تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه بگيريد تا تندرست باشيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799009944




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برنج پرمحصول داخلی جایگزین برنج خارجی در سبد حمایتی شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

معاون جهاد کشاورزی مازندران: برنج پرمحصول داخلی جایگزین برنج خارجی در سبد حمایتی شود ساری - ایرنا - معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران خواستار حمایت از تولید برنج پرمحصول داخلی شد و گفت: یک راه حمایت این است که دولت این نوع برنج را جایگزین برنج خارجی در سبد حمایتی کند.


ˈ عزیزالله شهیدی فر ˈ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ارقام پرمحصول برنج داخلی ضمن برخورداری از سلامت کامل، در کیفیت نیز با برنج های خارجی رقابت می کند.
وی با انتقاد از توزیع برنج خارجی در قالب طرح ضیافت رمضان در برخی از شهرهای استان مازندران گفت: انتظار این بود که برای تامین برنج اقشار محروم جامعه از برنج کیفی ارقام پرمحصول تولید داخل استفاده شود.
شهیدی فر به روند کاهشی سطح زیر کشت برنج پرمحصول در مازندران در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: این در حالی است که قرار بود با توجه به اجرای طرح خودکفایی برنج، تولید برنج پرمحصول در کشور گسترش یابد.
گسترش کشت برنج پرمحصول در کشور با هدف دستیابی به خودکفایی در دهه 70 در دستور کار قرار گرفت و تا پیش از روی کار آمدن دولت نهم تا 70 درصد از شالیزارهای مازندران زیر کشت این نوع برنج قرار داشت.
معاون گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: در چند سال اخیر روند کشت ارقام پرمحصول برنج در استان به شدت کاهش یافته است به گونه ای که امسال از 230 هزار هکتار اراضی شالیزاری تنها حدود 35درصد زیر کشت ارقام کیفی پر محصول از جمله شیرودی قرار دارد.
وی یکی از دلایل رویگردانی کشاورزان از کشت ارقام پرمحصول برنج را قیمت گذاری نامناسب آن در سال های گذشته دانست و افزود: دولت با خرید تضمینی این نوع برنج علاوه بر افزایش تولید، می تواند برنج کیفی تولید داخل را در سبد حمایتی خانواده های کم درآمد قرار بدهد.
شهیدی فر گفت: شایسته است دولت حتی با هدف پایداری تولید برنج و کمک به کشاورزان، نرخ خرید تضمینی برنج کیفی پرمحصول را بالاتر از قیمت بازار اعلام کند تا از این طریق هم کشاورزان برای تولید بیشتر این نوع برنج تشویق شوند و هم برنج داخلی به جای برنج خارجی در سبد حمایتی خانواده قرار گیرد.
مازندران با تولید سالانه بیش از 980 هزار تن برنج سفید ، 44درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.
فرایند کشت برنج در مازندران از اواخر ماه اسفند با خزانه گیری آغاز می شود و پس از طی مراحل آماده سازی زمین ، از اواسط ماه فروردین به نشاکاری یا همان مرحله ای می رسد که در افکار عمومی از آن به عنوان کشت برنج یاد می کنند.
برنج از محدود محصولات کشاورزی است که هر سه مرحله کاشت، داشت و برداشت آن با مشقت فراوانی همراه است و کشاورزان برنج کار از مرحله خزانه گیری در اسفند تا برداشت در اواخر ماه تیر باید شبانه روزی تلاش و مراقبت کنند تا بتوانند محصول قابل قبولی برداشت نمایند.
مشقت و حساسیت کشت برنج سبب می شود تا هرگونه سیاستگذاری غیرکارشناسی تاثیرات مخرب بر آن بگذارد و در صورت بی توجهی به تعطیلی کشت این محصول بینجامد.
سیاستگذاری غیرکارشناسی، مهم ترین دلیل کاهش کشت برنج پرمحصول در مازندران در کمتر از یک دهه گذشته بوده است به گونه ای که بر اساس بازدیدهای میدانی خبرنگاران ایرنا و همچنین اعلام مسوولان در برخی از شهرستان های استان مانند نور، امسال هیچ کشاورزی برنج پرمحصول کشت نکرده است.
گسترش کشت برنج طارم محلی که در سال های اخیر جایگزین برنج پرمحصول در شالیزارهای مازندران شده است ، سبب می شود به خاطر عملکرد بسیار پایین این رقم، جایگاه این استان در تامین برنج کشور تنزل و وابستگی به برنج وارداتی افزایش یابد. ک/3
2585/1654/508

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




23/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن