تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820293335




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عراق در مسیر تکامل ساختار سیاسی نوین


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: عراق در مسیر تکامل ساختار سیاسی نوین


دکتر محمد فواد معصوم رئیس جمهور جدید عراق یکی از سیاستمداران کردتبار لیبرال است که فعالیت های سیاسی بسیاری در کارنامه سیاسی وی به چشم می خورد. پس از انتخاب رئیس پارلمان عراق به عنوان گام نخست تکمیل روند حکومت جدید در این کشور، گام دوم این پروسه نیز با موفقیت برداشته شد و سرانجام پس از چهار جلسه بی نتیجه پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور، در دور دوم جلسه پنجم که با حضور 226 تن از نمایندگان برگزار گردید، خانم حنان الفتلاوی از رقابت برای به دست آوردن کرسی ریاست جمهوری کناره گیری کرد و "دکتر محمد فؤاد معصوم" عملاً رئیس جمهور عراق شد. ائتلاف کردستان عراق معصوم از رهبران حزب اتحادیه میهنی کردستان نامزد پیشنهادی کردها برای تصدی پست ریاست جمهوری عراق است.
با این که در هیچ جایی از قانون اساسی عراق قید نشده است که رؤسای سه قوه باید در اختیار کدام یک از طوایف قرار بگیرد، اما از آن جا که شیعیان اکثریت مردم عراق را تشکیل می دهند، مبتنی بر توافقی نانوشته و لاجرم نخست وزیری که مهمترین پست در عراق محسوب می شود و از قدرت اجرایی و نفوذ بسیار بالایی برخوردار است از آن شیعیان بوده و پست های ریاست مجلس نیز تاکنون به سنی ها و پست ریاست جمهوری نیز به کردها رسیده است.

روند انتخاب رئیس جمهور جدید عراق
در مورد جزئیات انتخاب رئیس جمهور عراق باید گفت، در جلسه اخیر پارلمان فؤاد معصوم توانست از مجموع  275 رأی 175 رای را کسب کند ولی نتوانست اکثریت کرسی‌های لازم برای پیروزی در دور اول را کسب کند. لذا در مرحله دوم خانم فتلاوی به منظور احترام نهادن به رأی و نظر رئیس و اعضای فهرست ائتلاف ملی از شرکت در رأی گیری مرحله دوم اعلام انصراف داد، در نتیجه بعد از خروج حنان فتلاوی اکثر رأی‌گیری به دور دوم کشیده است که پس از رأی گیری بین فؤاد معصوم و حسنین الموسوی در دور دوم رقابت، بار دیگر فؤاد معصوم توانست از مجموع 269 رای  با کسب 211  آراء سکان هدایت ریاست جمهوری را برای یک دوره چهار ساله بر عهده بگیرد. این در حالی بود که حسین الموسوی  تنها 17 رأی کسب کند.
لازم به یادآوری است یک روز قبل از جلسه پنجشنبه پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهور، اتحادیه میهنی کردستان عراق به ریاست جلال طالبانی و حزب دمکراتیک کردستان به ریاست مسعود بارزانی با هم در شهر اربیل در منطقه اقلیم کردستان عراق برای تعیین نامزد واحدی برای سمت ریاست جمهوری آینده عراق گفت وگو کرده بودند که در نهایت بعد از این جلسه با نامزدی معصوم برای ریاست جمهوری عراق به توافق رسیدند.

فؤاد معصوم کیست؟
دکتر محمد فؤاد معصوم خضر رئیس جمهور جدید عراق یکی از سیاستمداران کردتبار لیبرال است که فعالیت های سیاسی بسیاری در کارنامه سیاسی وی به چشم می خورد. وی در سال 1938 میلادی در خانواده ای اصیل و مذهبی در اربیل واقع در شمال عراق به دنیا آمد. خانواده او از روستای خبانین هستند که یکی از توابع منطقه هورامان به شمار می رود. خانواده او و خانواده مام جلال رئیس جمهور سابق، از بزرگترین خانواده های مذهبی در کویه هستند.
معصوم تعلیمات ابتدایی را در مدارس دینی کردستان گذراند، تا اینکه به سن 18 سالگی رسید. سپس در سال 1958 رهسپار قاهره شد تا تحصیلات عالیه خود را در دانشگاه الازهر ادامه دهد که در نهایت در سال 1975 مدرک دکترای فلسفه اسلامی را با رساله ای تحت عنوان «فلسفه و اهداف اخوان الصفا» از دانشگاه الازهر اخذ کند. همزمان با تحصیل در قاهره معصوم به دلیل آشنایی با دنیای عرب و داشتن رابطه با رهبران مصر در سال ۱۹۷۳ از سوی "مصطفی بارزانی" رهبر وقت حزب دموکرات کردستان عراق به عنوان نماینده وی در قاهره انتخاب شد و تا سال ۱۹۷۵ به فعالیت خود در این سمت ماند. او از رهبران حزب اتحادیه میهنی کردستان به رهبری جلال طالبانی به شمار می رود که یکی از بنیانگذاران اتحادیه میهنی کردستان عراق در سال 1976 بود. همچنین تا سال 1992 دبیر کل اتحادیه انقلابی کردستان را بر عهده داشت.
پس از سقوط رژیم صدام دیکتاتور معدوم عراق در سال 2003، فؤاد معصوم از حوزه انتخابیه بغداد در چارچوب فهرست اتحادیه میهنی کردستان به پارلمان عراق راه یافت و در سال ۲۰۰۴  به عنوان اولین رئیس مجلس عراق انتخاب شد. اولین نخست وزیر دولت کردستان عراق در اوایل دهه نود، اولین رئیس شورای ملی عراق پس از سقوط رژیم صدام در سال 2003، رئیس کمیته تدوین قانون اساسی دائمی عراق، رئیس ائتلاف میهنی کردستان در داخل پارلمان عراق از سال 2006 از جمله مسئولیت های فواد معصوم به شمار می رود. همچنین وی در گذشته استاد دانشکده ادبیات در دانشگاه بصره بوده و استاد یار در دانشکده حقوق و دانشکده تربیت در این دانشگاه مشغول تدریس بود.

جایگاه فؤاد معصوم در میان جریان های مختلف سیاسی و مذهبی
فؤاد معصوم با وجودی که از نسل دوم رهبران پیشمرگه به شمار می رود، با این حال همانند دوستش، جلال طالبانی روابط نزدیکی با همه جریان های سیاسی و رهبران و جنبش های رهایی بخش عربی به ویژه گروه های چپگرای آن ها دارد. ضمن این که با مرجعیت دینی و شیعه در عراق هم دارای روابط خوبی است. این روابط وی با گروه های مختلف بر پایه نگرش و وابستگی دینی و سیاسی یا نژادی نیست و اساساً دارای ریشه های فکری و تربیتی است چرا که وی در خانه ای متدین پرورش یافته و پدرش شیخ ملا معصوم رئیس علمای کردستان و از مبلغان تقارب مذهبی و همزیستی مسالمت آمیز بود.
بسیاری از سیاستمداران کرد، فؤاد معصوم را سایه مام جلال طالبانی می‌خوانند،. فؤاد معصوم رئیس جمهور جدید عراق که چهره آکادمیک و سیاسی و کرد میانه رو است، به بیان دیگر معصوم چهره ای شناخته شده کرد عراقی معروف به داشتن روابط بسیار خوب و دوستانه با جریان های سیاسی، اجتماعی و دینی و بخصوص مرجعیت دینی است.

کلام آخر
از حدود سه ماه قبل و درست از زمانی که نتایج انتخابات پارلمان عراق اعلام شد، اختلاف گروه های سیاسی بر سر تعیین رؤسای مجلس، ریاست جمهوری و نخست وزیری از جمله مسائل عمده به شمار می رفت که گروه ها و احزاب مختلف سیاسی و مذهبی عراق را مشغول خود کرده بود. هم اکنون رئیس مجلس و رئیس جمهور انتخاب شده اند، و تنها پست حساس نخست وزیری باقی مانده است که بر طبق قوانین باید ظرف 15 روز پس از انتخاب رئیس جمهور و با توجه به فراکسیون پیشرو و ائتلاف های صورت گرفته، توسط پارلمان معرفی شود.
به هر حال پارلمان عراق، آنهم در شرایط حساس کنونی که کشور درگیر مبارزه با گروه های تروریستی و تکفیری و عناصر داعش است، همچنانکه پیش بینی می شد عزم راسخ و اراده قدرتمند خود را برای ایجاد وحدت و همگرایی کشور مبتنی بر قانون اساسی و مطالبات مردمی و مرجعیت دینی جهت پیشبرد و دفاع از حقوق مشروع و خواسته های مردمی و تمام گروه های عراقی را نشان داد. اما پارلمان عراق برای تحقق نهایی و تکمیل کامل روند حکومت جدید، هم اکنون باید یک گام دیگر نیز بردارد و آن انتخاب نخست وزیر و تشکیل نهایی دولت است تا از طریق تشکیل دولت فراگیر و بهم پیوسته که نماینده ملت عراق باشد بتواند بر چالش های مهمی که در عرصه های مختلف امنیتی و سیاسی و حتی اقتصادی آینده عراق را در معرض خطر قرار داده است غلبه کند. بخصوص این که باید توجه داشت بعید است عراق به این راحتی و در کوتاه مدت به مرحله پیش از حمله داعش به موصل برگردد. لذا مسأله انتخاب نخست وزیر یکی از عوامل بسیار مؤثر و کلیدی در آینده عراق است و اگر شخص مورد قبول همه گروه ها به عنوان نخست وزیر معرفی شود، قطع و یقین می توان اذعان نمود که امنیت و ثبات سیاسی به عراق باز گردد.
دانلود

لینک را کپی کنید


جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن