلاس های فوتبال برای کودکان کار از مهمترین برنامه های این مرکز در سال جاری است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طبق قانون، کودکان زیر 17 سال در ایران نباید کار کنند.
صابر مظاهری افزود: در صورت مشاهده کودکان زیر 17 سال در کارخانه های تولیدی و خدماتی این استان با کارفرمایان برخود قانونی خواهد شد.
وی تصریح کرد: متاسفانه شاهد پدیده کودک کار در این استان هستیم در حالی که کودک باید به اقتضای سن کودکیو علم آموزی کند، نه اینکه زود هنگام به فضای کسب و کار وارد شود.
7461/671



12/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن