تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نصيحت كردن در حضور ديگران، خُرد كردن شخصيت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820877307




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برنج پر محصول داخلی در سبد حمایتی جایگزین برنج خارجی شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران برنج پر محصول داخلی در سبد حمایتی جایگزین برنج خارجی شود ساری-ایرنا-معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران خواستار حمایت از تولید برنج پرمحصول در کشور شد و گفت : یک راه حمایت این است که دولت این نوع برنج را در سبد حمایتی به جایگزین برنج خارجی کند.


ˈ عزیزالله شهیدی فر ˈ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : ارقام پرمحصول برنج داخلی ضمن برخورداری از سلامت کامل ، در کیفیت نیز با برنج های خارجی رقابت می کند.
وی با انتقاد از توزیع برنج خارجی در قالب طرح ضیافت رمضان در برخی از شهرهای استان مازندران ، گفت : انتظار این بود که در تامین برنج اقشار محروم جامعه از برنج کیفی ارقام پرمحصول تولید داخل استفاده شود.
شهیدی فر به روند کاهشی سطح زیر کشت برنج پرمحصول در مازندران در سال های اخیر اشاره کرد و گفت : این در حالی است که قرار بود با توجه به اجرای طرح خودکفایی برنج ، تولید برنج پرمحصول در کشور گسترش یابد.
گسترش کشت برنج پرمحصول در کشور با هدف دستیابی به خودکفایی در دهه 70 در دستور کار قرار گرفت و تا پیش از روی کار آمدن دولت نهم تا 70 درصد از شالیزارهای مازندران زیر کشت این نوع برنج قرار داشت.
معاون گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت : در چند سال اخیر روند کشت ارقام پرمحصول برنج در استان بشدت کاهش یافته است به گونه ای که امسال از 230 هزار هکتار اراضی شالیزاری تنها حدود 35درصد زیر کشت ارقام کیفی پر محصول از جمله شیرودی قرار دارد.
وی یکی از دلایل رویگردانی کشاورزان از کشت ارقام پرمحصول برنج را قیمت گذاری نامناسب آن در سال های گذشته دانست و افزود : دولت با خرید تضمینی این نوع برنج علاوه بر افزایش تولید می تواند برنج کیفی تولید داخل را در سبد حمایتی خانواده های کم درآمد قرار بدهد.
شهیدی فر گفت : شایسته است دولت حتی با هدف پایداری تولید برنج و کمک به کشاورزان نرخ خرید تضمینی برنج کیفی پرمحصول را بالاتر از قیمت بازار اعلام کند تا از این طریق هم کشاورزان برای تولید بیشتر این نوع برنج تشویق شوند و هم برنج داخلی به جای برنج خارجی در سبد حمایتی خانواده قرار گیرد.
مازندران با تولید سالانه بیش از 980 هزار تن برنج سفید ، 44درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.
فرایند کشت برنج در مازندران از اواخر ماه اسفند با خزانه گیری آغاز می شود و پس از طی مراحل آماده سازی زمین ، از اواسط ماه فروردین به نشاکاری یا همان مرحله ای می رسد که در افکار عمومی از آن به عنوان کشت برنج یاد می کنند.
برنج از محدود محصولات کشاورزی است که هر سه مرحله کاشت ، داشت و برداشت آن با مشقت فراوانی همراه است و کشاورزان برنج کار از مرحله خزانه گیری در اسفند تا برداشت در اواخر ماه تیر باید شبانه روزی تلاش و مراقبت کنند تا بتوانند محصول قابل قبولی برداشت نمایند.
مرحله داشت برنج که بیش از دو ماه به درازا می کشد به خاطر وابستگی شدید به آب و همزمان شدن با فصل گرم سال بیشترین حساسیت را دارد و به همین خاطر کشاورزان را در بعد روانی نیز درگیر می کند.
مشقت و حساسیت کشت برنج سبب می شود تا هرگونه سیاستگذاری غیرکارشناسی تاثیرات مخرب بر آن بگذارد و در صورت بی توجهی به تعطیلی کشت این محصول بینجامد.
سیاستگذاری غیرکارشناسی مهم ترین دلیل کاهش کشت برنج پرمحصول در مازندران در کمتر از یک دهه گذشته بوده است به گونه ای که بر اساس بازدیدهای میدانی خبرنگاران ایرنا و همچنین اعلام مسوولان در برخی از شهرستان های استان مانند نور امسال هیچ کشاورزی برنج پرمحصول کشت نکرده است.
گسترش کشت برنج طارم محلی که در سال های اخیر جایگزین برنج پرمحصول در شالیزارهای مازندران شده است ، سبب می شود به خاطر عملکرد بسیار پایین جایگاه این استان در تامین برنج کشور تنزل و وابستگی به برنج وارداتی افزایش یابد.ک/3
2585/1654

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




23/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن