تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):در راه خدا از ملامت و نكوهش ملامتگران نترس.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803726240




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بومی سازی مراتع استانهای همجوار ضربه جبران ناپذیری بر عشایر کرمانشاه/ تصمیمی که کوچ نشینی را به چالش می کشد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > کرمانشاه گزارش مهر/
بومی سازی مراتع استانهای همجوار ضربه جبران ناپذیری بر عشایر کرمانشاه/ تصمیمی که کوچ نشینی را به چالش می کشد
کرمانشاه ـ خبرگزاری مهر: طرح بومی سازی مراتع در استانهای ایلام و خوزستان تنها زندگی عشایر کرمانشاه را محدود می کند و ضربه جبران ناپذیری بر تولیدات دامی خواهد داشت.



به گزارش خبرنگار مهر، عشایر، جزو بزرگترین و منسجم ترین اقشار جامعه محسوب می شوند. عشایر کرمانشاه نیز به نوبه خود به عنوان بزرگترین تولیدکننده گوشت قرمز و تولیدات دامی در استان محسوب می شوند. همچنین عشایر سهم عمده ای در تولید لبنیات و... را بر عهده دارند و سالیانه باعث میلیون دلار صرفه جویی ارزی می شوند. حال این ویژگی های عشایر، حمایتهای بخش دولتی را از این قشر بزرگ تولیدکننده در کشور و استان را طلب می کند. اگر عشایر در زندگی خود دچار نوسان شوند، اولین بخشی که متضرر خواهد شد، شهرنشینان خواهند بود. عشایر سراسر کشور با توجه به ویژگی ذاتی که دارند در طول سال در دو نوبت مشخص شده اقدام به کوچ به قشلاق و ییلاق می کنند و این امر برای دست یافتن به مراتع بهتر و غنی تر دامهایشان است.

با این حال در هفته های گذشته برخی از مسئولان استانی در کشور تصمیمی را اتخاذ کرده اند که جدای از عجیب بودن این تصمیمات و بخشنامه ها، باید آن را حرکتی برای محدود کردن زندگی و کوچ نشینی و عشایری کشور عنوان کرد. استانهای خوزستان و ایلام در اقدامی مشترک مراتع خود را بومی سازی کرده اند و براساس تصمیمات جدید خود، از ورود عشایر دیگر استانها به این مراتع جلوگیری خواهند کرد. این تصمیم در حالی اتخاذ می شود که قرنهاست عشایر بدون در نظر گرفتن مرزها، اقدام به کوچ می کنند و از این طریق امرار معاش دارند. حال با اعلام این تصمیمات جدید، برخی از نمایندگان و مسئولان در استان کرمانشاه، این طرح را تنها در راستای محدود کردن زندگی عشایری دانسته اند. تصمیم گیری برای عشایر باید کارشناسی شده باشد علی جلیلیان، نماینده اسلام آبادغرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تصمیم جدید برخی از مسئولان استانهای دیگر مبنی بر ممنوعیت ورود دیگر عشایر به مراتع آنها، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: عشایر در همیشه تاریخ جایگاه بزرگ خود را در کشور نشان داده اند. این قشر به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان کشور، حق بزرگی بر گردن ملت دارند.

جلیلیان با اشاره به اینکه هرگونه تصمیم گیری برای عشایر باید کارشناسی شده و هدفمند باشد، تاکید کرد: فرهنگ عشایری در جایگاهی قرار دارد که باید امکانات این قشر را بیشتر از گذشته کنیم نه اینکه با تصمیمات احساسی زندگی آنها را محدود کنیم. این نماینده مجلس تاکید کرد: بخش اعظمی از گوشت و پشم مورد نیاز بازار داخلی توسط همین عشایر تامین می شود، اگر اینگونه تصمیمات در کشور مرسوم شود، بی شک باید منتظر کاهش چشمگیر این تولیدات باشیم. وی با اشاره به اینکه زندگی عشایر به کوچ گره خورده است، گفت: قشلاق و ییلاق ویژگی عشایر کشور و استان کرمانشاه است، اگر روزی این ویژگی را از این مردم بگیریم، به نوعی حکم از بین رفتن آنها را امضا کرده ایم. محمدابراهیم محبی، نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به این تصمیم مسئولان ایلامی و خوزستانی، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: عشایر استان کرمانشاه مشکلاتشان کم نیست که مسئولان دیگر استانها برای آنها تصمیم می گیرند. این بخشنامه هم تهدید و هم تحدید عشایر استان کرمانشاه محبی با اشاره به اینکه این تصمیم مسئولان استانهای مذکور، تنها در مسیر محدود کردن زندگی عشایر دیگر نقاط کشور می باشد، تاکید کرد: چرا این دوستان در تصمیمات خود نظرات دیگر کارشناسان را لحاظ نمی کنند؟!.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه این بخشنامه هم تهدید و هم تحدید عشایر استان کرمانشاه قلمداد می شود، بیان داشت: متاسفانه عشایر استان خوزستان تاکنون برخورد مناسبی با عشایر کرمانشاه نداشته اند و بعضا با مطرح کردن مسایل سطح و واهی همانند عرب و عجم بر این مشکلات دامن می زنند. محبی تاکید کرد: این مسئله بی شک در سطح ملی و کشوری پیگیری خواهد شد. وی با اشاره به اینکه این تصمیم جدید مسئولان استان ایلام و خوزستان ضربات جبران ناپذیری به عشایر ما خواهد زد، تاکید کرد: قرنهاست که عشایر در کشور بدون هیچ گونه مزاحمتی کوچ به قشلاق و ییلاق را انجام می دهند و مشکلی از نظر طبیعی و از نظر اجتماعی تاکنون برای همدیگر پیش نیاورده اند، لذا این تصمیمات را باید بدون وجه قانونی و از روی احساسات و نگاه تنگ نظرانه دانست. این تصمیم در قاموس عشایر کشور محلی از اعراب ندارد آزادی، مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه نیز در این باره به خبرنگار مهر گفت: تصمیم مسئولان خوزستانی و ایلامی در محدود کردن دیگر عشایر استانهایی همانند کرمانشاه برای ورود به مراتع آنها، خلاف قانون است. آزادی با اشاره به اینکه واگذاری مراتع به غیر محدودیت عشایر و دامهای آنها را به دنبال داشته است، افزود: بخش اعظمی از مراتع قشلاقی عشایر استان کرمانشاه در استانهای ایلام، خوزستان و لرستان قرار گرفته است و تقریبا بیش از یک فصل این قشر در این مراتع ماندگار می شوند. مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه با اشاره به اینکه تصمیمات جدید این مسئولان تنها باعث دامن زدن به اختلافات قبیله ای و عشایری در کشور می شود، گفت: این تصمیم در قاموس عشایر این کشور محلی از اعراب ندارد.

وی بیان داشت: عشایر حق بزرگی بر گردن این آب و خاک دارند و نباید برخی از مسئولان به خاطر رضایتمندی بعضی از افراد معلوم الحال در استانشان اینگونه تصمیمات را بگیرند. آزادی این مسئله را قابل پیگیری قانونی عنوان کرد و اظهار داشت: متاسفانه از چند سال گذشته زندگی عشایر استان کرمانشاه در مسیر محدود شدن قرار گرفته است که این رویه، می تواند ضربات جبران ناپذیری به بخش اعظمی از تولیدات دامی این خطه وارد کند. مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه عنوان داشت: از مدیران ارشد استان و نیز نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درخواست پیگیری این مسئله را داریم، زیرا در صورتی که این تصمیمات جدید عملیاتی شود باید منتظر عواقب خطرناک فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و.. در کشور و استان کرمانشاه باشیم.


۱۳۹۳/۵/۱۲ - ۱۲:۰۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن