تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرکس نماز را سبک بشمارد ، بشفاعت ما دست نخواهد یافت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799417412




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحقق اقتصاد مقاومتی ضامن ارتقا جایگاه منافع ملی در کشور است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

یک کارشناس مسائل اقتصادی: تحقق اقتصاد مقاومتی ضامن ارتقا جایگاه منافع ملی در کشور است تهران - ایرنا - یک کارشناس مسائل اقتصادی، تحقق اقتصاد مقاومتی را عاملی مهم و تضمین کننده در ارتقا جایگاه منافع ملی در کشور عنوان کرد و گفت: برای تحقق سیاست های کلان این الگو، مدیران اقتصادی باید برای دستیابی به این اهداف تلاش کنند.


ابراهیم رزاقی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: منافع ملی باید با احترام متقابل به حقوق دیگر کشورها باشد به طوری که توسعه مناسبات میان کشورها باید با حفظ تولید و مبادلات عادلانه اقتصادی تنظیم شود.
وی در خصوص مدیریت اقتصاد مقاومتی نیز اظهار داشت: مدیریت در این نوع اقتصاد، می تواند مبتنی بر مدیریت دولتی ، خصوصی و تعاونی باشد.
به گفته رزاقی، مدیریت صنایع دفاع در سالهای گذشته بسیار موفق بوده لذا می توان از چنین مدیریتی در اقتصاد مقاومتی که مبتنی بر حرکت جهادی باشد، بهره گرفت.
وی معتقد است: در سه بخش مختلف اقتصادی(دولتی، خصوصی و تعاونی) اگر مدیریت مبتنی بر منافع جمعی نباشد، اقتصاد را خدشه دار می کند.
رزاقی اظهار داشت: در صورتی که در بخش دولتی، فساد رشد کند و اقتصاد رانتی ارجح بر دیگر تصمیم گیری های جمعی شود به طور یقین آن اقتصاد شکست خواهد خورد.
وی با تاکید بر ضرورت نظارت بر عملکرد شرکت هایی که خصوصی شده اند نیز گفت: آیا در سالهای اخیر که بسیاری از بنگاهها به بخش خصوصی واگذار شده اند و به شکل خصوصی اداره می شوند، گزارشی از بهبود عملکرد خود، ارائه کرده اند؟
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در صورتی که افراد نتوانند خود را کنترل کنند و منافع شخصی بر منافع جمعی غلبه کند مدیریت دیگر معنایی نمی یابد.
وی گفت: برخی از افراد معتقدند که همه چیز باید به سوی خصوصی شدن پیش برود زیرا دولتی بودن مساوی با ضرر است.
رزاقی افزود: ناکارآمدی دولتی بد است زیرا اگر مدیران درست کار نکنند، فساد در ابعاد مختلف افزایش می یابد.
وی گفت: به طور مثال وقتی فاز نخست هدفمندی یارانه ها اجرا شد با آنکه قیمت ها افزایش یافته بود دولت به تولید کنندگان تکلیف کرد که بهای کالاهای خود را افزایش ندهند، مگر چنین چیزی ممکن است، زیرا در آن صورت تولیدکننده کیفیت محصول خود را کاهش می دهد و برای آنکه ضرر نکند به سوی کارهای نادرست می رود.
رزاقی بیان داشت: چطور می توان از تولیدکننده خواست که تورم را تحمل کند، انسانها همواره بدنبال کسب سود هستند و طبیعی است که تولیدکننده هم می خواهد سود کند.
به گفته این استاد اقتصاد دانشگاه تهران، هر سه بخش اقتصادی می توانند عملکرد قابل قبولی داشته باشند، در صورتی که این بخش ها درست مدیریت شوند.
رزاقی گفت: بخش خصوصی در ایران به طور عام با یک مدیر شکل نمی گیرد، زیرا وقتی کارخانه ای به تعدادی از افراد واگذار می شود دیگر با یک سرمایه گذار مواجه نخواهیم بود.
وی با این پرسش که آیا در امریکا همه چیز در اختیار بخش خصوصی است، بیان داشت: در امریکا هم بخش های مهم اقتصادی در دست دولت است و این گونه نیست که بخش خصوصی بر تمام اقتصاد آن کشور حاکم باشد.
رزاقی معتقد است: به طور عام در کشورهای جهان سوم سرمایه دار خصوصی ملی کمتر رشد می کند.
وی با انتقاد از گسترش دلالی در سالهای اخیر در کشور گفت: هم اکنون بخش زیادی از نقدینگی کشور در دست تعدادی افراد خاص و ضروری است دولت در این امر دخالت و آن مهار کند و این وجوه را که نزدیک به 570 هزار میلیارد تومان است به بخش تولید سوق دهد.
وی با انتقاد از سیاست های سرمایه داری لیبرال، گفت: این نوع سیاست که بر توسعه بخش خصوصی همواره تاکید می کند، ما را از اجرای اقتصاد مقاومتی دور می کند. هم اکنون قدرت اصلی اقتصادی در دست دولت است لذا اگر اراده کند می تواند تولید را در کشور افزایش دهد.
وی با اشاره به نقش تولید بر دیگر بخش های اقتصادی کشور از جمله کارخانه آذرآب، اظهار داشت: این کارخانه که در زمان جنگ در کشور ساخته شد توانست به صنایع دفاعی کشور کمک زیادی کند.
وی گفت: بنابراین اقتصاد ایران دارای تجارب ارزشمندی از گذشته است که می توان با ادامه آن الگوها، اقتصاد مقاومتی را در کشور تحقق بخشید. دولت می تواند با راه اندازی کارخانه هایی که قطعه می سازند تولید و اشتغال را در کشور افزایش دهد زیرا دولت ها به طور معمول دنبال کسب سود ثمربخش هستند.
وی گفت: هم اکنون ایران در برخی صنایع غیر از صنایع دفاعی رشد چشمگیری داشته، هرچند که بسیاری از صنایع تبدیلی بدون آنکه نیاز به فناوری پیشرفته ای داشته باشند، قابل اجرا و توسعه هستند.
رزاقی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از محصولات کشاورزی به دلیل آنکه فناوری صنایع تبدیلی مناسب در کشور نداریم، هدر می روند، مگر اینها نمی توانند براحتی تبدیل به شغل شوند؟ آیا درآمد فقط از فروش نفت حاصل می شود؟ به دلیل آنکه منافع تعدادی دلال در واردات کنسانتره است باید میوه ها زیر درختان بپوسد؟
این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان یادآور شد: اقتصادی مقاومتی، اقتصادی مبتنی بر دلسوزی و حفظ منافع ملی است که تولید را جایگزین خام فروشی کند و تردیدی نیست همه بخش های اقتصادی با حفظ منافع ملی می توانند آن را هدایت کنند.
اقتصام(4)9123**1558

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




24/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن