تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش روشنى بخش انديشه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805502553




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش تمدید 4 ماه مذاکرات ژنو در بازار سرمایه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نقش تمدید 4 ماه مذاکرات ژنو در بازار سرمایه تهران - ایرنا - در حالی که طی چند هفته گذشته تمام بازارهای داخلی ایران چشم انتظار نتایج مذاکرات ایران و گروه 1+5 بودند، بعد از 18 روز مذاکرات فشرده در وین دور ششم مذاکرات ایران و 1+5 سرانجام به پایان رسید. مذاکراتی که به تمدید چهارماهه توافق ژنو در وین منجر شد.


براساس روند یک سال گذشته جزییات متن مذاکرات به اطلاع افکار عمومی رسانده نشد اما در کنار توافقات صورت گرفته، قرار شده است تا 2میلیارد و 800 میلیون دلار دیگر از دارایی های بلوکه ایران در این مدت بازگردانده شود. پولی که به گفته کارشناسان می تواند در بسیاری مسائل اقتصادی می تواند راهگشا باشد و به بازار سرمایه سر و سامان ببخشد.

شش ماه توافق چه تاثیری بر بازار سرمایه داشت؟
در واقع آنچه که در 6 ماه توافق اجریی شده ژنو به اقتصاد کشور ثابت شد این بود که مذاکرات به طور قطع در کل اقتصاد کشور و فضای کسب و کار و همچنین بازار سرمایه چه در کوتاه مدت و چه میان مدت و بلندمدت تاثیر مثبتی ایجاد کرد.
در واقع می توان گفت ، در کوتاه مدت عوامل روانی توافق ژنو از قبیل ذوق، خوش بینی، مثبت بودن فضای کشور و امید به آینده باعث مثبت شدن فضای بورس شد و در بلندمدت هم این توافق بالطبع باعث افزایش اعتبار در فضای بین المللی و بالطبع ورود سرمایه گذارهای خارجی به بورس خواهد شد و به طور حتم تمدید 4 ماهه این توافق به روند مثبت این تاثیرات دامن خواهد زد و آنها را ادامه دار خواهد کرد.
در واقع می توان گفت هر چه توافق ژنو طولانی تر شود و به نهایی شدن نزدیک تر شود ، بازار سرمایه هم بیشتر و بیشتر رشد می کند و به جهانی شدن نزدیک می شود.

آثار تمدید 4 ماهه توافق بر بازار سرمایه
این در حالی است که وقتی روند نزولی بازار سرمایه از زمستان سال گذشته آغاز شد و تا 20 روز قبل ادامه پیدا کرد، بسیاری از کارشناسان این بازار معتقد بودند که پویایی مجدد بازار بورس به نتیجه مذاکرات هسته ای ایران با گروه 5 +1 گره خورده است.
شاخص بورس تا 20 روز گذشته از محدود 86 هزار واحد به 70 هزار و 341 واحد رسیده بود اما با آغاز مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین، روند حرکتی بازار تغییر کرد و در 20 روز گذشته شاخص از 70 هزار واحد به 73 هزار و 754 واحد رسید که این بزرگترین افزایش شاخص در سال 93 بوده است.
به گفته کارشناسان روند مثبت مذاکرات می تواند تاثیر فراوانی در این بازار داشته باشد. کمرنگ شدن تحریم ها و ایجاد اعتماد در سرمایه گذاران موجب می شود تا بازار سرمایه کشور مورد استقبال بسیار زیادی قرار گیرد.
از سوی دیگر آمارها نیز نظرات کارشناسان را تایید می کنند چرا که با اعلام تمدید مجدد مذاکرات ژنو معاملات در 29 تیر ماه سهام شاخص بدون نوسان خاصی فقط با کاهش 309 واحدی در رقم 73 هزار و 750 واحد باقی ماند تا پیش بینی ها به حقیقت نزدیک شوند.
از سوی دیگر، با واکنش های بازار ارز نسبت به اخبار مذاکرات در هفته های اخیر، دو دیدگاه نسبت به واکنش این بازار به تمدید مذاکرات مطرح شد. گروهی بر این باورند که بازار واکنشی خنثی و گروهی دیگر معتقدند که این تصمیم، نوساناتی در بازار ارز را به همراه خواهد داشت.
در هفته گذشته امید به حصول نتیجه نهایی موجب شد تا دلار هفته را با قیمت 3 هزار و 115 تومان آغاز کند اما عدم توافق نهایی و تمدید مذاکرات در روز پایانی هفته گذشته، بهای دلار را به 3 هزار و 140 تومان رساند.
اما همان طور که بسیاری از فعالان بازار ارز بیش بینی می کردند قیمت ارز در روز 29 تیر ماه که روز تمدید قرار داد ژنو بود با کاهش همراه بوده و با قیمت 3130 معامله شد .
این در حالی بود که در پایان هفته گذشته نیز ، هر سکه طرح جدید با افت یک درصدی مواجه و به قیمت 954 هزار تومان معامله شد. کارشناسان این افت را متاثر از افت شدید طلای جهانی می دانند.
با این حال هر چند اثرات مثبت توافق ژنو در 6 ماه گذشته بر بازار سرمایه به اثبات رسیده است و حالا بیشتر کارشناسان اقتصادی را نسبت به این وتوافق خوشبین کرده اما در هر حال هنوز هم موافقان و مخالفان تاثی گزاری این تمدید 4 ماهه در جدل هستند.
مخالفان تاثیر مثبت توافق 4 ماهه بر بازار سرمایه چه می گویند؟
جمشید پژویان، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی که بسیاری او را به عنوان یکی از تئوریسین های اقتصادی دولت محمود احمدی نژاد می شناسند،از مخالفان تاثیرگذاری توافق ژنو بر بازار سرمایه است.
او با اشاره به تاثیر مذاکزات هسته ای بربازار سرمایه گفته: بعید می دانم که این دور از مذاکرات و تمدید مجدد آن تاثیر عمده ای بر بازار سرمایه کشور داشته باشد. چون هم می تواند خوش بینی ها را بیشتر کند و هم برعکس.
همین که در این مدت به توافق نرسیدند و دور مذاکرات تمدید شد و این احتمالا آخرین تمدید است می تواند بدبینی ایجاد کند. در مجموع فکر نمی کنم که در زمان مذاکرات انتظارات مردم تغییر کند. به همین دلیل من انتظار ندارم که اتفاق خاصی به وجود آید.
از سوی دیگر، به اعتقاد رییس اتحادیه طلا و جواهر تاخیر چندین نوبته مذاکرات هسته ای موجب شده تا تمدید چهار ماهه توافق ژنو در مذاکرات اخیر نیز تاثیری بر قیمت های بازار طلا و سکه و به طور کلی بازار سرمایه نداشته باشد.
به گفته کشتی آرای تحولات بازارهای جهانی، سیاسی، منطقه ای و تغییرات نرخ بهره آمریکا عواملی هستند که بر قیمت طلا در بازار داخل تاثیر میگذارد. قیمت سکه تمام بهار آزادی در ابتدای هفته گذشته 964 هزار تومان برآورد شد اما در پی نوسانات در طول هفته در نهایت بهای آن با کاهش قیمت همراه بود.
موافقان تاثیر مثبت توافق 4 ماهه بر بازار سرمایه چه می گویند؟
در این میان بازار موافقت ها با تاثیر مثبت تمدید قرارداد ژنو نیز داغ است.به عنوان مثال امید احمدی کارشناس بازار سرمایه در خصوص موافقت با تمدید 4ماهه مذاکرات و تاثیر آن بر معاملات بورس گفته: این که طرف های مذاکره به این رسیده اند که گفتگوها بر سر مسایل هسته ای و تحریم ها ادامه داشته باشد و رای به تمدید آن داده اند بیانگر این موضوع است که هر دو طرف به دنبال راه حل نهایی و توافق برای حل مشکلات هستند و تمدید 4 ماهه مذاکرات نمی تواند خبر بدی برای بازار سرمایه و معاملات آن باشد.
وی افزوده: چیزی که در خصوص مذاکرات برای بازار سرمایه مهم و قابل اهمیت است نتیجه گفتگوهاست و همین که این مذاکرات برای بررسی راه حل رسیدن به توافق نهایی تمدید شده است و حرفی از اعمال تحریم بیشتر نیز شنیده نمی شود نشان می دهد که احتمال توافق نهایی و رسیدن به نقطه مشترک زیاد است و این موضوع خبر خوبی برای بازار سرمایه و شرکتهای بورس است.
دکتر پویا جبل عاملی، کارشناس اقتصادی نیز تاثیر تمدید قرارداد ژنو بر بازار سرمایه را مثبت می داند و در این خصوص تاکید کرده: توافق ژنو در همان دوره 6 ماهه خودش نیز دستاوردهایی به همراه داشت و مسلما این دست آوردها در 4 ماه آینده نیز ادامه دار خواهد بود.
او ادامه داد: آمار نشان می دهد که نه تنها بازار های مالی اقتصاد ایران در این توافق باثبات بودند، بلکه این توافق با کاهش دادن ریسک های اقتصادی – سیاسی موجب کاهش تورم شد و در عین حال تخمین زده می شود در این دوره رشد اقتصادی منفی، مثبت شده است که البته آمار رسمی به زودی این مساله را آشکارتر خواهد کرد و وضعیت بازار سرمایه بهبود خواهد یافت.
در این 4 ماه برای رشد بازار سرمایه چه باید کرد؟
در هر حال نکته اینجاست که با وجود همه موافقت ها و مخالفت ها نمی توان از این مساله ساده گذشت که اعتماد سازی و ورود سرمایه به بازار سرمایه، از مهمترین عوامل رشد این بازار است.
عواملی که با وجود تمدید قرارداد ژنو زمینه ها برای پیشرفت آن فراهم است.
این در حالی است که شرایط کنونی و نبود فرصت های خوب برای سرمایه گذاری در کشور باعث شده تا بورس به عنوان تنها مجرای ورود سرمایه های جدید شناخته شود و این در شرایطی است که در واقع بورس تنها کانال جذب سرمایه در اقتصاد کشور نیست .
در واقع می توان گفت این بی رقیب ماندن باعث سوق دادن نقدینگی های سرگردان به بورس و در مقابل ایجاد توقع بی اندازه برای سرمایه گذاران، رشد شاخص با شیب بسیار تند و در نهایت تشکیل حباب خواهد شد . اتفاقی که بارها و بارها در سال های اخیر رخ داده است.
4 ماه توافق اخیر می تواند ادامه فرصتی برای اعتماد سازی و سوق دادن سرمایه گزاران به سایر ارکان بازار سرمایه باشد.
این مقطع زمانی همچنین فرصت خوبی برای اطلاع رسانی، آموزش و شفاف سازی تمام افراد جامعه و آشنا کردن آنها با ریسک های موجود در بازار سرمایه است تا با توجه به اعتماد به وجود آمده ، بدون شناخت وارد این بازر نشوند.
از سوی دیگر، راهکار دیگر در این زمان برای بهبود بازار سرمایه، افزایش میزان تولید بنگاه های اقتصادی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا رشد جدی در اقتصاد کشور حاصل شود.
منبع: پارسینه
اول**



04/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن