تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان خوش اخلاقى و از بدبختى انسان بد اخلاقى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803203700




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اذعان یک مدیر ارشاد به ‌کم‌کاری در قبال ناشران/ 3000 کتابفروشی برای عرضه کتاب‌های 12000 ناشر!


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


فرهنگ و ادب > بازار نشر بررسی معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان -1؛
اذعان یک مدیر ارشاد به ‌کم‌کاری در قبال ناشران/ 3000 کتابفروشی برای عرضه کتاب‌های 12000 ناشر!
رئیس کارگروه حقوقی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: ما در حال حاضر 12 هزار ناشر داریم اما تعداد کتابفروشی‌هایی که باید کتاب‌های این ناشران را عرضه کنند، تنها 3 هزار واحد است یعنی یک معادله برعکس.



به گزارش خبرنگار مهر، لادن حیدری مدیرکل دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی با هدف بررسی مسائل و مشکلات معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان، در سخنانی ضمن اشاره به پیشینه حقوقی مسئله معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان گفت: از زمان تصویب قانون مالیات‌های مستقیم، قانون مربوط به معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان هم وجود داشت. در قانون مصوب سال 1380 پیش بینی شده بود که فعالیت‌های انتشاراتی، فرهنگی، هنری و مطبوعاتی که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود، از پرداخت مالیات معاف باشند اما در ماده 12 آن، اختیار تعیین فهرست مصادیق مشاغل مشمول معافیت مالیاتی به سازمان امور مالیاتی واگذار شد و در واقع چالش اصلی از همین جا آغاز شد. وی افزود: قرار بر این بود که این مصادیق بازبینی شوند که از سال 1382 تاکنون این اتفاق نیفتاده است. تا اینکه در دولت جدید و با پیگیری‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مذاکره آقای جنتی با آقای طیب نیا (وزیر اقتصاد) و نیز طرح موضوع نزد آقای جهانگیری و همچنین جلسات مکرری که کارگروه مربوطه برگزار کرد دو اتفاق به وجود آمد؛ اول اینکه کمیسیون اقتصادی دولت تبصره ماده 16 آیین نامه بند (ل) ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم را اصلاح کرد که بر اساس آن مقرر شد تکلیف ارائه اظهارنامه و حساب سود و زیان و نیز بیمه اشخاص ثالث از کلیه فعالیت‌های فرهنگی و هنری که با مجوز وزارت ارشاد صورت می‌گیرد، ساقط شود و حتی کسانی که مالیات مربوطه را تاکنون پرداخت کرده اند، بتوانند با مراجعه به سازمان امور مالیاتی آن را بازپس گیرند و همچنین آنهایی که بدهکار بوده اند مشغول معافیت مالیاتی شوند. حیدری ادامه داد: البته این موضوع باید در هیات دولت تصویب شود اما از آنجا که آقای طیب نیا دستور فوری نسبت به طرح این مسئله را در هیات دولت داده اند نسبت به تصویب نهایی این موضوع در هیات دولت بسیار امیدوار هستیم.

مدیر کل حقوقی وزارت ارشاد در تشریح اتفاق دیگری که در این خصوص رخ داد، گفت: مسئله دیگر الحاق فعالیت کتاب فروشی‌ها به فهرست مصادیق مشمول بند (ل) قانون مالیات‌های مستقیم است. در واقع در این خصوص قرار است کتابفروشان هم همانند ناشران از پرداخت مالیات معاف شوند. حیدری در مورد احتمال معافیت مالیاتی وارد کنندگان کتاب نیز گفت: با توجه به اینکه فهرست مصادیق مشاغل معاف از پرداخت مالیات هنوز به امضای دو وزیر نرسیده است، نمی‌توان در خصوص این مسئله اظهارنظر کرد. در ادامه این نشست محمدرضا توکل صدیق رئیس کمیسیون شکایات و کارگروه حقوقی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نیز در سخنانی با اشاره به اینکه هدف قانونگذار در تدوین قانون معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان، حمایت از فعالیت‌های فرهنگی بوده است، گفت: قانونگذر می‌خواسته جاذبه ایجاد کند تا افراد با رغبت و آرامش بیشتری به این قبیل فعالیت‌های فرهنگی بپردازند. در این خصوص معاف شدن کتابفروشی‌ها از پرداخت مالیات یک ضرورت بوده و هست چرا که چنین فعالیتی اینقدر اهمیت دارد که در صورت اجرایی نشدن آن چرخه نشر و بلکه فرهنگ تعطیل خواهد شد. وی در ادامه از اینکه به گفته او سازمان امور مالیاتی با تدوین آیین نامه ای کتابفروشان را از مشاغل مشمول معافیت مالیاتی خارج کرده است، اظهار تاسف کرد و گفت: اساس کار نشر از کتابفروشی آغاز می‌شود و در واقع بسیاری از همین ناشران امروزی زمانی خود کتابفروش بوده اند. ظاهرا روال سازمان امور مالیاتی این است که به هر طریق ممکن مالیات بگیرد. ما هم می‌گوییم بگیرد ولی نه به شکلی فراتر از قانون آن هم قانونی که خود از طرف همین سازمان تدوین شده است. نماینده اتحادیه ناشران و کتابفروشان سپس یادآور شد: متاسفانه بعد از اینکه مجلس در سال 1380 قانون معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان را به تصویب رساند سازمان امور مالیاتی در اقدامی مغایر با اهداف قانون مجلس، ناشران را از بند (ج) فهرست مشاغل معاف از پرداخت مالیات به بند (ب) منتقل کرد و از سال 87 تاکنون به ناشران اعلام می‌کند که تکالیف شما فراتر از قبل شده است و این در حالی است که قانونگذار به دنبال این بود که از تکالیف ناشران بکاهد و در واقع به آنها تسهیلاتی بدهد.

در ادامه لادن حیدری با اشاره به الزام قانون معافیت‌های مالیاتی برای داشتن مجوز ارشاد در مورد کتابفروشی‌ها گفت: بند «ل» قانون صراحتاً در این خصوص تاکید می‌کند که تنها کتابفروشی‌هایی از پرداخت مالیات معاف هستند که مجوز از وزارت ارشاد داشته باشند. ما هم اکنون در تعامل هستیم که مجوزهای کتابفروشی‌ها به تایید وزارت ارشاد برسد. البته در این خصوص نیازمند تعیین ضوابطی هستیم که این کار در حال انجام است. در ادامه توکل در خصوص مزایای معافیت ناشران و کتابفروشان گفت: این مساله موجب ضابطه مند شدن حوزه نشر و فروش کتاب خواهد شد و ما به یک وحدت رویه خواهیم رسید. مساله دیگر این است که در حال حاضر یک تعارضی بین حوزه‌های مالیاتی در قبال مساله اخیر وجود دارد چرا که در برخی حوزه‌ها از ناشران و کتابفروشان، مالیات تکلیفی می‌خواهند در برخی حوزه‌ها نه و یکی از مشکلات اساسی قشر ما این است که اگر ممیز مالیاتی عوض شود چه بلایی سر ما خواهد آمد. در ادامه این نشست که امروز یکشنبه در تسنیم برگزار شد، همایون امیرزاده مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در دو سه ماه گذشته گفت: در حال حاضر مساله معافیت مالیاتی به عنوان یک دغدغه جدی بین تمامی حوزه‌های تابعه وزارت ارشاد تسری یافته است و از طرف دیگر نگاه‌های وزارت ارشاد و سازمان امور مالیاتی خیلی به هم نزدیک شده است. وی نیز با اشاره به مصوبه اخیر کمیسیون اقتصادی دولت در خصوص اصلاح مصوبه مربوط به معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان گفت: کسانی که از ابتدا طراح این معافیت‌ها بودند، نگاهشان این بوده که با اجرای این قانون فرهنگ پرداخت مالیات تقویت شود، به هر حال شفافیت حق سازمان امور مالیاتی است ولی از این طرف هم باید توجه داشت که تاکید بر اجرای قانون معافیت مالیات ناشران و کتابفروشان به معنی فرار از مالیات نیست. امیرزاده افزود: اگر مجموعه‌های فرهنگی ما در کنار سازمان امور مالیاتی قرار بگیرند، آیا وضعیت تامین مالیات در کشور در همین میزان 30 تا 40 درصدی خواهد بود؟ اما از طرف دیگر ما در طول این سالها با مقاومت‌هایی برای اجرای این قانون روبرو شدیم که چندان هم ضرورت نداشت. این مقام مسئول در وزارت ارشاد در عین حال از این که به گفته او تا کنون در خصوص معافیت‌های مالیاتی در این وزارتخانه به صورت جزیره ای عمل می‌شده است، انتقاد کرد و گفت: تا به حال تنها فعالیت‌های سینمایی و هنری مشمول معافیت مالیاتی بود و این در حالی است که حتی خود سازمان امور مالیاتی هم قائل به تسری این مساله به دیگر فعالیت‌های فرهنگی از قبیل نشر و مطبوعات بوده است. وی با اشاره به تشکیل کارگروهی با همکاری معاونت‌های حقوقی و فرهنگی وزارت ارشاد برای حل مشکل مذکور گفت: خوشبختانه در جلسه ای که با آقای وکیلی (معاون سازمان امور مالیاتی) داشتیم فهرست مشاغل مصداق معاف از پرداخت مالیات مورد بازنگری قرار گرفت. مساله ای که در خصوص کتابفروشی‌ها وجود داشت بحث منشاء مجوز فعالیت آنها بود که قانون در این خصوص صراحت دارد که این مجوز باید از طرف وزارت ارشاد صادر شود. به استناد بند 22 ماده 2 قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوب 1365/12/12 مجلس شورای اسلامی، صدور مجوز کتابفروشی‌ها بر عهده وزارت ارشاد است و ما هیچ سرنخی در مورد تفویض رسمی این مجوز به اتحادیه‌ها یا نهادهای دیگر نداشتیم.

امیرزاده ادامه داد: از این پس فهرست مصادیق مورد توافق وزارت ارشاد و سازمان امور مالیاتی ملاک عمل خواهد بود که این جدول تدوین شده و به زودی برای اخذ امضای وزرای اقتصاد و ارشاد ارسال خواهد شد. مساله دیگر این است که در حال حاضر شبکه توزیع کتاب کشور چه بخواهیم و چه نخواهیم در اختیار کتابفروشی‌ها است و با این که شبکه آشفته ای است، می‌بایست تا زمانی که بسامان نشده است همچنان مشمول این سیاست‌های حمایتی باشد. در ادامه توکل نماینده اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به مشکلات نشر کشور گفت: ما دچار یک هرم وارونه در صنعت نشرمان شده ایم. در حال حاضر ما 12 هزار ناشر داریم اما تعداد کتابفروشی‌هایی که باید کتاب‌های این ناشران را عرضه کنند، تنها 3 هزار واحد است یعنی یک معادله برعکس. صنعت نشر کشور را هم نمی‌توان با خریدهای دولتی و یا از طریق بودجه‌های عمومی اداره کرد. وی افزود: مشکل کتابفروشی‌ها در خصوص مساله مالیات حادتر از ناشران است چرا که اگر کتابها در انبار کتابفروشی‌ها بماند، این ناشران هستند که ورشکست خواهند شد. این مقام مسئول در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران همچنین از اجرایی نشدن مصوبه شورای شور تهران در خصوص مجوز راه اندازی واحدهای نشر و کتابفروشی در اماکنی با کاربری‌های مسکونی، از سوی شهرداری تهران انتقاد کرد. در ادامه حیدری مدیرکل حقوقی وزارت ارشاد با اشاره به عزم این وزارتخانه برای اجرای قانون معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان گفت: واقعیت این است که وزارت ارشاد چندین سال است که معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان را نپذیرفته بود و من که خودم کارمند این وزارتخانه هستم باید اذعان کنم که هیچگاه به این اندازه که در مقطع کنونی این وزارتخانه به دنبال اجرایی شدن این قانون بوده است، این مساله پیگیری نشده است. آقای وزیر ارشاد به صورت بسیار جدی پیگیر این مساله بودن و آن را در جلسه هیات دولت مطرح کرده است و آقای طیب نیا هم که فردی کاملاً آشنا به مقوله اقتصاد فرهنگ است، پذیرفته اند که درآمد مالیاتی حوزه فرهنگ آنقدر نیست که بتوان به عنوان یک درآمد مالیاتی مستقل به آن اتکا کرد و لذا اصرار دارند که معافیت مالیاتی مشاغل این حوزه اجرایی شود. وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر این که با توجه به شعار دولت از ابتدای استقرارش برای بالا بردن میزان درآمدهای مالیاتی، آیا سازمان امور مالیاتی برای پذیرش معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان، امتیازی از وزارت ارشاد گرفته است؟ گفت: هیچگونه امتیازی به سازمان امور مالیاتی داده نشده که معافیت مالیاتی اجرایی شود. واقعیت این است که نگاه مثبت وزیر اقتصاد به این حوزه و همچنین تاکید رئیس جمهور به دو دستگاه برای اجرای سیاست‌های حمایتی از مشاغل فرهنگی، زمینه حصول این نتیجه را به وجود آورد.


۱۳۹۳/۵/۵ - ۱۳:۴۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن