تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): آيا به شما بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، كمك مالى به برادر (دينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817374140




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گام بلند مرمت و بازسازی در بازار بزرگ کرمان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: گام بلند مرمت و بازسازی در بازار بزرگ کرمان کرمان - ایرنا - بازار بزرگ و تاریخی کرمان در حالی که گنجینه ای از آثار تاریخی ادوار مختلف را در خود به یادگار دارد، اکنون به عرصه گام های بلند مدیران استان برای مرمت و بازسازی تبدیل شده است.


به گزارش ایرنا، بازار بزرگ کرمان در آستانه تحولی بزرگ قرار دارد تا پس از مدت ها، زیبایی دوچندان را در پرتو کف سازی و مرمت مناسب و رفع کمبودهای موجود به تجربه بنشیند.
ناگفته نماند که در گذشته نیز کارهایی کم و بیش در راستای بازسازی بخش هایی از بازار بزرگ کرمان انجام شده به گونه ای که رهگذران همواره تابلویی را مشاهده می کردند که نوشته بود؛ ˈبازار بزرگ کرمان در حال مرمت و بازسازی استˈ اما بهسازی آنگونه که باید و شاید، انجام نشد تا اینکه با تاکید استاندار کرمان و در پرتو همت مدیران استان این بازار در حال تجربه فصل جدیدی از بازسازی با اراده و مدیریت جهادی است.
پس از بازدیدهای استاندار و مدیران استانی و شهری از بازار کرمان کف سازی آن مصوب و از اول خرداد سال جاری اجرایی شد.
این کار به دلیل شرایط بازار و رفت و آمد در آن طی 18 شبانه روز انجام شد که به گفته مجریان آن یک رکورد عملیات اجرایی به شمار می رود و مصداقی از کار جهادی است.
استاندار کرمان پس از شروع عملیات اجرایی طرح نیز چندین بار از نزدیک روند بهسازی این بازار را بررسی کرد که یکی از بازدیدها 12 خردادماه به همراه نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان انجام شد.
علیرضا رزم حسینی در حاشیه این بازدید گفت: 17 طرح مهم و اساسی در کرمان در حال اجراست که احیا و بهسازی بازار قدیم و مجموعه ارگ کرمان از مهمترین این طرح ها محسوب می شود.
وی اضافه کرد: عملیات اجرایی بهسازی کف بازار از 15 روز پیش آغاز شده و برای تکمیل این طرح 18 مورد مانند بدنه سازی و ساماندهی وضعیت برق و سایر موارد در نظر گرفته شده است.
استاندار کرمان در بازدید دیگری نیز گفت: باید بازار کرمان را زنده نگه داریم تا مکان مناسبی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی باشد.
وی با تاکید بر لزوم شناسنامه دار شدن بازار تاریخی کرمان ، تاکید کرد: با شناسنامه دار شدن این بازار، وضعیت مالکیت ها و نوع فعالیت صنفی مشخص می شود.
وی بیان کرد: با وجود چند کاروانسرا در بازار تاریخی کرمان، نیاز است یک تیم نحوه احیای این کاروانسراها را مورد بررسی قرار دهد.
رزم حسینی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه میراث فرهنگی نماینده ای را در بافت تاریخی منصوب کرده لذا نیاز است آیین نامه اجرایی در خصوص وظایف این نماینده مشخص شود.
وی با اشاره به لزوم ساماندهی صنوف در بازار تاریخی کرمان تصریح کرد: اگر صنف تره بار و قصاب از این بازار به جای دیگری منتقل شوند، بسیاری از مشکلات فعلی بازار مرتفع خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان نیز گفت: تاکنون یک مدیر واحد در این بافت تاریخی وجود نداشت که در حال حاضر یک مدیر به عنوان نماینده میراث فرهنگی در بافت تاریخی کرمان معرفی شده است تا روند احیا و بازسازی بافت فرسوده و تاریخی کرمان به صورت متمرکز و مناسبی انجام شود.
ˈعلی مهاجریˈ با اشاره به این مطلب که ممیزی بازار یکی از وظایف نماینده میراث فرهنگی در بافت تاریخی خواهد بود، افزود: در قالب این ممیزی نوع مالکیت ها و کیفیت وضعیت بازار مشخص و با انتصاب این نماینده از برخی تخلفات رایج در این محدوده تاریخی جلوگیری می شود و هر فعالیت عمرانی در بازار هم با هماهنگی نماینده باید انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: در ممیزی بازار برای تک تک مغازه های مستقر در بازار شناسنامه صادر می شود و هر عملیاتی که اصناف بخواهند انجام دهند باید با نظر این نماینده باشد.
وی تاکید کرد: در بازسازی بازار بزرگ کرمان تمامی وسایل اضافی جمع آوری شده است و برای زیباسازی این مکان تاریخی و ارزشمند، تابلوها، سایه بان ها و درب ها به صورت یکپارچه طراحی و نصب خواهند شد.
مهاجری افزود: تلاش می کنیم تا یک محله اقامتی در بافت تاریخی کرمان را برای گردشگران ایجاد کنیم که برای این امر باید از توان سرمایه گذارهای بخش خصوصی استفاده کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه کار بازسازی بازار تاریخی کرمان با بهره گیری از استادکاران در حال انجام است، گفت: سنگ فرش کف بازار سر پوشیده به اتمام رسیده و عملیات اجرایی در بخش بازار غیر مسقف و قدمگاه نیز در حال انجام است.
مهاجری افزود: برای اجرای طرح سنگ فرش کف بازار 15 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و برای بازسازی سایر بخش ها نیز 20 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که 50 درصد این اعتبار تعهد استانداری و 50 درصد هم تعهد اداره کل میراث فرهنگی است و در صورت تامین آن کار بازسازی تا پایان سال جاری به اتمام می رسد.
شهردار کرمان نیز با تاکید بر این مطلب که بازسازی بازار کرمان براساس رعایت شرایط بافت تاریخی کرمان صورت می گیرد و تا پایان سال هم به اتمام می رسد، اظهار کرد: بازسازی بازار بر حسب یک کار جهادی صورت گرفت زیرا کف سازی آن که قرار بود در مدت یک ماه انجام شود طی 18 روز به اتمام رسید و این نتیجه حمایت همه مدیران دستگاه های مربوط است که در بازسازی بازار همکاری دارند.
ˈابوالقاسم سیف الهیˈ با اشاره به دو هزار و 631 متر مربع تخریب در کف بازار برای کف سازی آن گفت: به منظور جلوگیری از تعطیلی بازار این کار شب ها انجام می شد.
وی تصریح کرد: تخریب و جمع کردن بتن و آسفالت 302 متر مربع، شفته ریزی با خاک 20 متر مکعب، آجر چینی 124 متر مربع، نصب لوله برای انتقال کابل های برق دو هزار و 938 متر و اجرای سنگ فرش مرمریت بیش از دو هزار متر مربع صورت گرفته است.
سیف الهی گفت: با توجه به اینکه در زمان بروز حادثه آتش سوزی خودروهای آتش نشانی قادر به تردد در بازار نیستند لذا 10 شیر آب در مکان های مختلف بازار نصب شده که قیمت هر شیر 20 میلیون ریال است.
وی بیان کرد: 80 درصد از تابلوها و سایه بان ها جمع آوری و مقرر شده تا تابلو و سایه بان ها یک شکل شوند.
شهردار کرمان با اشاره به فعالیت برخی صنوف در بازار مظفری و قدمگاه بیان کرد: این صنوف نیاز به آب داشته اند که با راهکارهای انجام شده به هر مغازه یک انشعاب آب واگذار شده است.
سیف الهی از بازسازی میدان شهدا نیز خبر داد و افزود: با توجه به اینکه میدان شهدا شش ورودی دارد لذا در این طرح بر روی هر شش ورودی دروازه ای ساخته می شود که قسمت بالای آن پل عابر پیاده باشد.
شهردار کرمان اظهار کرد: بهسازی بازار کرمان در سه مرحله انجام شده که دو مرحله آن در دوره دو مدیریت قبلی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده است که در دوره جدید نیز باید از مصالحی که در دوره های قبل مورد استفاده قرار گرفته استفاده شود که این سنگ مورد تایید کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفته است.
وی سنگ مورد استفاده در کف سازی بازار کرمان را از نوع مرمریت کرمان و با ضخامت پنج سانتیمتر ذکر کرد که مورد تایید کارشناسان میراث فرهنگی است.
وی خاطرنشان کرد: کارشناسان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حین کار هر محموله سنگ را کنترل کرده اند و اگر مشکلاتی در این سنگ ها بوده، آنها را عودت داده اند و سنگ های با کیفیت مناسب جایگزین آنها شده است.
شهردار کرمان گفت: سنگ مورد استفاده در راه پله نیز سنگ های مرمریت 10 سانتیمتری بوده که این سنگ ها نیز مورد تایید کارشناسان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفته است.
وی یادآور شد: برای مجموعه قدمگاه و بازار مظفری نیز از مرمریت قرمز و با تایید کارشناسان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استفاده شده است زیرا در این مکان ها به دلیل مسقف نبودن، بارش باران و شست و شوهای مکرر، باید سنگی مورد استفاده قرار می گرفت که مقاومت لازم را داشته باشد و جذب آب نداشته باشد.
وی با بیان این مطلب که در حال حاضر صرفا کف سازی بازار انجام می شود، گفت: استحکام بخشی بازار در حوزه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که در مراحل بعدی با تامین اعتبارات لازم ار سوی استانداری و میراث فرهنگی اجرایی می شود.
سیف الهی خاطرنشان کرد: آب های سطحی در منطقه نیز در حال پایین رفتن است زیرا با حفر گالری های مورد نیاز وضعیتی مانند قنات های قدیم کرمان ایجاد شده که سطح آب را پایین می برند و از سوی دیگر اجرای طرح فاضلاب نیز مورد کاهش آبهای زیر سطحی در این منطقه شده است.
مدیر بافت تاریخی کرمان نیز گفت: کف سازی بازار کرمان که از میدان گنجعلیجان آغاز شده است تاکنون تا ابتدای بازار مظفری اجرایی شده و ادامه دارد.
ˈغلامرضا فرخیˈ افزود: کار انتقال کابل هایی که به صوت آویزان در سطح بازار بوده اند، به کف بازار نیز توسط دستگاه های مربوط انجام شده است.
وی اجرای سیستم فاضلاب در بازار مظفری را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: برای واحدهایی که نیاز به آب داشته اند نیز انشعابات آب واگذار شده است.
وی به طرح ساماندهی تابلوهای سردرب همه واحدها اشاره و بیان کرد: گرچه این طرح از سوی برخی واحدها و به صورت خودجوش انجام شده اما اجرای اصلی آن در دست پیگیری است.
فرخی عنوان کرد: شناسنامه دار کردن مغازه ها و مجموعه بازار نیز در حال انجام است که این امر با همکاری مجموعه های ذیربط بویژه شهرداری و ثبت اسناد و املاک اجرایی شود.
بازسازی بازار کرمان شامل اقداماتی از جمله جمع آوری تمامی کابل های برق روکار، اتخاذ تدابیر لازم برای نظافت بازار، شناسنامه دار شدن تمامی واحدهای مستقر در بازار و تعیین وضعیت مالکیت این واحدها، پیگیری و صدور سند مالکیت، استاندارد سازی تابلوها و سایبان ها، جلوگیری از واگذاری جواز صنفی میوه فروشی، مواد پروتئینی که با بازار سنتی کرمان مغایرت دارند یا آبریزی آنها مستلزم نظافت است، نصب و راه اندازی دوربین های بازار مطابق با استانداردهای نیروی انتظامی و میراث فرهنگی می شود.
بازار کرمان از میدان ارگ آغاز و به میدان مشتاقیه ختم می شود، هر بخش از بازار کرمان در زمان یکی از فرمانروایان این شهر ساخته شده و به دلیل برخی ویژگی های آن در ایران منحصر به فرد و دارای شهرت جهانی است و در واقع طولانی ترین راسته بازار ایران محسوب می شود.ک/4
7440/8154



09/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن