تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ كس نيتى را در دل پنهان نمى‏كند، مگر اينكه خداوند آن نيت را (در رفتار و كردا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820969081




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

احیای سازمان برنامه و بودجه بر مبنای خرد جمعی


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: احیای سازمان برنامه و بودجه بر مبنای خرد جمعی
سازمان مدیریت و برنامه ریزی در 17 اسفند سال 1379 از ادغام دو سازمان امور استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه و البته پس از تصویب شورای عالی اداری تشکیل شد. اما این سازمان نوپا و در عین حال کار آمد در 18 تیر 86 یعنی پس از 6 سال فعالیت در یک تصمیم غیرکارشناسانه و بدون استفاده از تجربه و نظرات صاحبنظران، منحل و وظایف آن به دو معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی و توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور واگذار شد.


آفتاب: پیام خلیلی - هرچند در آن مقطع، اقتصاد ایران از برخی نابسامانی ها رنج می‌برد اما انحلال سازمان برنامه و بودجه کشور، سنگین ترین ضربه را بر پیکر اقتصاد ایران وارد کرد چراکه به اعتقاد اکثر کارشناسان و اقتصاددانان، این نهاد به مثابه  معیار و میزان اقتصاد کشور بود.

با روی کار آمدن دولت  تدبیر و امید، این بار تیم اقتصادی دولت مجدانه قصد احیای سازمان برنامه و بودجه با ساز و کاری جدید را دارد. در حال حاضر تلاش می شود تا با بهره گیری از نظرات کارشناسان خبره کشور، ضمن رفع نواقص موجود، اصل انظباط مالی در تمامی عرصه ها نهادینه گردد.

اما دلیل نگاشتن این متن، نه مذمت انحلال سازمان برنامه بودجه و نه تقدیر از احیا دوباره سازمان برنامه بودجه  است بلکه بررسی شیوه قابل تحسین احیای این سازمان مهم اقتصادی کشور است. چندی پیش معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در یک نشست خبری، ضمن تاکید بر ایجاد تشکیلات جدید در سازمان مدیریت و برنامه ریزی، گفت: از رسانه‌ها می‌خواهم تا در این مورد که سازمان جدید با چه سازوکاری تشکیل شود تا علاوه بر اداره امور مالی و اداری، کار نظارت راهبردی را نیز انجام دهد، به بحث کارشناسی بپردازند تا بتوانیم با استفاده از نظر صاحبنظران، سازمانی چابک و روز‌آمد را برای اداره بهتر کشور تشکیل دهیم.

اهمیت دادن به نظرات رسانه‌ها، صاحبنظران و کارشناسان، بویژه در شرایطی که تیم تدوین کننده ساختار سازمان جدید، خود از تجربه بسیار بالایی در مدیریت کلان کشور برخوردارند نشان از این دارد که قرار نیست حتی برای احیای سازمان، همانند انحلال آن، تصمیم احساسی گرفته شود .

این رویکرد متفاوت و بازگشت به دوران عقلانیت و تخصص گرایی باعث خواهد شد  نظام برنامه‌ریزی کشور از یک سازمان کارآمد برخوردار گردد که تمامی صاحب‌نظران، فرهیختگان و دلسوزان بر آن وفاق دارند.

در حالی که  با استناد به  اصل 126 قانون اساسی که مسوولیت امور برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور مستقیما برعهده رئیس‌جمهور قرار داده شده است ولی اینک دولت برای  برگرداندن نظام برنامه‌ریزی کشور بر مدار و جایگاه اصلی خود، بنا دارد با در نظر گرفتن جمیع مسائل، بهترین گزینه را انتخاب کند که در خور نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم شریف کشورمان باشد و این مهم صرفا با یاری و همفکری صاحب‌نظران و اهل فن میسر خواهد شد.

بدون تردید آگاه شدن از نظرات کارشناسان این مرز و بوم، به نوعی مزین شدن به عقل جمعی برای ایجاد سازمانی نوین است که  آثار تشکیل آن نه تنها در برنامه‌های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت نظام برنامه ریزی آشکار خواهد شد بلکه به عنوان الگویی نوین در به کارگیری متخصصان حوزه‌های مربوط در عیب یابی و کارآمد سازی نهادها و سازمانهای کشور می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.


مطالب مرتبط
آغاز شمارش معکوس احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی
نوبخت خبر داد: احیای سازمان برنامه و بودجه با ساز و کار جدید


تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن