تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820500132




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حفظ منافع ملی کشور با بازنگری قراردادها نفتی


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: حفظ منافع ملی کشور با بازنگری قراردادها نفتی خبرگزاری پانا:رئیس كمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران با اشاره به اینکه هرچه منافع کشوربا منافع شركت‌های خارجی بیشتر گره بخورد به نفع ما خواهد بود گفت:بنابراین سعی کردیم علاوه بر حفظ منافع ملی کشور بیشترین تکنولوژی و دانش فنی را به کشور منتقل و شرکت نفت را به شرکت بین المللی مبدل سازیم.
۱۳۹۳ شنبه ۴ مرداد ساعت 16:12



 باشگاه خبرنگاران نوشت:


سید‌مهدی حسینی در خصوص اهمیت قراردادهای نفتی ایران اظهار داشت: تمام تحولاتی که در طی 110 ساله صنعت نفت اتفاق افتاده و عمده تحولاتی که در نفت و صنایع نفت کشورهای تولید کننده بزرگ و خاورمیانه رخ داده این است که این صنعت بزرگ و استراتژیک تحولات بسیاری را پشت سرگذاشته است. حسینی گفت: تحلیل‌های دهه 50 و 60 درباره نفت چندان درست نیست و دنیای امروز تغییر كرده است. وی افزود: در قراردادهای گذشته موارد زیادی ذكر شده و به نظر من این موارد در كشور پیاده شده‌اند.حسینی ادامه داد: بخصوص بعد از ملی شدن صنعت نفت شركت‌های خارجی مجبور شدند در چارچوب قرارداد افزایش ضریب بازیافت را تامین كنند. حسینی تاکید کرد: در تنظیم قراردادهای نفتی رابطه بین تولیدو شرکتهای مصرف کننده صاحب تکنولوژی و سرمایه در چارچوب قراردادها لحاظ شده است. اگر به صورت بردبرد یا وین وین تنظیم نشود در آینده صنعت نفت دچار چالش خواهد شد. وی تصریح کرد: در سالهای گذشته رابطه نابرابر در قراردادهای نفتی ایران حاکم بود و قراردادها به صورت یک جانبه صورت می گرفت. حسینی تاکید کرد: در 20 سال گذشته اگر با پول خودمان کار کنیم می توانیم دانش و مدل جدید را در داخل کشور بومی سازی کنیم. رئیس كمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران تصریح كرد: هرچه منافع ما با منافع شركت‌های خارجی بیشتر گره بخورد به نفع ما خواهد بود. وی با بیان اینكه باید سیاست‌های انرژی كشور را بدانیم كه بهترین آن در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی آمده است، گفت: رویكرد اقتصاد مقاومتی جهادی، انعطاف‌پذیر، فرصت‌ساز، مولد، درون‌زا، پیشرو و برون‌گراست و در این سیاست‌ها بر افزایش ذخایر راهبردی نفت و گاز كشور به منظور اثر‌گذاری و بازار جهانی نفت و گاز تاكید شده است. حسینی با بیان اینكه نفت یك مقوله بین‌المللی است گفت: محور همه بحث‌ها در این زمینه عرضه و تقاضاست و دنیا نگران عدم عرضه به موقع منابع انرژی به بازار مصرف است. وی اضافه كرد: تقاضای جهانی رو به رشد است، چون اقتصاد جهان و جمعیت جهان نیز در حال رشد هستند. البته عوامل كنترل‌كننده تقاضا مانند فناوری و افزایش راندمان مصرف و تولید و ملاحظات زیست‌محیطی نیز وجود دارد. وی با تاكید بر اینكه سهم نفت در سبد انرژی جهانی حدود 30 درصد باقی خواهد ماند،گفت: سهم گاز طبیعی از 23 درصد امروز در دو دهه آینده به 38 درصد خواهد رسید و سهم انرژی‌های تجدید‌پذیر نیز از 5 تا 10 درصد فراتر نخواهد رفت. رئیس كمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران با بیان اینكه در مورد نفت دو دیدگاه وجود دارد گفت: مهندسین مخزن می‌گویند شانس كشف میادین بزرگ و عظیم بسیار بسیار كم است و نیمه دوم عمر میادین بزرگ فعلی نیز گذشته است و بر این اساس می‌گویند نفت دنیا در حال اتمام است. حسینی ادامه داد: امروز تولید گاز شیل در آمریكا همه معادلات را به هم زده و گفته می‌شود در آینده نزدیك معادل پارس جنوبی تولید گاز شیل خواهد بود و به همین دلیل در بازار آمریكا گاز زیر 4 دلار فروخته می‌شود در حالی كه در اروپا بالای 9 و در ژاپن بالای 15 دلار است.
وی افزود: نوع مخازن شیل هم تمام ضوابط مهندسی مخزن را به هم ریخته است. رئیس كمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران در ادامه تصریح كرد: تقاضای عرضه و تقاضا نگرانی اصلی جهان است و كسانی كه باید این توازن را حفظ كنند كشورهای تولید‌كننده و مصرف‌كننده و شركت‌های ملی و بین‌المللی هستند. حسینی با تاكید بر اینكه بیع متقابل برد برد نبود بلكه یكطرفه به نفع ما بود اضافه كرد: سرمایه‌ها امروز از خاورمیانه به طرف آمریكا می‌رود تا روی شیل گاز و شیل اویل كار كند چرا كه در نفت 100 دلاری رقبای زیادی در دنیا وجود خواهد داشت. وی تاكید كرد: توسعه سریع ظرفیت‌های تولید تنها راه‌حل ماست و چگونگی افزایش ظرفیت و نرخ بازیافت و چگونگی كاهش ریسك و هزینه‌ها چالش‌های اصلی ما محسوب می‌شود. رئیس كمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران ادامه داد: شاید تحریم ادامه یابد و مجبور باشیم از منابع داخلی مثل اوراق قرضه و فاند انرژی استفاده كنیم اما در شرایط عادی باید قاعده بازی را دریابیم. حسینی ادامه داد: شركت‌های نفتی در ریسك زندگی می‌كنند و در ریسك پول می‌سازند و این كاری است كه ما نمی‌توانیم انجام دهیم.
وی اظهار داشت: ما باید متناسب با ریسك شركت نفتی به او پاداش دهیم و این یكی از قواعد بازی است. وی با بیان اینكه ما در بالادستی به منابع داخلی و فاینانس اعتقاد نداریم گفت: فاینانس برای پایین‌دستی بهترین است اما راه تامین مالی بالا‌دستی قراردادهای نفتی است. رئیس كمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران در ادامه اظهار داشت: قراردادهای امتیازی ما علی‌رغم همه موارد خوبی كه در آن نوشته شده بود تنها 16 درصد از درآمد‌ها را به ما می‌داد و 84 درصد در اختیار شركت‌ها بود. وی افزود: بعد از ملی شدن نفت و كودتا و تشكیل كنسر‌سیوم با ورود آمریكایی‌ها 11 شركت آمریكایی 40 درصد، بی‌پی 40 درصد و دو شركت هلندی هم 20 درصد را برداشتند. حسینی با بیان اینكه این قرارداد امتیازی بود ولی به شكل قراردادهای قبلی نبود گفت: با تشكیل اوپك در 1973 اوپك قیمت نفت را افزایش داد و در همان سال قرارداد كنسرسیوم تبدیل به قرارداد سرویس و خدمات شد. وی با بیان اینكه قراردادهای متقابل بعد از انقلاب مطرح شد گفت: این نوع قرارداد فقط برای توسعه میادین تازه كشف شده طراحی شده بود كه در نسل اول آنها زمان و هزینه ثابت بود. در نسل دوم اكتشاف اضافه شد و در نسل سوم نیز تفاوت‌هایی در قیمت‌گذاری و تعیین هزینه داشت. رئیس كمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران تصریح كرد: بیع متقابل در نفت 15 دلاری درست شد و كارنامه درخشانی دارد اما آن قرارداد در شرایط فعلی كاربرد ندارد. حسینی ادامه داد: سهم بیع متقابل در تولید گاز كشور 8 میلیارد فوت مكعب در روز است كه ارزش سالانه آن به 23 میلیارد دلار می‌رسد و همراه با میعانات گازی ارزش آن به 43 میلیارد دلار بالغ می‌شود. وی تاكید كرد: در مجموع ارزش محصولات گازی بیع متقابل 60 میلیارد دلار در سال است در حالی كه همه هزینه‌های ما 40 میلیارد دلار بوده است. حسینی گفت: در نفت نیز بر اساس بیع متقابل ایجاد ظرفیت 700 هزار بشكه در روز اجرا شد و 550 هزار بشكه نیز در حال اجراست. وی تاكید كرد: در مجموع سهم بیع متقابل از درآمد‌های نفتی 100 میلیارد دلار در نفت و گاز بود كه 20 درصد جی بی‌تی كشور را شامل شده است. با این حال امروز در شرایط فعلی جهان این نوع قرارداد دیگر كاربرد ندارد. حسینی در ادامه در تشریح الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران گفت: در عراق فی یك عدد ثابت است مثلا 5 دلار در هر بشكه اما در الگوی جدید قرارداد نفتی ایران یا IPC، فی كاملا انعطاف‌پذیر است و ما به جای 7 نوع قرارداد یك نوع قرارداد اما با فی‌های مختلف درست كردیم و در عین حال فی به تحولات بازار نیز بستگی مستقیم دارد.











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن