تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805326831




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مربی داخلی یا خارجی؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob بهترین گزینه برای هدایت تیم ملی فوتبال ایران از زبان کارشناسان مربی داخلی یا خارجی؟ تهران-ایرنا-این روزها و با پایان مسابقات جام جهانی فوتبال، موضوع انتخاب سرمربی تیم ملی به یکی از بحث برانگیزترین مسایل در محافل ورزشی و رسانه یی کشور تبدیل شده است. آن چه بیش از هر چیز محل بحث است این است که آیا هدایت تیم ملی باید برعهده ی یک مربی خارجی باشد یا این که مربیان داخلی شایستگی بیشتری برای نشستن بر صندلی سرمربی تیم ملی دارند؟


برخی اعتقاد دارند حضور سرمربی خارجی در تیم ملی فوتبال ایران می تواند انقلابی را در نحوه و سبک بازی تیم ملی ایجاد کند و ما می توانیم همچون رشته ی والیبال در سطح جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم.
اما برخی دیگر از مربیان و کارشناسان حوزه ی فوتبال در ایران بر این باورند که برنامه ریزی ها و تصمیم هایی که مربیان خارجی برای تیم ملی می گیرند به نوعی توهین به فدراسیون فوتبال، برنامه های لیگ برتر و بی اعتنایی به استعدادهای ایرانی است و مربیان داخلی به دلیل اشراف بیشتر بر شرایط داخلی و بازیکنان، بهترین گزینه برای هدایت تیم ملی هستند.

*** موافقان مربی خارجی چه می گویند؟
در دنیای حرفه یی فوتبال، دیگر هیچ فردی ادعا ندارد که برای یک تیم باشگاهی باید بازیکنانی از فلان شهر یا برای تیم ملی باید تنها مربی ایرانی انتخاب کرد؛ امروزه یکی از سیاست های اصلی استفاده از دانش و مدیریت فوتبال در عرصه ی جهانی است؛ این مهم با انتخاب سرمربی از کشورهای صاحب سبک دنیا می تواند میسر شود.
موافقان این نظر با اشاره به سرمایه گذاری های کلان کشورهایی مانند کره ی جنوبی و ژاپن در عرصه ی فوتبال، بر این باورند که حضور «آرتور آنتونیوس کوییمبرا» برزیلی معروف به «زیکو» به عنوان مربی تیم ملی فوتبال ژاپن و «گاس هیدینگ» هلندی به عنوان مربی تیم ملی فوتبال کره ی جنوبی عامل مهمی در موفقیت های این دو تیم در عرصه ی جهانی بوده است.
«عزیرالله محمدی» رییس اتحادیه ی فوتبال ایران در گفت و گو با گروه پژوهش های خبری ایرنا گفت: ما نباید یک شبه از مربی تیم ملی، انتظار معجزه داشته باشیم، بلکه باید به وی فرصت دهیم تا بتواند تجربیات خود را به اعضای تیم ملی منتقل کند و همانند دیگر کشورهای در حال رشد فوتبال، گام به گام پیش برویم.
وی با اشاره به پیشینه ی حضور مربیان غیر وطنی در کشور گفت: وجود مربیان نامداری مانند «تومیسلاو ایویچ»، «برانکو ایوانکویچ»، «میروسلاو بلاژویچ» و «کارلوس کی روش» توانسته به پیشرفت فوتبال کشورمان کمک زیادی کند.
محمدی بر این باور است که صرف هزینه های زیاد و بهره گیری از دانش مربیان خارجی می تواند به حضور تیم ملی ایران در رقابت های جهانی منجر شود و این خود باعث سود آوری در زمینه ی اقتصادی و شناخته شدن در زمینه ی فرهنگی است.
رییس اتحادیه ی فوتبال در ادامه ی گفت و گوی خود با پژوهشگر ایرنا با اشاره به عملکرد تیم ملی در جام جهانی 2014 برزیل گفت: هر چند کشور های مختلف با سیستم های خاص هر چند وقت یک بار در جام جهانی نتیجه یی خاص می گیرند ولی این نمی تواند سطح فوتبال آن ها را با قدرت های دنیا برابر کند.
آن چه «دخالت مربیان خارجی در برنامه های فدراسیون فوتبال» نامیده می شود، یکی از انتقادهایی است که به رفتار مربیان خارجی وارد می شود.
این در حالی است که بسیاری از کارشناسان بر لزوم آزادی عمل مربی خارجی در تصمیم گیری در مورد مسایل تیم ملی تاکید می کنند و بر این باورند که اگر قرار باشد به مربی شرح وظایفی بدهیم که طبق نظر و سلیقه ی ما کار کند، دیگر استخدام مربی خارجی گران قیمت چه لزومی دارد؟ در این صورت منطقی تر است که یک مربی داخلی را روی نیمکت تیم ملی بنشانیم و سلیقه و تفکر خودمان را آسان تر اعمال کنیم.
رویارویی با تفکر بازیکن سالاری در کشور از دیگر استدلال هایی است که موافقان حضور مربی خارجی در ایران مطرح می کنند. موافقان بر این باورند که مربیان خارجی به راحتی می توانند بازیکنان بی انضباط تیم را کنار گذاشته و تفکر بازیکن سالاری را از فوتبال کشورمان بزدایند.
محمدی در ادامه ی گفت و گو با پژوهشگر ایرنا با اشاره به نحوه ی برخورد مربیان داخلی و خارجی با موضوع بازیکن سالاری گفت: ما باید به قدرت تصمیم گیری مربی نگاه کنیم؛ مخالفت با بازیکن سالاری در میان مربیان غیر وطنی بسیار قوی است.

*** مخالفان مربی خارجی چه می گویند؟
انتقاد از حضور مربی خارجی در ایران پیشینه یی طولانی دارد. برخی از مربیان داخلی، بها دادن به مربی غیروطنی را نوعی بیگانه پرستی می دانند.
یکی از مهمترین ایرادهایی که منتقدان به انتخاب سرمربی خارجی برای تیم ملی فوتبال وارد می کنند هزینه های زیادی است که این مربیان به فدراسیون فوتبال تحمیل می کنند. بر اساس اعلام رقم قرارداد سه مربی خارجی اخیر ایران، رقم تقریبی قرارداد بلاژویچ 700 هزار دلار، ایوانکویچ یک میلیون و 740 هزار دلار و کی روش 5 میلیون و چهارصدهزار دلار برای سه سال به اضافه ی 800 هزار دلار پاداش بوده است.
«مهدی پاشازاده» مربی فوتبال و بازیکن پیشین تیم ملی در گفت و گو با گروه پژوهش های خبری ایرنا ضمن انتقاد از هزینه هایی که صرف پرداخت حقوق به مربیان خارجی در کشور می شود، گفت: ما نمی توانیم تعدادی بازیکن بزرگسال را تحویل یک مربی بدهیم و از او نتیجه بخواهیم؛ بلکه باید هزینه هایی که امروز به مربیان خارجی داده می شود صرف سرمایه گذاری در تیم های پایه و زیر ساخت های فوتبال شود.
وی معتقد است که باید قیمت مربیان خارجی را بر اساس توانایی، نتیجه گیری و تحول در فوتبال ایران تعیین کرد.
انتقاد از به کارگیری مربیان خارجی تنها به رقم قرارداد آن ها ختم نمی شود، بلکه برخی منتقدان رفتار و تصمیم های مربیان بزرگ غیر ایرانی را نوعی توهین به برنامه های فداراسیون فوتبال و لیگ برتر ایران می دانند.
در این راستا «حمید درخشان» مربی فوتبال و بازیکن پیشین تیم ملی در گفت و گو با گروه پژوهش های خبری ایرنا با اشاره به آن چه دخالت های کی روش در امور و برنامه های تیم ملی خواند، گفت: رفتار مسوولان فدراسیون ما در قبال مربی پرتغالی تیم ملی باعث شد وی احساس کند در این کشور کسی سواد فوتبالی ندارد و با فوتبال آشنا نیست.
یکی از استدلال های منتقدان در این ارتباط انتخاب بازیکنان دورگه برای تیم ملی فوتبال است. آن ها تصمیم ایوانکویچ در دعوت از «فریدون زندی» بازیکن آلمانی -ایرانی به تیم ملی و ورود تعداد زیادی بازیکنان دورگه-همچون «اشکان دژاگه»، «رضا قوچان نژاد»، «دانیال داوری» و...- در زمان کی روش به تیم ایران را نوعی بی توجهی به استعداد های داخلی کشور می دانند.
دانش مربیان خارجی یکی از مهمترین استدلال هایی است که موافقان حضور مربی خارجی بر آن تاکید می کنند؛ این در حالی است که منتقدان در برابر این استدلال ادعا می کنند که هر چند مربیان خارجی در سطح بالایی از دانش فوتبال هستند، ولی می توان به راحتی فیلم تمرین های بیشتر باشگاه های بزرگ یا دوره ها و کلاس های مربیگری مطرح جهان را تهیه کرد و در اختیار مربیان داخلی قرار داد و از این طریق سطح دانش مربیان داخلی را افزایش داد.
این گروه از کارشناسان و مربیان منتقد، بر این باورند که باید به جای استخدام مربیان خارجی، مدرس خارجی دعوت کرد؛ مثلا با دعوت از یک مدرس سرشناس بین المللی برای همه ی مربیان داخلی کلاس آموزشی برگزار کرد و فیلم ضبط شده از این دوره ها را در اختیار علاقه مندان قرار داد.
نتایجی که تیم ملی زیرنظر مربیان خارجی در سال های گذشته در سطح آسیا و جهان کسب کرده است یکی دیگر از مواردی است که منتقدان داخلی بر آن پافشاری می کنند.
منتقدان صعود نکردن ایران به جام جهانی در سال های 2002 و 2010 و نتایج ضعیف تیم ملی در جام های جهانی 2006 و 2014 را دست مایه ی انتقادهای خود قرار داده اند. این گروه با یادآوری بازی های درخشان ایران در جام جهانی 1998 فرانسه آن را دلیلی بر اثبات شایستگی مربیان داخلی می دانند.
پاشازاده در ادامه ی گفت و گو با پژوهشگر ایرنا با انتقاد از بازدهی مربیان خارجی در ایران گفت: ما بر اسم مربیان تاکید می کنیم ولی با نگاهی به کارنامه ی آن ها متوجه خواهیم شد آن چنان اقداماتی در فوتبال ایران انجام نداده اند.
در این زمینه درخشان نیز بر این باور است که کسی نمی تواند منکر دانش مربیان خارجی در کشور باشد ولی امروزه مربیانی که به ایران می آیند باید به تیم ملی کشور کمک کنند نه اینکه در فوتبال ایران به دنبال احیای خود باشد.
وی با انتقاد از نتایج به دست آمده در جام جهانی برزیل گفت: دفاع 11 نفره ی سیستم کی روش هیچ دردی از ایران دوا نکرد و این تیم در مقابل آرژانتین باخت و این نشان دهنده ی آن است که تیم ما در دوره ی مربی گری کی روش پیشرفتی در فوتبال نداشته است.
درخشان با انتقاد از جوسازی های که امروز برای تمدید قرارداد کی روش صورت می گیرد گفت: بعضی اعتقاد دارند مربیان داخلی دانش لازم را برای تربیت فوتبالیست ها در زمینه ی فنی ندارند؛ ولی من این پرسش را مطرح می کنم که به جز چند بازیکن دورگه در تیم ملی، دیگر بازیکنان این تیم را چه کسی به فوتبال معرفی کرده است؟
در این زمینه پاشازاده هم نظری نزدیک به درخشان دارد. وی گفت: اگر به مربیان ایرانی و جوانان خوبی که در اروپا بازی می کنند فرصت داده شود، آن زمان باید قضاوت کرد که این افراد دانش مربیگری دارند یا نه.
*گروه پژوهش های خبری
پژوهشم**2052**9275**2054

انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





02/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن