تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خوش‏گمانى، مايه آسايش قلب و سلامت دين است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814251546




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استان مرکزی و ظرفیت های ناشناخته اش


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: استان مرکزی و ظرفیت های ناشناخته اش اراک - ایرنا - استان مرکزی در قلب ایران اسلامی در نگاه اول به عنوان استانی صنعتی و تولیدی شناخته می شود، اما این منطقه از استعدادها و داشته های فراوان دیگری برخورد است که باید با نگاهی عمیق از نو شناخته و باز تعریف شود.


نام گرفتن استان مرکزی به عنوان قطب و کانون صنعت اگر چه با توجه به ظرفیت های مهم و قابل ملاحظه آن صحیح و بجا است اما تنها معرف بخشی از ویژگیهای این خطه از میهن اسلامی است درحالیکه این استان در حوزه های دیگر نیز پیشتازی دارد.
معرفی این منطقه به عنوان استانی صنعتی و برخوردار از کارخانه ها و صنایع کوچک و بزرگ، نباید موجب نادیده گرفتن توانمندیهای آن در زمینه فرهنگی، کشاورزی، گردشگری، محیط زیست و حتی معدن شود.
هرچند نقش صنعت استان مرکزی در اقتصاد ملی پررنگ و مایه افتخار و مباهات است ولی این استان در سایر زمینه ها نیز در سطوح ملی و بین المللی نقش آفرینی دارد که در سایه نگاه تک بعدی مغفول و ناشناخته مانده است.
استان مرکزی با دو هزار و 900 واحد تولیدی و صنعتی دومین قطب صنایع مادر تخصصی و چهارمین قطب صنعت ایران است ولی این استان در کشاورزی نیز صاحب رتبه های بسیار خوبی در سطح کشور است .
استان مرکزی به لحاظ برخورداری از اقلیم آب و هوایی خاص و بهره گیری از دانش نوین تولید محصولات کشاورزی، تنها تولید کننده و صادرکننده پسته ارگانیک کشور است.
تولید محصولات آلومینیومی، مخازن تحت فشار، بویلرهای نیروگاهی و صنعتی، ماشین آلات کشاورزی و راه سازی، محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی، رنگ های صنعتی، منسوجات، شیشه وبلور، انواع لاستیک خودرو، سیم و کابل، شوینده ها، الیاف مصنوعی، لوازم خانگی، کاشی، لوله و پروفیل فولادی و پی وی سی موجب اعتبار استان مرکزی شده ولی نقش آفرینی آن در تامین نیاز بسیاری از ارقام و محصولات کشاورزی استانهای مختلف ناشناس مانده است.
بخشی از گندم، جو، آفتابگردان، حبوبات، پنبه، چغندرقند، گوجه فرنگی، پیاز، انگور، خشکبار، سبزیجات، انار، طالبی، هلو، پسته، بادام و گردو و دیگر محصولات کشور در استان مرکزی تولید می شود و این استان در تولید بسیاری از محصولات از جمله انار، حبوبات و گل و گیاهان زینتی دارای رتبه های یک تا سوم در سطح کشور است.
این استان حدود دو درصد جمعیت کشور را در خود جای داده ولی سه درصد کل تولیدات دام و طیورکشور را تولید می کند و در حوزه آبزیان به ویژه ماهیان زینتی دارای رتبه نخست کشوری است.
محصولات دام و طیور و آبزیان استان مرکزی ظرفیت تغذیه بیش از سه میلیون نفر یعنی حدود دو برابر جمعیت کنونی استان را دارند و همین امر نقش پر رنگ این بخش در اقتصاد ملی را روشن می سازد.
استان مرکزی دارای 421 معدن است که ذخیره قطعی آنها بالغ بر 137 میلیارد و شش میلیون تن ارزیابی شده و سالانه از 380 معدن آن 14 میلیون تن ماده معدنی استخراج می شود و این استان رتبه هفتم معدنی کشور را به خود اختصاص داده است و تاکنون از 57 نوع ماده معدنی موجود در کشور 42 نوع آن در استان شناسایی شده و از حدود 35 نوع ماده معدنی بهره برداری می شود.
این استان با داشتن 83 معدن سنگ تراورتن، درحال حاضر 60 درصد سنگ تراورتن کشور را تولید می کند و معادن شهرستان محلات به عنوان قطب سنگ تراورتن، شهرت جهانی دارد.
استان مرکزی رتبه نخست در تولید سنگ تراورتن با استخراج 60 درصد و سولفات سدیم با استخراج 70 درصد در کشور را داراست.
محصولات تولیدی صنایع استان مرکزی مواد اولیه بسیاری از واحدهای پایین دستی در سطح کشور را شامل می شوند ولی این محصولات باید از طریق راههای مواصلاتی و راه آهن حمل شوند و از این رو نقش راهها در توسعه اقتصادی و اجتماعی استان نباید نادیده گرفته شود.
استان مرکزی از دیرباز به عنوان دالان ارتباط شمال و جنوب کشور نقش ارزنده ای در اتصال قسمت های مختلف میهن عزیزمان را داشته و راههای این استان نقش ملی دارند به طوریکه پایتخت را به شهرهای مهمی چون اصفهان و شیراز و نقاط نفت خیز خوزستان متصل می کنند.
این استان از جمله اولین مناطقی است که راه آهن از آن گذشته و ایستگاه اراک یکی از مهمترین ایستگاه های راه آهن کشور بوده و هست که در حمل و نقل بار و مسافر نقش مهمی را ایفا می کند.
از سویی استان مرکزی از جمله استان های نخبه پرور کشور است و از چهار هزار و 500 نفر مفاخر کشور حدود یک چهارم آنان از این خطه برخاسته اند به طوری که به آن عنوان بهشت مفاخر و پایتخت مفاخر و مشاهیر را داده اند.
از نظر فرهنگی نیز استان مرکزی از مناطق برخوردار کشور به حساب می آید و از این نظر حتی نقش بین المللی دارد و عالمان دینی، دانشمندان، ادیبان و فضلای بزرگی از این خطه برخاسته اند که نقش مهمی در تاریخ ایران و حتی جهان داشته اند که امام خمینی ( ره ) در راس قرار دارند.
هر چند استان مرکزی از نظر زیربناهای فرهنگی تا وضعیت مطلوب فاصله دارد ولی پرورش شخصیتهایی چون پروفسور سید محمود حسابی، دکتر محمد قریب، عباس اقبال آشتیانی، شهید چمران، امیر کبیر و قائم مقام فراهانی و دیگر بزرگانی که حتی فهرست نام آنان نیز کتابی سترگ خواهد شد، نشان دهنده اهمیت این استان از نظر فرهنگی است.
درحال حاضر 85 مرکز دانشگاهی در استان مرکزی وجود دارد که از این تعداد 15 مرکز دولتی، 13 مرکز پیام نور، 24 مرکز علمی و کاربردی، 22 مرکز آزاد اسلامی و 11 مرکز غیرانتفاعی است و استان یک منطقه دانشگاهی نیز محسوب می شود.
به طور متوسط در هر شهرستان استان هفت واحد دانشگاهی وجود که 122 هزار و 620 دانشجو در آنها مشغول به تحصیل در مقاطع مختلف از کاردانی تا دکتری هستند.
استان مرکزی با بیش از دو هزار اثر تاریخی، طبیعی و معنوی شناخته شده یکی از قطب های گردشگری در قلب ایران است که تاکنون 850 مورد از آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
بیت تاریخی حضرت امام (ره ) در خمین، بازار تاریخی اراک، مسجد جامع ساوه، محوطه تاریخی خورهه محلات، شهر زیرزمینی زلف آباد، قلعه بهادری در اسفندان کمیجان، منزل تاریخی میرشکرایی در تفرش، بافت تاریخی شهر نراق، قلعه سالار محتشم خمین، منزل تاریخی امیرکبیر در روستای هزاوه اراک، غار نخجیر، سراب عباس آباد شازند و موزه های متعدد از جمله بناها و آثار شاخص میراث فرهنگی استان هستند.
از مجموع 360 رشته فعال صنایع دستی کشور 110 رشته در استان مرکزی رونق دارد که رایج ترین آنها در حوزه بافت های سنتی، نساجی سنتی و هنرهای دستباف، روکاری و رودوزی، چاپ سنتی، سفالگری وسرامیک، قلمزنی، مشبک و حکاکی برفلز، خراطی و نازک کاری چوب، مسگری و مشبک، حصیربافی، مینابافی، انواع پاپوش به ویژه گیوه و سنگ های نیمه قیمتی است.
استان مرکزی سابقه دیرینه ای در تولید قالی دارد به طوری که فرش ساروق و جیریای اراک از دیر باز شهرت جهانی داشته و 10 اثر صنایع دستی هنرمندان این خطه نیز تاکنون موفق به دریافت ˈمهر اصالت یونسکوˈ شده است.
این استان با وجود اقلیم نیمه خشک رتبه سوم تنوع زیستگاهی کشور را به خود اختصاص داده و از این نظر یکی از گنجینه های غنی زیست محیطی کشور است.
برخورداری از تنوع آب و هوایی نظیر اقلیم کویر، کوهستانی، دشت و جنگل موجب شده که شرایطی استثنایی در حوزه حیات وحش و گونه های گیاهی این استان وجود داشته باشد و برخی از زیستگاههای آن از دیرباز به عنوان کانونهای طبیعی پررونق مطرح بوده است.
30 درصد از یکهزار و 140 گونه جانوری شناسایی شده در کشور در استان مرکزی وجود دارد که برخی از این گونه ها بسیار نادر و با ارزش است .
براساس آخرین سرشماری انجام شده در استان مرکزی، 335 گونه جانوری شامل 53گونه پستاندار، 205 گونه پرنده، 54 گونه خزنده، 20 گونه دوزیست، 19 گونه آبزی و یکهزار و 336 گونه گیاهی وجود دارد.
استان مرکزی از نظر تولید و تبادل انرژی الکتریکی، ضریب نفوذ تلفن همراه، برخورداری از نیروهای جوان تحصیل کرده، کتابخانه های عمومی و دیگرموارد نیز از جایگاه به نسبت مناسبی برخوردار است و این همه در معرفی و شناخت استان باید مورد توجه قرار گیرند.ک/4
علی حیدر شاه حسینی
559



05/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن