تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خوشى و آسايش، در رضايت و يقين است و غم و اندوه در شكّ و نارضايتى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816189289




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دو نگاه به تمدید گفت و گوهای هسته یی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob بررسی روزنامه های ایران/یکشنبه 29 تیر 1393 دو نگاه به تمدید گفت و گوهای هسته یی تهران-ایرنا- پایان ششمین دور گفت و گوهای فشرده و نفسگیر هسته یی میان ایران و گروه 1+5 که به تمدید چهارماهه ی گفت و گوها منجر شد، در روزنامه های امروز از رویکردهای متفاوت تحلیل شد.


این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز یکشنبه 29 تیر 1393 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

***دو نگاه به تمدید گفت و گوهای هسته یی
روزنامه های امروز از زاویه های متفاوتی به تمدید چهارماهه ی گفت و گوهای هسته یی پرداختند. برخی از پیشرفت گفت و گوها گفتند و برخی بر آنچه بی نتیجه ماندن مذاکرات نامیدند، تمرکز کردند.
روزنامه ی «آرمان» در یادداشتی از «داوود هرمیداس باوند» تحلیلگر مسایل سیاسی در خصوص چرایی تمدید گفت و گوها نوشت: ضرورت و زمان ایجاب کرد که مذاکرات هسته ای چهار ماه دیگر یعنی تا آذرماه تمدید شود. در عین حال ضرورت و زمان ایجاب می کند تا مذاکرات ایران و 1+5 همچنان ادامه پیدا کند و هیچ گونه توقفی نداشته باشد. ضرورت ادامه مذاکرات نیاز طرفین به یک راه حل مشترک است. اروپا و چین مهم ترین شرکای تجاری ایران در سال های گذشته بودند. بی مناسبت نیست اگر بگوییم دو طرف خواهان به نتیجه رسیدن مذاکرات در ماه های آینده هستند.
این کارشناس مسایل بین الملل در بخش دیگری از یادداشت خود در مورد نتیجه ی نهایی گفت و گوهای هسنته یی نوشت: پس از بیان برخی از ضرورت ها برای تمدید باید ادعا کرد که مذاکرات به نتیجه دلخواه طرفین می رسد. برخی افراد و جناح ها در داخل کشور و اقصی نقاط دنیا از به نتیجه نرسیدن وین6 خوشحال هستند اما ذکر این نکته لازم است که خوشحالی آنها چندان پایدار نمی ماند چراکه ضرورت و زمان ایجاب می کند ایران و 1+5 به توافق دست یابند.
«سید علی خرم» سفیر و نماینده ی دایم پیشین ایران در سازمان ملل متحد نیز در یادداشت خود در این روزنامه با عنوان «ماراتن هسته ای موفق پایان پذیرفت» نوشت: از آنجا که طبیعت مذاکرات بین المللی و چندجانبه زمانبر است و تا زمانی که همه اطراف قضیه به رضایت نرسند، یک مذاکره برد-برد محسوب نمی شود و در نتیجه پایدار نخواهد بود، این تمدید عین صواب بوده و فرصت کافی به ایران و گروه 1+5 می دهد که در فراغت خاطر به موضوعات و راه حل ها و چگونگی عبور از تنگناها بیندیشند و پیشنهاداتی عملی و واقع گرایانه ارائه نمایند. اکنون تحلیل مذاکرات وین6 در دو بخش می تواند صورت گیرد؛ یک بخش چگونگی شرایط تعهدات ایران و گروه 1+5 در 4 ماه آینده و بخش دیگر پیگیری بحث های مرتبط با توافقنامه جامع هسته ای ایران که پایان نپذیرفت.
خرم با اشاره به اینکه هر دو طرف ایرانی و غربی برای دستیابی به هدف های خود در مذاکرات نظیر رایزنی با کنگره ی آمریکا، نیاز به زمانی بیش از 29 تیرماه داشتند نوشت: اکنون دولت آمریکا باید در این مورد تلاش بیشتری بنماید تا مهم ترین موضوع در راه اعتمادسازی متقابل نتیجه بخش شود. اما این 4ماه فرصت جدیدی است درباره اینکه ایران و گروه 1+5 بتوانند درمورد چگونگی لغو تحریم های شورای امنیت هم به یک فرمول واقع گرایانه دست یابند.
«حمیدرضا آصفی» سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه نیز در یادداشت خود در روزنامه ی «ایران» در این خصوص، با اشاره به اینکه در این دور از گفت و گوها، دو طرف پیشرفت های زیادی داشتند نوشت: مواضع طرفین در بسیاری از موارد به یکدیگر نزدیک شد. اگرچه همچنان اختلاف های جدی در پاره ای موارد به دلیل زیاده خواهی های غرب و در راس آن ها آمریکا وجود دارد.
او در بخش دیگری از این یادداشت با اشاره به دستاوردهای گفت و گوها نوشت: آنچه از این دستاوردها مهم تر است، تغییر فضای افکار عمومی جهان نسبت به ایران و نمایش این موضوع که جمهوری اسلامی ایران کشوری پاسخگو و مسئولانه و با شفافیت در پی احقاق حقوق هسته ای خود است. روزنامه ی «ابتکار» هم تیتر نخست خود را به این موضوع اختصاص داد و در گزارشی با عنوان « 2.800.000.000 دلار نتیجه تمدید مذاکرات» نوشت: به گفته سید عباس عراقچی در مدت چهارماه تمدید مذاکرات و گام اول توافق ژنو، توافق به همان شکل که شش ماه پیش اجرا شده است ادامه پیدا می کند با این تفاوت که در ازای انجام برخی اقدامات هسته ای جدید از سوی ایران نسبت به شش ماه قبل، 1+5 مبلغ 2 میلیارد و 800 میلیون دلار دیگر از دارایی های بلوکه شده ایران را در شش قسط آزاد خواهد کرد.
در کنار نظر مثبت برخی روزنامه ها به تمدید گفت و گوها و امید به آینده، بیشتر روزنامه های منتقد دولت اما دست نیافتن طرفین مذاکره کننده به توافقی نهایی را ناشی از اختلاف نظری شدید عنوان کردند.
روزنامه ی «کیهان» در گزارش امروز خود با عنوان «تمدید مذاکرات هسته ای، چهار ماه به نفع حریف، سهم ایران چیست؟» با اشاره به 2 میلیارد و هشتصد میلیون دلاری که قرار است طی 6 قسط به ایران پرداخت شود، نوشت: این رقم در واقع بخش بسیار ناچیزی از کل دارایی های بلوکه شده ایران است.
کیهان در ادامه با در مقابل هم قرار دادن اظهار نظرهای «عباس عراقچی» از اعضای تیم مذاکره کننده هسته یی کشورمان و «جان کری» وزیر امور خارجه ی آمریکا در خصوص نتیجه ی تمدید مذاکرات، سهم آمریکایی ها را بیش از ایران توصیف کرد.
روزنامه ی «جوان» نیز با برجسته کردن واژه ی «تجدید» در عنوان گزارش خود در این ارتباط مبنی بر «توافق ژنو در وین تجدید شد» تلاش کرد مفهوم شکست در گفت و گوها را به مخاطب القا کند.

***روحانی و ناطق؛ مردان خبرساز
روزهای تعطیل گذشته، به لطف اظهارنظرهای جالب توجه «حسن روحانی» رییس جمهوری در جمع اصحاب رسانه و حجت الاسلام والمسلمین «علی اکبر ناطق نوری» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جریان برگزاری مراسم شب احیا در حرم بنیانگذار انقلاب اسلامی خبرساز شد.
رییس جمهوری که روز پنجشنبه در سالن جنبی سالن اجلاس سران میزبان عده یی از اصحاب رسانه بود، سخنانی را مطرح کرد که امروز در بسیاری از روزنامه ها بازتاب یافت.
روزنامه ی «اطلاعات» در گزارش خود که عنوان آن بخشی از اظهارنظر روحانی مبنی بر لزوم افزایش آستانه ی تحمل بود، از قول او نوشت: آنچه را بنویسیم، اصرار ورزیم، تیتر و ترویج کنیم و به آن بپردازیم که خواست ملت ما است.
به نوشته ی این روزنامه روحانی همچنین خطاب به نمایندگان اصحاب رسانه در این مراسم تاکید کرد دولت از شما حمایت همراه با نقد سازنده را می خواهد. دولتمردان و کار ما را نقد دلسوزانه و سازنده کنید؛ همان گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند نه برای مچ گیری و آزار؛ بگذاریم مسئولان کشور چه اجرایی و چه غیر اجرایی با راحتی فکر و ذهن بیشتر به وظایفشان بپردازند.
روزنامه ی «شرق» نیز در گزارش خود در این خصوص با عنوان «خواست ملت را تیتر کنید»، از زبان روحانی نوشت: اگر متنی که در حال حاضر به عنوان قانون اساسی در پیش روی ماست، عنوان قانون اساسی را نداشت الان یک عده ای به آن اتهام می زدند... در قانون اساسی بر مساله آزادی بیان و نقش افکار عمومی در رسانه ملی تاکید شده، البته با رعایت موازین اسلامی و مصالح کشور. تاکید بر مصالح کشور شده نه مصالح قبیله ای و جناحی. این آن چیزی است که در قانون اساسی ما آمده است. قانون اساسی مهم ترین وظیفه رسانه را آزادی بیان عنوان کرده است.
ناطق نوری نیز در جریان سخنرانی خود در دومین شب از شب های احیا در حرم امام خمینی، سخنانی را مطرح کرد که محوریت آن ها، انتقاد از برخی نابسامانی ها و معضل های کشور و همچنین انتقاد از تملق و تملق گویان بود. سخنان ناطق نیز بازتاب گسترده یی در روزنامه های امروز داشت. برخی روزنامه ها هم از رویکرد تحلیلی سخنان او را بررسی کردند.
روزنامه ی «اعتماد» در تیتر نخست خود در این ارتباط نوشت: شیخ اصولگرایان از یک جا ماند، اما از جای دیگر رانده نشد. علی اکبر ناطق نوری خیلی وقت است که دیگر عطای همنشینی اصولگرایان را به لقایش بخشیده است. او چند سالی می شود که ترجیح داده با رقیب سال 76 خود همراه باشد تا با حامیان آن روزش. هر چقدر هم همان حامیان تلاش کردند تا او را به اردوگاهی که خود پی آن را قوام بخشیده بود، برگردانند، فایده نداشت. حالا حرف های اخیرش هم بیشتر از قبل رنگ و بوی جدایی دارد. جدایی که نه، او چند سالی است که از اصولگرایان جدا شده. بیشتر حرف هایش حکایت از افزایش فاصله ها دارد. در روزهایی که برخی در جامعه روحانیت مبارز ، تشکلی خالی از چهره هایی چون او یا هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی، چشم آیت الله مهدوی کنی را دور دیده اند و حرف از نزدیکی با جبهه پایداری می زنند، ناطق نوری حرف از محاکمه مسوولان قبلی به میان می آورد. سخنان شنبه شب ناطق نوری هیچ نشانی از رغبت او برای بازگشت به اردوگاه اصولگرایی نداشت. او البته هنوز هم یک اصولگرا است ولی اصولگرایی که جمع رفقای سابق را چندان نمی پسندد.
روزنامه ی ابتکار هم سرمقاله ی امروز خود را به این موضوع اختصاص داد. «فضل الله یاری» سردبیر ابتکار و نویسنده ی این سرمقاله در توصیف تملق نوشت: رفتاری که برخی از افراد وگروه ها برگزیده اند تا با نزدیک شدن به مسئولان و به دست آوردن دل آنها،چندگامی بر پله هایی که خود عنوان «ترقی» را برآن نهاده اند، بالاتر بروند،که البته اگر نیک نگریسته شود،نه ترقی که گام هایی به سوی سقوط است. هم سقوط فردی که شخصیت خود را در زیر گام هایش برای رسیدن به مقام و منصبی لگدکوب می کند و هم سقوط جامعه ای که راهی غیر مشروع و خانمان برانداز برای پیشرفت افرادش تجویز می کند.
یاری در بخش دیگری از یادداشت خود، با برشمردن موضع های امام علی(ع) نسبت به چنین رفتارهایی نوشت: این مواضع به خوبی نشان می دهد که چگونه متملقان امکان اصلاح در جامعه و مسئولان آن را از میان می برند.

***ایران در میان بزرگان توپ و تور جهان
تیم ملی والیبال ایران که با پیروزی های خود برابر بزرگ ترین قدرت های والیبال جهان به مرحله ی نیمه نهایی لیگ جهانی راه یافته و شگفتی ساز شده بود، دیروز شنبه در برابر آمریکا شکست خورده و از راه یابی به فینال باز ماند. البته تیم آمریکا در شرایطی در این بازی به پیروزی قاطع 3 بر صفر رسید که با یک روز استراحت و در نتیجه آمادگی بیشتر در مقابل ملی پوشان کشورمان حاضر می شد.
عملکرد ملی پوشان والیبال ایران در جریان مسابقات لیگ جهانی والیبال امروز در روزنامه های کشور بازتاب گسترده یی یافت و یادداشت ها و تحلیل های فراوانی در این خصوص نوشته شد.
روزنامه ی «مردم سالاری» در گزارشی با عنوان « تحسین والیبال ایران برای حضور در مرحله نیمه نهایی» نوشت: تیم ملی والیبال ایران با شکت 3 بر صفر مقابل آمریکا در نیمه نهایی لیگ جهانی والیبال از صعود به فینال بازماند. این شکست درحالی است که ایران در این دوره از مسابقات شگقتی ساز بود و حضور مقتدرانه در جمع چهار تیم اول دنیا ، در کارنامه والیبال ایران به ثبت رسید.
«امیر حسینی» ملی پوش پیشین والیبال ایران در یادداشتی در روزنامه ی شرق با عنوان «کارنامه درخشان والیبال» نوشت: آمریکایی ها از همان ابتدای بازی، فاصله امتیازی خود را زیاد کردند و بعد از ایجاد فاصله شروع به زدن سرویس های ریسکی کردند که اکثر آنها به هدف نشست. آنها در این بازی به خط حمله ایران اجازه هیچ کاری ندادند و در دفاع روی تور و به خصوص دفاع داخل زمین بسیار عالی بودند. حسینی در ادامه با اشاره به اینکه باوجود شکست، دور از انصاف است که کار تیم ملی کشورمان را کوچک بشماریم نوشت: حضور در بین چهار تیم مرحله نهایی اتفاق کوچکی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت، والیبال ایران راه خود را پیدا کرده و تا همین جا هم کارنامه درخشان آن، قابل تقدیر است. باید امیدوار باشیم در بازی رده بندی پیروز شویم و اولین مدال خود را از لیگ جهانی دریافت کنیم. نباید فراموش کرد، ما همچنان پاداش روزهایی را می گیریم که برای والیبال نوجوانان و جوانان اهمیت قایل شدیم.
روزنامه ی شرق سرمقاله ی امروز خود را نیز به این موضوع اختصاص داد. «سعید فایقی» معاون پیشین سازمان تربیت بدنی در این سرمقاله علاوه بر افتخارآفرینی تیم والیبال، به حاشیه های حضور بانوان در ورزشگاه ها نیز پرداخت و نوشت: دلاوری ابرقهرمانان والیبال جمهوری اسلامی ایران، جهان والیبال را به کرنش واداشته. آنانی که تا دیروز به دنبال بهانه های مختلف بودند تا تیم های ورزشی موفق ما را در تنگنا قرار دهند امروز به این واقعیت پی برده اند که والیبال ایران هم به دلیل بازی های درخشان و هم به علت حضور پرشمار تماشاگران، در کانون توجه والیبال دوستان جهان قرار گرفته است.
او در بخش دیگری با اشاره به اینکه فدراسیون والیبال ایران در خصوص مساله ی ورود زنان به ورزشگاه ها زیر تاثیر فدراسیون جهانی و فشار محفل های ضد ایرانی قرار گرفته است، نوشت: جمهوری اسلامی ایران امروز توان حل بسیاری از مشکلات در سطح بین المللی و جهانی را دارد. حیف است که نتوانیم این مشکل کوچک ورزشی را حل کنیم. با داشتن منشور مترقی در روابط بین الملل یعنی «عزت، حکمت و مصلحت»، آیا برای حفظ عزت به دست آمده والیبال، مصلحت نیست موانع حضور بانوان در بازی های جهانی را حل کنیم؟ امیدواریم منتقدان نیز با در پیش گرفتن واقع بینی، به حل موضوع با حداکثر همدلی و حداقل هزینه، یاری رسانند تا پیروزی های تاریخی والیبالیست های ایران، دچار سکته نشود.

***خبرها و تحلیل های خودرویی
در پی اعلام و تایید قیمت های جدید خودرو از سوی شورای رقابت و واکنش های صورت گرفته به آن، بسیاری تصور می کردند که با دخالت دولت و بویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت قیمت های خودرو تا حدی کاهش یابد، ولی سخنان تازه ی «محمدرضا نعمت زاده» در حمایت از افزایش قیمت خودرو، نظریه ی کاهش قیمت را به کلی منتفی کرد . این موضوع در روزنامه های امروز بازتاب گسترده یی داشت. همچنین مطلب هایی با محوریت موضوع خودرو امروز در روزنامه ها فراوان بود.
روزنامه ی مردم سالاری در گزارشی با عنوان «حمایت ضمنی وزیر صنعت از قیمت های جدید خودرو در شورای رقابت:رسانه ها اطلاعات غلط دادند» به این موضوع پرداخت. به نوشته ی مردم سالاری وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه رسانه ها اطلاعات غلط به رئیس جمهور دادند؛ وگرنه قیمت شورای رقابت برای خودرو معقول است، گفت: قیمت نهایی خودرو بین حدود 3/2 درصد تا 10 درصد نسبت به نوع خودرو تغییر پیدا کرده است.
مردم سالاری از زبان نعمت زاده نوشت: این افزایش قیمت شامل دو درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده که مجلس امسال اضافه کرده است، حدود 25 درصد نرخ بیمه شخص ثالث که قوه قضائیه برای نرخ دیه تعیین کرده، ایربگ که امسال اجباری و در قیمت نهایی خودرو لحاظ شده است... به نظر من قیمتی که شورای رقابت داد، قیمت معقولی است و امیدواریم رسانه ها هم کمک کنند تا آنچه مصوب شده به اطلاع مردم برسد.
روزنامه ی «دنیای اقتصاد» نیز در گزارشی نوشت: در شرایطی که گمان می رفت قیمت ها مورد تجدیدنظر قرار گیرند، اما ازآنجاکه «محمدباقر نوبخت» سخنگوی دولت، در تازه ترین اظهارات خود حرفی از کاهش قیمت نزد و به نوعی برعملکرد قانونی شورای رقابت در تعیین قیمت ها نیز صحه گذاشت، به نظر می رسد که دولت نیز نرخ های جدید را پذیرفته است. از طرفی، وزیر صنعت نیز پنج شنبه گذشته در نشست مشترک با وزیر بهداشت با اعلام حمایت از نرخ جدید خودروها گفته که قیمت های فعلی معقول است. به گفته محمدرضا نعمت زاده، قیمت های جدید که در سایت فروش خودروسازها نیز ثبت شده، مطابق تصمیم شورای رقابت است و خودروسازان نیز سعی می کنند با افزایش تولید، هزینه ها را کاهش دهند.
دنیای اقتصاد در مطلب دیگری موضوع تلاش دولت یازدهم برای تاسیس «خودروساز سوم» البته با فرمولی متفاوت در چابهار که قرار است به الگویی برای «کیفیت و قیمت مناسب» تبدیل شود را با «اکبر ترکان» مشاور ارشد رییس جمهوری به گفت و گو گذاشت.
این روزنامه نوشت: آن طور که اکبر ترکان، عنوان می کند، شخص حسن روحانی رئیس جمهور، روی تشکیل قطب سوم صنعت خودرو کشور تاکید دارد و هدف از تاسیس آن نیزخودروسازی رقابت پذیر و دارای قدرت صادرات خواهد بود. وی تاکید می کند که پروژه قطب سوم، تمام و کمال توسط بخش خصوصی به اجرا در می آید و دولت تنها در مقام حمایت کننده، ظاهر می شود و هم اکنون نیز نمایندگان بخش خصوصی در حال مذاکره با خودروسازان خارجی برای حضور در این پروژه هستند. ترکان این را هم می گوید که خودروسازان چینی، نیسان ژاپن، هیوندایی و کیا کره جنوبی و برخی خودروسازان اروپایی، گزینه های اصلی برای شراکت در پروژه قطب سوم خودروسازی ایران به شمار می روند. در این بین به نظر می رسد نیسان ژاپن با توجه به سوابق همکاری اش با صنعت خودرو ایران، شانس بیشتری برای حضور در قطب سوم دارد.
روزنامه ی «خراسان» نیز در گزارشی با اشاره به گزارش تازه ی صورت های مالی ایران خودرو مبنی بر سودآوری 94 میلیارد تومانی در 3 ماه نخست امسال نوشت: این میزان سودآوری که قبل از افزایش اخیر قیمت خودرو توسط شورای رقابت محقق شده است نشان می دهد که حداقل در 3 ماه نخست امسال براساس صورت های مالی ایران خودرو و با احتساب قیمت های قبلی، این شرکت سودده بوده است. این در حالی است که مدافعان افزایش قیمت خودرو، ضرردهی خودروسازان را به عنوان یکی از اصلی ترین دلایل لزوم افزایش قیمت خودرو مطرح می کردند.
*گروه پژوهش های خبری
پژوهشم**ع.م**9275**2054

انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





29/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن