تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):در انسان پاره گوشتى است كه اگر آن سالم و درست باشد، ديگر اعضاى بدنش هم با آن سا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820909959




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیین سنتی دوخت کیسه مراد در شاهرود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob آیین سنتی دوخت کیسه مراد در شاهرود شاهرود - ایرنا - آیین سنتی دوخت کیسه مراد در شاهرود بعد از گذشت صدها سال هنوز هم در بیست و هفتمین روز از ماه مبارک رمضان که مصادف با کشته شدن قاتل ملعون حضرت علی (ع) و در باوری دیگر از لیالی قدر است ،انجام می شود.


ماه مبارک رمضان کم کم به روزهای آخر خود نزدیک می شود و از این روزهای پایانی عطر عید و شادی حاصل از آن در کوچه و خیابان قابل لمس و حس است.
در هر جا از ایران از قدیم الایام بنا به مقتضیات آدابی و فرهنگ مردم و شرایط خاص جغرافیایی و مذهبی، آداب و آیین های خاصی برای استقبال از عید سعید فطر و روزهای پایانی ماه مبارک رمضان انجام می شود.
از این آیین ها می توان به دوخت کیسه مراد، پیراهن یا چادر مراد یاد کرد که در برخی از شهر ها و مناطق ایران هنوز هم به قصد رفع نیاز و گرفتن حاجات انجام می شود.
آیین سنتی کیسه دوزی مراد ،توسط زنان و دختران، مطابق هرسال همزمان با روزهای پایانی ماه ضیافت الله در شهرستان شاهرود و دامغان برگزار می شود.
در این آیین سنتی، زنان و دختران شاهرودی و دامغانی برای برآورده شدن حاجات و آرزوهایشان بین نماز ظهر و عصر ، اقدام به کیسه دوزی و انداختن سکه یا پول در داخل کیسه دست دوزشان می کنند.
این آیین سنتی بیش از دو قرن قدمت دارد و هر ساله در مسجد جامع و برخی مساجد قدیمی شهر برگزار می شود.
زنان و دختران پس از دوخت کیسه با مقداری پارچه، نخ و سوزن، سکه ای را به عنوان تبرک در میان کیسه می گذارند و آن را تا سال آینده نزد خود نگه می دارند.
افرادی که با انجام این کار در سالهای قبل نذرشان برآورده شده و به حاجت خود رسیده اند، در سال بعد مقداری پارچه، نخ و سوزن برای دوخت کیسه به مسجد آورده و آن را بین سایر نمازگزاران تقسیم می کنند.
برخی زنان نیز مبلغی پول به نیت تشرف به سفرهای مذهبی در این کیسه گذاشته و در طول سال از این مبلغ برای سفر به اماکن مذهبی و زیارت امامان و معصومین (ع) هزینه می کنند.
عده ای نیز این کیسه را به نیت باروری، بخت گشایی ، برکت مال و دارایی و غیره می دوزند.
دوخت کیسه همراه با ذکر سلام و صلوات و در فاصله بین دو نماز ظهر و عصر انجام می شود. زنان کهنسال شاهرودی انجام این رسم را از زمان خردسالی خود به یاد دارند،چنانچه فردی بنا به دلایلی در مسجد حاضر نشود ، دوخت این کیسه را به دیگر نمازگزاران، سفارش می دهد.ک/4
7265/1496/599/506

انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





02/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 186]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن